Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5

Geregistreerd: 10 feb 2022 00:14

Bericht 31 maart 2023 17:37

Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Kampen is zojuist gelanceerd. Ben heel benieuwd!

Berichten: 28

Geregistreerd: 16 nov 2021 16:45

Woonplaats: Middelstum

Bericht 31 maart 2023 18:18

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

Peter0022 schreef:Kampen is zojuist gelanceerd. Ben heel benieuwd!


Ik zit 'm te downloaden. Ook heel benieuwd. Dank voor de tip!

Berichten: 28

Geregistreerd: 16 nov 2021 16:45

Woonplaats: Middelstum

Bericht 31 maart 2023 23:03

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

De rest is niet op het forum, dus allemaal aan het spelen denk ik? Vind het een prachtige sampleset!

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 01 apr 2023 08:41

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

Ik heb Kampen gedownload, maar kan hem niet installeren. De Binbestanden geven op een of andere manier problemen

Hgr Tammo Schut
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 01 apr 2023 09:23

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

Hoi Tammo,

Waar eindigt de naam/extensie op?
Dit zou een swop bestand moeten zijn en geen bin bestand.
Misschien nog een keer op de download zetten via de mirror?

Groet,
Jochum

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 01 apr 2023 10:04

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

Jochum schreef:Hoi Tammo,

Waar eindigt de naam/extensie op?
Dit zou een swop bestand moeten zijn en geen bin bestand.
Misschien nog een keer op de download zetten via de mirror?

Groet,
Jochum



Hallo Jochum,
Ik heb Kampen al 2x gedownload. Het zijn 1743-1(1)bin en 1743-1 bin.
Ik krijg bij downloaden 2 swop en 2 bin bestanden

hgr.
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 01 apr 2023 10:15

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

In de sweelinq software zelf moet je de swop bestand gebruiken.
Maar wel de degene waar dat 1-tje niet bij staat.

Jochum

Berichten: 3

Geregistreerd: 06 mei 2011 12:51

Woonplaats: St Annaland

Bericht 01 apr 2023 10:45

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

hoi Tammo
Heb jij ze gedownload van alternatieve servers
werkt bij mij het beste

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 01 apr 2023 11:13

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

rien schreef:hoi Tammo
Heb jij ze gedownload alternatieve servers
wekt bij mij het beste



Ik ben a-technisch, dus neem mij niet kwalijk als ik wat onduidelijke reacties geef. Ik heb ze gewoon via sweelinq account gedownload
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 3

Geregistreerd: 06 mei 2011 12:51

Woonplaats: St Annaland

Bericht 01 apr 2023 12:09

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

geeft niet Tammo
ik ga het uitleggen
je gaat in je account naar de orgel downloads
daar staat bij kampen
onder deel 1 en deel 2 staat
alternatieve server al je daar op klikt komt er ook een regel te voorschijn met deel 1 en 2
en die moet je downloaden
ik hoop dat het zo duidelijker is

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 apr 2023 13:08

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

Aanvullend op de uitleg van Rien

In je download map staan nu 1743-1(1)bin en 1743-1 bin. Beiden zijn mislukte downloads. Die moet je eerst weggooien voordat je met de nieuwe poging begint.
Een bestand met in de naam een (1) mag niet in de download voorkomen, want die kun je niet installeren. Sweelinq accepteert dat niet (HW trouwens ook niet)
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 01 apr 2023 14:51

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

Noorlander heeft de vaart erin! Pas Veenendaal uitgebracht en nu alweer Kampen! Complimenten!

Zojuist ook Kampen gedownload en geïnstalleerd. Alles verliep vlotjes.
Ik speel op een 2-klaviers Monarke dus werken toewijzen is een compromis. Hoofdwerk + Rugpositief heb ik nu op manuaal 1 en Bovenwerken + Borstwerk op manuaal 2.
Verder viel me op dat het orgel weinig koppels heeft. Is in het echt ook zo maar heb ik nooit bij stilgestaan totdat je gaat spelen :D
Klank vind ik best goed geslaagd. Ik hou van grote kerken met veel galm en dat is goed voorradig :D
Wel valt me op dat dit sampleset, net als b.v. Gorinchem, weinig body in het pedaal heeft. De 16-voeten lopen heel iel weg naar beneden. Ik ben slechts 1x live in Kampen op een concert geweest dus daar heb ik niet zo'n gedetailleerde herinnering aan, maar op opnames en via livestreams is me dit nooit opgevallen.
Nah, weer genoeg te ontdekken. Ik speel niet heel veel, dus dat wordt een uitdaging ;)

Allemaal veel plezier met Kampen!
Gr. Willem

Berichten: 6

Geregistreerd: 20 feb 2023 01:03

Bericht 01 apr 2023 16:22

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

Kampen is een zeer mooi en geslaagd sampleset.

Inderdaad zijn de 16 voeten in pedaal slap. Maar dat is het enige.

Noorlander is goed bezig!

Nu staan bij de info van de samplesets op sweelinq.com ook wanneer ze ongeveer uit komen.
Ik ben zeer benieuwd naar de volgende!

Berichten: 28

Geregistreerd: 27 dec 2013 17:05

Bericht 01 apr 2023 20:26

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

Jochum schreef:In de sweelinq software zelf moet je de swop bestand gebruiken.
Maar wel de degene waar dat 1-tje niet bij staat.

Jochum

Dat (1) moet je zelf weghalen. Loste bij mij het probleem direct op. Die krijg je bij een netwerkfout...
Laatst bijgewerkt door mvdvlist op 01 apr 2023 20:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 28

Geregistreerd: 27 dec 2013 17:05

Bericht 01 apr 2023 20:28

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

Evert-Jan schreef:Aanvullend op de uitleg van Rien

In je download map staan nu 1743-1(1)bin en 1743-1 bin. Beiden zijn mislukte downloads. Die moet je eerst weggooien voordat je met de nieuwe poging begint.
Een bestand met in de naam een (1) mag niet in de download voorkomen, want die kun je niet installeren. Sweelinq accepteert dat niet (HW trouwens ook niet)



Haal dat (1) gewoon weg bij Naam wijzigen...Klaar. Loste bij mij alles direct op..En je hebt ze allebei nodig, dus .swop en .bin

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 02 apr 2023 15:27

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

mvdvlist schreef:
Evert-Jan schreef:Aanvullend op de uitleg van Rien

In je download map staan nu 1743-1(1)bin en 1743-1 bin. Beiden zijn mislukte downloads. Die moet je eerst weggooien voordat je met de nieuwe poging begint.
Een bestand met in de naam een (1) mag niet in de download voorkomen, want die kun je niet installeren. Sweelinq accepteert dat niet (HW trouwens ook niet)



Haal dat (1) gewoon weg bij Naam wijzigen...Klaar. Loste bij mij alles direct op..En je hebt ze allebei nodig, dus .swop en .bin



Hartelijk dank voor jullie tips.k heb alles er eerst weer afgegooid en daarna opnieuw gedownload.
en nu kan ik genieten van een prachtig orgel. nogmaals, bedankt voor de tips
hgr. Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 03 apr 2023 00:04

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

Als fervent Willem Hendrik liefhebber, heb ik zijn Psalm 111 opgenomen.
Dit klinkt echt magistraal vind ik. Dat windmodel is zo 'gruwelijk' echt, ik durf het haast niet hardop te zeggen maar hiermee verslaan ze Hauptwerk met een 'straatlengte'. Het is bijna niet te geloven en ik vind het bijzonder knap hoe ze dit in die korte tijd al voor elkaar hebben bij Sweelinq.
De opmerkingen over een mager pedaal is (volgens mij) algemeen bekend. In het echt is dat ook zo. Het pedaal is wat ondergeschikt aan de rest maar dat is nou eenmaal zo.
Persoonlijk mis ik wel 'een paar toetsen' en ik had graag de optie gehad om zelf te kiezen voor origineel bereik of 'extended' maar het is de missie van Sweelinq om de orgels uit te brengen zoals ze zijn en daar is ook wel wat voor te zeggen natuurlijk. Die koppels mis ik ook maar ja, dat is dan de consequentie van 'origineel' laten.
Ook de (nu eindelijk) beschikbare tremulantsamples zijn een cadeautje en bijzonder fraai.
Ik kan dan ook niet anders dan zeggen dan dat deze Sweelinq sampleset in mijn oren bijzonder is geslaagd!

https://www.contrebombarde.com/concerthall/music/55610

Berichten: 20

Geregistreerd: 15 feb 2017 17:46

Bericht 03 apr 2023 21:37

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

Hallo,
ik heb nu ook de Sweelinck Kampen set geinstalleerd en bespeeld.
Inderdaad is het een set die niet tegenvalt, maar in vergelijking met de Hauptwerk set valt het voordeel duidelijk in mijn mening voor de Milan Kampen set (met toevoeging van een IR van Sonus Paradisi). Met name de galm (IR response techniek van Sweelinck) is niet mooi, dit geldt ook voor alle andere sets van Sweelinck. Er zit een irritante holle klank in (middentoon gebied) die in de kerk er echt niet is!
Eruit filteren met de equalizer geeft ook geen soelaas.

Verder ben ik erg somber gestemd over de huidige staat van het Bovenkerk orgel sinds Reil er mee geknoeid heeft.
Sorry, iets anders kan ik hun arbeid aan het orgel de laatste 20 jaar niet noemen.
Het was een imposant klinkend orgel met goede aanspraak op de akoestiek van de kerk, daar is weinig meer van over.
De Vox Humana is erbarmelijk klinkend, de slag van de tremulanten zijn te laag, de borstwerk tremulant is te hoog van slag, het Rugwerk is totaal anders gestemd en valt uit de toon, het volle orgel is een stuk harder maar niet mooier, ect.

Ik concludeer dat Sweelinck de huidige staat van het orgel goed heeft gevangen in deze set.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 03 apr 2023 22:49

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Opnieuw een erg geslaagde set!

Frappant hoe iedere keer weer de meningen heel erg verschillen. Dan kan de oorzaak eigenlijk niet in Sweelinq liggen. Persoonlijke smaak kan een rol spelen: als je het Hinsz-orgel van Kampen een misbaksel vindt, dan zul je ook niet veel plezier beleven aan de sampleset.

Maar de belangrijkste oorzaak ligt denk ik ergens anders. Ik denk ik de meesten van ons een prima gehoor hebben. En dat je oordeel dat het wel of niet goed klinkt gewoon klopt. De oorzaak van een onbevredigende klank moet heel vaak gezocht in de kwaliteit van je audio-opstelling en de invloed van je luisterruimte. Koop eens een meetmicrofoon voor een paar tientjes, doe een meting met het gratis programma REW en schrik ervan hoe sommige frequenties wel 15-20 db luider zijn dan andere.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 03 apr 2023 23:34

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Hallo Harm,
Hoor jij dat 'holle' geluid ook in mijn opname terug?
Ik denk te weten wat je bedoelt want ik hoorde in het begin ook iets dergelijks.
Een andere instelling in de audio outputs loste dit probleem op bij mij.

In mijn opname van Psalm 111 hoor ik (persoonlijk) echt het Bovenkerk orgel zoals Willem Hendrik het bespeelde.
Dit is volledig voor rekening van het sublieme windmodel.
Dit ga je in Hauptwerk niet horen, hoe graag ik het ook zou willen want zoals je misschien weet maken wij zelf Hauptwerk samplesets maar het windmodel krijgen we niet zo realistisch als in Sweelinq. Eigenlijk is dat denk ik zelfs een feit en geen mening meer ;)

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 03 apr 2023 23:55

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Hello Josq
Wat is de eenvoudigste manier voor room correctie ,denk je?
Waarschijnlich met de hand ,stem voor stem,noot voor noot?
Of is er iets makkelijker dan Dirac?
Bij mij klinkt alles te scherp en mis veel warme grondtonen.
Moet er iets aan gaan doen.
Zonder Reaper gaat zeker niet?
Maar als ik bevoorbeeld en CD beluister van Martinikerk Groningen dan klinkt het perfect door de zelvde speakers die ik voor Hauptwerk gebruik.
Groeten

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 04 apr 2023 00:49

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Ik ben een vervent Sweelinq gebruiker vanaf het eerste begin. Ik heb een heel eenvoudige opstelling in de zijkamer waar mijn orgel (een oude tweeklaviers Domus van 1996) gelukkig uit het zicht staat. Via een eenvoudige geluidskaart gaat het geluid naar twee oude actieve Philips MFB speakers die achter me elk in een hoek in de orgelkamer staan op de grond. De klank is geweldig.

Kampen vind ik de mooiste set, vooral voor Bach, Krebs en vergelijkbare componisten uit de barok. Voor Franck, Vierne en dergelijke speel ik erg graag op het prachtige Kam-orgel waar ik ook nog altijd graag naar teruggrijp. Als puur romantisch orgel heeft dat een zeer rijk bezet pedaal. De pedaalbezetting van Kampen is typisch barok met hoge registers voor de melodie in het pedaal zoals dat vroeger erg vaak gebeurde. Met name voor het spelen van Bachs triosonates en grote chorapbewerkingen is het net alsof je in een snoepfabriek zet. Voor Mendelssohn grijp ik liever naar Gorkum en ook wel naar Westzaan, wat bij mij ook erg fraai klinkt. Veenendaal vind ik ook bijzonder fraai. Het Verschueren Bach-orgel is bij mij watte blikkerig (neo-barokachtig), Kampen is voor mij veel meer een echt Bach-orgel.
Verder zie ik erg uit naar Leeuwarden, een fantastisch instrument, voor mij het mooiste orgel in Fryslan dat ik ken. Op het orgel in Bolsward heb ik een paar jaar gestudeerd, maar dat vind ik toch wat wolliger en minder pit hebben. Leeuwarden pakt je echt bij de klauwen! Ook Sneek Martinikerk moet niet onderschat worden, dat orgel ken ik erg goed omdat het al sinds 2004 mijn studieorgel is en ik er in de zomer altijd een aantal orgelbespelingen voor toeristen verzorg. Helaas is dat nog niet als sampleset uitgebracht.....
Laatst bijgewerkt door Aart Veldhuizen op 04 apr 2023 07:19, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 04 apr 2023 06:45

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Cribo schreef:Hallo Harm,
Hoor jij dat 'holle' geluid ook in mijn opname terug?
Ik denk te weten wat je bedoelt want ik hoorde in het begin ook iets dergelijks.
Een andere instelling in de audio outputs loste dit probleem op bij mij. ;)


Hoi Cribo. Misschien interessant om je (gewijzigde) audio instellingen te delen?

Mario

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 04 apr 2023 08:24

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Het windmodel is inderdaad verbluffend, maar ik ervaar dezelfde holle klank in het middentoon gebied als waar Harm over schrijft. Zowel via hoofdtelefoon als speakers. En dat terwijl ik roomcorrectie (Sonarworks) heb toegepast (en voor de hoofdtelefoon een profiel heb ingeladen), wat voor de audioweergave van Hauptwerk verbluffende resultaten geboekt heeft. Ik ben daarom ook erg benieuwd naar de gewijzigde instellingen van Cribo!

Groet, Matthijs

Berichten: 20

Geregistreerd: 15 feb 2017 17:46

Bericht 04 apr 2023 17:05

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Hallo Cribo,

Ik heb je (overigens zeer goed gespeelde!) opname diverse keren beluisterd, en die irritante 'holheid 'in het middengebied is dan een stuk minder, goed voor elkaar dus!
Ik ben ook een WHZ fan en dat is eigenlijk een nadeel omdat je dan bevooroordeeld bent als het op de klank van het Bovenkerk orgel aankomt. Want de stemming is vanaf 2000 (Ab Weegenaar) zeer veranderd.
Als je dan de huidige toestand bevredigend vindt in het echt, is de sampleset van Sweelinck goed geslaagd, maar dat is mijn conclusie ook.
Het windmodel is echt zeer goed, ben ik met je eens.
Maar de akoestiek vangen van een kerk in een sampleset is erg lastig.
Ik (wij allen) zijn wel benieuwd naar je ouput instellingen!

Josq: Bedankt voor je tip, maar als je een hoofdtelefoon gebruikt ligt dat toch anders, dan moet er gecorrigeerd worden in de output instellingen in Sweelinck, en die zijn erg mager.
Hauptwerk heeft veel meer mogelijkheden om dit (per register en per noot!) te corrigeren.

Als groot fan van het Hinz-orgel (40 jaar al) van Kampen zie ik een teloorgang van de kwaliteit van het orgel onder invloed van een andere organist en kerkenraad die hiervoor fiat hebben gegeven blijkbaar.
Ik weet dat veel Kampen fans hier roerend mee eens zijn, die gaan al niet meer naar de concerten daar.
Volgende

Keer terug naar Sweelinq

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com