Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Kleine vertraging

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 30 okt 2022 11:24

Kleine vertraging

Hier zijn mijn computer and Hauptwerk gegevens:

Intelcore i7-7800X CPU 3.50Ghz
96.0 RAM, 95.7 bruikbaar
64 bit OS, X-64 based processor
Windows 10Pro 21H1Installed 11/13/2020
OS Build 19043.2130
Experience pack 120.2212.4180.0

Hauptwerk 7
Soundcard: RME Fireface UCX (external)

Sound setup in Windows: Output device speakers RME Fireface UCX
Input: analog (1+2) RME Fireface UCX

HW7 settings:
Polyphony meestal tussen 4000 en 5000 voor grotere orgels
Sounddelay: was 85.3, thans 64.0 ms
Sample rate 48.0
General Audio settings: Buffer size was 080 default, maar veranderd tot 060. Als ik het lager zet, krijg ik af en toe pops and crackles.

PROBLEEM: ondanks deze settings, heb ik toch het gevoel dat er een heel kleine geluids vertraging is, alsof ik een pneumatisch orgel bespeel. Wanneer ik een "totaal reset" doe voor de geluids kaart, wordt alles opeens veel luider en iets sneller, maar nog net niet snel/direkt genoeg. En ik moet deze "total reset" tevens enkele keren herhalen.

VRAAG: Hoe kan dit verbeterd worden? (de RME Fireface UCX loopt op het laatste up-to-date software)

Ik ben een totale leek met dit soort van audio dingen.

Alvast dank voor een behulpzame oplossing!

Adri de Groot

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 okt 2022 22:13

Re: Kleine vertraging

Adri

Ik weet niet waar je deze sound delay uit leest. Dit zijn wel hele hoge waarden en getallen die mij niet bekend in HW zijn.

In HW moet je kijken hoe groot de buffer tussen HW en de geluidskaart is.
Dat kan via menu General settings | Audio device and channels. Controleer of de ASIO driver op dit scherm geactiveerd is. Zet "Audio buffer size (sample frames)" een stap kleiner, dus bijv. van 1024 naar 512. De vertraging wordt dan de helft van de eerdere waarde. Bij 512 is deze dan 10,7 cq 5,3 msec bij 48/96 kHz sample rate. De ingestelde waarde is generiek en geldt voor alle orgels in dezelfde HWconfig omgeving.
Een kleinere (te kleine) waarde belast de processor meer, waardoor kans op audio hick-ups.

Echter, een kleinere in te stellen waarde is afhankelijk hoe jij de audiokwaliteit hebt ingesteld. Zie menu Organ settings | Organ preferences tabblad Audio engine.
"Audio engine processing quality" en "Tremulant/wind supply/swell box/relay model quality" beiden op Medium moet jouw systeem gemakkelijk kunnen behappen. Systeem en Windows moet dan wel geoptimaliseerd zijn voor HW gebruik.
De eerst genoemde zou je ook nog op Higher kunnen zetten. De 2e op Higher zetten kost veel CPU performance; die zou ik op Medium laten staan.
Deze audio kwaliteitsinstellingen gelden per orgel, dus voor elk orgel even controleren. Bij kleinere orgel kun je de "Tremulant/wind supply/swell box/relay model quality" ook op Higher zetten. Wel eventueel de polyfonie controleren.

Je schrijft dat je ook af en toe pops and crackles hoort. Dat zou betekenen dat de PC niet geoptimaliseerd is.
Een grote stap dit te voorkomen bereik je dat al door in het BIOS e.e.a. uit te zetten (op disabled dus). Bij gebruik van een Intel processor zijn dat:
- Intel Turbo Boost Technology
- Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST)
- Intel C-State C1 - C8 indien aanwezig, BIOS afhankelijk
Deze aanpassingen zijn meestal te vinden in het BIOS menu 'Overclocking' of 'Advanced CPU settings', maar is moederbord afhankelijk.

Andere zaken om de processor in Windows op constante snelheid te laten lopen zijn hier genoemd: viewtopic.php?p=32793#p32793

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 17 nov 2022 11:50

Re: Kleine vertraging

Evert-Jan:

Probleem al voor een tijdje opgelost. Sorry voor het late "dank je wel".

Groetjes en veel speelplezier toegewenst,
Adri

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com