Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Vertraging na herinstallatie HW 4

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 37

Geregistreerd: 26 sep 2011 15:06

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 22 feb 2021 17:52

Vertraging na herinstallatie HW 4

Vertraging na herinstallatie HW 4

Ik heb voor iemand na een crash en plaatsing van een nieuwe harde schijf HW opnieuw geïnstalleerd met bijbehorende samplesets. Na het koppelen van deze computer aan zijn orgel bleek er een flinke vertraging te zijn. Nu treed die vertraging niet direct op maar na ongeveer een halve minuut. Bij controle met MIDI OX bleek dat het orgel gigantisch veel midisignalen constant doorgeeft. Het zijn twee midiboodschappen: 14 keer Timing Clock en dan 1 x Active sensing en dan razendsnel achter elkaar.
Kan het doorsturen van zoveel data een vertraging opleveren?
Er wordt gewerkt met Firewire geluidskaart Focusrite safire pro 24. En het orgel is een Roland AT 900
Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft, want zo valt er bijna niet op het orgel te spelen.
Alvast bedank voor het meedenken.
Johan van der Waal van Dijk

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 feb 2021 19:34

Re: Vertraging na herinstallatie HW 4

Johan

Zoals je het beschrijft is het een overvloed van data, die HW af moet werken. Is de PC sloom, dan geeft dat vertraging in afhandeling. Ik weet dan niet of de snelste PC het ook kan bijhouden.
Er wordt gewoon te veel "rommel" gestuurd, waar HW niets mee kan.

Heeft dit voor de HD crash wel goed gewerkt? Ik betwijfel dat, omdat je in HW niets anders kan instellen dan de MIDI buffergrootte. En natuurlijk de samenstelling van MIDI out data, maar dat is hier niet van toepassing.
Zet desnoods de HW backup file terug (of misschien heb je dat al gedaan), want dan is de configuratie exact als voor de HD crash.

Toch niet per ongeluk ook de Roland MIDI driver geïnstalleerd? Dat is niet nodig, want MIDI loopt via de Saffire (denk ik).

In General settings | General Preferences en tabblad Advanced preferences zou je een vinkje kunnen zetten bij 'Ignore MIDI system exclusive messages?', waardoor HW die berichten er al uit filtert.
En bij General settings | MIDI ports tabblad MIDI Out ports geen vinkjes zetten. HW kan dan niets naar het orgel sturen.

Meer kun je niet doen in HW. De oorzaak is het orgel.

Ik heb daarom ook even het Manual opgehaald: https://www.roland.com/global/support/b ... 9abfdd8da/ en het MIDI manual: https://www.roland.com/global/support/b ... 40eaa64e2/

Minimaliseer de MIDI data uit het orgel:
V-LINK uit? Blz. 227
Versturen Program Change uit? blz. 224

Realtime Clock & Active Sensing worden volgens hun MIDI manual alleen verstuurd als "Transmitted when a song is started in Composer".
Dat moet je dus niet doen. Ook niet opnemen in de Roland zelf maar in HW. EN ook geen MIDI files in de Roland afspelen maar in HW. blz. 164 e.v.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 22 feb 2021 22:25

Re: Vertraging na herinstallatie HW 4

Beste Evert Jan. Even een vraagje over die vinkjes, bij mij staan dus de vinkjes midiout wel aangevinkt met de bijbehorende
Geluidskaart Maar ik heb dus ook displaytjes in mijn orgel gebouwd. Moeten die vinkjes dan uit of aan bij Midi out.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 feb 2021 22:42

Re: Vertraging na herinstallatie HW 4

Henk,
Als die displays vanuit HW worden aangestuurd, dan moet je die vinkjes laten staan.

Voor Johan zijn probleem wil ik nl. voorkomen dat HW MIDI naar het orgel stuurt, waar het orgel dan op zou kunnen reageren met een vracht tegenberichten. Vandaar
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 23 feb 2021 18:50

Re: Vertraging na herinstallatie HW 4

Evert-Jan schreef:Henk,
Als die displays vanuit HW worden aangestuurd, dan moet je die vinkjes laten staan.

Voor Johan zijn probleem wil ik nl. voorkomen dat HW MIDI naar het orgel stuurt, waar het orgel dan op zou kunnen reageren met een vracht tegenberichten. Vandaar

Dankjewel voor het duidelijke antwoord
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 37

Geregistreerd: 26 sep 2011 15:06

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 24 feb 2021 12:34

Re: Vertraging na herinstallatie HW 4

Dag Evert-Jan,
Hartelijk dank voor je uitgebreid antwoord. Het lastige voor mij is dat ik na de installatie ter plaatse, nu alles op afstand met de telefoon probeer op te lossen. Vandaar dat het soms wat langer duurt voordat er iets is uitgeprobeerd. We hebben als eerste het vinkje geplaatst bij ignore midifiles. Maar of het hierdoor kwam of door een toevallige andere aansluiting kan ik op afstand niet bepalen. Maar nu doet zich het hele vreemde verschijnsel voor dat de vertraging pas optreed na het aanzetten van het bose lifestyle systeem.
Hauptwerk is 4 kanaals ingesteld met uitgang 1 en 2 naar een paar gewone actieve luidsprekers. Staan die aan dat werkt Hauptwerk zonder vertraging. Een compleet Bose lifstylesysteem met 5 boxen staat op kanaal 3/4 rear.
Het lijkt er dus op dat een uitgaand signaal naar het Bosesysteem voor een vertraging in het systeem zorgt. Hier heb ik nog nooit van gehoord dat dit mogelijk is. Maar ik heb het de gebruiker een aantal keren laten proberen en volgens hem volgt dan direct de vertraging. Hij gebruikt Bose lifestyle Home entertaiment systeem. Als ik de handleiding bekijk zit daar een aux ingang op om de computer met dit systeem te verbinden. Voor de crash van de harde schijf schijnt dit altijd goed gewerkt te hebben. Het wordt er voor mij niet duidelijker op.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 feb 2021 14:02

Re: Vertraging na herinstallatie HW 4

Als jij Front en Rear in HW op dezelfde kanalen als voor die crash hebt geconfigureerd, dan is het zeker een raar verhaal. Het audio vanuit de geluidskaart zit toch wel op de analoge ingang van de Bose? De Bose heeft ook een digitale ingang (dan is een converterkastje nodig omdat de Saffire bij mijn weten geen digitale uitgang heeft). De USB ingang op de Bose is voor software updates en niet voor audio vanuit de PC (zoals bij een Denon 30/50/60 versterker). Dus die niet aansluiten op de PC.

Ik zou de aansluitingen voor Front en Rear even onderling verwisselen: dus Rear op 1 & 2 aansluiten en Front op 3 & 4.
Luisteren of de fout mee gaat (dan zit het in de Bose), of blijft (dus Front vertraagt; dan zit het in de geluidskaart).

Berichten: 40

Geregistreerd: 11 maart 2020 14:41

Bericht 24 feb 2021 14:49

Re: Vertraging na herinstallatie HW 4

Heeft dat Bose systeem draadloze speakers met bluetooth?

Ik heb gekeken naar een draadloze koptelefoon, maar daarvan af gezien omdat er werd gewaarschuwd dat de koptelefoon ongeschikt was voor muziekinstrumenten vanwege de vertraging (latency) in de bluetooth verbinding.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com