Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Problemen na opschonen PC

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 04 nov 2021 14:26

Problemen na opschonen PC

Goedemiddag,

Even weer een rare vraag denk ik.

Ik heb een beetje een rommeltje op de schijven van mn hauptwerk PC , staan, dingen verschoven en verwijderd vanwege de ruimte ook. Nu heb ik wel een back-up schijf gelukkig. Ik wil nu dus zien of ik alle orgels die ik ooit heb geladen nog ergens aanwezig zijn dus de gekochte en gratis samplesets. Is er nu een bestandmap aanwezig op de computer met de id nummers, die overeenkomt met de overzichtslijst hier? Dan ik eens lekker gaan vinken en reorganiseren.
BVD
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 nov 2021 20:19

Re: Overzichtslijst van OrganID's

Deze mappen staan in C:\Hauptwerk\HauptwerkSampleSetsAndComponents\OrganInstallationPackages\ of D:\... als het op drive D staat.
Weggooien kun je het beste met HW doen: Menu File | Uninstall
En zijn packages en orgels, die je kunt verwijderen. Soms zijn er van orgels meerdere packages. Die worden ook in de lijst hierboven genoemd.
Met de Windows verkenner kun je de zaak om zeep helpen als je niet goed weet wat je doet. Zo kan bijv. de ODF blijven staan als je alleen zo'n map weggooit.
Daarom bij voorkeur de HW uninstall functie gebruiken.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 06 nov 2021 12:56

Re: Overzichtslijst van OrganID's

Dank, je schrijft En zijn packages en orgels, die je kunt verwijderen. , welke bedoel je hiermee
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 06 nov 2021 14:14

Re: Overzichtslijst van OrganID's

Zou ik dan nog een aanvulling hebben op de lijst!? Ik heb ook nr 1145, Estey harmonium.
zie http://www.organexpressions.com/organs.htm
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 nov 2021 17:57

Re: Overzichtslijst van OrganID's

Packages zijn de bronbestanden tbv een orgel: de audio bestanden, plaatjes, ODF e.d.. Een package komt overeen met een map in de C:\Hauptwerk\HauptwerkSampleSetsAndComponents\OrganInstallationPackages\ directory en heeft een 6 cijferig nummer.
Die package/packages komt/komen uit de installatie set, die je gedownload hebt.

Een orgel bestaat uit een cache file, die ontstaan na het lange laden in HW.
Een orgel kan uit 1 of meer packages bestaan. Dat is afhankelijk van de sample set maker. Een groot orgel had er vroeger meerdere; tegenwoordig is dat vaak 1 omdat men multi-RAR bestanden gebruikt en dat is 1 package mogelijk in HW.

Een voorbeeld: het ZurekV orgel bestaat uit 5 verschillende demo versies van Sonus Paradisi.
De gebruikte Rotterdam demo heeft zelf al 3 packages. De Freiberg demo bestaat uit 1 package.

Je kunt dus het ZurekV orgel weggooien maar een package niet als dat voor een andere sample set gebruikt wordt.

In de lijst worden de orgelID's en PackageID's afzonderlijk genoemd.

Welke je kan verwijderen is afhankelijk wat je wilt.

Zie ook het hoofdstuk "Het installeren, upgraden en verwijderen van een sample set" in het boek en dan de paragraaf "Het verwijderen van een sample set of een orgel" (2 pagina's).



Bedankt voor de toevoeging van het harmonium. Hij staat op de lijst in het eerste topic.
Ik heb deze zojuist vernieuwd.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 08 nov 2021 12:28

Re: Overzichtslijst van OrganID's

Dan dus nu het volgende: als het installatiebestand niet meer aanwezig is, maar wel de package; het orgel is niet geïnstalleerd, kan het orgel dan alsnog geïnstalleerd worden met een bestand uit de package of moet het installatiebestand opnieuw opgevraagd worden?
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 nov 2021 18:13

Re: Overzichtslijst van OrganID's

Albert

misschien heb ik het nieuwe duidelijk genoeg uitgelegd. Daarom een nieuwe poging.

Je download een installatiebestand van een orgel bij de sample set maker of leverancier (vroeger waren dit de DVD's die je kreeg als je een set kocht). Via Menu File | Install organ .... installeer je dit in Hauptwerk. Daaruit ontstaan 1 of meerder Packages, dis op de disk in je PC worden weggeschreven. Dat is/zijn de map/mappen met het nummer in de map C:\Hauptwerk\HauptwerkSampleSetsAndComponents\OrganInstallationPackages\. Vanuit deze packages wordt eenmalig tijdens het lange laden een orgelcachebestand aangemaakt: het daadwerkelijke orgel dat je bespeelt in HW.

Een installatiebestand zet je normaal 1x op je PC. Je installeert de sample set in HW en daarna kun je het installatiebestand van de PC verwijderen. Maar bewaar dit bestand of bestanden wel op een (externe) USB disk, zodat je deze de volgende keer weer kan gebruiken (bijv. als je disk crasht of je koopt een nieuwe PC; dan heb je ze nodig).
Packages (de bronbestanden van een orgel met alle audiobestanden, plaatjes e.d.) moeten op de disk blijven staan ook nadat het orgel door de lange laadprocedure gegaan. HW controleert nl. bij elke keer als je een orgel laadt, of het package geupdate is.
Verwijder je een package van de disk of verhuist deze of geeft deze een andere naam, dan start dat orgel niet meer op. Je moet het opnieuw installeren.

De cache file mag je ook niet verwijderen, want dan start je orgel niet op.

Als je de disk wilt opschonen moet je eerst de installatiebestanden verwijderen (maar wel op een USB disk bewaren!!).
Als je een orgel niet meer gebruikt, dan kun je via menu File | Uninstall orgen .... het betreffende orgel verwijderen.
Je kunt ook het bijbehoren package verwijderen als dat NIET door andere orgels gebruikt wordt. En als voorbeeld noemde ik ZurekV, dat meerdere packages van de verschillende demo-orgels heeft. Wil je bijv. Rotterdam demo verwijderen van de PC en ZurekV behouden, dan mag dat package NIET verwijderd worden. Het orgel Rotterdam demo (de cache file) dus wel. Als je dat via het HW menu doet, zie je onderscheid tussen Organ en Package, elk met de naam van het orgel.

Hopelijk is het duidelijker.

Alho schreef:als het installatiebestand niet meer aanwezig is, maar wel de package; het orgel is niet geïnstalleerd, kan het orgel dan alsnog geïnstalleerd worden met een bestand uit de package of moet het installatiebestand opnieuw opgevraagd worden?
Als het package wel aanwezig is, kun je het orgel gewoon laden. Als de cache file dan niet aanwezig is, wordt deze op dat moment opnieuw aangemaakt. Dit is eigenlijk de normale situatie (zie ook hierboven).
Maar is het package niet meer aanwezig, dan hebt je het installatie bestand nodig. Vandaar dat je deze altijd moet bewaren op bijv. een USB disk.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 09 nov 2021 14:31

Re: Overzichtslijst van OrganID's

packages.PNG
packages.PNG
defin.PNG
packages.PNG
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, Evert-Jan. Ik zal ook proberen duidelijk mijn probleem te beschrijven aan de hand van plaatjes. Uitgangspunt is , denk ik , dat ik teveel geschoond heb, Is het dan bv handig om HW6 opnieuw te laden?
Wat fout gaat : ik heb wel alle packages keurig in de map organinstallationpackages staan. (plaatje)
Ook in organdefinitions staan ze wel (plaatje)
Maar dan, ik wil bv Concert 75 laden, die staat nog in de lijst load organ (plaatje), dus wil ik de file
installeren,.
In de lijst install (plaatje) staat ie dan niet,
Je schrijft: Als het package wel aanwezig is, kun je het orgel gewoon laden. Als de cache file dan niet aanwezig is, wordt deze op dat moment opnieuw aangemaakt, ok de package is aanwezig, maar waar vind ik dan het bestand om te laden, zodat er een nieuwe cache file aangemaakt kan worden?

Hopelijk is het een beetje duidelijk.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 nov 2021 17:13

Re: Problemen na opschonen PC

Albert

Ik heb er een nieuw topic van gemaakt zodat het later gemakkelijker terug te vinden is. En het heeft niets meer met de lijst met OrganID's van doen.

HW 6 installeren heeft totaal geen zin. HW werkt goed. Het probleem zit hem in een (enkele?) sample set door dingen op te schonen met de Windows verkenner ipv met de HW uninstall functionaliteit.

Een orgel laad je via het orgeldefinitiebestand. Dat zie je via menu Orgel | Load organ,
Als er geen cache file is, dan komt automatisch het scherm voor waarin je voor elk register de geheugeninstellingen e.d. kunt doen.

Het vreemde (en dat ik kan het niet verklaren) is dat het bestand Concert 75 Dry... wel in de Organdefinitions map aanwezig is, maar niet zichtbaar is in het Load organ scherm, terwijl de OrganID mappen wel aanwezig zijn. Je moet die sample set opnieuw installeren (menu File | Install organ ..). Hetzelfde geldt voor Ducroquet en het Dutch harmonium.
Heb je de betreffende download niet op de PC staan, dan moet je deze opnieuw downloaden als je het installatiebestand niet op een USB disk oid staat. Anders eerst van de USB disk naar de PC kopiëren, dan installeren. Na afloop kun je het installatiebestand weer van de PC afgooien om diskruimte op de PC te besparen. Het bestand staat immers op de USB disk.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com