Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

Hauptwerk 8 is uitgekomen

Toon actieve onderwerpen

Bericht 29 aug 2023 23:30

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Hallo,

Op zich tot tevredenheid heb ik HW 7. Maar ik lees voordelen van sneller laden en schakelen tussen sample-sets. Maar ook dat de voordelen alleen voor nieuwe processoren zou zijn.

Mijn PC heeft moederboard: X570 AORUS ELITE (Gigabyte Technology)
Bus Clock: 100 MHz,
UEFI American Megatrends Inc. F11 12/06/2019

Mijn processor is een 3,60 GHz AMD Ryzen7 3700X 8-Core
512 kilobyte primary memory cache
4 megabyte secondary memory cache
32 megabyte tertiary memory cache
Multi-Core (8 total)
Hyper-threaded (16 total)

RAM : 64 GB

Zou upgrade naar HW8 mij significant voordeel bieden?

Bedankt voor je reactie
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Jos

Bericht 30 aug 2023 14:32

Hallo,

Kan iemand uitleggen wat de mogelijkheden zijn van het touch menu in HW8?
Als je bijvoorbeeld 3 kleine touchscreens op je orgel hebt, kun je dan layouts maken met o.a. registerknoppen?

Bij voorbaat dank voor reactie.

Bericht 30 aug 2023 19:48

Mogelijkheden Touch menu: boven in het 'Touch menu' scherm staan 8 tabjes, waarmee een scherm opgeroepen wordt:
1. Organs: laden van een orgel en installeren van een sample set. Ook kan de favorietenlijst orgels worden aangepast. In het onderste deel van dit 'Touch menu' scherm Organs staan de 9 recent geladen orgels.
2. Registration: naast een aantal setzer knoppen die altijd in beeld blijven zijn er 8 submenu's: Combination sets, Stepper, Generals, enz. Elk scherm dat na een submenu keuze verschijnt heeft dezelfde knoppen als het betreffende grote control paneel
3. Pitch: instellen toonhoogte en stemming (grote pitch control panel) en de favorietenlijst aanpassen. Plus de 9 recent gebruikte temperaments
4. Engine: instellen polyfonie e.d. Het scherm heeft dezelfde functionaliteiten als het grote audio/MIDI performance control panel
5. Recording: voor opnemen eigen orgelspel en afspelen MIDI bestanden (het grote recording control panel). Ook de 9 laatst afgespeelde MIDI opnames
6. Settings: audio en MIDI instellingen, zowel algemeen als orgel specifiek. Op het instellen van de rank en mixer presets na wordt na het indrukken van een knop altijd een bestaand Hauptwerk configuratiescherm opgeroepen waar toch nog een muis nodig is
7. View: de items uit menu View. Alleen de Mini control panels kunnen niet worden opgeroepen
8. Other: de keuzes, die in menu File, menu Design tools en menu Help gemaakt kunnen worden.

Kortom, allemaal standaard HW utilities.
Registerknoppen zijn onderdelen van sample sets. Je kunt daarvoor in het Touch menu geen eigen layouts maken.

Bericht 30 aug 2023 19:55

Fred,

Belangrijk voor het laden van sample sets is de clock frequentie van de CPU en het medium, waar vanaf de cache file geladen worden. Dat geldt voor alle HW versies.
De clock frequentie van de Ryzen is 3,6GHz; opslag medium heb je niet opgegeven.
Bij een harddisk zie je geen verbetering. Met een SATA SSD heb ik geen idee (iemand anders misschien?). Bij een NVMe SSD is de laadsnelheid zeker een verbetering. Jouw moederbord heeft een M.2 slot PCIe 4.0, dus NVMe is mogelijk (als je dat al niet geplaatst hebt).

Je kunt, als een SATA SSD hebt, in de activity logfile kijken hoeveel ruimte er is als je een orgel laadt.
Het gaat om deze regels:
Sample loader: approx. avg. data read rate during disk reader activity: 1153.49 MB/s.
Sample loader: pct. data loading time each stage busy: disk I/O: 41.74.
Sample loader: pct. sample loading time stage busy: 1st proc.: 99.07.
Sample loader: pct. sample loading time stage busy: 2nd proc.: 35.83.
Sample loader: pct. sample loading time stage busy: 3rd proc.: 7.95.
Sample loader: pct. sample loading time stage busy: 4th proc.: 4.60.
Sample loader: pct. sample loading time stage busy: 5th proc.: 38.36.

Een core staat op 99%, dwz sneller inlezen kan niet. De verwerking remt inlezen af.
Als disk reader activity op ca 500 MB/s staat, heeft de SATA SSD zijn max. bereikt.

Als je genoeg RAM over hebt, kun je (een deel) van de set ongecomprimeerd laden. Dat gaat sneller dan 'lossless memory compression' laden.

Bericht 31 aug 2023 20:29

Zijn de iets betere laadtijden (afhankelijk van de hardware!) en touch menu's niet een indirect antwoord op
Sweelinq?

Op de een of andere manier lijkt dat onvolwassen in Hauptwerk 8. Weer academisch encyclopedisch. Scusi.

Muzikale groeten
Matthias

Bericht 01 sep 2023 18:52

Wat betreft het snelle laden: dat is mede te danken aan het beschikbaar komen van snellere hardware (NVMe SSD's) op PCIe 4.0 en geschikte moederborden. En dat alles is nu betaalbaar geworden, een aantal jaren geleden nog niet.
Dit heeft dus niets te maken met een "indirect antwoord op Sweelinq". Sweelinq orgels met 1 sample en geen release per toets/register combinatie ten opzichte van Hauptwerk 8 kanaals surround sets met 4 samples en 12 releases per toets/register combinatie zullen het qua laadtijd altijd winnen van Hauptwerk. Nog even los van gesamplede tremulantregisters; dan loopt het nog verder uit elkaar.
Voor Hauptwerk een nooit te winnen wedstrijd.
Hauptwerk 8 gebruikers zijn denk ik blij met het snellere laden van orgels en ik hoop dat MDA niet stopt met dit verder te optimaliseren en te versnellen.

MDA heeft in versie 5 van Hauptwerk de audio engine vervangen en in versie 6 en 7 deze geoptimaliseerd/verbeterd. Daardoor zijn veel verzoeken van gebruikers blijven liggen. En waarschijnlijk ook zoiets als een touch menu. Wil je het zeker weten of dit het MDA antwoord is op Sweelinq, vraag het Martin Dyde.
Ik kan wel een reden bedenken waarom het nu pas gekomen is. En dat heeft niets te maken met Sweelinq.

Microsoft Word wordt elke 2 jaar verbeterd. Bij Reaper is dat elke 4/5 weken. Betekent dat de voorgaande versies onvolwassen zijn?
In jouw visie maak je dus eenmaal een programma waar alles en alles en alles in zit, en daarna nog wat bugs oplossen. Klaar. Het programma is af en wordt nooit meer aangepast. Geen innovaties en dergelijke meer, geen ............ :( :(

Matthias, je voegt wat toe als je in plaats van bovenstaand forumbericht bijvoorbeeld een video van het touch menu van Sweelinq en van Hauptwerk publiceert en/of de verschillen tussen beiden en ook de voor- en nadelen van beiden aangeeft.
Nu komt één en ander bij mij over als stemmingmakerij, ook al vanwege het lettergebruik: een bericht zonder enige onderbouwing.

(geen afkortingen gebruikt zodat dit door een vertaalmachine gehaald kan worden in de hoop dat ze er wat van maken).

Bericht 02 sep 2023 19:52

Hoi Evert Jan,

Mijn disks zijn allemaal SSD. Maar ik zou willen weten of is zonder wijzigingen aan de PC, die helemaal getuned is volgens je voorschriften, HW 8 sneller is dan HW 7, of betreft het meer features i.p.v. performance?

Bericht 02 sep 2023 22:38

Een 2 jaar oude PC of oudere PC hebben geen P en E cores en (recentere) AMD CPU helemaal niet. Alleen bij Intel CPU's vanaf 12e generatie moet je de polyfonie opnieuw afregelen vanwege die P en E cores. Als de PC geoptimaliseerd is en goed werkt in HW7, doet hij dat ook in HW8.
Alleen als je in het touch menu wisselt van scherm (zie viewtopic.php?p=50932#p50932 voor de 8 schermen) zie je CPU pieken. Als ik tijd heb ga ik hier nog een keer in duiken.

HW zelf is niet sneller geworden; alleen het laden van orgels gaat sneller. E.e.a. is afhankelijk van de hardware van de PC (CPU kloksnelheid en disk/SSD).
Als jij Görlitz laadt, ga dan in menu Help | view activity log en kijk dan naar de regels:

INF:2157 The organ Goerlitz Sonnenorgel Surround, full edition.Organ_Hauptwerk_xml has been loaded. Metrics:
.....
t/m
.....
Sample loader: pct. thread activity due to stage: 5th proc.: 10.05

Zie mijn vorige antwoord.

Of plaats ze op het forum in je reactie.

Op welk merk/type nr. SSD staan de HW cache files?

Bericht 09 sep 2023 17:21

Hoi Evert-Jan,

Via Belarc heb ik data verkregen over mijn storage:
ADATA SSD S511, 120GB (SSD) - CT1000MX500SSD1, 1TB (SSD) - NVMe Intel SSDPEKNW01, 1.02 TB (NVMe) - SAMSUNG HD103UJ, 1 TB.

groetjes, Fred

Bericht 09 sep 2023 18:57

Fred

Als je de cache files op de NVMe Intel SSDPEKNW01 hebt staan, kan dat sneller laden van een orgel uitmaken.

De Intel SSDPEKNW01 is een NVMe SSD waarbij de prestaties nogal wisselend zijn; afhankelijk van de omstandigheden.
https://ssd.userbenchmark.com/SpeedTest ... PEKNW010T8
https://www.harddrivebenchmark.net/hdd. ... B&id=16667
Sequentieel lezen varieert van 657 MB/s tot 1755 MB/s. Ook een beetje afhankelijk van de grootte van de SSD (en dat is vreemd; bij schrijven kan ik mij er wel wat bij voorstellen).
Wel sneller dan een SATA SSD's (max. 550 MB/s), maar een PCIe 3.0 SSD kan ca 3300 - 3500 MB/s doen bij seq. lezen en dat doet deze niet.

Ik ben er nog niet uit of je dat met deze disk i.c.m. HW 8 ook merkt.
Kun je ook Görlitz laden. Daarna ga dan in menu Help | view activity log en kijk dan naar de regels:

INF:2157 The organ Goerlitz Sonnenorgel Surround, full edition.Organ_Hauptwerk_xml has been loaded. Metrics:
.....
t/m
.....
Sample loader: pct. thread activity due to stage: 5th proc.: 10.05

Het gaat dan om de regels die in viewtopic.php?p=50933#p50933 geschreven zijn.
Kun je die regels ook op het forum plaatsen?
Dan kun je zien hoe de SSD werkelijk presteert bij het laden van een orgel.
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk