Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

USB klavieren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 05 jul 2020 09:06

USB klavieren

Beste allen.

Een jaar of 2 geleden heb ik mijn oude electronicum gesloopt en de manualen vervangen door 3 keyboards.
Het werkt prima.
Maar soms is HW in de war wat betreft de klavieren. HW weet dan niet meer welk manuaal wat is. HW is er soms 1 kwijt of hij selecteert 2 op 1 klavier.
Dat is meestal niet zo moeilijk op te lossen, even de klavieren weer toewijzen in HW.
Een enkele keer moet ik de PC weer opstarten om alle instellingen weer op zijn plaats te krijgen.
Iemand vertelde mij dat dit euvel wordt veroorzaakt omdat de 3 nieuwe USB keyboards identiek zijn.
HW ziet het verschil niet en wijst daarom willekeurig toe.
Weet iemand een oplossing?

Groeten

Wim

Berichten: 40

Geregistreerd: 11 maart 2020 14:41

Bericht 05 jul 2020 17:08

Re: USB klavieren

Wim, het gaat erom op welk midi kanaal elk keyboard uitzendt. Dat zou je moeten kunnen instellen per keyboard en die kanalen moeten natuurlijk verschillend zijn.
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 05 jul 2020 17:17

Re: USB klavieren

Ik had ook 4 usb keyboards, maar die hadden wel midi aan boord,
dus een usb hub gekocht voor 4x voeding naar die keyboards
en via 4x4 midisport midi interface gekoppeld aan de computer
werkte perfect

Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 05 jul 2020 20:22

Re: USB klavieren

Bedankt voor jullie antwoorden.
De oplossingen zijn voor mij te ingewikkeld, ik heb geen idee waar jullie het over hebben.
Bijvoorbeeld: je hebt het over MIDI maar ik heb het over USB aansluitingen.
Ik heb een USB hub met eigen voeding waar alles op aangesloten is. Ik weet niet of mijn keyboards MIDI aansluitingen hebben. Zou dat wel het geval zijn dan heb ik dus 4 verschillende MIDI aansluitingen nodig in de zin dat deze van een verschillend merk en dergelijke zijn anders los je het probleem niet op toch.
Het is dus niet op te lossen met een instelling in HW.

groet

wim.

Berichten: 40

Geregistreerd: 11 maart 2020 14:41

Bericht 05 jul 2020 20:40

Re: USB klavieren

Welk USB keyboard heb je dan (merk, type)?
Dan wil ik wel even kijken of ik dat kan vinden.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 05 jul 2020 22:59

Re: USB klavieren

Ik heb een aantal jaren met drie Nektar GX61 keyboards gewerkt. En nooit problemen gehad: drie keyboards plus pedal via MIDI-to_USB kabel op een powered USB hub aangeloten op de PC.

Zie https://youtu.be/ydUhmmP9MMc
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 06 jul 2020 14:55

Re: USB klavieren

Dag Fred en Erwin.

Wel fijn dat het bij jou goed werkt.
Dat doet mij de vraag stellen of de 3 identieke klavieren met USB wel de oorzaak zijn .

M-Audio Keystation 61 MK3 USB/MIDI keyboard 61

Ik heb mijn orgel op de zelfde manier op gebouwd als in jouw YT filmpje.
Mijn pedaal werkt nog via het oude systeem van EMINENT
Zou dit een oorzaak van de verwarring in HW kunnen zijn?
Ik heb van de bovengenoemde keyboards de plastic behuizing verwijderd zodanig dat ik enkel de toetsen overhield.
zie foto.
De printplaatjes liggen nu achter de klavieren.
ALs je goed kijkt zie je dat mijn klavieren een beetje uit het midden liggen.
Dat is omdat de ruimte rondom het orgel wat krap is.
Afgezien van het feit dat ik zo nu en dan de instellingen moet aanpassen werkt het prima.

Groeten

Wim.

Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 06 jul 2020 16:12

Re: USB klavieren

foto lukt niet.
Ik weet niet waarom niet :?

Berichten: 40

Geregistreerd: 11 maart 2020 14:41

Bericht 06 jul 2020 19:11

Re: USB klavieren

Uit de handleiding:
Midi data from the keyboard can be sent on any of 16 MIDI Channels. However, certain MIDIdevices and MIDI software applications require the keyboard to send data on a specifiedchannel. If this is the case, you can change the channel the data is sent using the followingmethod:
1.Press the Advanced button to engage Edit Mode.
2.Press one of the 16 Channel keys (D2 to E4), according to the Channel that you need.For example, if a device specifies that you need to send data on Channel 10, press theAdvanced button, and select Channel 10. The Channel can also be assigned to the Octave "+"and "-" buttons. Once assigned, pressing "+" or "-" will increase or decrease the channelincrementally. When Channel 16 is reached and "+" is pressed, Channel 1 will be selected.Pressing both the "+" and "-" buttons together will recall Channel 1.

Dus: druk op “Advanced” en dan kies je met een van de keyboard toetsen D2 t/m E4 (alleen witte toetsen) het midi kanaal waarop het keyboard uitzendt. Kies voor elk keyboard een ander kanaal.
Daarna bij HW “auto detection” doen om de keyboards toe te wijzen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 jul 2020 20:06

Re: USB klavieren

Wim Haveman schreef:foto lukt niet.
Ik weet niet waarom niet :?

Zie viewtopic.php?f=2&t=2886

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 07 jul 2020 13:30

Re: USB klavieren

Ga over op een MAC!!....geintje, maar idd, ik had drie indentieke USB invoerapparaten, in dit geval Launchpads, die ook regelmatig door Windows een ander naampje werden gegeven en verwisseld enzo. Volgens mij kan Windows minder goed omgaan met identieke drivers. En je moet al HELEMAAL niet de aansluitingen verwisselen, maar dat lijkt mij vrij logisch.
Ook zie je dus, dat als Windows bij het opstarten er eentje toevallig niet gezien heeft, hij de volgende keer na opstarten er gewoon een nieuwe naam ( ander cijfer ervoor) heeft gegeven. En dan moet je dat natuurlijk in HW weer instellen. Schiet niet echt op zo.

Sinds ik op de MAC ben overgestapt, nooit meer dit probleem.

Dat het bij anderen WEL lang goed gaat, blijkt dus geen garantie te zijn.....Helaas heb ik ook de oplossing niet.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 jul 2020 21:17

Re: USB klavieren

Hetzelfde probleem lijkt zich soms voor te doen bij twee identieke touchschermen....
Het mooiste orgel maak je zelf.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com