Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Midi storing

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 06 mei 2021 21:12

Midi storing

Ik heb een oude eminent omgebouwd met spullen van Midi-Hardware volgens de configuratie op de afbeelding.

Nu treedt er bij het pedaal continu een storing op in de Midi. Dat heb ik gevonden door een voor een de stekkertjes op de printen los te maken. Als ik het pedaal loskoppel is de storing verdwenen.
Wat er gebeurt is het volgende: In een onregelmatig ritme gaan er clusters toetsen naar beneden (in Hauptwerk dan).
Ik heb een pedaal nagebouwd van het ontwerp van Jaap Patijn.
Je ziet in de foto de onderzijde van het pedaal. In de sleufgaten zitten reedcontacten die worden geactiveerd door magneten die onder de pedaaltoesten hangen. Dat werkt naar behoren. De bruine draad is de gemeenschappelijke massa, de flat cables gaan naar alle reedcontacten. Als ik de connectors van de flat cables los haal is de storing weg. Dus heb ik die flatcables ook al een keer helemaal vernieuwd, maar zonder resultaat. Ook heb ik een nieuwe BBSP besteld, maar dat was ook de oplossing niet.
De BBSP is aangesloten met 1.5m kabletje op de MRG2

Wie weet raad?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 06 mei 2021 22:16

Re: Midi storing

Dag Henri,

Leuk dat mijn alternatieve pedaal ontwerp is gebruikt!
Ik heb ook MidiHardware gebruikt alleen niet de MRG2 maar een oude versie van MIDI128 de rest is vergelijkbaar, mijn zwelpedaal aansluitingen bevinden zich op de MIDI128.
Omdat bij jouw het probleem verdwijnt als het pedaal incl.zwelpedaal aansluitingen wordt verbroken, vermoed ik dat de zwelpedalen de problemen veroorzaken.
Probeer ook eens alleen de zwelpedaal aansluitingen op de BBSP los te maken, is dan je pedaal storing vrij?
Bij mij werkt alles al vele jaren storingsvrij!
Succes!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 07 mei 2021 13:23

Re: Midi storing

Ja Jaap, het is een heel mooi compact ontwerp, en het werkt prima.
Nu het probleem: In het begin heeft alles even gewerkt zonder zwel. Het pedaal heb ik toen kunnen gebruiken. Toen ik de zwel erop aansloot en koppelde ging het volume dus steeds op en neer.
Daarna besloten om het maar zonder zwel te doen. Dus de verschijnselen zoals hierboven beschreven zijn zonder zwelpedaal.

Het is echt een soort kortsluiting of ruis in de Midi.
Tips zijn van harte welkom.
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 07 mei 2021 15:31

Re: Midi storing

Dag Henri,

Heb je de software Midi OX al gebruikt om zichtbaar te maken wat er met je Midi aan de hand is.
Misschien is een reset van de MRG2 al voldoende, dit heb ik in het begin ook een keer bij MIDI128 toe gepast!
Succes en ik stuur je een PB.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 11 mei 2021 07:48

Re: Midi storing

Gisteravond had ik nog een helder idee om eens een ander kabeltje te proberen naar de BBSP van het pedaal.
Het blijkt dus als ik een kabel van 60cm gebruik dat alles goed gaat, terwijl bij die kabel van 1.5m dus die storing optreedt.
Misschien ligt het dan aan de voedingsspanning? die is nu 8.4V, zou in principe genoeg moeten zijn....
Anders vraag ik het wel even aan Rowan
Vr. groet,
Henri

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 mei 2021 09:08

Re: Midi storing

kan zijn dat de 1.5mtr lengte "ruis" oppakt onderweg

Ik weet niet of een pullup of pulldown eventueel werkt bij Midi, dat kunnen de technici hier op het forum denk ik wel aangeven.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 mei 2021 17:58

Re: Midi storing

In de documentatie staat dat je de kabel kort moet houden.
Verder, dat niet gebruikte ingangen open moeten blijven. Dat duidt er op dat er pull-up weerstanden gebruikt worden.

Het kan door deze 2 dingen veroorzaakt worden, maar misschien ook door de kabellengte en de dikte van de afzonderlijke aders (28 AWG wordt aangegeven):
- de kabel in zijn geheel pikt storingen van buien op. Je zou kunnen proberen door aluminiumfolie om de kabel te wikkelen
- de aders in de flatcable pakken storing op van de naburige ader. Dat zou je kunnen oplossen door alle aders uit elkaar te trekken, maar dan natuurlijk ook uit elkaar onder op het pedaal en niet onder 1 kabelbinder oid.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com