Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk V7

Toon actieve onderwerpen


hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 29 jan 2022 13:00

Re: Download Hauptwerk software

Evert-Jan schreef:Op die pagina staat: Enter your name and email and click Send. Your download link will be emailed to you.

Oftewel je naam en email adres in vullen en je krijgt de link per mail toegestuurd.


Dat heb ik gedaan. Dat is dus alleen voor de laatste versie.
Maar als je oudere versies wilt downloaden, hoe gaat dat dan?

Nu heb ik nog een download van 6.0.2.018. Deze executable heb ik op 24-12-2021 gedownload. Dat lijkt mij de laatste versie van 6.x ?

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 29 jan 2022 13:01

Re: Hauptwerk V7

Overigens voel ik me nogal gen...d door de firma Hauptwerk. Een paar maanden geleden overwoog ik al om te 'upgraden' naar versie 6. De geruchten over een aanstaande versie 7 begonnen toen net, dus dacht ik er beter aan te doen om op versie 7 te wachten en dus maar één keer door het update cirsuc heen te moeten in plaats van twee keer. En daa wordt ik nu voor gestraft door 70 dollar meer te moeten betalen. En dan hebben ze nog de euvele moed om te zeggen dat dat een korting is, want over een maand is de straf maar liefst 100 dollar.

Is er iemand die snapt wat hen drijft om zo ongeïntereseerd (op het hufterige af) ten opzichte van hun (soms al langjarige) clientèle te staan?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 jan 2022 18:39

Re: Hauptwerk V7

@Hubèrt

Dat is idd de laatste 6.x versie. Zuinig op zijn en minimaal op 2 verschillende harddisken/SSD's opslaan voor het geval er ééntje crasht.
Oude versies van HW zijn niet meer te downloaden. Men haalt ze bewust van de site.



@Auke

Ik ken ook zo'n persoon. Netjes gewacht op VII en dan nu gestraft worden omdat je maar 1x wilt updaten.
En een update van 4.x naar VII kost net zoveel als van V naar VII. En dan krijgt je ook nog 30 US$ licentietransfer korting.

Je kunt Michelle/Brett een ongenoegen mail sturen via support at hauptwerk dot com met de vraag aan François om die mail door te sturen.

Het betekent dat je voortaan elk jaar moet updaten om je trouwe-klant-straf van 70/100 US$ te ontlopen ...............

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 29 jan 2022 18:52

Re: Hauptwerk V7

Blijkbaar is er wat met de kritiek gedaan:

QTE
GREETINGS EVERYONE!

I am happy to announce that we have added a new pricing category for V5 upgrades and have also reduced the costs for V4 upgrades as well.

These prices are live in the shop now!

We hope that this makes it easier for you all to upgrade and enjoy all the new and enhanced features that V7 has to offer!


V5 to V7 UPGRADE COSTS
$199

**********

LIMITED TIME PRICING:
NOW-APRIL 30, 2022

V4 Advanced upgrade to V7 reduced to
$249 plus FREE migration ($30 VALUE)

V4 Basic upgrade to V7 reduced to
$349 plus FREE migration ($30 VALUE)

UNQTE

Groet,
Arjan

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 30 jan 2022 16:28

Re: Hauptwerk V7

Inderdaad, er is daadwerkelijk wat met de kritiek gedaan. Dat is dan toch weer een positief puntje, en mijn commentaar hierboven is bij nader inzien te scherp.
Ondanks min gemopper had ik inmiddels de update al besteld. Dus ik hoop dat de beloofde 'refund' inderdaad werkelijkheid wordt. Kan ik met het geld bijvoorbeeld Noordbroek kopen, want die heb ik nog niet. Of misschien nog even wachten op de aangekondigde sample set (van Piotr Grabowski) van het Reil orgel in Ermelo

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 01 feb 2022 19:06

Re: Hauptwerk V7

Ik ben heel benieuwd naar de eerste ervaringen met versie 7!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 feb 2022 22:49

Re: Hauptwerk V7

HW 7 tov HW 6

Highlights:

Audio engine is op een nog hoger niveau gebracht.
1. Naast de HW4 kwaliteit, de High definition audio in HW 6 is nu een nieuwe instelling met nog beter audio. Het wind- en tremulantmodel voor de tonen onder de C 8' (het laagste octaaf van een 16' en laagste 2 van 32') i.c.m. 96 kHz sample rate is verbeterd.
2. HW eigen tremulantmodel en het windmodel wordt nu op een hogere resolutie verwerkt en geeft een grotere nauwkeurigheid, realisme en response en daardoor voor een betere audiokwaliteit. Er zijn 3 instellingen: Laag, Gemiddeld, Hoog
Zie voor beide instellingen ook het plaatje van het scherm hierboven.
Note EJ: omdat bij kerkorgels ook de registers met actieve tremulant worden opgenomen, heeft het eerste punt (tremulantmodel) geen toegevoegde waarde. Alleen voor oudere sets en voor theaterorgels.

Instellingen/koppelingen voor alleen het geladen orgel of voor alle orgels in de HW config omgeving
- MIDI learn kan nu door elkaar gebruikt worden voor alleen het geladen orgel of voor alle orgels
- hetzelfde voor de piston toolbar (in HW 4-5 was dat alleen op orgelbasis). Daar kun je nu ook eigen functies aan knoppen toekennen en eigen teksten op de knoppen zetten

Muisgebruik geminimaliseerd.
Veel grote bedieningspanelen hebben extra knoppen/functies waardoor muisgebruik op een touchscreen nagenoeg niet meer nodig is.
Als een paneel geopend wordt, wordt een ander openstaand paneel automatisch gesloten (= instelbaar). Posities op scherm worden ook bewaard (per orgel of voor alle orgels gemeenschappelijk)
2 nieuwe bedieningspaneeltjes, waarop knoppen waarmee grote panelen geopend en bij nogmaal drukken weer gesloten worden.

Audioconfiguratie
Per Hauptwerk-config omgeving zijn er nu 128 zgn. 'mixer presets' beschikbaar, was 8.
Verder is de linkerkolom in het audiomixer scherm beperkt tot de bussen in de preset die geconfigureerd wordt. Veel minder scrollen en overzichtelijker. In HW 5 en 6 was dit gesorteerd op basis van bussen: Master mix bus, Intermediate en primary bus. Nu dus op basis van presets
Bij een ingestelde preset wordt automatisch het audiomixer/busrouting scherm met die preset geopend
In tegenstelling tot Hauptwerk 5 en 6 is de nieuwe presetinstelling met bijbehorende audioconfiguratie realtime, d.w.z. deze wordt na het instellen tijdens het spelen direct actief.
Links op het scherm staan nu 3 ledjes. Extra tov HW5 en 6 is de blauwe led. Die licht op als de betreffende bus deel uit maakt van de configuratie; dus e.e.a. wordt inzichtelijker.

Dit is niet compleet. Zie daarvoor de complete (vertaalde) release notes, die hierboven staan.

Pro's/contra's
- De audioverbeteringen eisen veel meer van de processor, waardoor de polyfonie omlaag moet. Dit is het grootste nadeel van deze HW versie. Je kunt de audiokwaliteit wel zo instellen dat deze in HW5 of HW6 kwaliteit functioneert, waardoor de oude polyfonieinstelling bij die HW versie geldt.
- Het audio configureren is overzichtelijker geworden en fouten kunnen door de blauwe led sneller ontdekt worden.
- Het koppelen op basis van alle orgels in de actieve HW config omgeving is een toegevoegd waarde bij installeren van nieuwe sample sets (gaat sneller). Het koppelen geldt ook voor de piston toolbar knoppen. Dat laatste moest bijv. steeds bij elk orgel gebeuren.
- Beter bedienbaar op een touchscreen; minder muisgebruik bij configureren (behalve in het audio mixer scherm)
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 10 feb 2022 15:08

Re: Hauptwerk V7

Evert-Jan schreef:HW 7 tov HW 6

Highlights:

Audio engine is op een nog hoger niveau gebracht.
1. Naast de HW4 kwaliteit, de High definition audio in HW 6 is nu een nieuwe instelling met nog beter audio. Het wind- en tremulantmodel voor de tonen onder de C 8' (het laagste octaaf van een 16' en laagste 2 van 32') i.c.m. 96 kHz sample rate is verbeterd.
2. HW eigen tremulantmodel en het windmodel wordt nu op een hogere resolutie verwerkt en geeft een grotere nauwkeurigheid, realisme en response en daardoor voor een betere audiokwaliteit. Er zijn 3 instellingen: Laag, Gemiddeld, Hoog
Zie voor beide instellingen ook het plaatje van het scherm hierboven.
Note EJ: omdat bij kerkorgels ook de registers met actieve tremulant worden opgenomen, heeft het eerste punt (tremulantmodel) geen toegevoegde waarde. Alleen voor oudere sets en voor theaterorgels.

Instellingen/koppelingen voor alleen het geladen orgel of voor alle orgels in de HW config omgeving
- MIDI learn kan nu door elkaar gebruikt worden voor alleen het geladen orgel of voor alle orgels
- hetzelfde voor de piston toolbar (in HW 4-5 was dat alleen op orgelbasis). Daar kun je nu ook eigen functies aan knoppen toekennen en eigen teksten op de knoppen zetten

Muisgebruik geminimaliseerd.
Veel grote bedieningspanelen hebben extra knoppen/functies waardoor muisgebruik op een touchscreen nagenoeg niet meer nodig is.
Als een paneel geopend wordt, wordt een ander openstaand paneel automatisch gesloten (= instelbaar). Posities op scherm worden ook bewaard (per orgel of voor alle orgels gemeenschappelijk)
2 nieuwe bedieningspaneeltjes, waarop knoppen waarmee grote panelen geopend en bij nogmaal drukken weer gesloten worden.

Audioconfiguratie
Per Hauptwerk-config omgeving zijn er nu 128 zgn. 'mixer presets' beschikbaar, was 8.
Verder is de linkerkolom in het audiomixer scherm beperkt tot de bussen in de preset die geconfigureerd wordt. Veel minder scrollen en overzichtelijker. In HW 5 en 6 was dit gesorteerd op basis van bussen: Master mix bus, Intermediate en primary bus. Nu dus op basis van presets
Bij een ingestelde preset wordt automatisch het audiomixer/busrouting scherm met die preset geopend
In tegenstelling tot Hauptwerk 5 en 6 is de nieuwe presetinstelling met bijbehorende audioconfiguratie realtime, d.w.z. deze wordt na het instellen tijdens het spelen direct actief.
Links op het scherm staan nu 3 ledjes. Extra tov HW5 en 6 is de blauwe led. Die licht op als de betreffende bus deel uit maakt van de configuratie; dus e.e.a. wordt inzichtelijker.

Dit is niet compleet. Zie daarvoor de complete (vertaalde) release notes, die hierboven staan.

Pro's/contra's
- De audioverbeteringen eisen veel meer van de processor, waardoor de polyfonie omlaag moet. Dit is het grootste nadeel van deze HW versie. Je kunt de audiokwaliteit wel zo instellen dat deze in HW5 of HW6 kwaliteit functioneert, waardoor de oude polyfonieinstelling bij die HW versie geldt.
- Het audio configureren is overzichtelijker geworden en fouten kunnen door de blauwe led sneller ontdekt worden.
- Het koppelen op basis van alle orgels in de actieve HW config omgeving is een toegevoegd waarde bij installeren van nieuwe sample sets (gaat sneller). Het koppelen geldt ook voor de piston toolbar knoppen. Dat laatste moest bijv. steeds bij elk orgel gebeuren.
- Beter bedienbaar op een touchscreen; minder muisgebruik bij configureren (behalve in het audio mixer scherm)

Hoi Evert-Jan, Als je de audiokwaliteit zo instelt dat de polyfonie zo is als bij HW 5, is dan de audiokwaliteit dan zo als HW 5? En is dan de upgrade van HW 5 naar HW7 wel zinvol?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 feb 2022 19:22

Re: Hauptwerk V7

Het is andersom, Fred.
Je stelt de audiokwaliteit in. Hoe hoger die is, des te zwaarder de processor belast wordt. Daarom moet je de polyfonie terugnemen; anders kun je tikken in het audio horen.
Zie het plaatje in een vorig antwoord: viewtopic.php?p=49329#p49329. Daar staat bij welke instelling in HW 7 de kwaliteit vergelijkbaar is in de vorige HW versie.
En wat niet in dit plaatje staat: de 48 kHz versus 96 kHz sample rate instelling. Dat komt er nog bij als processorbelasting.

Als je PC het niet aan kan, kun je een lager instellingen nemen. Je kunt als je dit doet/moet doen vanwege de CPU op de oude HW versie blijven zitten. Maar wil je bijv. tzt naar HW 9 updaten, dan betaal je, met de prijzen die nu gehanteerd worden, de tussenliggende releases alsnog. Of je gaat nooit meer updaten en blijft op de huidige versie zitten.

Wat erg handig is, dat je nu gekoppelde knoppen per orgel en voor alle orgels in de actieve HW config omgeving door elkaar kunt gebruiken. 1x MIDI learn doen voor alle orgels en voor elk volgende orgel hoeft het niet meer. Dan blijft alleen over: klavieren/pedaal koppelen en eventueel een zwelpedaal. En natuurlijk de registers; dat moet je altijd per orgel uitvoeren.

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 11 feb 2022 12:04

Re: Hauptwerk V7

Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 12 feb 2022 17:20

Re: Hauptwerk V7

hans schreef:Jiri Zurek heeft op z'n blog twee artikelen geplaatst waarin hij de audio kwaliteit van v4, 6 en 7 vergelijkt.

https://www.sonusparadisi.cz/en/blog/audio-improvements-in-hauptwerk-6-and-hauptwerk-7/
https://www.sonusparadisi.cz/en/blog/comparing-96khz-vs-48khz-performance-in-hw-7/

Maar niet hw5 versus hw6 en hw7
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 19 feb 2022 20:23

Re: Hauptwerk V7

Evert-Jan schreef:Het is andersom, Fred.
Je stelt de audiokwaliteit in. Hoe hoger die is, des te zwaarder de processor belast wordt. Daarom moet je de polyfonie terugnemen; anders kun je tikken in het audio horen.
Zie het plaatje in een vorig antwoord: https://pcorgel.nl/viewtopic.php?p=49329#p49329. Daar staat bij welke instelling in HW 7 de kwaliteit vergelijkbaar is in de vorige HW versie.
En wat niet in dit plaatje staat: de 48 kHz versus 96 kHz sample rate instelling. Dat komt er nog bij als processorbelasting.

Als je PC het niet aan kan, kun je een lager instellingen nemen. Je kunt als je dit doet/moet doen vanwege de CPU op de oude HW versie blijven zitten. Maar wil je bijv. tzt naar HW 9 updaten, dan betaal je, met de prijzen die nu gehanteerd worden, de tussenliggende releases alsnog. Of je gaat nooit meer updaten en blijft op de huidige versie zitten.

Wat erg handig is, dat je nu gekoppelde knoppen per orgel en voor alle orgels in de actieve HW config omgeving door elkaar kunt gebruiken. 1x MIDI learn doen voor alle orgels en voor elk volgende orgel hoeft het niet meer. Dan blijft alleen over: klavieren/pedaal koppelen en eventueel een zwelpedaal. En natuurlijk de registers; dat moet je altijd per orgel uitvoeren.


Mijn PC heeft een Ryzen7 Processor en 64 GB DDR 4 RAM sinds laatste update. Ik speel uitsluitend stereo via superfijne Focal Classic hoofdtelefoon. Dus ik speel niet multikanaals maar stereo surround. Wat biedt het voordeel van HW7 dan , want volgens Jiri hoeft je niet highest mode te kiezen omdat met medium het verschil met HW 6 niet te horen is. Dus wat zou ik winnen met HW 7? Destijds heb ik upgrade naar HW5 gedaan wegens de nieuwe ILok licentie proces dus om te zorgen dat ik nieuwe sample-sets kan vergaderen die niet meer HW4 compatibel zijn wegens de nieuwe licentieregeling. Dat was voor mij een wezenlijke reden. Maar de nieuwe strategie om jaarlijks een nieuwe versie te publiceren met upgrade kosten, ga ik niet aan die race meedoen. Dus de upgrade van $199 moet het wel waard zijn.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 19 feb 2022 21:05

Re: Hauptwerk V7

Goedenavond,

Als ik alles zo lees zou de audio dus echt wel beter moeten klinken van versie 4 naar versie 7.

Ik heb nu een Intel i5 6400 cpu 2.7 ghz. 32 gb intern geheugen.
Werkt uitstekend, polyphonie staat hoog en nooit last van hikken.
Als ik naar versie 7 ga en de medium of hoge kwaliteit op 96 hz wil gebruiken, zou dat kunnen? Of moet ik mijn polyfonie zo ver verlagen dat dit hoorbaar gaat worden?
Ik zou het nl. erg zonde vinden als ik een update doe en mijn pc blijkt het niet aan te kunnen.
Ik gebruik eigenlijk bijna alleen de sampleset van Tholen op 24 bit.

Berichten: 6

Geregistreerd: 25 mei 2012 12:19

Woonplaats: Scherpenisse

Bericht 20 feb 2022 23:52

Re: Hauptwerk V7

alexm12 schreef:Goedenavond,

Als ik alles zo lees zou de audio dus echt wel beter moeten klinken van versie 4 naar versie 7.


naar mijn mening, en ook anderen als ik het op het HW forum lees, is het geluid bij HW7 zowieso beter dan in 4, ook zonder de upscale te gebruiken. ( mijn pc draait ook op I5 en 32GB, focusrite 6i6,
Zal komende week eens kijken hoe mijn Tholen is geladen, kijk er eigenlijk alleen maar naar bij eerste keer laden, en dat is héél lang geleden)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 feb 2022 12:41

Re: Hauptwerk V7

De upgrade van van V naar VII kost $199. Als je de upgrade prijzen van afgelopen 2x volgt, dan gaat m.i. elke upgrade $99 kosten. Dus als je tzt van V naar VIII wilt, betaal je $299. Dus als je die wel zou willen, dan betaal je het alsnog.
Beperkende factor om nu te upgraden is de prestatie van de processor, waardoor je niet kan profiteren van de extra's zonder de PC ook te upgraden. Als je het over 2 jaren wel een HW upgrade wilt doen, dan zijn de PC's weer krachtiger. Die zou je dan ook kunnen vervangen.

Wil je in HW7 terug naar de HW6 audiokwaliteit omdat de CPU het niet aan kan, dan het volgende doen:
"Audio engine processing quality" op Medium of Lower zetten
"Tremulant/wind supply/swell box/relay model quality" op Medium zetten

@Fred
Een Ryen7 is te algemeen, met zoals een Intel i5 of i7. Er zijn verschillende smaken die elk een prestatieniveau hebben.
In https://www.sonusparadisi.cz/en/blog/au ... uptwerk-7/ staat duidelijk dat "Also, the visualization shows that the new "tones" introduced are almost invisible, i.e. almost absent, even less prominent than what we have seen in Hauptwerk 6."
En dit is maar met 1 pure sinustoon gemeten en gaat over harmonische vervorming t.g.v. repitching. Een orgel produceert meer tonen tegelijk en anders, waardoor meer onderlinge beïnvloeding (intermodulatie vervorming). En dat is in HW7 ook minder door de "Tremulant/wind supply/swell box/relay model quality" op Medium te zetten.

@Alex
De i5 6400 heeft 4 cores; geen hyper-threading. Een klok van 2.7 GHz is ook niet al te snel.
Mijn gevoel zegt dat beiden wel eens de beperkende factor kunnen zijn, maar heb geen exacte getallen. Misschien is Hand al over op HW5, 6 of 7 en kan hij meer ervaringscijfers geven.
Polyfonie gaat in 6 en 7 zo maar 75% naar beneden bij 96 kHz en "Audio engine processing quality" op medium zetten
Gebruikt je maar 1 sample set, dan kun je ook niet van andere voordelen zoals audioconfiguratie, akoestiek toevoegen MIDI learn eenmalig uitvoeren voor alle orgels profiteren. Blijft alleen de betere audiokwaliteit over.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 21 feb 2022 13:53

Re: Hauptwerk V7

hans0166 schreef:
alexm12 schreef:Goedenavond,

Als ik alles zo lees zou de audio dus echt wel beter moeten klinken van versie 4 naar versie 7.


naar mijn mening, en ook anderen als ik het op het HW forum lees, is het geluid bij HW7 zowieso beter dan in 4, ook zonder de upscale te gebruiken. ( mijn pc draait ook op I5 en 32GB, focusrite 6i6,
Zal komende week eens kijken hoe mijn Tholen is geladen, kijk er eigenlijk alleen maar naar bij eerste keer laden, en dat is héél lang geleden)


En gebruik je zelf ook HW7 al? En met welke instellingen werk dit dan goed?
Je woont in de buurt trouwens zie ik ;)

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 25 feb 2022 18:15

Hauptwerk V7

Ben misschien van plan om ook over te stappen naar Hauptwerk 7 huidige versie is Hauptwerk 4.
Maar vooraleer die stap wordt gezet zou ik eerst willen weten of mij huidige computer dit aankan.
En of dat de hoogte audio kwaliteit behaald kan worden met deze computer.
Of is het beter te wachten tot Hauptwerk 8 volgend jaar uitkomt ?

Computer is een pc:
Moederbord: Asus P8Z77-M Pro

CPU Type: North Bridge Intel Ivy Bridge-DT IMC Quad Core Intel Core i7-3770 3800 MHz (38 x 100)

Ram geheugen totaal 32 GB: 4X G Skill RipjawsZ F3-12800CL10-8GBZL 8 GB DDR3-1333 DDR3 SD RAM

Video kaart: NVIDIA GeForce GTX 650 Ti 1 GB

Besturingssysteem: Microsoft Windows 10 Professional.

Orgel dat wordt gebruikt is de sample-set van Zwolle St. Michael Surround.

Willem.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 01 maart 2022 21:19

Re: Hauptwerk V7

Daar er niemand reageer of weet dat Hauptwerk 7 met mijn huidige computer specificatie perfect gaat functioneren is het misschien verstandiger om eerst te investeren in een nieuwe computer en daarna in te investeren in de nieuwste versie van Haupwerk 7 of 8 of?
Als ik nu in Hauptwerk 7 ga investeren en niet de volledige gewenste kwaliteit kan benutten heeft dat dus voor mij geen enkele meerwaarde (Hauptwerk 7 met de geluidskwaliteit van Hauptwerk 4.

Welke computer specificaties er nodig zijn om 100% de grootse Sample-sets te kunnen bespelen in de hoogste kwaliteit is mij tot nu toe ook nog een raadsel.
Ga er toch ervan uit dat een nieuwe computer tussen de twee a drieduizend Euro zal gaan kosten.
Als je al ziet wat een processor kost, wel de laatste nieuwe generatie, is dat hier toch omgerekend rond achthonderdvijfenzestig Euro.
Het gaat mij niet zozeer om de prijs maar wel de kwaliteit en het goed functioneren van het geheel te doen.

Maar we hebben nog tijd, eerst verhuizen naar ons nieuwe huis met muziekstudio van zes op vier dus totaal 24 vierkant meter.

Willem.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 maart 2022 22:48

Re: Hauptwerk V7

Willem

helaas hebben we meer lezers dan schrijvers op het forum. Daarom mijn reactie; anderen hebben waarschijnlijk geen ervaring met genoemde processor.
Mijn indruk is dat jouw huidige processor de HW audiovernieuwingen niet aan kan. Bezit o.a. gaan AVX2 maar alleen AVX instructie set. Polyfonie verlagen kan misschien e.e.a. redden maar ik zou het risico niet lopen.

Voor een nieuwe PC heb ik vorig jaar hier e.e.a. beschreven: viewtopic.php?p=48154#p48154 met wat prijzen.
Intussen is Intel met een krachtige processor gekomen: i9 12900K. Het is een stroomvreter op een duur Z690-moederbord en DDR5-geheugen.
AMD komt binnenkort met een nieuwe processor.

Omdat je eerst nog bezig bent met je nieuwe huis, moet je dit t.z.t. opnieuw bekijken. De techniek gaat voort en prijzen wijzigen continue (het zijn soms dagprijzen).

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 02 maart 2022 16:50

Hauptwerk V7

Evert Jan weeral bedankt voor uw ophelderende en duidelijke reactie.

Dan gaan we zoals gepland eerst maar verhuizen en daarna investeren in eerst een nieuwe computer (dewelke dat het dan gaat worden zien we wel in de toekomst).
Veder moet het hele audio gebeuren op de schop en worden vernieuwd, maar welke luidsprekers het gaan worden is momenteel voor mij ook nog een raadsel.
Er is namelijk veel te veel keuze en in het middensegment en ze lijken ook nog eens allemaal op elkaar qua specificaties, prijs en afstel mogelijkheden.
In het hoge segment is dat veel minder, maar ja ook een heel pak duurder.
En duurder is per definitie niet altijd beter.
Voor de interface bestaat er nog wat twijfel tussen de merken Motu versus RME

We zien wel.

Willem.

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 28 mei 2022 00:26

Re: Hauptwerk V7

Vanavond heb ik mijn systeem geüpdatet naar HW7. Ik lees dat als ik de hoogst mogelijke audioinstellingen kies, de polyfonie met 60% afneemt? Begrijp ik dat goed? En wat is de reden daarvan? Ik heb bijv. bij Görlitz de polyfonie op de door Jiri aanbevolen 9000 staan en ook na de update naar HW7 staat deze nog op 9000 en ik hoor geen tikken of glitches in de audio. Ook niet bij volle werk en snel repeterende akkoorden ofzo. Misschien begrijp ik niet helemaal goed wat de bedoeling is en kan iemand mij hier een verhelderend antwoord op geven? Alvast bedankt!

Groet, Matthijs

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 mei 2022 18:47

Re: Hauptwerk V7

Matthijs

Als je geen tikken hoort bij Görlitz i.c.m. HW7, dan kunnen daarvoor 3 redenen zijn:
1. je PC (de CPU) is krachtig genoeg en goed geoptimaliseerd om die 9000 met gemak aan te kunnen
2. je hebt geen 96kHz sample rate verwerking (menu General Settings | Audio device and channels) actief maar deze staat op 48 kHz. Of staat wel op 96 kHz maar je hebt het audiobuffer op een hogere waarde staan. Je kunt op het tabblad "Audio engine' (menu Organ settings | Organ preferences) in het uitklapmenu 'Audio engine processing quality' deze op Higher zetten. Dan heb je geen 96 kHz verwerking nodig. Met beiden actief belast je CPU onnodig en er is geen hoorbaar verschil tussen wel of niet 96 kHz sample rate verwerking actief te hebben.
3. je bent een "rustige" speler en speelt niet à la Carmeron Carpenter. De 9000 gelijktijdig sprekende pijpen worden bij jouw spel nooit bereikt

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 30 mei 2022 23:14

Re: Hauptwerk V7

Beste Evert-Jan,

Dank voor je duidelijke uitleg. Hierbij mij reactie en vragen (dezelfde nummering aangehouden):

1. De computer (zelf samengesteld en opgebouwd) is uitgerust met een AMD Ryzen 9 3900xt 12-core processor (3.80 ghz) en ik heb voor de optimalisatie strikt jouw fantastische boek gevolgd (de versie voor HW7 zal ik nog bij je bestellen). De meter van de polyfonie en de meter van de cpu in het 'Audio / performance' panel komen nooit voorbij de helft.

2. Ik heb 'Audio engine processing quality' op Higher staan én een sample verwerking van 96 kHz. Ik begrijp van jou dat deze combinatie niets toevoegt? Ik wil voor de beste output gaan, welke van de twee kan ik dan het beste aan laten staan? Brengt het schade aan je CPU als je ze beide aan laat staan? Of vreet het gewoon onnodig stroom?

3. Hoewel ik geen Carmeron Carpenter ben, ben ik zeker niet uitsluitend een rustige speler ;) . Waarbij ik moet opmerken dat ik bij het 'volle werk' (toccata's met snelle passages, snel repeterende akkoorden etc.) nooit voorbij de +/- 50 registers tegelijk open kom. Mogelijk dat ik daarom nooit de 9000 polyfonie haal?

Met name naar je antwoord op punt 2 ben ik erg benieuwd!

Groet, Matthijs

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 mei 2022 22:28

Re: Hauptwerk V7

Matthijs

Ik hoor geen verschil tussen beiden, maar dat is natuurlijk subjectief.

Martin Dyde geeft in dit bericht (https://forum.hauptwerk.com/viewtopic.p ... 13#p153113) wat achtergrond info n.a.v. een probleem met tikken in het audio.
(96 kHz adds a lot of CPU load and you'll find there's no audible/significant benefit to using it above 48 kHz if you're using Hauptwerk v7's 'Higher' setting for audio engine processing quality too. The important thing is to have audio engine quality set to 'Higher'.)

Vertaald:
96 kHz voegt een hoop CPU belasting toe en u zult merken dat er geen hoorbaar voordeel is boven 48 kHz als u Hauptwerk v7's 'Hogere' instelling voor audio engine processing kwaliteit ook gebruikt. Het belangrijkste is dat de kwaliteit van de audio engine op 'Hoger' staat.


En zie ook https://forum.hauptwerk.com/viewtopic.p ... 40#p153140 in dat zelfde topic en blz. 8 en 9 van de release notes van HW7.

Het voordeel van de Higher instelling tov 96 kHz is dat een work-around in HW602 wordt opgelost, nl. in de vervorming in de lagere bastonen, zoals het laagste octaaf van een 32 voet; zie de de laatste bullet op blz. 9 in de release notes van HW7.
Higher heeft dus de voorkeur boven een 96 kHz verwerking

Maar als je PC genoeg CPU power heeft, staat niets je in de weg om tegelijk ook 96 kHz sample rate verwerking toe te passen. En je AMD processor zit wel in het hoge segment.

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 03 jun 2022 10:57

Re: Hauptwerk V7

Dank voor de uitleg Evert-Jan! Zolang het goed blijft gaan laat ik beiden aanstaan. Mocht het in de toekomst te zwaar worden weet ik wat ik als eerste aan moet passen.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com