Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

HW 6

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 nov 2020 19:46

Re: HW 6

Willem

zo werkt het niet.
De sample rate, die HW naar Reaper stuurt, 44,1 of 48 kHz, moet in Reaper ingesteld worden. Dan matchen beiden met elkaar.
Wat jij nu gedaan hebt, is een mismatch tussen beiden. Door de projectinstelling in Reaper op 96 kHz te zetten, kinkt het 2x zo hoog. Zou jij Reaper instellen op 22,5 kHz, dan zou het de helft lager klinken.

In HW6 stuurt HW6 werkelijk data naar Reaper met een sample rate van 96kHz, dus moet Reaper op 96 kHz staan.
HW6 verwerkt bij die nieuwe instellingen nl. alle audio intern op 96 kHz, onafhankelijk wat de sample set aanlevert. Daardoor is de verwerkingsresolutie in HW 2x hoger de sample set kan leveren en daardoor nauwkeuriger, dus beter audio dan bij 48 of 44,1 kHz verwerking.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 27 nov 2020 20:15

HW 6

Alles had ik al terug gezet op 44.1 KHz en klinkt weer normaal.
Met andere woorden bij Hauptwerk 4.2 is dit niet mogelijk omdat Hauptwerk geen 96 KHz uitstuurt ?

Willem.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 nov 2020 20:58

Re: HW 6

In HW 4.2 is dat alleen mogelijk als de sample set in 96 kHz aangeleverd wordt. En dat is er geen 1 op dit moment
HW 4.2.1 werkt nl. de samples in de sample rate zoals aangeleverd door de sample set. Dus 44,1 en 48 kHz.
Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 27 nov 2020 23:41

Re: HW 6

Hello Evert Jan,

Even kijken als ik het goed leest....Ik heb een extra computer met Hauptwerk 4.2.1 advanched
Als er een unprotected sample set uit komt met 96 khz samples , dan zou Hauptwerk 4.2.1 die ook zonder aliasing kunnen weergeven ?
m.a.w net zo zuiver als Hauptwerk 6 ?!

k'Ben erg benieuwd!

Groetjes,

Mart
Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 nov 2020 23:55

Re: HW 6

Mart

nee.
Het gaat om de HW (interne) verwerkingsfrequentie tov de aangeboden sample rate van de sample sets. In dit geval is de verwerkingsfrequentie 96 kHz tov de aangeboden 48 kHz.
In jouw voorbeeld is dat 96 kHz verwerkingsfrequentie bij sample die ook in 96 kHz worden aangeboden. Dat is 1 op 1.
(en een nadeel is dat de samples 2x zo groot zijn, dus 2x meer geheugen).

Een bekend voorbeeld hoe dit werkt is de audio CD.
De verwerkingsfrequentie is (bewust) 44,1 kHz, dat betekent dat de max. te verwerken frequentie van het audio 22.050 Hz. Zou de verhouding 1 op 1 zijn, dan is de kwaliteit van de audio CD minder.
Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 28 nov 2020 01:10

Re: HW 6

Bedankt Evert Jan,

Weer wat geleerd....Het zou mooi wezen als in h 4.2.1 een nieuwe 96 khz motor ingebouwd kon worden...
Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 28 nov 2020 22:22

Re: HW 6

martinus schreef:Bedankt Evert Jan,

Weer wat geleerd....Het zou mooi wezen als in h 4.2.1 een nieuwe 96 khz motor ingebouwd kon worden...

Liever niet, dat vreet 2x zoveel geheugen...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 30 nov 2020 11:57

Re: HW 6

Bucanier schreef:Oeh jongens, wat een technische termen allemaal weer. nu zover ben ik niet hoor met al die wijsheid.



3; De RME kaart ook op 96 KHz gezet en 512 , He toen gebeurde er iets vreemds, in mijn Totalmix paneel
verdwenen mijn Adat kanalen 5/6 en 7/8 Foetsie weg waren ze. Hoe dat kan ?
. :?


Dat is niet vreemd, dat is gewoon een technische beperking. Zet je de samplerate op 192, dan verdwijnen Adat 3 en 4 ook. Kun je vinden in de handleiding. Zo werkt de RME dus. Maar je gebruikt die kanalen niet neem ik aan, dus ook geen probleem toch?
Even ter aanvulling voor wie dit later nog leest. ;)

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 30 nov 2020 13:30

Re: HW 6

Ook ik ben overgestapt op HW6 Met name voor de handige midi instellingen voor alle orgels tegelijk.
En (wat ik eigenlijk niet voor mogelijk had gehouden) de klank bij alle samplesets is nog een stuk helderder, en zeker met een koptelefoon ook ruimtelijker geworden.
Wat me ook opvalt is dat het afsluiten van HW een stuk sneller gaat.
verder ging het instaleren probleemloos over HW5 heen.

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 30 nov 2020 15:44

Re: HW 6

Fransvdl schreef:Ook ik ben overgestapt op HW6 Met name voor de handige midi instellingen voor alle orgels tegelijk.
En (wat ik eigenlijk niet voor mogelijk had gehouden) de klank bij alle samplesets is nog een stuk helderder, en zeker met een koptelefoon ook ruimtelijker geworden.
Wat me ook opvalt is dat het afsluiten van HW een stuk sneller gaat.
verder ging het instaleren probleemloos over HW5 heen.


Dag Frans,

Omdat ik, vanwege de veelbelovende verhalen, overweeg om te upgraden van HW5 naar HW6 heb ik wat vragen n.a.v. jouw post.
Moest je, na het uitvoeren van de update, de samplesets opnieuw inladen? Hoe ervaar jij het stukje performance? Ondervindt je wel/geen problemen als je de audio opschroeft naar HD / 96KHz (met name bij grotere sets)? Een zo nee, wat voor een processor heb je? Even wat vragen, maar ik hoor graag uit de praktijk wat de bevindingen zijn. Alvast bedankt!
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 30 nov 2020 19:40

Re: HW 6

Beste Matthijs,

Wellicht heb je nog iets aan deze info. Ik heb afgelopen weekend toch maar de stap gezet en de upgrade gekocht van HW5 naar HW6. De week ervoor had ik mijn geluidskaart al vervangen van een Echo Audiofire naar RME Fireface 400 en deze verandering gaf al een verbetering. Echter de upgrade naar HW6 maakte het geluid nog helderder, breder en minder troebel (weet er geen beter woord voor) dan daarvoor. Ik heb nu wel beide zaken geactiveerd, de high-definition audio en de sample-frequentie naar 96kHz. Gelukkig kan mijn CPU het aan (i7-6700 3.4Ghz met 64GB geheugen) en Haarlem Bavo klinkt nu voortreffelijk. Alhoewel ik niet gecharmeerd ben hoe Milan (lees Brett en Michelee) dit commercieel aanpakt, ben ik toch blij dat ik de upgrade heb gekocht.

Wat betreft de samplesets, zodra je die selecteert worden deze eenmalig weer opnieuw opgebouwd (duurt vrij lang) en na het laden wordt gevraagd om de high-definition audio aan te zetten voor deze sample-set (kun je kiezen ja/nee). Verder zijn alle instellingen voor zover ik weet intact gebleven.

Groet,
Gerald

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 30 nov 2020 20:59

Re: HW 6

Hoi Matthijs, je hebt je antwoord inmiddels al van Gerald.

Voor grote sets moet ik je het antwoord schuldig blijven, want die bezit ik niet.

Is de upgrade de moeite waard, dat is moeilijk te beantwoorden. HW5 klinkt ook prachtig.
Zet je thuis HW5 en HW6 naast elkaar kies je voor 6.
De meeste extra's zullen voor veel mensen ook niet nodig zijn.
Omdat ik Domidi schermpjes gebruik vond ik het heel handig dat je nu knoppen kan instellen voor alle samplesets in 1 keer, dat was voor mij doorslaggevend.
Ook zonder 96Khz. instelling klinkt het duidelijk ruimtelijker en meer helder.
96Khz. heb ik even aan gezet, maar daarbij hoorde ik weinig of geen verschil.

(Stereo opstelling Focusrite Saffire PRO 24 DSP geluidskaart, 2 Adam A3X boxen)

groetjes, Frans

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 30 nov 2020 21:04

Re: HW 6

Dank voor jullie beider antwoord Frans en Gerald. Ik ga de stap nu zeker nemen :) . Ik heb zelf een i7 5820k 3.3 Ghz met 64GB geheugen, RME geluidskaart + Genelec speakers en subwoofer (i.c.m. ARC / Reaper). Ben heel benieuwd hoe de geluidsweergave na update zal klinken.

In hoeverre wijkt de basis van HW6 qua interface en instellingen af van HW5? Ik weet niet of je het boek Hauptwerk V in de praktijk hebt? Ben benieuwd of deze nog enigszins bruikbaar is voor HW6.

Groet, Matthijs

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 nov 2020 23:28

Re: HW 6

Het boek van HW5 is zeker bruikbaar voor HW6. De configuraties van het audio en andere zaken zijn hetzelfde gebleven als in HW5, behalve het in onderstaande punt 3 genoemde.

Wat is er nieuw in HW6?
1. De audio engine kan nu intern met 96 kHz en/of High Definition werken, waardoor het audio weer iets beter klinkt. Het vergt 50% - 75% meer van je processor. Aanpassen via "General settings | Audio device and channels | Sample rate: 96 kHz" en "Organ settings | Organ preferences en dan tabblad Audio engine | Real-time audio pitch-shifting quality: Higher definition"
2. Midi tussen orgel en HW werkt nu met een mapping. Er zijn mensen die 4 of meer MIDI verbindingen tussen hun orgel en de PC of een of meer Novation keypads. Nu wil Windows de drivers nog al eens een andere naam geven, waardoor men alle MIDI zaken opnieuw moest instellen. Vanaf nu kan dat via de mapping hersteld worden. Heb je 1 verbinding, dan is het voor jou niet interessant.
3. Alle schermpjes en menu's, die je via MIDI aan de knoppen van je orgel kunt koppelen, moest je tot HW5 steeds voor elk orgel doen. Nu kan dat eenmalig per HW omgeving ingesteld worden. De per orgel via MIDI learn gekoppelde knoppen moeten dan verwijderd worden. Het koppelen an sich werkt op dezelfde manier.
Voor registers en floating manuals werkt dit per HW-config instellen niet; dat is nl. orgelspecifiek. Als je geen knoppen van het eigen orgel aan HW gekoppeld hebt, dan voegt het bij jou niets toe.
4. De Setzer in HW is nu ook te editten, nl registraties tussenvoegen, aanpassen of verwijderen. Ik weet niet of jij die gebruikt. Er zijn nu 100 Master Generals; was 20.
5. Ook de 3 soorten favorieten kunnen nu bewerkt worden (aanpassen van volgorde, verwijderen, enz.). Verder is het aantal uitgebreid naar 64 (was 32).

Daarnaast een paar kleine aanpassingen/tekstuele dingen en een paar bugs opgelost.
Ik hoop dat ik niets vergeten ben.

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 02 dec 2020 08:50

Re: HW 6

Na bovenstaande informatie heb ik de update naar HW 6 inmiddels uitgevoerd en de audio op HD en 96khz gezet. Het is inderdaad nog weer beter geworden! Gisterenavond als eerste Utrecht, Rotterdam en Groningen geprobeerd. Geweldig wat een klank.
Bij Rotterdam loop ik bij bijv. een stevige toccata met volle werk wel tegen de grenzen van m'n processor aan. Dan begint het geluid te stotteren. Binnenkort maar eens aan slag met een update van m'n computer. Maar voor nu, genieten geblazen!

Groet, Matthijs

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 02 dec 2020 10:21

Re: HW 6

Gisteren heb ik ook de overstap naar HW6 gemaakt. Het installeren ging heel soepel, en het orgel was met een kwartiertje weer speelklaar. Ik heb een AMD Ryzen 3900 processor die nu goed van pas komt met de nieuwe 96Khz en HD audio. En ja, ik merk absoluut verschil. Het geluid is meer verfijnd, en ruimtelijker. Meer gedifferentieerd. Ik hoor meer diepte. Het is weer een stapje omhoog, en wat mij betreft de upgrade meer dan waard.
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 dec 2020 10:48

Re: HW 6

Matthijs e.a.

Als je HW op 96 kHz instelt, moet je het buffer tussen HW en de geluidskaart 1 stap groter zetten.
Bij 96 kHz is het buffer 2x zo snel vol als bij 48 kHz. Als je een bepaalde latency (toets indrukken en geluid horen) gewend bent, is dat bij buffer, dat bij 96 kHz 1 stap groter is, hetzelfde.
Het stotteren kan dan wel eens over zijn. De processor moet, omdat intern in HW de bewerking 96 kHz is, wel "harder werken" maar een te klein audiobuffer is dan niet de oorzaak van het stotteren.
En misschien de polyfonie opnieuw afregelen, maar dan wel bij een vergroot audiobuffer.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 02 dec 2020 15:39

Re: HW 6

Alexander schreef:Gisteren heb ik ook de overstap naar HW6 gemaakt. Het installeren ging heel soepel, en het orgel was met een kwartiertje weer speelklaar. Ik heb een AMD Ryzen 3900 processor die nu goed van pas komt met de nieuwe 96Khz en HD audio. En ja, ik merk absoluut verschil. Het geluid is meer verfijnd, en ruimtelijker. Meer gedifferentieerd. Ik hoor meer diepte. Het is weer een stapje omhoog, en wat mij betreft de upgrade meer dan waard.


Hallo, heb je HW5 48kHz vergeleken met HW6 48kHz, want ik heb een duidelijk verschil gehoord tussen HW5 en HW 6 bij 96kHz, maar dat is m.i. appels met peren vergelijkn.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 dec 2020 16:32

Re: HW 6

FredM schreef:
Alexander schreef:Gisteren heb ik ook de overstap naar HW6 gemaakt. Het installeren ging heel soepel, en het orgel was met een kwartiertje weer speelklaar. Ik heb een AMD Ryzen 3900 processor die nu goed van pas komt met de nieuwe 96Khz en HD audio. En ja, ik merk absoluut verschil. Het geluid is meer verfijnd, en ruimtelijker. Meer gedifferentieerd. Ik hoor meer diepte. Het is weer een stapje omhoog, en wat mij betreft de upgrade meer dan waard.


Hallo, heb je HW5 48kHz vergeleken met HW6 48kHz, want ik heb een duidelijk verschil gehoord tussen HW5 en HW 6 bij 96kHz, maar dat is m.i. appels met peren vergelijkn.


Fred het gaat om de verwerking van de audio intern , 48kHz blijft 48kHz, dus je kan niet vragen of er een verschil hoorbaar is tussen HW5 48kHz of HW6 48kHz, als je ze beide voedt met 48kHz, zal je ook het zelfde horen.
Maar waarom zou je dat willen vergelijken?
Het verschil is hoorbaar op het moment dat je 96kHz laad en dit via HW6 laat processen , dat is niet mogelijk in HW5

je vraagstelling is nu een beetje, "ik heb 2 led lampjes beide kunnen ze rood licht weergeven, waarvan er 1 led lampje ook groen licht kan uitstralen.
rode licht = 48kHz
groene licht = 96kHz
in HW5 rood licht
in HW6 rood licht, en maak geen gebruik van groen licht
wat zijn de verschillen?(beperk ik me even alleen tot het audio) als je niet het groene licht inzet?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 02 dec 2020 16:37

Re: HW 6

Mooi vergelijk! :idea:
In HW6 komt er nog een kleurtje bij, nl High definition audio. Wordt een mooi kleurenpalet zo. ;)

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 02 dec 2020 17:06

Re: HW 6

HW6 48Khz met High Definition klinkt ook beter dan HW5
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 02 dec 2020 20:48

Re: HW 6

Nu ik bezig ben om mijn audio te verbeteren en dit lees, denk ik ook over een update. Ik gebruik nu nog hw 4. De overstap naar 6 zou dus een flinke vooruitgang zijn hierin.
Jammer dat er nog geen opnames zijn om het verschil tussen 4, 5 en 6 te kunnen horen.

Maar ik twijfel of mijn processor sterk genoeg is. Ik heb een intel code i5 6400. 2.7 ghz.
Nu staat de cpu in hw eigenlijk altijd op het eerste streepje. Gebruik ook meestal geen hele grote sets. Wat denken jullie?

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 05 dec 2020 14:59

Re: HW 6

HW 5 klinkt ietsje beter dan HW4.
HW6 zonder high definition klinkt het zelfde als HW5.
HW 6 met high definition klink ietsje beter dan HW5.
Maar met het inschakelen van high definition heb je wel ongeveer 50% minder polyfonie.
Ga je ook nog eens over op 96KHz dan klink het weer ietsje beter.
Maar dat reduceert weer je aantal output kanalen.
Kortom, wat heb je er voor over om bij te blijven.
Ik wordt wel eens moe van het steeds weer moeten upgraden van de hardware.
We worden zo op een slimme manier bezig gehouden.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 05 dec 2020 16:56

Re: HW 6

Dirk schreef:HW 5 klinkt ietsje beter dan HW4.
HW6 zonder high definition klinkt het zelfde als HW5.
HW 6 met high definition klink ietsje beter dan HW5.
Maar met het inschakelen van high definition heb je wel ongeveer 50% minder polyfonie.
Ga je ook nog eens over op 96KHz dan klink het weer ietsje beter.
Maar dat reduceert weer je aantal output kanalen.
Kortom, wat heb je er voor over om bij te blijven.
Ik wordt wel eens moe van het steeds weer moeten upgraden van de hardware.
We worden zo op een slimme manier bezig gehouden.


En gaat het door minder polyfonie dan niet weer minder klinken?
En wat bedoel je precies met reduceren outputkanalen?

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 05 dec 2020 18:06

Re: HW 6

Het gaat niet minder klinken maar je kunt wel hick-ups en tikken krijgen. Een deel van het geluid kan ook plotseling wegvallen. De polyfonie is sterk afhankelijk van voldoende geheugen en een krachtige processor.
Wat betreft het reduceren van de outputkanalen het volgende voorbeeld.
De geluidskaart RME fireface 802 stuurt 8 kanalen uit op 48KHz. Hij heeft ook 2 adat aansluitingen die ook elk 8 kanalen kunnen uitsturen op 48KHz. Heb je b.v 16 kanalen nodig dan kun je met een 8 kanaals converter aangesloten op een adat poort 16 kanalen op 48KHz bedienen.
Ga je nu over op 96KHz dan blijkt de converter geen 8 kanalen maar 4 kanalen uit te zenden. je hebt dan de beschikking over totaal 12 kanalen in plaats van 16. Doordat de verwerkingssnelheid van 48 naar 96 2x zo hoog is vallen er 4 kanalen weg. Zou je in dit geval toch 16 kanalen willen behouden dan is een 2e converter nodig aangesloten op de 2e adat poort.
Hauptwerk is een prachtige hobby waar veel mensen plezier aan beleven maar je moet wel oppassen dat het niet uit de hand loopt. En dat wordt je soms toch wel een beetje door de heren in de USA opgedrongen.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com