Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Eminent DCS200

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 19 jan 2013 17:19

Eminent DCS200

Beste Hauptwerkers,

Wat voor spullen heb je nodig om een eminent dcs200, met midi, te koppelen aan een PC met Hauptwerkers ?
We willen een test opstelling maken om het een en ander te testen. Het orgel is niet van mij, ik zelf ga een eigen Hauptwerkers orgel bouwen met onderdelen geleverd door Sonarte ( denk ik ). Maar misschien zijn er ook andere oplossingen ?
Ik zelf ben al een tijdje erg enthousiast over Hauptwerkers, 2x op z'n orgel gespeeld. Het orgel waar we op willen testen is van mijn broer, die heeft 1 keer op een Hauptwerkers orgel gespeeld en was meteen verkocht.
Kan er eigenlijk niets mis gaan, iets opblazen of dat je eigen intonatie wordt beïnvloed door Hauptwerkers ?
Ik zie uit naar de reacties van de Hauptwerkers expert !

M.v.g. Hans

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 19 jan 2013 18:11

Re: Eminent DCS200

Hallo Hans,

Gert heeft op deze website een handige lijst gemaakt voor zowel beginner als gevorderde om te starten met Hauptwerk. Ik denk dat daar al veel vragen van je worden beantwoord. Ik heb er zelf veel informatie weggehaald toen ik mijn orgel heb omgebouwd. Kijk hier maar eens: http://www.pcorgan.com/Benodigdheden.html.

Als je verdere vragen hebt horen we het graag.

Gr. Jan

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 19 jan 2013 18:40

Re: Eminent DCS200

Hallo Jan,

Bedankt voor je antwoord. Ik had ergens anders iets gelezen over problemen met de midi kabel. Maar als je de lijst van PCOrgan volgt moet het inprincipe goed gaan.

Ik wil zelf een hauptwerk orgel gaan bouwen. Sonarte gaf het advies om geen klavieren en pedaal zelf of te laten midificeren i.v.m. de storingsgevoeligheid. Heb jij daar ervaring mee ?

m.v.g. Hans

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 19 jan 2013 20:17

Re: Eminent DCS200

Dag Hans,

Het zelf midificeren en/of laten midificeren van (pedaal)klavieren is heel goed mogelijk!

Op het forum is hierover genoeg te vinden.

Wat denk je van al die zelfbouw orgels met (gebruikte) houten klavieren die daarvoor vaak gebruikt worden?

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 jan 2013 21:40

Re: Eminent DCS200

Hallo Hans,

het ligt er een beetje aan wat voor een klavieren je gebruikt. Sommige zijn de moeite niet om te midificeren. Andere hebben een dusdanige uitstraling dat het zeker wel de moeite is. Het is altijd meer werk dan een kant en klare te kopen, maar hogere storingsgevoeligheid hoeft niet als je het goed doet.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 21 jan 2013 10:44

Re: Eminent DCS200

Best mensen,

Ik heb toch nog een vraag over de proef die we gaan uitvoeren met het Eminent orgel. Op de site PCorgan staat inderdaad veel info, maar ook dat als het orgel ouder is dan 10 - 15 jaar je problemen kan hebben met het toe wijzen van de registeerknoppen.
Het orgel is ouder dan 15 jaar. Maar je kan dan toch het orgel aansluiten via de MIDI aansluiting op je geluidskaart van de PC ? ( je moet dan alleen registereren met je PC ).

m.v.g. Hans
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 21 jan 2013 11:30

Re: Eminent DCS200

Als die op je geluidskaart zit moetr dat gewoon kunnen. Je kan ook een usb-midi device er tussen hangen, kost ca. 30 euro, en die sluit je aan via een USB poort. Let op! Midi uit orgel op Midi in Computer!!

Over het toewijzen van registers kan ik je verder niets vertellen. Maar registreren via PC kan, alleen als je echt serieus wil gaan spelen is het niet handig om met een muis te registreren. Eerst muis pakken, dan knop zoeken en klikken, duurt te lang. Een touchscreen is al veel handiger.

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 21 jan 2013 11:42

Re: Eminent DCS200

Beste Andre,

Bedankt. Ter info, het is voor een test. De PC is voor de free ware versie krachtig genoeg. We willen even horen hoe het klink op een bestaand orgel.

m.v.g. Hans

Berichten: 60

Geregistreerd: 06 aug 2012 21:25

Bericht 21 jan 2013 13:48

Re: Eminent DCS200

Beste Hans,

Ik gebruik Hauptwerk met tevredenheid via een eminent dcs200. Het enige dat je nodig hebt voor de verbinding tussen orgel en pc (als je het simpel wilt houden) is een Midi - Usbkabel. Deze werkte bij mij in ieder geval: http://www.allekabels.nl/midi-kabel/706 ... kabel.html
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 21 jan 2013 16:10

Re: Eminent DCS200

Hallo Hans,

Dit bedoelde ik met een USB-midi device, als je vervolgens de speakers van je computer gebruikt, of de uitgang van de PC aansluit op een stereoinstallatie heb je een prima testopstelling en kan je niets opblazen.
Ook de eminent word niet beinvloed door HW. Het enige wat je doet is de toetscontacten gebruiken om HW te bespelen.

André


Cornelis12 schreef:Beste Hans,

Ik gebruik Hauptwerk met tevredenheid via een eminent dcs200. Het enige dat je nodig hebt voor de verbinding tussen orgel en pc (als je het simpel wilt houden) is een Midi - Usbkabel. Deze werkte bij mij in ieder geval: http://www.allekabels.nl/midi-kabel/706 ... kabel.html
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 21 jan 2013 18:01

Re: Eminent DCS200

Beste mensen,

Bedankt voor alle input, leuk als je zo van alle kanten wordt geholpen en geïnformeerd.

Hartelijke groet, Hans

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 21 jan 2013 19:20

Re: Eminent DCS200

Op de site PCorgan staat inderdaad veel info, maar ook dat als het orgel ouder is dan 10 - 15 jaar je problemen kan hebben met het toe wijzen van de registeerknoppen.
o help, ik schreef dit ongeveer 4 jaar geleden, wordt tijd dat ik de pagina's eens actualiseer.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com