Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Orgel voor school

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 16 apr 2021 23:07

Orgel voor school

Ik kreeg via-via een vraag naar ideeen voor een orgel in een school. Er is sprake van nieuwbouw/verbouw van het schoolgebouw dus wat dat betreft staan er waarschijnlijk veel mogelijkheden open.

Belangrijkste eis: "hufter-proof". Wat zijn jullie ideeen?
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 17 apr 2021 09:02

Re: Orgel voor school

Budget en ruimte zijn de eerste factoren waar naar gekeken moet worden. Is deze wat ruimer dan zou in eerste instantie de 2e handsmarkt voor pijporgels verkennen, voor je met surrogaat (sorry voor het woord) aan de slag gaat. Als ik de indrukwekkende lijst sluitende kerken bekijk, kan er zomaar een geschikt pijporgel tussen zitten.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 17 apr 2021 11:28

Re: Orgel voor school

Een pijporgel lijkt me juist niet voldoende hufterproof, vroeg of laat gaan er een paar kids met de frontpijpen aan de haal...

Ik zit meer te denken aan factoren als: wat zijn stevige klavieren, die wel een stootje kunnen hebben (magneetcontacten?), kun je misschien beter registerwippers gebruiken dan trekknoppen, en wie kan zoiets op maat maken. Of ben je uiteindelijk gewoon beter uit met een (tweedehands) elektronisch orgel, waarvan je de MIDI eventueel gebruikt voor Hauptwerk?

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 17 apr 2021 17:32

Re: Orgel voor school

Voor een hufter-proof orgel lijkt mij een klassieke kast met roldeksel die de hele speeltafel afsluit het meest geschikt. Bv een speeltafel zoals de Johannus Ecclesia T150 of D350. En inschuifbaar pedaal. Externe speakers bij voorkeur ergens aan de muur.

Je zou ook zo iets kunnen laten maken bij een van de Hauptwerkorgelmakers, als het budget dat toelaat. in dat geval zorgen dat niemand aan de instellingen kan knutselen behalve een vaste organist (als die er niet is: alleen de fabrikant).

Overigens, ik ken diverse scholen waar een pijporgel in de aula staat, of een Monarke. Geen van alle hufter-proof, en zover ik weet levert dat geen problemen op (lees: geen schade).
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 17 apr 2021 17:54

Re: Orgel voor school

Bedankt Orgelitis! Het gaat trouwens om een basisschool.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com