Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Turboboost en polyfonie

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 03 feb 2022 14:05

Turboboost en polyfonie

Beste Hauptwerkers,

Op amerikaanse forum volg ik dit topic https://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=16&t=19986
Zelf heb ik een i7 12th gen met MSI moederboard met 128 Gb geheugen

Ook ik had ik het bios, turboboost en hyperthreading uitgeschakeld.
Rottedam 20 bits surround geladen / hd audio en 96 khz en de hoogste HW 7 instelling.. liep ik met polyfonie van 2500 gelijk al in het rood met een stevige registratie.

Nu toch eens geexperimenteerd door alles in het bios aan te zetten behalve Speedshift met goed resultaat
met polyfonie van 2700 kan ik mijn arm op het klavier liggen met bijna alles registers aan op Rotterdam en alle koppelingen!! Hij blijft in het groen (audio)

Ga nog even verder uitproberen maar tot nu toe top!

Gr. Henk

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 feb 2022 19:19

Re: Turboboost en polyfonie

Henk

Bij turboboost wordt de kloksnelheid automatisch in stappen verhoogd wanneer de CPU een hogere prestatie vraagt. De kloksnelheid varieert dus, waardoor een kans op tikken.
Als je met je arm op een klavier gaat liggen wordt de CPU frequentie verhoogd en blijft zo hoog op constante snelheid draaien. Dan zul je geen tikken horen en de HW CPU meter blijft ook constant. De CPU frequentie is immers constant (hoog). Alleen de polyfonie, CPU en audio meter mogen niet in het rood komen.

Probeer je grootste orgel in een kerk met de meeste akoestiek (Rotterdam ?). Alle registers/koppels e.d. aanzetten.
Druk 1 toets in op het hoogste klavier gedurende 3 sec (dit is om zo weinig mogelijk pijpen aan te spreken) en direct daarna een klavierwissel naar het hoofdwerk met 2 handen en 2 voeten portato akkoorden spelen. De CPU moet ineens heel veel presteren, schakelt de CPU-klok omhoog in stapjes en dat kan audiotikken geven.
Met 1 toets is de CPU frequentie stabiel laag; na de klavierwissel moet hij ineens vol vermogen presteren.


Hyperthreading kan gewoon aanblijven. Uitzetten heeft een negatieve invloed op HW. HW gebruikt dit.


Het is jammer dat in de tabel op het Engelstalig forum niet de 2 instellingen van de audio-engine genoemd zijn.
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 03 feb 2022 19:27

Re: Turboboost en polyfonie

Evert-Jan,

Duidelijke uitleg waarvoor hartelijk dank!

Ik ga het uitproberen. en zal hier omtrent terug komen.

Vr. Groet Henk

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com