Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Midificeren m.b.v. Microswitches

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 30 okt 2012 21:31

Midificeren m.b.v. Microswitches

Cribo schreef:
Dag André,

zeer interessant project. Zou je me willen vertellen wat je gebruikt om de klavieren mee te midificeren? Wij zijn ook met iets dergelijks bezig en hadden microswitches gebruikt. Het probleem daarmee was echter dat je door een weerstandmoment heen moet en dat veroorzaakt een hinderlijke vertraging. De pijpen spreken dan net een fractie sneller aan dan Hauptwerk en dat is geen gehoor. Ben daarom zeker benieuwd hoe jij dit opgelost hebt en met welke compononenten, ik kan dat op de foto net niet goed zien.

Alvast bedankt

gr. Christian


Hallo Christian,

Is het gebruik van microswitches in het geheel niet geschikt gebleken ? Ik ben nl. van plan een bestaand pedaal van dit soort schakelaars te voorzien, lijkt me minder gecompliceerd dan reedcontacten.
Zou dit kans van slagen hebben ? Zie bijvoorbeeld http://www.conrad.nl/ce/nl/product/704791/

Groeten,
WiBo

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 okt 2012 21:36

Re: Midificeren m.b.v. Microswitches

Hoi Wim,

ik ben bang dat de micro switches gevoelig zijn voor mechanische slijtage, dit ten opzichte van een reed contact

en een reed contact is net zo snel aangebracht en minder storings gevoelig, mits goed beschermd uiteraard

succses

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 30 okt 2012 23:21

Re: Midificeren m.b.v. Microswitches

Er is een kant en klaar reedcontactset op printen inclusief magneten verkrijgbaar.

http://www.midi-hardware.com/index.php?section=prod_info&product=REED30

De reedcontacten kunnen natuurlijk ook, maar ik zou persoonlijk kiezen voor reedcontacten.

Jan

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 30 okt 2012 23:30

Re: Midificeren m.b.v. Microswitches

Dure oplossing WiBo.
http://www.conrad.nl/ce/nl/FastSearch.h ... itial=true

Je link gaat naar het hefboompje. Met schakelaar erbij, algauw 3 euro totaal (als ik het goed zie)
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 31 okt 2012 11:33

Re: Midificeren m.b.v. Microswitches

Hoi WiBo,

Ik denk persoonlijk ook dat de reedcontacten een langere levensduur hebben.
De prints zijn compleet te bestellen zoals al eerder aangegeven. Het monteren hiervan is echt een eitje kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen.
Waar je wel tijd aan moet besteden is de juiste plaats/afstand vinden voor je magneten.
Ik heb dat gedaan door een schroefje aan de onderzijde van mijn pedaaltoets te plaatsen en daar de magneet op te "plakken". Door de schroef in of uit te draaien en eventueel iets te buigen met een tang is de perfecte afstand simpel in te stellen.
Hierna een klodder lijm op de magneet en schroef, en klaar ben je!

André

WiBo schreef:Cribo schreef:
Dag André,

zeer interessant project. Zou je me willen vertellen wat je gebruikt om de klavieren mee te midificeren? Wij zijn ook met iets dergelijks bezig en hadden microswitches gebruikt. Het probleem daarmee was echter dat je door een weerstandmoment heen moet en dat veroorzaakt een hinderlijke vertraging. De pijpen spreken dan net een fractie sneller aan dan Hauptwerk en dat is geen gehoor. Ben daarom zeker benieuwd hoe jij dit opgelost hebt en met welke compononenten, ik kan dat op de foto net niet goed zien.

Alvast bedankt

gr. Christian


Hallo Christian,

Is het gebruik van microswitches in het geheel niet geschikt gebleken ? Ik ben nl. van plan een bestaand pedaal van dit soort schakelaars te voorzien, lijkt me minder gecompliceerd dan reedcontacten.
Zou dit kans van slagen hebben ? Zie bijvoorbeeld http://www.conrad.nl/ce/nl/product/704791/

Groeten,
WiBo
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 31 okt 2012 14:16

Re: Midificeren m.b.v. Microswitches

Hoi Wibo,

op mijn orgel thuis hebben we de microswirches wel gebruikt op het pedaal en voor de trekregisters en dat werkt prima. Het enige is dat je ze een beetje hoort bij het pedaal. Ik kan nog niet veel zeggen over de duurzaamheid maar bij mij werkt het nu zo'n half jaar probleemloos.
Je moet ze overigens niet bij Conrad kopen maar bij Farnell. Ik weet niet meer welke ik precies had maar ze waren volgens mij nog geen 30 cent bij 100 stuks. Ik zal dat nog eens navragen.
Je kunt ook even contact opnemen met Johan van Vanderwaalvandijk.nl. Hij heeft het voor mij geregeld want ik weet ook niet welke midi electronica er vervolgens bij moest maar volgens mij was het goedkoper dan de reedcontacten optie. Je moet wel al die switches solderen onder je pedaal dus als je dat moet laten doen ben je duurder uit denk ik maar anders scheelt het aardig dacht ik me te herinneren.

Succes

gr. Christian

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 01 nov 2012 09:58

Re: Midificeren m.b.v. Microswitches

Tot zover bedankt voor de adviezen. Ik had nog nooit van Farnell gehoord :o Goede tip !
De midi spullen zijn al aanwezig, het gaat alleen om reparatie van een pedaal waar de originele schakelaars zijn hergebruikt, wat momenteel wat hangers geeft.

WiBo

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 01 nov 2012 09:59

Re: Midificeren m.b.v. Microswitches

Ps. Prachtig he die drie Marcussen-avatars onder elkaar :P ......

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 01 nov 2012 12:16

Re: Midificeren m.b.v. Microswitches

Ik ben recent overgestapt van reed switches naar microswitches. Ik heb hier een beetje spijt van omdat de microswitches nogal veel lawaai maken. Dus misschien dat ik het nog weer veranderen naar reed switches of optische switches.

Bij de reed switches was het uitlijnen een probleem. Ik had de reed switches onder het pedaal gezet en de magneetjes aan de zijkant tussen de pedalen met omgebogen paperclips of haar elastiekjes. Zie http://computorgan.tweakdsl.nl/Pedaal.htm . Dit verschoof echter voordurend. Waarschijnlijk had een klodder lijm ook wel geholpen, of de montering dan de reed switches achter het pedaal. Vandaar dat ik geswitch ben. Ik moet nog steeds een paar microswitches beter uitlijnen.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 01 nov 2012 17:07

Re: Midificeren m.b.v. Microswitches

Eigenlijk is de truc van magneten en reedcontacten dat je de magneten vast zou moeten monteren tegenover de reedcontacten. De pedalen voorzien van ijzeren plaatjes. Pedaaltoets niet ingedrukt: plaatje tussen magneet en contact, dus contact schakelt niet. Pedaaltoets wel ingedrukt: plaatje weg tussen magneet en contact, contact schakelt. Deze methode is nauwkeuriger. Mijn huidige pedaal werkt op deze manier af fabriek.

Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 nov 2012 20:05

Re: Midificeren m.b.v. Microswitches

Hoi Jan,

weet je zeker dat de plaajes van ijzer zijn???

ijzer geeft toch in gesloten toestand de straling van de magneet door??

zoals ik uit je verhaal kan opmaken is bij het niet actief zijn het "plaatje tussen de magneet en reedcontact ?


gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 02 nov 2012 00:27

Re: Midificeren m.b.v. Microswitches

Jan Wim schreef:Hoi Jan,

weet je zeker dat de plaajes van ijzer zijn???

ijzer geeft toch in gesloten toestand de straling van de magneet door??

zoals ik uit je verhaal kan opmaken is bij het niet actief zijn het "plaatje tussen de magneet en reedcontact ?


gr


JW


Ja, de plaatjes zijn van ijzer. De plaatjes "geleiden" het magnetisme van noordpool -via het plaatje- naar de zuidpool (kan ook andersom zijn). Het magnetisme bereikt dus niet het reedcontact. Het is eigenlijk een soort "parallelverbinding".
Bij het niet actief zijn bevindt het plaatje zich tussen de magneet en reedcontact.

gr jan

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com