Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Contactproblemen bij Heyligersklavieren

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 10 mei 2020 21:40

Contactproblemen bij Heyligersklavieren

JacoP schreef:....Natuurlijk moeten deze contacten af en toe gereinigd worden maar ze waren redelijk betrouwbaar!
Maar als deze contacten Midi moeten aansturen zijn ze storingsgevoeliger omdat die alleen bij het in- en uitschakelen een midicode doorgeven.
De stuurstroom voor Midi is erg laag.

Ha Jaco,

mijn contacten doen ook moeilijk bij 2 klavieren. Ik had ze ooit gepoetst met alcohol. Zowel de borstels als de koperen strips op de toetsen. Hier zat een zwart laagje op. Nu heb ik ze net weer gepoetst, maar het hapert nog erger dan eerst. Wat nu? Kan ik dat zwarte laagje alsnog toevoegen? Ik weet niet wat voor spul het is.Bij mijn andere 2 klavieren zit het er nog op en die werken nog prima.
En als dat niet kan, ben ik dan genoodzaakt ook Halka te gaan gebruiken of zijn er nog andere opties om de contacten weer goed te krijgen?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 11 mei 2020 19:30

Re: Laukhuff klavieren vernieuwen

Dag Jaap

Dat zwarte laagje is oxidatie van het zilverlaagje.
Zit er op de koperen strip ook een streepje zilver? (alleen bij de duurdere versie)
Vroeger maakte ik deze borstelcontacten schoon met een glasborsteltje en of zilver/koperpoets.
Aanbrengen met een klein penseeltje terwijl je onder de veertjes een stevig stukje karton drukt, na zorgvuldig reinigen zijn ze weer als nieuw. Bij een elektrische/pneumatisch speeltafel hadden deze contacten vaak een hard aanslaglaagje door het inbranden.
Maar na een tijdje is het weer mis, het is een open contact en blijft gevoelig voor stof en oxidatie!
Als het oude klavieren zijn dan zijn deze veertjes al aardig uitgesleten!
Jaap dit type contacten is zo verouderd daar moet je geen energie meer in steken, er zijn zoveel alternatieven : optokoppel, magnetische sensor, reedcontacten e.d.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 11 mei 2020 20:09

Re: Laukhuff klavieren vernieuwen

Ha Jaco,

dank voor je snelle respons! Het zijn oudere klavieren, ik denk jaren '70/'80 (wel met blauw vilt) zonder zilverlaagje.
Ik heb ze nogmaals gedemonteerd en nu wat steviger gepoetst met alcohol. Nu lijkt het probleemloos te gaan. Ik denk over 2 jaar weer poetsen....
Ik heb de veertjes schoongemaakt door er een lat onder te stoppen en dan met een dremel en een in alcohol gedrenkte viltkegel geborsteld.
Als het weer gaat haperen, moet ik maar eens aan hall-sensoren gaan denken...
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 11 mei 2020 22:01

Laukhuff klavieren vernieuwen

Ja sorry, dit was topicvervuiling. Misschien kan EvertJan het bij een ander topic zetten? Bij "Midificeren Heyligersklavieren"?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 mei 2020 22:41

Re: Contactproblemen bij Heyligersklavieren

Done

In een nieuw onderwerp, want er is geen topic "Midificeren Heyligersklavieren".
En een betere naam is "Contactproblemen bij Heyligersklavieren"

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 11 mei 2020 22:50

Re: Contactproblemen bij Heyligersklavieren

Bekend probleem... Inderdaad, eens in de 2 jaar poetsen ofzo. Voor wie Heyligersklavieren inbouwt goed om rekening mee te houden: zorg dat het niet al te veel moeite kost om bij de borstelcontactjes te komen.

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 26 jul 2020 13:55

Re: Contactproblemen bij Heyligersklavieren

Het schoonmaken gaat het beste op deze manier:

Contactstrip losschroeven.
Op zijn kop leggen en de naaldjes ondersteunen zodat ze precies vlak liggen met het plankje.
Dan remreiniger erop spuiten op bv een half octaaf.
Daarna met je nagel de contacten schoonkrabben.
Verder tot je de hele contactrail schoon hebt.
Kijk uit dat je niet per ongeluk de naaldjes krom buigt. Anders deze weer rechtzetten met een goed pincet.
De koperen plaatjes op de toetsen bevatten een laagje koolstof. Dat moet je niet schoonmaken met alcohol want dan haal je het eraf en werken je contacten juist niet goed meer. Als er te weinig zwart op zit dan evt. met een potlood weer zwartmaken.
Dan de contactrail weer terug zetten en de contacten inspuiten met WD40 siliconenspray verkrijgbaar bij de Action.

Daarna werken de contacten weer als vanouds. ;)

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com