Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Pedaallatten in lak of olie?

Toon actieve onderwerpen


Jos

Berichten: 35

Geregistreerd: 29 okt 2015 10:01

Bericht 09 dec 2020 07:20

Pedaallatten in lak of olie?

Beste allemaal,

Wie heeft er ervaring met behandelen van eiken pedaallatten?
Kunnen deze het best afgewerkt worden met een (2K) blanke lak of met een hardwax olie?

Met vriendelijke groet,
Jos
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 09 dec 2020 12:21

Re: Pedaallatten in lak of olie?

Hallo Jos,

Middels de fantastische zoekfunctie van het forum is veel te vinden. Men heeft mij daar ook op gewezen.
Een voorbeeld:
http://pcorgel.nl/viewtopic.php?f=10&t= ... lak#p32110

Succes!
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 10 dec 2020 00:20

Re: Pedaallatten in lak of olie?

Ik heb mijn pedaal via marktplaats gekocht en het was aan opknapbeurt toe. Ik heb de halve tonen in twee lagen donkereiken Hermadix gezet en toen dat goed droog was heb ik het hele pedaal met twee lagen Glitsa afgewerkt. Ik ben er zeer tevreden mee. Glitsa is natuurlijk slijtvast
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Jos

Berichten: 35

Geregistreerd: 29 okt 2015 10:01

Bericht 10 dec 2020 08:15

Re: Pedaallatten in lak of olie?

Ondertussen nog info gevraagd bij een verf leverancier.
Deze gaf het advies om eiken eerst te 'isoleren' vanwege looizuur en vervolgens af te lakken.
Isoleren met 2 lagen Boscalit kleurloos van Vista en 2 lagen aflakken met Vista 2K PU Clear. En als het eindresultaat mat moet zijn, dan altijd eerst aflakken met een laag hoogglans en daarna met een laag mat.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 10 dec 2020 09:26

Re: Pedaallatten in lak of olie?

Jos schreef:Ondertussen nog info gevraagd bij een verf leverancier.
Deze gaf het advies om eiken eerst te 'isoleren' vanwege looizuur en vervolgens af te lakken.
Isoleren met 2 lagen Boscalit kleurloos van Vista en 2 lagen aflakken met Vista 2K PU Clear. En als het eindresultaat mat moet zijn, dan altijd eerst aflakken met een laag hoogglans en daarna met een laag mat.


Dan heb je het over een maagdelijk, onbehandeld pedaal. In mijn geval kwam het pedaal uit een Roland of Johannes orgel, en het pedaal was van origine al gelakt, maar met veel kale slijtplekken, en de halve noten hadden bijna dezelfde kleur als de hele. Dat vond ik niet mooi. Ik laat je zien wat het verschil is.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 10 dec 2020 20:10

Re: Pedaallatten in lak of olie?

FredM schreef:...
Dan heb je het over een maagdelijk, onbehandeld pedaal. In mijn geval kwam het pedaal uit een Roland of Johannes orgel, en het pedaal was van origine al gelakt, maar met veel kale slijtplekken, en de halve noten hadden bijna dezelfde kleur als de hele. Dat vond ik niet mooi. Ik laat je zien wat het verschil is.


Maar als je het kaal schuurt, heb je wel degelijk maagdelijk (onbehandeld) hout. Ik kan het mis hebben, maar jouw pedalen lijken eerder beuk dan eiken.
Ondanks dat heb ik ook wel Glitsa op kaalgeschuurd eiken aangebracht en heb geen last van zwarte vlekken gekregen. Er zit blijkbaar geen ijzer in Glitsa, want dat reageert met looizuur in eikenhout en dan wordt het zwart. Daarom is er ook Glitsa voor eiken vloeren. No problemo.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 dec 2020 20:46

Re: Pedaallatten in lak of olie?

Dat is inderdaad beuken.
Vergelijk het maar met dit plaatje: https://www.opitec.nl/hout/houten-plank ... -maat.html

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com