Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Register detecteren die al uitgetrokken staan.

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 91

Geregistreerd: 05 okt 2015 05:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 23 aug 2020 13:30

Register detecteren die al uitgetrokken staan.

Goede middag, na een aantal uren genieten van huidige configuratie heb ik een vraag.

Stel, mijn orgel heeft trekregisters waarvan er een aantal al uitgetrokken staan als het orgel (PC) uit staat. Zou het mogelijk zijn dat als ik Hauptwerk opstart, en van de registers afblijf, dat Hauptwerk na opstarten automatisch al herkend welke registers er dan al uit staan? Nu moet ik eerst alles terugduwen en weer opnieuw uittrekken als Hauptwerk is opgestart. In principe staat het contact gesloten als de registers zijn uitgetrokken dus zou de MIDI controller het moeten kunnen zien.

Ik vraag dit omdat ik nog een MIDI issue heb waardoor ik regelmatig MIDI moet resetten waarna ik dus ook weer alles moet indrukken en weer uittrekken.

Wie o wie ;-)
Welke dressoirkast zou nou niet zo’n droom promotie willen en verder schitteren als Hauptwerkorgel

Berichten: 34

Geregistreerd: 13 okt 2019 11:57

Bericht 23 aug 2020 20:57

Re: Register detecteren die al uitgetrokken staan.

Het hangt wat van je midi hardware af. Vaak scannen ze voor een verandering van state en geven alleen bij verandering een midi signaal door aan hauptwerk. Je zou verwachten dat bij een gesloten stand, de midi hardware na het aanzetten wel 1 keer een bijpassend midi signaal naar hauptwerk stuurt.

In je scenario dat de een register is uitgetrokken als de PC uitstaat, gebeurd waarschijnlijk het volgende: je zet orgel (inclusief midi hardware) en PC aan. De midi hardware start binnen enkele seconden op, ziet een uitgetrokken register, geeft bijpassend midi signaal door.... Maar je PC is nog aan het opstarten, hauptwerk en orgel zijn nog lang niet geladen, dus het midi signaal komt veel te vroeg en wordt niet door hauptwerk gezien.

Je zou kunnen testen of dit bij jou zo werkt, door de alleen de voeding/stekker van de midi hardware er uit te halen en na enkele minuten opnieuw er in te doen (voor de zekerheid even wachten zodat eventuele bufferelco's leeg zijn gelopen). Hij zal dan de uitgetrokken registers waarschijnlijk wel correct synchroniseren met hauptwerk.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 23 aug 2020 22:20

Re: Register detecteren die al uitgetrokken staan.

Dag PoulJan,

Midi geeft alleen tijdens het aan of uit schakelen een korte reactie bij toets of registerschakelaars, dus bij het uittrekken van jouw register wordt er een kort midibericht verstuurd en daarna alleen weer als het register in gedrukt wordt.
Dus als je je midi uitzet en weer aan gebeurt er niets omdat het voor de midi niet uitmaakt of je register nog aanstaat of niet, hij reageerd alleen op in en uitschakelen en niet op een aan of uit stand.

Wil je na het opnieuw opstarten de laatste registerstand weer activeren dan moet je deze voor dat je de midi uitzet opslaan onder een geheugen knop,
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 91

Geregistreerd: 05 okt 2015 05:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 24 aug 2020 16:52

Re: Register detecteren die al uitgetrokken staan.

Okay, dat is duidelijk. Het is wat het is dan. Ik duw de registers dan wel even terug naar binnen, was mooi geweest als het middels een instelling zou kunnen maar helaas dus niet. Dank allen!
Welke dressoirkast zou nou niet zo’n droom promotie willen en verder schitteren als Hauptwerkorgel
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 24 aug 2020 17:16

Re: Register detecteren die al uitgetrokken staan.

Dag PoulJan,

Wat jij wil kan wel, maar dan moet je de uitgetrokken registers opslaan in een preset voordat je de Midi uitschakeld.
Als je dan de Midi weer opstart en je drukt op deze preset dan worden je uitgetrokken registers weer actief!
Succes!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 91

Geregistreerd: 05 okt 2015 05:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 25 aug 2020 13:35

Re: Register detecteren die al uitgetrokken staan.

JacoP schreef:Dag PoulJan,

Wat jij wil kan wel, maar dan moet je de uitgetrokken registers opslaan in een preset voordat je de Midi uitschakeld.
Als je dan de Midi weer opstart en je drukt op deze preset dan worden je uitgetrokken registers weer actief!
Succes!


Yep dat werkt, zij het dat er 3 handelingen nodig zijn en ik mijn scherm moet hebben aan staan.. dank voor de tip
Welke dressoirkast zou nou niet zo’n droom promotie willen en verder schitteren als Hauptwerkorgel

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com