Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Programma automatisch starten is traag

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4

Geregistreerd: 17 okt 2022 21:10

Bericht 30 jan 2023 15:14

Programma automatisch starten is traag

Help!!!
Ik heb mijn pc geautomatiseerd, d.ww.z. na het opstarten van windows 10 wil ik ook het programma automatisch laten opstarten.
Dat gebeurt ook wel maar dat duurt ongeveer 10 seconden voordat mij hauptwerk opstart.
Dit gebeurt trouwens ook bij andere programma's in startup
Hoe kan ik die opstarttijd inkorten?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jan 2023 19:06

Re: Programma automatisch starten is traag

Welkom op het forum.

Je loopt tegen het "probleem" aan dat Windows 10 snel opgestart is. Maar dit is schijn. Windows laat al heel snel het bureaublad zien om je de indruk te geven dat het snel gaat, maar in werkelijkheid worden in de achtergrond nog talrijke processen gestart en gerund. Die leggen zowel beslag op de processor als op het ophalen van data vanaf harddisk/ssd. Tijd die niet aan het door jouw te starten programma besteed kan worden.
Je kunt eenvoudig testen hoe snel een klein programma automatisch opstart. Maak een batch file aan met
@echo off
notepad.exe
en zet dit in de startup folder. Test het en je weet de tijd hoe lang het duurt voordat notepad gestart is.
Die tijd i.c.m. dit prg. kun je als referentie gebruiken om, als je onderstaande stappen onderneemt, te testen of het sneller is geworden.

Een ander issue is dat als je HW met de hand opstart, is ook deze niet binnen een seconde operationeel, hoe snel je PC of SSD ook is. HW leest configuratiebestanden in en communiceert o.a. met programma's van derden:
- om de licentie te checken.
- de driver van de geluidskaart.
Die programma's moeten dus eerder dan HW in RAM geladen/operationeel zijn. Anders geeft HW een foutmelding.

Door de PC te optimaliseren kun je het aantal achtergrond processen en services verminderen en het opstarten iets versnellen. Zoek op het forum op: PC optimaliseren.
In "Taakbeheer" zie je meerdere kolommen en als je op tabje "Opstarten" klikt, zie je wat er allemaal bij aanzetten PC opgestart wordt en hoeveel invloed dat heeft op opstarten. Niet al die programma's zijn denk ik nodig. Zo'n programma met de muis selecteren en klik dan op "uitschakelen".

Ik weet niet wat voor processor, SSD/harddisk in je PC zit, maar de performance hiervan zal zeker uitmaken. En natuurlijk wat je allemaal naast HW nog meer op die PC geïnstalleerd hebt.

Berichten: 8

Geregistreerd: 06 feb 2018 23:36

Bericht 31 jan 2023 19:21

Re: Programma automatisch starten is traag

In Windows zit inderdaad standaard een vertraging van 10 seconden alvorens programma’s geladen wordt. Echter is dit op te lossen door iets in het register aan te passen zodat alles gelijk na het bureaublad opstart.
Aanpassingen in het register geven risico’s voor het juist functioneren van de PC!

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com