Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Midi aansluiting toetsenbord

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 10

Geregistreerd: 13 apr 2020 18:11

Bericht 26 apr 2021 13:24

Midi aansluiting toetsenbord

Aan mijn Content D4327 heb ik vorig jaar een derde klavier gemaakt.
Voor dit klavier heb ik gebruik gemaakt van het "binnenwerk" van een Midiplus midi keyboard, aangesloten op de computer via een Roland UM-ONE interface.
Dat werkte perfect.
Nu is waarschijnlijk het keyboard defect geraakt en wil ik het vervangen door het binnenwerk van een Nektar impact gx61.
Echter die heeft alleen een midi aansluiting via usb naar usb, dus geen midi din plug aansluiting.
De klavieren van de Content zijn dan aangesloten via de Roland midi interface en het derde klavier via usb-usb.
Dit hoeft geen probleem te zijn?
Ik gebruik GrandOrgue aangezien mijn speelvaardigheid beperkt is. Dit bevalt me goed.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 apr 2021 18:46

Re: Midi aansluiting toetsenbord

In geval van HW hoeft dat geen probleem te zijn dat het signaal uit je orgel via 2 MIDI interfaces komt.
Ik denk dat GO dat ook kan, maar weet dit niet zeker. Ik heb geen GO.
Misschien dat forumleden met GO een antwoord kunnen geven. En waar je dat eventueel instelt.

Zo wie zo moet je het 3e klavier in elke sample set opnieuw toekennen, het zou puur geluk zijn als het nieuwe klavier op hetzelfde kanaalnummer staat als het oude, defecte klavier. Of het kanaalnummer in het nieuwe keyboard op hetzelfde nummer instellen als het oude.

Alleen zal de USB-USB aansluiting de native Windows driver gebruiken. Deze driver laat soms steken vallen bij snel spel (mist dan een MIDI signaal). Maar dat zal bij jou niet zo gauw voorkomen.

Berichten: 10

Geregistreerd: 13 apr 2020 18:11

Bericht 26 apr 2021 21:20

Re: Midi aansluiting toetsenbord

Dank voor je reactie.
In GO werkte het vorige derde klavier goed. Kanaalnummer was op keyboard in te stellen op kanaal 4 en GO detecteerde het.
De orgelklavieren en pedaal staan op kanaalnummers 1,2 en 3.
Ook het Nektar keyboard is op kanaalnummer 4 in te stellen.
Ik laat dan bij usb-usb verbinding de Roland interface vervallen. Ga er vanuit dat het zal werken. Het modernere Nektar keyboard heeft geen midi 5 polige din aansluiting

Berichten: 10

Geregistreerd: 13 apr 2020 18:11

Bericht 06 mei 2021 23:25

Re: Midi aansluiting toetsenbord

Het is geen Nektar keyboard geworden. De breedte van het toetsenbord van dit keyboard is iets minder dan de breedte van de klavieren van het Content orgel. Als geheel staat dit minder mooi.
Heb een Classic Cantabile keyboard keyboard gevonden. Dit toetsenbord is even breed als de klavieren van de Content.
Ook heeft dit keyboard naast de usb ook een 5pins midi aansluiting. Is ook een voordeel.
Het "aan de praat krijgen" is nog een probleem.
Het keyboard werkt na een aantal pogingen nu wel via "midi over usb".
In MIDI-OX is ook te zien dat midi signalen keurig binnenkomen. In GO werkt het ook goed.
Maar via de Roland UM One interface is in MIDI-OX te zien dat er "verkeerde signalen" binnenkomen, geen notes, ook hele andere kleuren in het monitorscherm zoals paars, geel etc. ipv de goede groene en blauwe note gegevens zoals met "midi over usb".
Dus via midi 5pins en het interface werkt dit keyboard nog niet.

Het blijkt dat, wanneer ik daarna ook de Content aansluit via het Roland interface, GO dan het nieuwe keyboard niet meer herkent.
Dus gescheiden zijn de Content (twee klavieren en pedaal, kanalen 1,2 en 3) en het Classic Cantabile keyboard (kanaal 4) wel werkend, maar wanneer ze samen aangesloten zijn dan valt het keyboard uit.
Iemand een advies?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 mei 2021 12:29

Re: Midi aansluiting toetsenbord

Ik heb een willekeurig Classic Cantabile manual gedownload want je gaf niet aan welk model je hebt. Download: https://www.kirstein.de/docs/manuals/cc ... n-1016.pdf
In dit keyboard staat Omni mode standaard aan (mode 3), zie blz. 46
Waarschijnlijk is dat bij jouw exemplaar ook zo.

Hier staat wat die MIDI Modes betekenen: http://midi.teragonaudio.com/tech/midispec/modes.htm

Omni moet je uitzetten.

Berichten: 10

Geregistreerd: 13 apr 2020 18:11

Bericht 07 mei 2021 19:10

Re: Midi aansluiting toetsenbord

Het keyboard is de Classic Cantabile MK61
https://www.kirstein.de/docs/manuals/cc ... n-1114.pdf
In het manual zie ik niet iets over een Omni stand staan.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 mei 2021 19:34

Re: Midi aansluiting toetsenbord

Op blz. 10 punt 124/125

In de rest wordt het idd niet genoemd (de tabellen zijn gescand en niet doorzoekbaar)

Berichten: 10

Geregistreerd: 13 apr 2020 18:11

Bericht 30 mei 2021 00:16

Re: Midi aansluiting toetsenbord

Toch de draad maar weer opgepakt.
Heb de "omni stand" situatie niet kunnen veranderen.
Toch nu wel verder gekomen.
Na de nodige opschoonacties in de computer en update besturingsprogramma keyboard via apparaatbeheer is de situatie als volgt.
De Contentklavieren en pedaal werken via de midi interface via de midi aansluiting en het Classic Cantabile keyboard (derde klavier) werkt via usb-usb aansluiting.
Midi interface en usb-usb beide via een hub naar computer.
Op deze wijze weer een werkend drieklaviers geheel gekregen.
Het aansluiten van het keyboard via midi interface - midi din plug slaagt niet, maar dat is op zich geen probleem meer.

Wat me verbaast is dat het keyboard op kanaal 1 staat en de Content op kanaal 1,2 en 3.
Ik hoef het keyboard niet op kanaal 4 te zetten.
GO detecteert bij het instellen van de klavieren 2x kanaal 1.
Tijdens het spelen beïnvloeden de "twee kanalen 1" elkaar niet.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com