Berichten: 1760
Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29
Woonplaats: Den Haag
Perspectieven door separate speakers
Door het mixen van de perspectieven zoals oorspronkelijk bedoeld gaat deze ruimtelijke informatie grotendeels verloren. Tevens geeft het mixen van perspectieven om een luisterpositie te imiteren niet echt een overtuigend resultaat in mijn beleving.
Door mijn positieve ervaring met een apart speaker paar voor het achterste perspectief was de volgende logische stap om alle drie de frontperspectieven een eigen luidsprekerpaar te geven. Dus ik heb nog een paar speakers toegevoegd.
Mijn opstelling.!
Mijn front speakers (5x stereo) voor het direct/dry perspectief staan op oorhoogte op 11 en 1 uur, de diffuse perspectief speakers (side front) zitten op 10 en 2 uur aan de zijkant bij het plafond en het achterste front perspectief ( zij-achter) luidsprekers zitten op 9 en 3 uur ook aan de zijkant bij het plafond en de rear luidsprekers staan op 7 en 5 uur aan het plafond.
Dus de voorwaartse/ achterwaartse plaatsing van de luidsprekers lijkt op de positie van de opname microfoons in de kerk.
Alle kanalen zijn correct getimed en gemeten met behulp van Dirac-correctie software.
Ik speel nu al een week of twee op deze manier en geniet hier enorm van.
De ruimtelijke afbeelding van de kerk, ook nu in verticale/transversale zin, is zeer overtuigend.
Alle registers winnen tevens ook duidelijk aan definitie.
Nu hoef ik niet meer te goochelen met de beste positie van de sliders, het klinkt heel natuurlijk elk speaker paar voegt iets toe aan de akoestiek. Wat ik in het verleden soms nog wel ervoer bij de weergave van alle perspectieven door 1 stereo front kanaal, was dat het geluid nog iets gestrest kon klinken dat is nu weg.
Wat mij verder opvalt is dat ik vroeger de voorkeur gaf aan het diffuse perspectief waarbij ik iets meer dry bij mixte voor de definitie van de pijpen maar dat ik nu de voorkeur geef aan dry die zet ik nu harder en de diffuse gebruik ik nu om meer ruimtelijkheid aan dit perspectief toe te voegen.
Kortom ik denk dat de werkelijke meerwaarde van 8 kanaals sets pas naar voren komt als je ieder perspectief een eigen speaker paar geeft en ook opstelt min of meer op de plek waar ze zijn opgenomen.
Je wordt beloond met een mooie natuurgetrouwe weergave van al je mooie 8 kanaals sets.
Je krijgt dan een realistischere kopie van het orgel inclusief de akoestiek waar die in staat.
Ook bij de zes kanaals sets route ik nu de front perspectieven naar aparte speaker paren.
Zoals ik de 8 kanaals sets vroeger gebruikte overtuigde dit mij nooit, maar nu ben ik toch wel een fan geworden.
Mocht iemand het willen ervaren dan ben je altijd welkom.
Groetjes Jan