Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

HW PC Configuratie

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 11

Geregistreerd: 08 jun 2020 18:17

Bericht 28 sep 2020 12:28

HW PC Configuratie

Hallo forumleden,

Dit weekend eindelijk mijn PC configuratie tbv HW op papier gezet.

Graag zie ik jullie advies en natuurlijk ook de eventuele opmerkingen hieromtrent toekomen.

Dit zou het uiteindelijk worden maar is nog aan te passen ivf de op/aanmerkingen.
Ik ben ervan uitgegaan dat ik voor meerdere jaren hiermee verder kan, hetgeen voor mij betekent dat er ruimte (geen belemmeringen) is voor meerdere soorten sample-sets (dry + wet), polyfonie, audio, ... naar de toekomst toe.
Ook eventuele toekomstige HW updates zouden dan kunnen opgevangen worden.

- Bestaande behuizing met voldoende koeling
- MB Gigabyte Z490 Aorus Extreme - of - Gigabyte Z490 Vision D. (misschien is eerste wat overkill ???)
- Processor Intel Core i9 10900K
- Koeling Schaduw Rock TF2
- RAM Corsair Vengeance 64 GB DDR4 (2 x 32). later uitbreidbaar tot 128 GB (4 x 32)
- SSD 1 TB Gigabyte Aorus PCIe 4.0 NVMe
- SSD 2 TB Gigabyte Aorus PCIe 4.0 NVMe
- Graphics Geforce GT1650
- PS ATX Seasonic Prime 850W
- DVDRW. DRW-24D5MT
- Windows 10 PRO

Vriendelijke groet,
Noël

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 sep 2020 20:07

Re: HW PC Configuratie

Noël,

Ik ga er van uit dat de samengestelde PC alleen voor HW is. Daarop is mijn mening gebaseerd.

Het gekozen moederbord kan NVMe PCIe 3.0 x4 aan (dit omdat op dit moment geen enkele Intel processor NVMe PCIe 4.0 x4 aan kan). Het plaatsen van 2 NVMe PCI 4 SSD's is dan overkill.
Trouwens, als jij de cache files op de 1 TB SSD zet en de components (losse samples) op de 2 TB, zou ik voor de 2e een PCIe 3.0 NVMe SSD of een SATA (tenzij het prijsverschil minimaal is). Een cache file wordt maar 1x aangemaakt en heeft daarvoor die 2e SSD nodig. In HW5 wordt bij aanpassen audio er geen nieuwe cache file meer aangemaakt zoals in HW4. Dus die 2e SSD wordt daarna niet meer gebruikt (maar je kunt de samples er ook niet afgooien, want HW gebruikt die bij een update e.d.).
Ook zou je de 2e SSD later kunnen kopen. Nu zijn er 3 leveranciers, die allen dezelfde chipset gebruiken. Als er concurrentie komt, dan gaat de prijs naar beneden en de snelheid omhoog. Zie de geschiedenis van de SATA SSD's.

WiFi op het moederbord en een netwerkaansluiting van 10 Gbps is overkill. Een normale 1 Gbps netwerkverbinding voldoet prima. WiFi kan voor problemen zorgen in HW. Advies is om dat tijdens HW gebruik uit te zetten.
En voor de prijs van dit MB kun je 1/3 PC kopen. Opties op het MB, die je binnen HW niet gebruikt of overkill zijn.

De videokaart GT1650 is voor gamers en heeft ook ventilatoren. Ik zou voor een silent MSI GeForce GT1030 2GH LP OC.

De voeding is te groot. Een 550W voldoet prima (onder voorwaarden van gebruik van de GT1030 videokaart).
De DVD speler is niet nodig voor HW. Alles wordt als download of op USB stick aangeboden; niets meer op DVD: Hauptwerk, sample sets, Windows, drivers, enz. Als je CD's of DVD's wilt branden, kun je beter een USB (portable) DVD speler nemen. Die kun je ook aan andere PC's/laptops aansluiten.

Windows 10 Home kan ook al 128 GB RAM aan (https://answers.microsoft.com/en-us/win ... cd58984333). Daar is geen Pro voor nodig.

Kortom, voor HW is deze investering m.i. veel te hoog.
Misschien moet je ook eens naar dit topic kijken: viewtopic.php?f=12&t=3875
Dirk gebruikt de HW PC (met een AMD 3950X) ook voor andere dingen (de PC is dual boot), dus sommige zaken zijn overkill voor HW.
Misschien kan/wil hij reageren en zijn ervaringen met deze PC icm HW geven. Of stuur anders een PM als hij niet na een paar dagen reageert.
En vergelijk processorsnelheid en prijs; o.a. hier
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/I ... 4071vs4044
En als je verder zoekt, er zijn daarover meer sites op internet.


Ik hoop dat ik niet al te kritisch over kom. Ik geef aan hoe ik er over denkt.

Berichten: 11

Geregistreerd: 08 jun 2020 18:17

Bericht 30 sep 2020 13:25

Re: HW PC Configuratie

Evert -Jan,

Bedankt voor uw reactie, zeker niet te kritisch en aanbevelingen van ervaren HW-ers zijn heel zeker welkom.

De PC zal inderdaad enkel voor HW worden ingezet.
Mijn keuze voor de processor is deels gebaseerd op info verkregen door mensen uit de studio-opname wereld en deels uit mijn eigen ervaringen binnen het bedrijf.
Nu kan ik niet oordelen of de HW- wereld en studio-opname wereld te vergelijken zijn qua belasting van de processor, maar zij beweerden dat de AMD Ryzen 39xx gevoeliger was voor oververhitting en hun systemen soms plat legden. Vandaar mijn keuze.
Echter heb ik geen voeling of dit ook het geval zou kunnen zijn met HW.
Voor het moederbord is het moeilijk afwegen of het "te veel" of "te weinig" is ivf de behoeften.
Goed punt hierin is dat dit "te veel" in Windows kan aangepast worden.
Ik ben niet gehaast en wil dus nog even bekijken welke de uiteindelijke config wordt, AMD of INTEL, dit met jou aanbevelingen in het achterhoofd mbt de SSD ( PCIe 3.0 àf 4.0 )

Groet,
Noël

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 sep 2020 20:06

Re: HW PC Configuratie

Ik denk, dat de PC uit de studio-opname wereld, gezien de specificaties, bedoeld is voor de real-time afhandeling van video en niet uitsluitend audio. Vandaar de 10 Gbps netwerk, waar meerdere full HD (of nog hoger) IP camera's rechtstreeks mee verbonden zijn. En de videokaart.

HW is het real-time verwerken van audio. MIDI vanuit het orgel/speeltafel wordt in de PC door HW vertaald naar het afspelen van (16 of 32 bits) WAV files. Welke WAV file afgespeeld wordt is afhankelijk van welke registers actief zijn en welke toetsen er worden ingedrukt. Dit bepaalt de benodigde kracht van een PC en wordt vertaald naar polyfonie: het aantal gelijktijdig klinken van pijpen / afspelen van WAV files. Dat audio wordt via een ASIO driver naar de geluidskaart gestuurd, meestal via USB, soms via FireWire.
Netwerk specs of video specs zijn niet direct interessant, Behalve dan dat een "echte" videokaart de voorkeur geniet en geen GPU (de in de processor ingebouwde graphic processor) i.c.m. shared RAM.

De processor.
Intel Core i9-10900K Boxed heeft 10 cores/20 threads, base frequency van 3.7 GHz, 20 MB cache en AES instructie set. De TPD is 125 W. PCIe revisie: 3.0; 16 lanes.
https://ark.intel.com/content/www/us/en ... 0-ghz.html
Prijs van € 529 - 640 (https://tweakers.net/pricewatch/1482402 ... boxed.html)

AMD 3900X Boxed heeft 12 cores/24 threads, base frequency van 3.8 GHz, ruim 70 MB cache en AES instructie set. De TPD is 105 W. PCIe revisie: 4.0; 24 lanes.
https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-9-3900x
Prijs van € 425 - 500 (https://tweakers.net/pricewatch/1390266 ... boxed.html)

Prijzen kunnen in jouw land anders zijn.

Thermal Design Power (TDP) is het vermogen dat de processor verbruikt met alle cores op base frequency. De AMD is ingesteld op minder verbruik.
De Intel gaat bij 70 graden throttelen (automatisch terugschakelen in klokfrequentie), de AMD bij 95 graden.
En ja, de AMD wordt dan warmer. Maar als jij goede koeling aanbrengt bij processor en in de kast (ook een ventilator voor- en achterin de kast), komt hij nooit aan deze temperatuur. En bij slechte koeling is Intel eerder aan de 70 graden dan AMD aan de 95, waardoor tikken in het audio hoorbaar zijn.


Martin Dyde (ontwikkelaar HW) heeft op het Engelstalig forum ooit deze 'formule' voor het vergelijken van de "kracht" van een processor aangedragen: aantal cores * de klokfrequentie
Bij de Intel kom je dan uit op 20 * 3,7 = 74 en bij de AMD op 24 * 3,8 = 91,2
Dat soort getallen zie je ook hier: https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html. Intel: 24.180 en AMD 32.956
Verder gaf Martin aan: hoe meer processorcache, des te beter. AMD wint het dan ruim.


Voor 'te veel' op een moederbord betaal je ook; geld dat je beter in een sample set kunt stoppen. Een moederbord tbv HW gaat rond de € 200 kosten. HW heeft bijv. geen 10 Gbps nodig, geen SLI tbv meerdere videokaarten, geen 10 SATA poorten, geen 20 USB aansluitingen, geen kerstboomverlichting en meer van dat soort gamers fratsen, enz.


Loop met deze info nog eens langs bij de mensen in de studiowereld en vraag hun commentaar hierop, zodat je zelf een mening kan vormen.


PS. ik heb geen aandelen in AMD.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 30 sep 2020 21:54

Re: HW PC Configuratie

Noël schreef:Evert -Jan,

Bedankt voor uw reactie, zeker niet te kritisch en aanbevelingen van ervaren HW-ers zijn heel zeker welkom.

De PC zal inderdaad enkel voor HW worden ingezet.
Mijn keuze voor de processor is deels gebaseerd op info verkregen door mensen uit de studio-opname wereld en deels uit mijn eigen ervaringen binnen het bedrijf.
Nu kan ik niet oordelen of de HW- wereld en studio-opname wereld te vergelijken zijn qua belasting van de processor, maar zij beweerden dat de AMD Ryzen 39xx gevoeliger was voor oververhitting en hun systemen soms plat legden. Vandaar mijn keuze.
Echter heb ik geen voeling of dit ook het geval zou kunnen zijn met HW.
Voor het moederbord is het moeilijk afwegen of het "te veel" of "te weinig" is ivf de behoeften.
Goed punt hierin is dat dit "te veel" in Windows kan aangepast worden.
Ik ben niet gehaast en wil dus nog even bekijken welke de uiteindelijke config wordt, AMD of INTEL, dit met jou aanbevelingen in het achterhoofd mbt de SSD ( PCIe 3.0 àf 4.0 )

Groet,
Noël


dan kan het haast niet anders of die 39xx was niet goed gekoeld. Of een slecht exemplaar toevallig. Met fatsoenlijke koeling moet je wel echt je best doen om moderne processors te laten throttelen..
In mijn opinie is een 8-core voorlopig het maximale wat echt nut heeft voor Hauptwerk. Daarboven ontstaan ook nadelen (hoe meer cores, hoe lager de klokfrequentie die je vast kunt instellen zoals gewenst voor een Hauptwerk PC) en loopt de prijs hard op. Een huidige i3 krijg je met Rotterdam bijvoorbeeld al niet over de kling, en dat zijn maar 4 cores..

Berichten: 11

Geregistreerd: 08 jun 2020 18:17

Bericht 01 okt 2020 10:55

Re: HW PC Configuratie

Evert-Jan & MrNhanduc,

Bedankt voor jullie meedenken en advies.
Heb momenteel wat minder tijd om er verder mee bezig te zijn maar kan zeker wat met de verkregen info.

Groete,
Noël

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 02 okt 2020 19:02

Re: HW PC Configuratie

Inderdaad is de configuratie overkill voor HW maar zo snijd het mes wel aan twee kanten.
Bespaar niet op de processor. Het is de motor voor HW en een snelle SSD (als het MB dit aankan) bespaard de laadtijd.
Hier wat cijfers:
Haarlem Prof. ext. 55 sec.
Kampen Vol. III ext. 15 sec.
Dudelange Prof. 40 sec.
Utrecht Dom Sur. V2 35 sec.
Stereo 24-bit uncompressed max. realism full release samples.
Polyfonie 20.000.
Geen storingen en niets in het rood.
Natuurlijk kan het ook prima met minder voor alleen HW.

Groet,
Dirk

Berichten: 11

Geregistreerd: 08 jun 2020 18:17

Bericht 03 okt 2020 14:16

Re: HW PC Configuratie

Hallo Dirk,

Fijn je bevindingen hieromtrent te willen delen.

De komende weken zal ik zeker een aanschaf doen, zodat de lange winteravonden gebruikt kunnen worden voor het
samenstellen en uitproberen van de verschillende hardware componenten.

Groet,

Noël

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 05 okt 2020 12:39

Re: HW PC Configuratie

Hierbij nog wat plaatjes voor wat betreft audio buffer e.d.

Latentie.JPG
Audio en midi.JPG
Fireface 802.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 11

Geregistreerd: 08 jun 2020 18:17

Bericht 05 okt 2020 16:38

Re: HW PC Configuratie

Hallo Dirk,

Bedankt!
Eén beeld zegt meer dan duizend woorden ...

Groeten,

Noël
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 nov 2020 15:25

Re: HW PC Configuratie

Hoi Evert Jan

Ik heb altijd begrepen dat de sample cache op de 2e hd de snelheid bij laden bepaald en dat je voor deze dus de snelste hd moet gebruiken"?
Maar nu begrijp ik dat de 1 e hd beter de snelste kan zijn.
Ik zit nu ook voor die beslissing omdat mijn moederbord (sabertooth x79) het begeven heeft en ik dan ook maar gelijk ga upgraden. Heb al een samsung 970 evo plus m2, 2 tb schijf en een scandisk ssd 2 tb in huis.
Ik ben nu aan het oriënteren over een processor en denk aan de Amd r9-3900x.
De belangrijkste reden voor deze processor is dat hij veel minder warmte afgeeft als vergelijkbare intel cpus en dat is toch wel zwaarwegend als de pc ingebouwd is in de orgel console.
Welk moederbord raad je aan.?

Gr Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 nov 2020 19:54

Re: HW PC Configuratie

Jan

het maakt voor HW niet uit of de snelste harddisk de 1e of de 2e is. In HW kun je aangeven op welke disk de cache files moeten komen, nl. C: of D: of ...., en dan kies je altijd de snelste disk.
Op die snelste disk moet je ook direct Windows zetten ivm sneller opstarten van de PC. Dat wordt dan automatisch drive C:, dus de eerste disk.

Je kunt dingen overnemen uit de oude PC:
- samsung 970 evo plus m2 voor de HW cache files, HW Userdata
- scandisk ssd 2 tb voor de HauptwerkSampleSetsAndComponents map (de losse WAV files en plaatjes)
- 2 tb schijf (harddisk voor overig, zoals gedownloade installatie sets)
- kast + voeding + videokaart
- je huidige RAM is DDR3, dat past tegenwoordig niet meer (is DDR4 geworden)
- Windows (bij Microsoft aangeven dat je moederbord defect is en daarom vervangen is als hij niet geactiveerd wil worden)

Voor de AMD 9 3900X (de Boxed versie, die heeft nl. 3 jaar garantie) heb je waarschijnlijk hier ook al gekeken: viewtopic.php?f=12&t=3875
Dirk heeft daar gekozen voor de AMD 9 3950X, maar vnl. omdat hij ook andere dingen op die PC doet (PC is dualboot). Dat hoeft niet voor HW; de AMD 9 3900X is een prima processor.
Eigenlijk moet je uitkijken naar een Ryzen 9 3900XT, die heeft een base clock van 3.9 ipv 3.8 bij de 3900X
https://tweakers.net/pricewatch/1570124 ... boxed.html

Je kunt bij een webshop als Azerty.nl de CPU/koeler en RAM op het moederbord laten plaatsen voor €29. Dan krijg je een getest geheel incl. BIOS update. Dan kun je deze zelf in de kast zetten, de kabels aansluiten en Windows installeren (als je dat alles aandurft).
Alleen is de processor daar op dit moment wel duurder dan elders: https://tweakers.net/pricewatch/1390266 ... boxed.html voor de 3900X Boxed versie of de 3900XT Boxed versie (zie hierboven).

Welk MB?
Op https://tweakers.net/reviews/8076/amd-b ... tbank.html staat een test van MB's met een B550 chipset. Daar staat ook een overzicht tussen de verschillende chipsets op een MB, zoals de X570-chipset. De B450 chipset zou ik links laten liggen.

De Gigabyte B550 Aorus Elite komt wat betreft HW gebruik goed uit die test. Goede VRM's (geschikt voor Ryzen 9-cpu's), 1x m.2-slots op x4-snelheid en 1 op x3-snelheid, 6x USB 2.0, 5x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s), USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s). Voor audio zit er een mindere chip op: Realtek ALC887. Maar die heb je niet nodig.
Prijzen: https://tweakers.net/pricewatch/1564708 ... ing-x.html

Ter vergelijk, hier staat een test van MB's met de X570 chipset: https://nl.hardware.info/artikel/9411/2 ... -een-3900x
De Gigabyte X570 Aorus Elite (vanaf 185 euro) komt daar goed uit de test: "veel waar voor je geld". Maar de dingen die daar geroemd worden (audiochip en Intelnetwerkchip) gebruik je niet in HW.
Nadeel van al deze borden is het extra geluid van de kleine koeler op de chipset zelf.

Je moet alleen even kijken met de USB aansluitingen. Zitten er genoeg op voor jouw HW installatie en zitten ze aan de achterkant.

Wat is er volgens jou stuk op het oude MB?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 nov 2020 21:23

Re: HW PC Configuratie

Hoi Evert Jan.

Ik had vaak dat ik bij opstarten een melding kreeg dat er een overclock failure was, terwijl overklokken uitstaat.
Soms deed alles het een tijd goed en dan was het ineens weer mis.
Heb met xmp aan/uit en default bios setting geëxperimenteerd overklok en turbo uit gezet uiteraard. Klok snelheid van het geheugen lager gezet maar kreeg toch niet een stabiel systeem.
Toen begon ook mijn harde schijf te zeuren en voordat die de geest ging geven heb ik toen gelijk een 2 tb ssd aangeschaft en met acronis mijn harde schijf gecloned dat lukte gelukkig nog.
Met de nieuwe ssd nu opstarten geeft de melding bootmgr ontbreekt. Via de dosprompt en bepaalde commandos geprobeerd de boot te herstellen maar nog zonder resultaat.
Heb daarom een recovery memstick aangemaakt maar herinstal lukt niet meer omdat de pc nu ineens opstart en gelijk uitslaat. Alles loopt op zijn laatste benen denk ik.
Is nu dus niet meer op de starten.
De samsung evo heb ik op een pcie adpter geplaatst van startech en die heb ik nog wel kunnen bekijken in de bios.
Helaas was de capaciteit daar maar 512 gb i.p.v. 2tb.
Dus alles bij elkaar tijd om te upgraden .
Is het mogelijk om via de nieuwe gecloonde ssd een windows herstel uit te voeren in mijn nieuwe setup?
Het moederbord bord dat ik in gedachten heb is de ASRock X570 Creator omdat die ook thunderbolt aansluiting heeft en dat heeft mijn motu 828x ook.

Een hoop vragen en bedankt voor je advies.

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 nov 2020 22:36

Re: HW PC Configuratie

Je hebt waarschijnlijk "Bootrec /RebuildBcd" (zonder de "") in een command scherm ingetikt.
Daarmee zou het normaal gezien hersteld moeten worden.

Echter, sommige backup programma's kunnen geen disk, waarop een systeempartitie staat, goed klonen.
In de gratis/demo versie wordt dat vaak uitgeschakeld. Het lijkt allemaal goed te gaan , maar de PC start niet op. Ik weet niet of dat bij Acronis ook het geval is.

Als je de PC opnieuw wilt installeren, moet je bij alle disken de SATA kabel even lostrekken, behalve bij de disk waarop de Windows wilt installeren.
En het beste kun je dan alle partities verwijderen en dan opnieuw aan laten maken door Windows. Je oude data moet je dan wel even elders veilig stellen, tenzij die weg kan.
En je hebt iets meer nodig dan een recovery memorystick, nl. een volledige Windows installatie file. En als die stick goed is aangemaakt dan moet de PC op starten, tenzij er een echt hardware probleem is. Trek desnoods alle SATA kabels los en start de PC op zonder stick; kijk of je in het BIOS komt.

Ik vind het gekozen moederbord wel over zijn top. Niets mis mee, het presteert prima, zelfs 1GB en 10Gb-ethernet, zeer luxe stroomvoorziening, een echte raidcontroller, maar de meerprijs ..............

Berichten: 11

Geregistreerd: 08 jun 2020 18:17

Bericht 19 maart 2021 23:19

Re: HW PC Configuratie

Hallo allemaal,

Zoals u reeds kon lezen in de berichten van eind vorig jaar werd er uitgekeken naar een PC-configuratie tbv HW.
Deze is er momenteel en ziet eruit als volgt:

ANTEC behuizing
MB - GIGABYTE AORUS X570 PRO
Proc. AMD RYZEN 3900XT met dito cooler
RAM 64 GB
SAMSUNG SSD 980 PRO 1 TB
SAMSUNG SD970 EVO PLUS 2 TB
PS - 750W
GRAPHICS GT1030 2GB
WINDOWS 10 HOME

Installatie HW 6 en iLock dongel - PC NIET verbonden met internet

Het geheel is getuned volgens de beschrijving in het boek van Evert-Jan en verliep vrij vlot.
Na de aanvullende werkzaamheden gedaan te hebben mbt is momenteel het standaard meegeleverde orgel "Anne's Moseley" geladen en inderdaad .... HET WERKT !
De opstelling is basic ( Stereo) maar voor mij is dit de perfecte start, wetende dat de basis OK is.
Nu nog verder met het uitbouwen van het audio gedeelte want ben wel benieuwd welke mogelijkheden HW hiervoor te bieden heeft.
Probleem is dat DENON (voor de PMA-60) zeer slechte levertermijnen heeft (had er 2 besteld in september 2020 en heb momenteel slechts één stuk mogen ontvangen) .... dus even verderklussen met de beschikbare analoge amp's.

Hoe het verder loopt :D - of niet loopt :( - zal ik later onderbrengen in het audio topic van dit forum.

Groeten,

Noël

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jochum en 9 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com