Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

welke ssd?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 183

Geregistreerd: 14 maart 2012 15:39

Bericht 03 dec 2020 19:43

welke ssd?

Hallo Hauptwerkers,

Ik wil mijn huidige HDD van 1,8 TB vervangen door een SSD van 4 TB.
Nu heb ik de keus tussen een Samsung 860 EVO of een Sandisk Ultra.
De laatste is iets voordeliger in aanschaf.

Wat is de beste keus?
Of zijn er nog meer adviezen of tips omtrent deze vervanging? Altijd welkom.

Mvg,

Gert W.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 dec 2020 21:20

Re: welke ssd?

Het verschil tussen beide SSD's is het aantal GB per dag, dat geschreven kan worden (binnen de garantie):
Sandisk Ultra 3D 4TB: 328,8GB
Samsung 860 EVO 4TB: 1.315,1GB
Beiden zijn TLC disks.
Nu, bij de Sandisk zou je er kunnen aankomen als je veel orgels hebt en je doet een update van HW. Dan worden alle cache files opnieuw aangemaakt. En dan moet je dat ook op 1 dag doen. Ga je er overheen, dan zal de SSD niet stoppen. Maar dat is wel de garantie van de fabrikant.
Ik heb verder niet de prestaties e.d. van beiden onderzocht; dat zal jij denk ik wel gedaan hebben.

Waarom een SATA SSD en geen NVMe disk? Dat hoeft dan geen 4 TB te zijn omdat de Sample sets and components map (die maar 1 malig gebruikt wordt,nl. bij aanmaken van de organcache) op een andere disk kan staan dan de Cache files.
Dus de cache files op de snelle disk en dan andere op een tragere disk.
Je zou zelfs kunnen gaan voor 1 TB of 2 TB SSD en de harddisk handhaven voor de andere disk.
Of de Sample sets and components map op een SATA SSD en de cache files op een NVMe disk.
Kan een NVMe diks op je moederbord geplaatst worden? Anders eventueel op een PCIe kaart.

Zo niet, dan kun je beter gaan voor 2x een 2 TB SATA SSD en die in RAID zetten. Totale snelheid wordt dan ca 2x 550MB/s (dus 2x de SATA snelheid). Je MB moet wel RAID aan kunnen (BIOS) en 2 SATA connectors vrij hebben. En voor de 2TB SATA SSD's is er meer keus. Totaalprijs is iets hoger dan 1x 4TB disk, maar de snelheid is bijna 2x hoger.

Berichten: 183

Geregistreerd: 14 maart 2012 15:39

Bericht 03 dec 2020 23:09

Re: welke ssd?

Evert-Jan,

Dank voor je reactie. Ik ga er eens over brainstormen.

Mvg,

Gert W.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 01 dec 2023 20:40

Re: welke ssd?

Hallo allemaal.
Mijn harde schijf heeft problemen het inladen van een sample sets, duurt minimaal een half uur voor aleer het ingeladen orgel bespeelbaar is.
Het systeem zegt ook dat de desbetreffende hard schijf fouten heeft.
Nu zou ik desbetreffende harde schijf willen vernieuwen, maar harde schijven van twee terra bit zijn hier in Chili niet meer te koop alleen SSD schijven.
Is er iets waar ik op moet letten bij de aan koop van een nieuwe SSD schijf?

Willem.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 dec 2023 22:46

Re: welke ssd?

Willem

je harddisk kan ook nog een probleem hebben, dat bestanden beschadig zijn, maar dat de disk technisch gezien goed werkt
Met CrystalDiskInfo kun je dat bekijken
Download: https://crystalmark.info/redirect.php?p ... alDiskInfo
Je wordt dan dorgestuurd naar de site https://sourceforge.net.
Daar gewoon wachten totdat de download start.

Zipfile uitpakken en start dan DiskInfo64.exe
Als linksboven Goed staat (ik weet niet de Chileense vertaling), dan is de harddisk technisch in orde. Dan zijn er bestanden beschadigd. Eventueel te herstellen in een "CMD" scherm, gestart met Admin rechten. Intikken: CHKDSK <drive> /F /R (<drive> kan C: D: enz. zijn, dus CHKDSK D: /F /R)
Is het Geel of Rood, dan is er wat mis. Einde verhaal.
Selecteer bovenaan eventueel de andere drive als je er meer in de PC hebt zitten en daar ook de status staat. Maak eventueel een schermafdruk en zet deze op het forum.

De SSD als vervanger: er zijn 2 soorten: SATA en NVMe.
De laatste wordt rechtstreeks als print in je moederbord geplaatst. Dat moet daarvoor geschikt zijn (even zelf bekijken of merk / type nummer van je moederbord op internet zoeken of in je reactie zetten). Deze SSD is de snelste variant.
De SATA SSD kan gewoon aan de 2 kabels, die nu op de harddisk zitten. Dus een 1 op 1 vervanging.

De enige voorwaarde is de grootte. Hoe groot is je harddisk en hoe vol is deze. De SSD moet dan net zo groot zijn en extra ruimte voor toekomstige sample sets.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 02 dec 2023 19:14

welke ssd?

Evert Jan Bedankt voor uw antwoord.
Het desbetreffende programma gestart en inderdaad de harde schijf is stuk, geeft aan gezondheid status slecht.
Het bolletje bij punt 05 in de lijst is rood heringedeelde sectoren:
Huidig 1 - Slechtste 1 - drempel 5 – raw waarden 0000000007D5

Huidige harde schijf is twee terra bit groot en is bijna vol.
De computer is ook acht jaar oud en gaat waarschijnlijk dit jaar ook vervangen worden.
Maar voor de tussen tijd had ik gedacht om een SSD schijf van 1 terra bit aan te schaffen en alleen die orgels er op te installeren die veel gebuikt worden namelijk:
Zwolle (Versie 2) – Vollenhoven – Saint Maximin (Versie 2) - St. Michel en Thierache (surround) - St. Carlo Brescia – Velesovo (stereo) – Smecno (surround) – Leens (eerst versie).
De rest van de orgel sample sets zijn demo versies en gratis sample sets en worden zelden tot nooit gebruikt.
Huidige computer heeft geen PCie NVMe slot.

Voor de nieuwe computer zou dan de SSD schijf van 1 terra bit gaan gebruiken worden voor het stuursysteem Windows – hauptwerk - Reaper.
En dan een PCie NVMe voor de sample sets.
De SSD die nu gekocht gaat worden zijn een van deze twee:

https://www.pcfactory.cl/producto/45162 ... -2-5-green
https://www.pcfactory.cl/producto/36597 ... -2-5-bx500

Willem.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 dec 2023 21:34

Re: welke ssd?

De reserve sectoren op de harddisk zijn op. Allemaal gebruikt ivm defecte sectoren elders op de disk.
Einde verhaal. Tzt open schroeven en met een hamer alle platters/schijven goed bewerken zodat een ander er geen data meer van af kan halen.

Goede aanpak met de nieuwe PC. Nu de SATA SSD in de oude PC plaatsen zodat je verder kunt.

Prijsverschil SSD's is niet groot. Dan zou ik voor de WG green gaan. Dit is een TLC SSD, de BX500 is QLC.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 04 dec 2023 00:24

welke ssd?

Bedankt Evert Jan voor de informatie.

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 10 dec 2023 18:19

Re: welke ssd?

Pas een nieuwe PC bij een klant geinstalleerd met een M.2 Samsung 980 1 terrabyte.
Na 2 weken klapte de computer eruit. Vreselijk zoeken waar het aan lag.
Ander geheugen erin en dat ging weer even goed maar toch weer problemen met de M.2 schijf en zelfs zo dat de orgels niet meer laden wilden en foutmeldingen gaven.
Schijf gecontroleerd met diverse programma's en die gaven allemaal aan dat deze 100% gezond was.
Ook het geheugen 100% goed.
Uiteindelijk het geheugen vervangen en de M.2 schijf door een andere en alles opnieuw geinstalleerd.
Weer 3 dagen werk brrrr.
Nu alles stabiel.
Dus een M.2. schijf kan ook storingen geven.

Groet Muzieknoot

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com