Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Suggesties voor nieuwe samples

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 08 feb 2011 11:19

Suggesties voor nieuwe samples

Er wordt mij regelmatig gevraagd of een bepaald orgel ook al voor Hauptwerk verkrijgbaar is.
Als veel mensen hun wensen kenbaar zouden maken in dit forum, dan is het voor een Samplemaker - bij voldoende animo voor een bepaald instrument - een stimulans om dit instrument te gaan opnemen.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 08 feb 2011 11:48

Re: Nieuwe samples

Misschien een vraag die hier ook wel thuishoort. Wat kost het ongeveer om een onbekend orgel 2 klavieren en pedaal op te nemen met circa 30 stemmen in Hauptwerk 3 dus multi release?

Voor gebruik in Hauptwerk free.
Maar ook voor de Basis en/of Advanced versie.

Ik begrijp ook wel dat hoe professioneler de samplesetmaker, hoe duurder het orgel.

Groet Lubbert
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 08 feb 2011 11:50

Re: Nieuwe samples

Ik denk, dat dit dan wel een hele "waslijst" komt, Jaco. Ik weet er wel een paar, hoor! Ik weet niet of "samplelaars" hierop orgels selecteren?

Gr. Ron Dekker

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 08 feb 2011 12:41

Re: Nieuwe samples

Een verlanglijstje met orgels voor Hauptwerk is altijd leuk. Ik ben wel benieuwd, zet ook gerust je motivatie erbij waarom je vindt dat een bepaald orgel opgenomen moet worden.

De keus van een orgel wordt ook door een groot deel bepaald door praktische omstandigheden. De belangrijkste:
1. De medewerking van kerkbestuur/organist/andere verantwoordelijken
2. Locatie van de kerk, rustige omgeving of druk stadscentrum of andere bijgeluiden
3. Het lawaai wat de windmotor maakt.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 09 feb 2011 12:53

Re: Nieuwe samples

Mijn mening:
Er zijn in ons land zoveel mooie orgels, je kunt onmogelijk van allemaal een sampleset maken. Als ik nieuwe samplesets zou willen dan
- graag van een karakteristiek orgel; niet van die hele grote; 2/3 klavieren en 25/35 registers is genoeg
- ben je niet bedreven in multple releases: maak er dan a.u.b een geheel droog sampleset van. Dat is ook heel aantrekkelijk omdat ik dan thuis veel meer mogelijkheden hebt om het zo in te stellen (met galm en zo) dat het voor mij aantrekkelijk wordt. En zeker als straks in Hauptwerk 4.1 de mogelijkheid om galm toe te voegen ingebouwd is...

HG,
Anton

PS. er zijn inmiddels 5 silbermannen, 3 cavaille colls, etc...

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 09 feb 2011 21:53

Re: Nieuwe samples

Ja dan weet ik ook nog wel hele mooie die al heel lang op mijn verlanglijsje staat en wel komt ie dan: Het Rudolf Knoll orgel uit Hasselt, verdere info hoef ik niet te geven over dit orgel neem ik aan.
Volgens mij is dit een ideaal orgel voor Hauptwerk,niet te groot en niet te klein dus gewoon goed, en kunnen de belangrijke stemmen ook met tremulant gesampelt worden.

gr,Lub.

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 09 feb 2011 23:29

Re: Nieuwe samples

Hasselt staat ook wel bij op het lijstje. Ik zoek het ook in de middelgrote instrumenten. Het Muller orgel uit Leeuwarden zou ik goed kunnen waarderen. Verder ook 'gewone' nieuwere orgels. Ik denk aan bijvoorbeeld een Kaat & Tijhuis orgel of bijvoorbeeld een mooi van Vulpen orgel (bijv. Stadskanaal).

Wat ik ook al een tijdje naar op zoek was, was een dorpsorgel uit de romantische periode. Er is sinds kort een van Oeckelen uit en daar ben ik best tevreden over. Er zou ook nog een Batz orgel uit komen (Mijdrecht) maar rond dat project is het stil.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 10 feb 2011 23:55

Re: Nieuwe samples

Ik verbaas me eigenlijk nog steeds dat Hasselt zo'n geliefd orgel is. De keren dat ik er geweest en gespeeld heb was ik het snel zat. De kerk heeft een fantastische akoestiek, maar van het orgel heb ik snel genoeg. Het tuft, jankt, krijst, ik kan het gewoon niet mooi vinden. Maar wie ben ik? Overigens is dit niet het ideale orgel voor Hauptwerk. Een realistisch windmodel zal erg lastig worden. Bovendien ligt de kerk aan een doorgaande weg. Uit ervaring kan ik zeggen dat een normale cd-opname daar al heel lastig te realiseren is. Je zou 's nachts kunnen opnemen, maar of het dan ook stil ik weet ik niet.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 11 feb 2011 00:45

Re: Nieuwe samples

De spijker op z'n kop, Marien. Koren uit de wijde omtrek gaan steevast naar Hasselt als ze een cd willen opnemen, want de akoestiek daar legt zo'n heerlijk sausje over de klank dat het beroerdste koor daar nog mooi klinkt. ;)
Maar die Knol? Zet 'm eens in een ruimte zonder akoestiek, dan loop je heel hard weg.
Hoewel, Wouter van den Broek heeft er eens een cd opgenomen met "echte orgelmuziek" (zoals die in Hasselt maar zelden te horen is), en dat klinkt toch wel goed. Dankzij de akoestiek.
Maar je hebt helemaal gelijk: de specifieke Hasselt-sound zit 'm in de akoestiek, de tremulanten en de windvoorziening. Dat wordt voor Hauptwerk een lastig verhaal.
Als je in die richting iets zou willen doen, zou Bolsward nog eerder in aanmerking komen.
Maar voor mij hoeft 't niet.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 11 feb 2011 00:50

Re: Nieuwe samples

hvanzoest schreef:Hasselt staat ook wel bij op het lijstje. Ik zoek het ook in de middelgrote instrumenten. Het Muller orgel uit Leeuwarden zou ik goed kunnen waarderen. Verder ook 'gewone' nieuwere orgels. Ik denk aan bijvoorbeeld een Kaat & Tijhuis orgel of bijvoorbeeld een mooi van Vulpen orgel (bijv. Stadskanaal).

Wat ik ook al een tijdje naar op zoek was, was een dorpsorgel uit de romantische periode. Er is sinds kort een van Oeckelen uit en daar ben ik best tevreden over. Er zou ook nog een Batz orgel uit komen (Mijdrecht) maar rond dat project is het stil.

Harderwijk zou een mooie zijn als Bätz! Fantastische akoestiek daar, en als Hauptwerk het Bätz-orgel behandelt op de Saint-Maximin manier is het probleem van het aangehangen pedaal ook snel opgelost :-)

Het Meere-orgel in Epe zou ook een fantastische optie zijn. Kleurrijk, karakteristiek, goede akoestiek, wat wil je nog meer?

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 11 feb 2011 01:00

Re: Nieuwe samples

Marien schreef:Ik verbaas me eigenlijk nog steeds dat Hasselt zo'n geliefd orgel is. De keren dat ik er geweest en gespeeld heb was ik het snel zat. De kerk heeft een fantastische akoestiek, maar van het orgel heb ik snel genoeg. Het tuft, jankt, krijst, ik kan het gewoon niet mooi vinden. Maar wie ben ik? Overigens is dit niet het ideale orgel voor Hauptwerk. Een realistisch windmodel zal erg lastig worden. Bovendien ligt de kerk aan een doorgaande weg. Uit ervaring kan ik zeggen dat een normale cd-opname daar al heel lastig te realiseren is. Je zou 's nachts kunnen opnemen, maar of het dan ook stil ik weet ik niet.


Als ik zie hoeveel orgel c.d opnames daaral geweest zijn dan zegt dat toch ook wel wat,en dat zegt jouw toch ook wel wat ;) .
mischien ben je er te vaak geweest,ik speel z`n 2 keer per jaar op dat orgel en mij verveeld het niet,met name die aparte cornet met een terts 3/1''5 klinkt mooi log,prachtige prestanten mooie vulstemmen en ook weer een bijzondere gemshoorn 4`zowel een bazuin16`op het manuel als op het pedaal.
Maar ja wat de een mooi vind kan een ander weer een andere smaak over hebben .
Vollenhove bijvoorbeeld vindt ik ook geweldig mooi,klein maar stoer!
kijk maar eens naar deze link.
http://www.youtube.com/watch?v=tMKFAD_FuVo&feature=fvst

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 11 feb 2011 01:37

Re: Nieuwe samples

Dick schreef:De spijker op z'n kop, Marien. Koren uit de wijde omtrek gaan steevast naar Hasselt als ze een cd willen opnemen, want de akoestiek daar legt zo'n heerlijk sausje over de klank dat het beroerdste koor daar nog mooi klinkt. ;)
Maar die Knol? Zet 'm eens in een ruimte zonder akoestiek, dan loop je heel hard weg.
Hoewel, Wouter van den Broek heeft er eens een cd opgenomen met "echte orgelmuziek" (zoals die in Hasselt maar zelden te horen is), en dat klinkt toch wel goed. Dankzij de akoestiek.
Maar je hebt helemaal gelijk: de specifieke Hasselt-sound zit 'm in de akoestiek, de tremulanten en de windvoorziening. Dat wordt voor Hauptwerk een lastig verhaal.
Als je in die richting iets zou willen doen, zou Bolsward nog eerder in aanmerking komen.
Maar voor mij hoeft 't niet.


Heb ook 1 cdtje met wat literatuur die opgenomen is in Hasselt, klinkt zeker goed, zulke cd's zijn we niet gewend van Hasselt ;)

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 11 feb 2011 14:11

Re: Nieuwe samples

Dick schreef:Maar die Knol? Zet 'm eens in een ruimte zonder akoestiek, dan loop je heel hard weg.
Hoewel, Wouter van den Broek heeft er eens een cd opgenomen met "echte orgelmuziek" (zoals die in Hasselt maar zelden te horen is), en dat klinkt toch wel goed. Dankzij de akoestiek.
Dit snap ik echt niet. Het is bepaald niet mijn favoriete orgel, maar het is echt meer dan alleen maar de akoestiek. Het is juist een van de weinige orgels die ik vrij snel herken als ik een opname hoor, omdat een heel kenmerkende klank heeft. En er wordt echt wel vaker "echte orgelmuziek" gespeeld (bv http://www.minneveldman.nl/winkel/catal ... ucts_id=91).

Marien schreef:Het tuft, jankt, krijst, ik kan het gewoon niet mooi vinden.
Dat doet het inderdaad snel, maar het is ook wel een orgel dat je moet leren bespelen. Bij goede organisten die het orgel door en door kennen, krijst en jankt het lang zoveel niet, tenzij ze dat willen.

Marien schreef:Bovendien ligt de kerk aan een doorgaande weg. Uit ervaring kan ik zeggen dat een normale cd-opname daar al heel lastig te realiseren is. Je zou 's nachts kunnen opnemen, maar of het dan ook stil ik weet ik niet.
Naar ik gehoord heb (meer dan een gerucht is het niet), is dit inderdaad de reden dat we Hasselt voorlopig niet hoeven te verwachten. Opnemen 's nachts zou best kunnen, maar de koster wil z'n nachtrust niet missen. En zonder hem, gaat het niet.
Laatst bijgewerkt door Gerrit op 11 feb 2011 15:17, in totaal 1 keer bewerkt.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 11 feb 2011 15:12

Re: Nieuwe samples

lub schreef:
Het tuft, jankt, krijst, ik kan het gewoon niet mooi vinden.

Even voor de goede orde,dit schreef Marien :cry:
Dit zul je mij niet horen zeggen over mijn zeer geliefde Knoll.

Maar nog een vraag,hoe zat dat dan met de bovenkerk?die staat toch ook in een drukke straat en centrum,Hasselt is veel rustiger als Kampen neem ik aan?

Dick schrijft,
Maar die Knol? Zet 'm eens in een ruimte zonder akoestiek, dan loop je heel hard weg.
------------------------------
Volgens mij moet je dat niet op deze manier doen,elk orgel is toch geintoneerd op de ruimte,zet de Hinsz uit kampen eens in een andere omgeving zonder akoestiek krijg je volgens mij ook een ander orgel

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 11 feb 2011 15:19

Re: Nieuwe samples

lub schreef:lub schreef:
Het tuft, jankt, krijst, ik kan het gewoon niet mooi vinden.

Even voor de goede orde,dit schreef Marien :cry:
Dit zul je mij niet horen zeggen over mijn zeer geliefde Knoll.

Sorry, heb ik aangepast.

lub schreef:Maar nog een vraag,hoe zat dat dan met de bovenkerk?die staat toch ook in een drukke straat en centrum,Hasselt is veel rustiger als Kampen neem ik aan?

Ik neem aan dat Kampen 's nachts is opgenomen. Blijkbaar was daar geen koster die er perse zelf bij wilde zijn, of hij heeft zijn nachtrust er wel voor opgeofferd.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 11 feb 2011 15:29

Re: Nieuwe samples

Gerrit schreef:Naar ik gehoord heb (meer dan een gerucht is het niet), is dit inderdaad de reden dat we Hasselt voorlopig niet hoeven te verwachten. Opnemen 's nachts zou best kunnen, maar de koster wil z'n nachtrust niet missen. En zonder hem, gaat het niet.


Opnemen gaat beter zonder koster :lol: Buiten Nederland zijn zo toch veel makkelijker. Heb de sleutels van kathedralen en orgelkassen gekregen zonder dat ze me kennen. 's Nachts opnemen? Ga je gang... Een tongwerkje vals? Hier heb je de sleutels, tik het zelf maar bij.... En dat ook bij grote belangrijke orgels. Dat er een koster bij moet zijn als je 's nachts wil opnemen, is grote onzin. Ik meld het wel bij de politie om te voorkomen dat zij stoorzender zijn.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 11 feb 2011 15:33

Re: Nieuwe samples

Schiet me net te binnen dat er nu een andere koster is in Hasselt.
Leek me een hele geschikte kerel,ik zal eens een paar lekkere visjes bij hem brengen ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 11 feb 2011 17:48

Re: Nieuwe samples

lub schreef:Leek me een hele geschikte kerel,ik zal eens een paar lekkere visjes bij hem brengen ;)

Kiek, zo doen die Urkers dat :lol:
Als de koster van Hasselt niet thuis is, breng je die visjes maar hier 8-)

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 11 feb 2011 17:58

Re: Nieuwe samples

Dick schreef:
lub schreef:Leek me een hele geschikte kerel,ik zal eens een paar lekkere visjes bij hem brengen ;)

Kiek, zo doen die Urkers dat :lol:
Als de koster van Hasselt niet thuis is, breng je die visjes maar hier 8-)


Wij spreken het volgende af!!! als u een concert geeft in Hasselt net als de laaste keer in de Bovenkerk van kampen dan breng ik een zak vis mee en breng ik die boven na het concert :)
deal??
ps: dit geld alleen als je de Dick bent die ik denk voor me te hebben ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 11 feb 2011 20:51

Re: Nieuwe samples

lub schreef:
Wij spreken het volgende af!!! als u een concert geeft in Hasselt net als de laaste keer in de Bovenkerk van kampen dan breng ik een zak vis mee en breng ik die boven na het concert :)
deal??
ps: dit geld alleen als je de Dick bent die ik denk voor me te hebben ;)

Als ik een uitnodiging voor een concert in Hasselt krijg, meld ik het ;)

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 11 feb 2011 20:58

Re: Nieuwe samples

Oke,ik vond het een mooi afwisselend programma wat je toen speelde,wat mij erg raakte was dat stuk met als uitkomende stem de prestant 8 van het rugwerk,dat klonk zo verstillend,ik dacht van een stuk van bach.

Gr,
Lub.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 11 feb 2011 21:48

Re: Nieuwe samples

lub schreef:Oke,ik vond het een mooi afwisselend programma wat je toen speelde,wat mij erg raakte was dat stuk met als uitkomende stem de prestant 8 van het rugwerk,dat klonk zo verstillend,ik dacht van een stuk van bach.

Klopt, dat was "O Mensch, bewein dein Sünde gross".
Als je het vergelijkt met deze opname uit Waltershausen http://www.pcorgan.com/SampleSets1730Waltershausen.html hoor je meteen wat akoestiek doet ;)

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 12 feb 2011 00:53

Re: Nieuwe samples

Ik denk dat Epe inderaad een interessant orgel is op te nemen.

nog even over Hasselt. Tja, Hasselt heeft iets, het roept iets op. ik vind het eigenlijk best een 'boers' orgel, maar heeft juist weer zijn charme. Wat betreft het janken wat de Knoll vaak doet op opnames: dat zegt meer over de bespeler dan over het orgel. de Knoll kan best behoorlijk strak klinken. Maar veel organisten vinden het mooi om het orgel windziek te maken en 'jotteren' er ook nog op los. Dan onstaat er eigenlijk een karikatuur van Hasselt.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 feb 2011 01:30

Re: Nieuwe samples

Zoals ook met Kampen :roll:
Ron

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 23 maart 2011 14:02

Suggesties voor nieuwe samples

Het orgel in de Sint Pauluskerk te Antwerpen als sample-set.

Historie oude orgel Sint Pauluskerk te Antwerpen

Nicolaes van Haegen 1654-1658 3 klavieren 47 registers
Orgelkas Peeter Verbruggen 1 naar ontwerp van Erasmus Quellinus 2
(kunstenaars uit de school van Rubens)
Ernstig beschadigd door brand in 1679
Gerenoveerd en uitgebreid door Jean-Baptiste Forceville in 1730-1732
(voor deze renovatie bouwde Forceville een nieuw koororgel in de koorhoogzaal. Begin 19e eeuw is de koorhoogzaal afgebroken en het orgel is toe verkocht en kwam terecht in Broechem waar het nu nog te bewonderen is.)
Na verwaarlozing i.v.m. Franse revolutie herbouwd door Jean-Joseph Delhaye in 1824
Gemoderniseerd met vrijstaande speeltafel op lager doksaal door Francois Loret in 1843 Gerestaureerd terug naar 1824 door:
Orgelkas door Gebr. Vandekerckhove uit Ingelmunster
Pijpwerk en windladen door Potvlieghe-De Maeyer uit Ninove
Mechaniek en windvoorziening door Jean-Pierre Draps uit Kortenberg
Geïntoneerd door Antoon Fauconnier bijgestaan door Patrick Roose
Het oude orgel is bereikbaar via het hoger gelegen tweede balkon.

Meer info op: http://www.orgelsite.nl/kerken43/antwerpen.htm
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com