Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Configuratie pc

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 42

Geregistreerd: 13 feb 2016 13:16

Bericht 30 dec 2021 10:50

Configuratie pc

Goedendag.
Ik gebruik nu al een aantal jaren Hauptwerk 4 en ben daar zeer tevreden over.
Ik gebruik een pc met Windows 8.1 en kan daarom mijn touchscreens alleen met de muis gebruiken.
Ik wil daarom een nieuwe pc aanschaffen met Windows 10 zodat ik mijn schermen met mijn vingers kan bedienen.
Ik wil ook meteen voorbereid zijn voor de toekomst ,maar ben in de computerwereld niet zo bekend.
Ik wil u vragen wat de minimale systeemeisen moeten worden om ook bv Hauptwerk 5 en meerdere samplesets te kunnen gebruiken.
Hopende op een deskundig antwoord van iemand die ook HW gebruikt.
Groeten
Teus

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 dec 2021 11:39

Re: Configuratie pc

Teus

Waarom werken jouw touchscreens niet op Windows 8.1 (je verwacht dat dit wel op W10 werkt)?
Wat is merk/type nr van die touchscreens?

Om Windows 10 hoef je geen nieuwe PC aan te schaffen.
Die is gratis op je huidige PC. Je PC moet dan wel voldoen aan jouw eisen zoals RAM en processor i.c.m. de gebruikte sample sets.
Voldoet de huidige PC nog (uitgezonderd dan het touchscreenprobleem).

Hoeveel RAM zit er in en welke processor?
Als je dat niet weet, tik dan de Windowstoets + toets R in en tik in: msinfo32.exe
In dat scherm zie je de processor en hoeveelheid RAM staan.

Een probleem bij W10 kan zijn dat je huidige geluidskaart geen driver heeft voor W10. Dan moet je ook nog een andere kaart aanschaffen als je naar W10 gaat. Dus dat moet je ook nog uitzoeken voordat je naar W10 kan gaan.

Berichten: 42

Geregistreerd: 13 feb 2016 13:16

Bericht 30 dec 2021 12:33

Re: Configuratie pc

Evert-Jan ,bedankt voor de info.
Ik ga dit even nazien en zal je dan berichten over de pc.
Volgens mij kan je in Windows 8.1 geen aanraakschermen selecteren.
Ik heb wel twee schermen ,maar als ik op het rechtse scherm een register aanraak gaat er bv op het linkse scherm een register aan of uit.
Laat nog weten wat voor schermen ik in het orgel heb
Alvast bedankt

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 dec 2021 13:21

Re: Configuratie pc

Het schermenprobleem heeft niets met Windows 8.1 te maken. Dit zal ook in W10 fout gaan.
Het touchdeel van de schermen moeten gekalibreerd worden.

Een quick fix kan zijn:
- zet de PC uit
- verwissel op de PC de beide USB kabels die naar de touch screens gaan, onderling op de USB poorten van je PC
- zet PC aan en start HW op met een orgel en check of het nu goed gaat
Zo niet, dan moet je kalibreren. Afhankelijk van het merk touch screen is daar een programmaatje voor

Berichten: 42

Geregistreerd: 13 feb 2016 13:16

Bericht 30 dec 2021 13:51

Re: Configuratie pc

Ik ga dit proberen.
Nog wat informatie.
Pc is een Dell optiplex 9020 micro i7
SSD is 256 GB
Ram is 16 GB
Beeldschermen zijn beide van Elo Touchsystems intelli touch.
1 beeldscherm 2500U en 1 beeldscherm 2216.
Dit nog tot wat extra info

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 dec 2021 14:46

Re: Configuratie pc

Als de quick fix niet de oplossing is: hoe kalibreer ik het Elo TouchSystems-touchscreen LCD?
Zie https://www.dell.com/support/kbdoc/nl-n ... tip-126355
Volg na het opstarten van het programma de instructies, die op het scherm verschijnen.
Dit probleem is wel te tackelen zodat je met de vingers de register kan bedienen.

Er zijn verschillende uitvoeringen van dit Dell systeem. Als ik hier kijk (https://i.dell.com/sites/doccontent/sha ... -sheet.pdf) kan er 32 GB RAM in. Maar waarschijnlijk zitten alle bankjes vol en moet je 16 GB wegdoen om 32 GB te plaatsen.
Zet je er meer RAM in, dan kun je de orgels in een hogere kwaliteit laden en worden de cache files ook groter. 256 GB SSD kan dan snel vol raken. Die moet je dan ook vervangen. Zo komt van het een het ander. En dan kun je beter investeren in een nieuwe PC en deze PC voor andere activiteiten in huis gebruiken.
Een nieuwe PC is altijd Windows 10, dus moet je geluidskaart ook drivers hebben voor Windows 10.

Kortom, je moet dus kijken of de PC nog aan jouw eisen zoals RAM en processor i.c.m. de gebruikte sample sets voldoet. Bij een 'ja', dan een aantal jaren doorgaan en bij 'nee' een nieuwe PC aanschaffen.

Berichten: 42

Geregistreerd: 13 feb 2016 13:16

Bericht 30 dec 2021 15:02

Re: Configuratie pc

Alvast bedankt voor al deze info Evert-Jan.
Ik ga een en ander uit proberen.
Groeten
Teus

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com