Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Generaal crescendo instellen.

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 04 jan 2014 06:44

Generaal crescendo instellen.

Wil iemand voor mij stapsgewijs eens op een "Hauptwerkrijtje" zetten hoe ik voor een onwillekeurig set een bepaald zwelpedaal als "Generaal Crescendo" in moet stellen?

Ron

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 jan 2014 09:30

Re: Generaal crescendo instellen.

RonD schreef:Wil iemand voor mij stapsgewijs eens op een "Hauptwerkrijtje" zetten hoe ik voor een onwillekeurig set een bepaald zwelpedaal als "Generaal Crescendo" in moet stellen?

Ron



Hoi Ron,

het doel van de vraag is me niet geheel duidelijk, maar als ik je goed begrijp wil je van een bepaald sampleset het totaal volume regelen?

als het goed is kan dit toch al bij elk sampleset?

Maar een ander zwelpedaal toewijzen voor generaal crescendo kan makkelijk in HW4
A. Laadt de betreffende sampleset.
B. klik daar met rechter muisknop op het virtuele zwelpedaal
C.na de rechter muisklik krijg je een popup schermpje
D. activeer nu het fysieke pedaal wat je wilt toewijzen, door deze geheel van onder naar boven te bewegen.
E. Nu word in het popup scherm de Done button activeerbaar.
F. klik op done en het betreffende pedaal werkt.

Maar ik ben bang dat je iets anders bedoelt, kan het alleen niet uit je vraag halen

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 04 jan 2014 10:59

Re: Generaal crescendo instellen.

Met een generaal crescendo kun je met een zwelpedaal (of soms een roller) de registratie wijzigen: je kunt dus door het zwelpedaal in te drukken steeds meer registers opentrekken.

Sommige sample sets (bijv. St Anne, PAB, Hereford, Doesburg) hebben deze optie ingebouwd en hebben aparte tabbladen om dit in te stellen. Bij sample sets die dit niet hebben kan het ook:

*Open View>>Large control panels>>Registration
*Onderaan het schermpje zie je een sectie met de opties voor het Master Crescendo
*Wijs de slider toe aan het zwelpedaal/de knop die je voor het generaal crescendo wil gebruiken
*Met de pijltjesknoppen naar links/rechts kun je de 32 stappen (0-31) van het generaal crescendo doorlopen
*Elke stap kun je instellen door op "edit" te klikken, de gewenste registratie te doen, en dan op "store" te klikken.
*Handig zijn de "Copy reg" en de "Paste reg"-knoppen, hiermee kun je een registratie kopieren en dan bij een volgende stap weer plakken.
*Je kunt vier verschillende generaal crescendo's instellen, welke actief is kies je met de knoppen A, B, C en D
*Tenslotte: het generaal crescendo lijkt geen registers uit te schakelen die je handmatig hebt ingeschakeld. Zeg dus niet "t werkt niet" als je handmatig het volle werk hebt geregistreerd ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 04 jan 2014 16:16

Re: Generaal crescendo instellen.

Sorry mannen...het gaat mij dus niet om het Gen.Cresc.....nog om een bestaand zwelpedaal van een orgel (zwelwerk)....
maar om het gebruik van 1 van mijn 3 zwelpedalen voor het totaalvolume van mijn orgel.
Bij sommige beginsets had Mixtuur dat ingesteld...bij een later zelf geinstalleerd set werkt het (nog) niet. daarbij kan ik het alleen regelen via de volumeknop van mn geluidskaart.

Nogmaals excuus voor mijn foute vraagstelling :oops:
Ron

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 jan 2014 16:40

Re: Generaal crescendo instellen.

oooooooooooo nu s het duidelijk

je gaat in hauptwerk naar het

A. tabblad VIEW daar klik je op
B. vervolgens scroll je in VIEW naar LARGE FLOATING CONTROL PANELS
C. in dat menu sc roll je naar AUDIO,MIDI and PERFORMANCE
D. dan krijg je een popup te zien, waarvan rechts boven aan je Volume ziet staan met daarvoor een indicatie strip
E. Met je muis rechts klikken op deze strip, dan krijg je een nieuw popupje, met de tekst AUTO-DETECT MIDI .......
als je dit scherm ziet, dan activeer je het pedaal wat je wilt toewijzen, door dit geheel naar boven, en naar beneden te duwen.
F. vervolgens gaat de DONE button oplichten, en klik je hier op.

Dan is het volume pedaal toegewezen


Veel Succses

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 04 jan 2014 16:47

Re: Generaal crescendo instellen.

Zoooooooo.....dat is wel een lange "ooooooo' zeg! :o :D

Ik ga het komende week proberen....moet lukken zou ik zo zeggen!

JW, bedankt! :)

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 04 jan 2014 17:58

Re: Generaal crescendo instellen.

RonD schreef:Sorry mannen...het gaat mij dus niet om het Gen.Cresc.....nog om een bestaand zwelpedaal van een orgel (zwelwerk)....
maar om het gebruik van 1 van mijn 3 zwelpedalen voor het totaalvolume van mijn orgel.
Bij sommige beginsets had Mixtuur dat ingesteld...bij een later zelf geinstalleerd set werkt het (nog) niet. daarbij kan ik het alleen regelen via de volumeknop van mn geluidskaart.

Nogmaals excuus voor mijn foute vraagstelling :oops:
Ron


Ron onder view zit een Tabblad voor Audio,midi en Performance.
Als je op volume ga staan, dan met je rechter muisklik dan aotodetect selecteren en dan
het zwelpedaal heen en weer bewegen en bevestigen met done.
Dit doe je bij elk orgel en dan kan je van elk orgel het totaal volume met je zwel regelen.
Ik hoop dat dit een antwoord op je vraag is.

Hgr. Pleun Doolaard
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 04 jan 2014 18:01

Re: Generaal crescendo instellen.

RonD schreef:Zoooooooo.....dat is wel een lange "ooooooo' zeg! :o :D

Ik ga het komende week proberen....moet lukken zou ik zo zeggen!

JW, bedankt! :)


Sorry Ron, had de reactie van Jan Wim niet gezien
Ik was een antwoord aan het tikken en daar kwam wat tussen en nu ik het plaatste was Jan Wim me voor.
Nu, zo moet het zeker lukken.

Groet, Pleun

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 04 jan 2014 18:09

Re: Generaal crescendo instellen.

Josq kun je de 32 genoemde stappen ook aan setserknoppen koppelen ?
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 04 jan 2014 18:12

Re: Generaal crescendo instellen.

Bedankt Pleun...de oplossing "in stereo"...
kan niet fout gaan....hoewel....met mij weet je het nooit haha!
Ron

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 04 jan 2014 19:38

Re: Generaal crescendo instellen.

Frans schreef:Josq kun je de 32 genoemde stappen ook aan setserknoppen koppelen ?


Hi Frans, wat wil je hiermee? Misschien is er een makkelijker oplossing.

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 04 jan 2014 19:54

Re: Generaal crescendo instellen.

Josq ik heb 10 setserknoppen en weet dat ik bepaalde registercombinaties kan saven onder een setserknop.
Met dat generaal crescendo zwelpedaal komen er klankkleuren automatisch welke ook erg mooi kunnen zijn.
Als je die opbouw van bv 1 stem naar het volle werk kunt verdelen over de setserknoppen heeft dat misschien ook wel wat :?:

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 04 jan 2014 20:27

Re: Generaal crescendo instellen.

Hi Frans,
Wat je dus wilt is 10 registraties uit je master crescendo toewijzen aan je 10 setzerknoppen?

Ik zou daar gewoon de "master generals" voor gebruiken. Die staan ook in dat menu, en die kun je instellen met de "setter" knop. Heb je je master crescendo al geprogrammeerd? In dat geval kun je met "copy/paste reg" je registraties kopieren van je master crescendo naar je master generals.

Hoop dat dit duidelijk is zo, en anders probeer ik je wel weer verder te helpen!

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 04 jan 2014 21:10

Re: Generaal crescendo instellen.

Josq ik ga dat komende week proberen, alvast dank voor je support.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 05 jan 2014 15:08

Re: Generaal crescendo instellen.

Hi Ron,

Mocht je het niet lukken dan moet je maar een berichtje sturen, wip ik wel even langs.

m.vr.gr.

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 05 jan 2014 16:23

Re: Generaal crescendo instellen.

Is goed Andre...maar dat zou mn eer te na zijn....
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 05 jan 2014 20:26

Re: Generaal crescendo instellen.

Kan buiten het forum om hoor enne... ik verklap niets hoor ;)
Buiten dat is het gewoon gezellig toch? Moeten natuurlijk wel voldoende volume genereren om Dordrecht plat te kunnen spelen. :D
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 17 jan 2014 18:13

Re: Generaal crescendo instellen.

Volume genoeg nu hoor André ! ;)
De aanwijzingen waren (zelfs voor mij) zo duidelijk :P
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 jan 2014 01:23

Re: Generaal crescendo instellen.

Mooi zo Ron, moeten we maar eens een datum en tijd afspreken dat we een echoconcert gaan geven in de Drechtsteden. Als jij nu met je collega's even regelt dat ze niet reageren op oproepen over buurtoverlast ;)
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 jan 2014 01:38

Re: Generaal crescendo instellen.

Maar pas op de Dordtse bodem is de laatste decennia al aardig in beroering geweest

ben bang dat er dan net als in Groningen ook hauptwerk bevingen ontstaan
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 28 jan 2014 14:07

Re: Generaal crescendo instellen.

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag met dezelfde strekking. Op het moment heb ik een van mijn zwelpedalen ingesteld als crescendo pedaal, lees hard/zacht. Het enige nadeel is dat als ik het orgel harder zet dat mijn "orgelgeluiden" die via een apart kanaal verstuurd worden ook harder en zachter gaan. Graag zou ik de "orgelgeluiden" altijd op een vast volume hebben staan en de rest van het orgel wel harder en zachter kunnen zetten. Is dit mogelijk in Hauptwerk?? Ik heb alle opties rondom instellen crescendo pedaal bekeken, maar kan het niet vinden.

Alvast bedankt.

gr

Gertjan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 28 jan 2014 14:21

Re: Generaal crescendo instellen.

Gebruik je Reaper? In dat geval moet het mogelijk zijn om MIDI toe te wijzen aan de volumeregelaars van je individuele kanalen. Heb dit zelf overigens nog nooit geprobeerd.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 28 jan 2014 14:40

Re: Generaal crescendo instellen.

Nee, ik maak geen gebruik van Reaper.

gr

Gertjan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 28 jan 2014 14:48

Re: Generaal crescendo instellen.

In Hauptwerk zelf is het volgens mij niet mogelijk. Tenzij je de ODF weet aan te passen...

Ben

Berichten: 3

Geregistreerd: 21 jan 2014 17:39

Bericht 05 mei 2021 09:33

Re: Generaal crescendo instellen.

Goede morgen,
Ik heb de sampleset van Hauptwerk Kampen welke ik bespeel met mijn Johannes orgel. Ik wil met het crescende pedaal van Johannes (zil op kanaal 2 net al swell klavier) de presetschakelaars 1 t/m 10 van Kampen bedienen. Nu werkt het al wel met enkele registerschakelaars van Johannes die ik hiervoor heb toegewezen aan Kampen. De data van het crescende pedaal kan ik opvangen met MIDI OX. Bij de hoogste stand: In = 1, Status = B1, DATA1 = 0B, DATA2 = 7E, CHAN= 2, NOTE = ---, EVENT = CC:Expressioin. Hoe moeten de instellingen zijn in de lijst Switch (MIDI) inputs waar ik 10 stappen heb ingevoerd voor het crescende pedaal.
Je mag mij ook mailen
ben.sommen@yahoo.com

Alvast bedankt.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com