Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

te weinig ruimte voor nieuwe sampleset

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 83

Geregistreerd: 08 feb 2012 21:41

Bericht 02 maart 2019 18:21

te weinig ruimte voor nieuwe sampleset

beste mensen,

Ik wilde een nieuwe sampleset uitproberen maar nu blijkt dat mijn harde schijf in 3 partities is opgedeeld:
Eén van 50 GB
Eén van 70 GB
Eén van 100 GB

Drie keer raden waar HW op staat... Precies die van 50.... De rest is zo goed als leeg.
Kan ik zonder een herinstallatie van HW voor elkaar krijgen dat HW ergens anders vandaan leest dan vanaf de 50 GB schijf?

mvg Jacco de Bree

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 maart 2019 20:13

Re: te weinig ruimte voor nieuwe sampleset

De beide andere partities worden leeggemaakt in dit traject omdat ze verwijderd moeten worden. Dit eerst backuppen dus.

Daarna kun je in Windows deze partities verwijderen en de 50 GB partities uitbreiden tot de hele schijf.
Als alles goed blijft, blijft de data van die 50 GB partitie behouden. Maar als er iets fout gaat, ben je alles kwijt wat daar op staat.

Ik heb even gekeken naar ene handleiding. Hier staat zo iets: https://www.windowscorner.nl/handleidin ... indows.php
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 04 maart 2019 12:24

Re: te weinig ruimte voor nieuwe sampleset

Of met behulp van https://nl.easeus.com/partition-manager ... -free.html de partitiegroottes wijzigen.
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 04 maart 2019 16:07

Re: te weinig ruimte voor nieuwe sampleset

Of een tweede hardeschijf bij plaatsen en daar de sample-sets op installeren.

Willem.

Berichten: 83

Geregistreerd: 08 feb 2012 21:41

Bericht 04 maart 2019 19:36

Re: te weinig ruimte voor nieuwe sampleset

bedankt mensen voor het reageren. Ik heb wat oude samplesets eraf geknikkerd waardoor er net genoeg ruimte vrijkwam.
Jullie tips ga ik opvolgen als ik wat ruimer in de tijd zit.... Ik kan spelen !

Berichten: 6

Geregistreerd: 03 dec 2019 17:32

Bericht 08 sep 2022 16:15

Re: Te weinig ruimte voor nieuwe Sampleset

Geachte Forumlezers,

Even ophouden met orgelspelen, als je dat wilt en kan :|

Te weinig ruimte op mijn computer voor een nieuwe sample set. Ja, met dat probleem zat ik ook.
Ik wilde geen andere computer. Een extra disk inbouwen ging bij mij niet. Wat is dan nog mogelijk?
Toen kreeg ik een goede gedachte, tenminste dat vind ik. Zal ik het op het forum zetten? Misschien kan een ander er zijn voordeel mee doen, als een ander het al niet geschreven heeft – ik kon het even zo gauw niet vinden. Laat ik het maar doen.

Ik las van dit hierboven genoemde probleem ook op het forum, maar ik kan het niet meer vinden … Wat ik opschrijf is dan gedeeltelijk al beschreven.
- Op de opslagschijf van mijn computer staan de grote geluidsbestanden van de samplesets, zeg maar bestand 1
- Hauptwerk haalt ze op, gebruik ze, (alleen de gekozen samples, bijv. front) toont het op het scherm en laat het
horen via de speakers, enz.
- Na gebruik, of wijzigingen door de gebruiker, enz., wordt alles door HW opgeslagen in een ander groot bestand,
zeg maar bestand 2
- De grote geluidsbestanden (o.a.) staan dus twee keer in de HW computer, bestand 1 en 2. Toen ging er een
lampje branden … Misschien heb je dat ook wel eens?
- Bij het bespelen van een sample set/orgel wordt niet alles gebruikt van bestand 1.
- Je kan bestand 1 eraf halen en bijvoorbeeld op een USB stick zetten. Die grote geluidsbestanden worden niet
gebruikt door Hauptwerk, na eerste gebruik en opslag orgel.
- Maar er werd toen opgemerkt, dat de USB stick wel aangesloten moet blijven, want Hauptwerk heeft nog wel het
e.e.a. nodig van bestand 1 bij het opnieuw opstarten van de genoemde sample set

Tot zover het stukje wat op het forum stond, als ik het goed onthouden heb. Ik kijk even, als het ware, met een plankje in mijn broek, schuin omhoog naar het wakend oog van EJ :x Ik ben, zeg maar, een aankomende krullenjongen bij een orgelkastmaker en probeer ook met de grote mannen mee te praten.

Maar ter zake, dat laatste stukje, de USB stick moet wel aangesloten blijven, dat is niet zo handig, vond ik. Heb je 5 sampleset geluidsbestanden 1 eraf gehaald en je hebt daar 5 USB sticks voor gebruikt, bijvoorbeeld, dan moet je 5 USB sticks aangesloten hebben. En het geeft ook enige vertraging bij opstarten van een sample set, enz.

Zelf heb ik geluidsbestanden 1 van meerdere sample sets op een andere opslag stick/schijf/computer staan, zonder aansluiting met de HW computer.
Verschillende nieuwe sample sets konden er toen, zonder aanpassingen, in mijn computer bijgeladen worden en alles is direct bespeelbaar, te wijzigen en weer op te slaan/af te sluiten m.b.t. de bestaande HW computer.

Verdraag me, als het al beschreven is op het forum. Hieronder een stappenplan hoe ik het e.e.a. gedaan heb en hoe je het zelf kan doen.
1. Heb je een oude laptop of computer of de huishoudelijke computer of meerdere USB sticks, of USB SSD waar nog
opslagruimte op zit, wat niet gebruikt wordt? Dan kan je dat gebruiken om de hierboven genoemde bestanden 1
op te zetten. Om opslagruimte vrij te maken op de HW computer.
2. Bijvoorbeeld Sample set Utrecht, wat goed draait op je HW computer. Bestanden 1 staan bij mij op de C schijf.
Heb je een andere schijf gebruik, dan moet je op die schijf even kijken met de verkenner.
Het pad wat je af moet lopen om bestanden 1 van Utrecht te vinden is bij mij: C:\Hauptwerk\
HauptwerkSampleSetAndComponents\OrganInstallationPackage en dan mapje 000883 t/m 000889
Dat zijn aardig wat GB op de harde schijf …
Mapje 000883 t/m 000889 knip je uit de opslagschijf van de HW computer en plak je op een andere
opslagmogelijkheid buiten de HW computer.
3. Maar, nu komt het, je moet op de HW computer op dezelfde locatie lege mapjes maken – rmkn, nieuwe map,
nieuwe naam – mapje 000883, 000884 … t/m 000889.
4. Hauptwerk kijkt via de ODF naar de vereiste mapjes die er moeten zijn bij het opstarten van een sample set.
Hauptwerk is niet erg nieuwsgierig – heeft deze vrouwelijke eigenschap niet :| – Hw kijkt alleen even in het
mapje of er een zogenaamd .xml herkenningscertificaat, file-tje in zit, met wat informatie, naar de rest kijkt hij
niet. Dus die xml file moet je even kopiëren en in dat lege mapje doen.
Bijvoorbeeld bij mapje 000883 van Utrecht is dat: Packageid000883.InstallationPackageDefinition_Hauptwerk_xml
Het is een heel klein file-tje. Dit file-tje kopiëren en plakken in het lege mapje 000883 op de HW computer.
Dit zelfde moet je doen bij al de andere lege mapjes. Elk mapje heeft zijn eigen herkenningscertificaat file-tje
met wat informatie.
5. Ik schrijf maar als krullenjongen. Graag verbeteren EJ, daar leer ik van.
6. Als je dit gedaan hebt, dan kan je het orgel, de sample set opstarten en bespelen.
7. Of een nieuwe sample set inladen. ;)

Een opkomend vraagje misschien.
Vraag: Wat moet ik doen, als er een wijziging of een update komt van zo’n opgesplitste sample set? (komt weinig voor)
Antwoord: 1. Knip tijdelijk van de HW computer bestanden 1 weg en zet het op een opslagruimte buiten de HW
computer, geef niet welke van de bestanden 1, kijk wel even of het genoeg
GB aan ruimte oplevert, want ..
2. De volle mapjes van de te wijzigen sample set moeten weer even terug naar de HW computer.
En de lege mapje moeten tijdelijk opgeslagen worden buiten de HW comp. Uitwisselen dus.
3. Bij wijzigingen of een update moet meestal de sample set door de lange laadroute en dan zijn alle
mapjes even nodig, vandaar.
4. Na deze handeling, update wijzigingen en opslaan orgel, alles weer terug uitwisselen - volle mapjes
buiten HW computer, lege mapjes in de HW computer. Bestanden 1 weer terug zetten in de HW
computer.

Nog een opmerking wanneer laden door de lange laadroute niet nodig is, dat is bij wijzigingen in de ODF:
- Namen veranderen voor registerknoppen
- Codes, getallen veranderen bij koppelen van klavieren, enz.
- Rank een octaaf verhogen of verlagen bij Stoprank
- Naam bovenaan het scherm van de sample set
- Enz.

Misschien hebt u er wat aan, anders even doorklikken naar een ander onderwerp, bijvoorbeeld.

Hgr Thijs

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 sep 2022 18:52

Re: te weinig ruimte voor nieuwe sampleset

Ik heb wel een paar aanvullingen op het verhaal van Thijs.

bestand 1 = zijn alle losse audio bestanden en plaatjes; honderden tot duizenden kleine bestandjes
bestand 2 - is de HW cache file, 1 groot bestand dat door HW gebruikt wordt om het orgel te laden

bestand 0 (niet genoemd) zijn de gedownloade sample sets. Deze kun je direct na installatie door HW al verwijderen van de HW PC. Deze natuurlijk wel in een backup op een USB disk bewaren.

In het stappenplan:
stap 4: beter/sneller is om alles in de geïnstalleerde map (bijv. 000883) weg te gooien, behalve de package file
Packageid000883.InstallationPackageDefinition_Hauptwerk_xml
De computer doet dan het werk ipv dat je zelf mappen moet gaan aanmaken, dus minder kans op fouten.
stap 7: dit kan niet. Een nieuwe sample set laden heeft altijd de geïnstalleerde bestanden (audio en plaatjes) nodig om de cache file aan te maken. Als alles goed werkt, dan pas stap 4 uitvoeren.

In de paragraaf "Een opkomend vraagje misschien":
Stap 1: ik snap niet wat je hier wilt. In het stappenplan stap 2 heb je de packages (bestand 1) al op een externe disk gezet.
Stap 2: de tijdelijke lege mapjes hoef je niet elders te parkeren om deze later weer terug te zetten. Het kan zijn dat de package geüpdate wordt, en dan is de packagefile ook geüpdate. En dan mis je dat en kan het orgel niet geladen worden zonder daarover een melding te geven.
Daarom moet je voordat je een update gaat installeren eerst alle packages (bestand 1) vanaf de externe disk naar de HW PC kopiëren. Pas daarna mag je de gedownloade update installeren en het orgel door de lange laadroutine sturen (stap 3).
Stap 4: alle packages naar een externe disk kopiëren, daarna de mappen op de PC leegmaken op de package file (XML file) na, zoals ik hierboven als betere/snellere methode heb aangegeven.

Hetgeen in de laatste paragraaf van bovenstaand bericht staat, klopt niet.
Ook bij elke aanpassing in de ODF, zoals wijzigen registernamen, en alle andere zaken die jij noemt, is het lange laden nodig om dit in de cache file te krijgen. Daarom moeten alle complete packages op de HW PC staan.

Nog 2 opmerkingen:
1. het kopiëren van en naar de USB disk neemt, afhankelijk van de grootte van de sample set en of het USB 2 of 3 is, een geruime tijd in beslag.
2. een SATA SSD toevoegen neemt een hoop werk en ongenoegen weg. Ruimteprobleem in de PC is er niet. Je plakt de SSD desnoods met dubbelzijdig tape in de PC vast aan de achterzijde van de plaat, waarop het moederbord bevestigd is.

Berichten: 6

Geregistreerd: 03 dec 2019 17:32

Bericht 09 sep 2022 10:20

Re: te weinig ruimte voor nieuwe sampleset

Dank je wel Evert-Jan.

Hieronder in je opmerkingen, in het groen, mijn reactie

Ik heb wel een paar aanvullingen op het verhaal van Thijs.

bestand 1 = zijn alle losse audio bestanden en plaatjes; honderden tot duizenden kleine bestandjes
bestand 2 - is de HW cache file, 1 groot bestand dat door HW gebruikt wordt om het orgel te laden

bestand 0 (niet genoemd) zijn de gedownloade sample sets. Deze kun je direct na installatie door HW al verwijderen van de HW PC. Deze natuurlijk wel in een backup op een USB disk bewaren.

In het stappenplan:
stap 4: beter/sneller is om alles in de geïnstalleerde map (bijv. 000883) weg te gooien,
Weggooien? Je moet die mappen toch buiten de HW computer bewaren voor een mogelijk update?

behalve de package file
Packageid000883.InstallationPackageDefinition_Hauptwerk_xml
De computer doet dan het werk ipv dat je zelf mappen moet gaan aanmaken, dus minder kans op fouten.
De bestaande mappen knip je en zet het op een andere opslagplaats. Die lege mapjes aanmaken is zo gebeurd en fouten maken is bijna niet mogelijk, zelfde naam, en package file erin kopiëren.

stap 7: dit kan niet. Een nieuwe sample set laden heeft altijd de geïnstalleerde bestanden (audio en plaatjes) nodig om de cache file aan te maken. Als alles goed werkt, dan pas stap 4 uitvoeren.
Dit is, denk ik een misverstand. Ik bedoel te zeggen, dat na deze stappen er genoeg ruimte gemaakt is, op de HW computer, om daarop een andere, een nieuwe sample set, die er eerst niet op kon, om die dan te installeren, wat gewenst was, met alle mappen die nodig zijn

In de paragraaf "Een opkomend vraagje misschien":
Stap 1: ik snap niet wat je hier wilt. In het stappenplan stap 2 heb je de packages (bestand 1) al op een externe disk gezet.
Als er een update is en je hebt daarvoor de afgekoppelde mapjes van die sample set nodig. Dan moeten die mapjes weer terug naar de HW computer, maar die is weer vol gemaakt met de nieuwe gewenste sample set. Om de update te kunnen maken moet je ruimte maken op de HW computer. Als je zo mijn verhaaltje lees zal het duidelijker zijn, hoop ik.

Stap 2: de tijdelijke lege mapjes hoef je niet elders te parkeren om deze later weer terug te zetten. Het kan zijn dat de package geüpdate wordt, en dan is de packagefile ook geüpdate. En dan mis je dat en kan het orgel niet geladen worden zonder daarover een melding te geven.
Dank je wel. Ja, daar had ik niet aan gedacht.


Daarom moet je voordat je een update gaat installeren eerst alle packages (bestand 1) vanaf de externe disk naar de HW PC kopiëren. Pas daarna mag je de gedownloade update installeren en het orgel door de lange laadroutine sturen (stap 3).
Mee eens. Dat bedoelde ik ook te zeggen en daarvoor ruimte te maken. Bij je opmerking van stap 1 wat je niet begreep - ligt natuurlijk aan mij.

Stap 4: alle packages naar een externe disk kopiëren, daarna de mappen op de PC leegmaken op de package file (XML file) na, zoals ik hierboven als betere/snellere methode heb aangegeven.
Nu begrijp ik je beter, mee eens.

Hetgeen in de laatste paragraaf van bovenstaand bericht staat, klopt niet.
Ook bij elke aanpassing in de ODF, zoals wijzigen registernamen, en alle andere zaken die jij noemt, is het lange laden nodig om dit in de cache file te krijgen. Daarom moeten alle complete packages op de HW PC staan.
Mijn ervaring is, dat ik het ongeveer 40 x gedaan heb met de genoemde handelingen, bij 5 sample sets. Na afsluiten van het orgel en weer oproepen de andere dag bijvoorbeeld. Alle wijzigingen zijn aanwezig zonder dat het door de lange laadroute gegaan is. Alleen de ODF opslaan na wijzigen en dan orgel opstarten (niet door de lange laadroute) en wijzigingen zijn aanwezig.

Nog 2 opmerkingen:
1. het kopiëren van en naar de USB disk neemt, afhankelijk van de grootte van de sample set en of het USB 2 of 3 is, een geruime tijd in beslag.
Ik had een USB c poort met daaraan een SSD kaartje en het werkte net zo snel als mijn computer. Het was een fluitje (een roerfluit 8' ) van een cent ... Het is ook maar eenmalig, als er geen update komt.

2. een SATA SSD toevoegen neemt een hoop werk en ongenoegen weg. Ruimteprobleem in de PC is er niet. Je plakt de SSD desnoods met dubbelzijdig tape in de PC vast aan de achterzijde van de plaat, waarop het moederbord bevestigd is.[/quote]
Dat was niet mijn keuze. Ik heb een laptop achter mijn boekensteun staan ... op een gewoon bestaand orgel.
Maar wat je zegt, dat kan natuurlijk voor anderen.
Maar als je een oude laptop hebt, bijvoorbeeld, of een andere computer met opslagcapaciteit, dan heb je geen kosten. Je hoeft dan geen extra SSD te kopen, te installeren, te plakken ;)

Bedankt Evert-Jan, hgr Thijs

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 sep 2022 23:43

Re: te weinig ruimte voor nieuwe sampleset

Mathijs schreef:In het stappenplan:
stap 4: beter/sneller is om alles in de geïnstalleerde map (bijv. 000883) weg te gooien,
Weggooien? Je moet die mappen toch buiten de HW computer bewaren voor een mogelijk update?
Dat heb je al gedaan in Stap 2 de laatste zin.


Kort samengevat de werkwijze van Thijs indien de disk in de PC vol dreigt te raken.
1.
HW leest bij het laden van een orgel de ODF en de cache file. Daarnaast controleert HW aan de hand van de inhoud van de package file (bijv. Packageid000883.InstallationPackageDefinition_Hauptwerk_xml) of het betreffende package geupdate is. Als dat zo is, gaat HW automatisch door de lange laadroutine.
2.
Als de disk vol dreigt te raken, kun je, nadat de organ cache is aangemaakt, ruimte creëren door alles in een package (de audiobestanden en plaatjes) weg te gooien behalve dus de XML package file. Een package staat in de map \Hauptwerk\HauptwerkSampleSetAndComponents\OrganInstallationPackage en dan mapje xxxxxx, waarbij xxxxxx het ID is (bijv. 000883). Je moet natuurlijk wel eerst een kopie van dit package op de HW PC op een USB disk maken voordat je de inhoud weg gooit / leeg maakt.
3.
Is er een update van een sample set, dan moet je eerst de kopie van het package, die op de USB disk staat, op de juiste plaats op de HW PC terugzetten. Dan de update installeren, de cache file aanmaken en als alles werkt, het package van de HW PC weer naar de USB disk kopiëren, waarna je de betreffende package map op de HW PC weer leeg kan maken op de XML file na.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com