Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 05 apr 2023 00:20

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Ik zal mijn instellingen bij de audio outputs hier laten vermelden.
Hoe ik hier afbeeldingen gepost krijg weet ik niet maar ik zal de moderator vragen om dit te doen.

Groeten Christian

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 apr 2023 10:25

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Hierbij de plaatjes van de audio-instellingen van Christian.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 05 apr 2023 17:01

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Christiaan,

Welke stand van de slider hou je dan aan?

Mario
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 05 apr 2023 18:15

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Omdat MP3 hier niet gaat, via contrebombarde een vergelijking:
Een vergelijking tussen Sweelinq en HW Kampen. Allebei zonder correcties, gewijzigde instellingen en exact dezelfde registratie (in HW staat deze registratie standaard onder preset 9).
Los van waar je dit luistert, op welk systeem dan ook, de verschillen zouden hier ook hoorbaar moeten zijn, zo niet dan zit het verschil wat je hoort in je eigen systeem, correct?

En eens kijken of iedereen kan horen welke Sweelinq en welke Hauptwerk is ;)
Edit: kan dus maar 1 bestand per dag uploaden. De rest morgen dan maar
Edit 2: De hierboven genoemde preset is het volle werk, te horen in opname die morgen dan komt

vergelijking 01 overgang op 1.06
Laatst bijgewerkt door anco.marijs op 05 apr 2023 18:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 05 apr 2023 18:31

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Zonder twijfel: eerst Sweelinq, daarna Hauptwerk. Dat verschil is wel duidelijk. Qua ruimtelijkheid wint Sweelinq het in deze set van Hauptwerk (los van het al eerder geprezen windmodel). Ik hoop dat de instellingen van Christian (dank daarvoor!) bij mij de audio weergave doet verbeteren. Want één ding is zeker, de set is an sich goed gelukt!

Berichten: 5

Geregistreerd: 10 feb 2022 00:14

Bericht 05 apr 2023 21:02

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

anco.marijs schreef:Omdat MP3 hier niet gaat, via contrebombarde een vergelijking:
Een vergelijking tussen Sweelinq en HW Kampen. Allebei zonder correcties, gewijzigde instellingen en exact dezelfde registratie (in HW staat deze registratie standaard onder preset 9).
Los van waar je dit luistert, op welk systeem dan ook, de verschillen zouden hier ook hoorbaar moeten zijn, zo niet dan zit het verschil wat je hoort in je eigen systeem, correct?

En eens kijken of iedereen kan horen welke Sweelinq en welke Hauptwerk is ;)
Edit: kan dus maar 1 bestand per dag uploaden. De rest morgen dan maar
Edit 2: De hierboven genoemde preset is het volle werk, te horen in opname die morgen dan komt

vergelijking 01 overgang op 1.06


Leuke vergelijking. En wat een verschil! Veel levendiger, ruimtelijker. En dan in je achterhoofd te onthouden dat Sweelinq financieel ook best wel wat aantrekkelijker is. Kampen voor Hauptwerk kost nu 719 euro. Voor dat geld heb je 6 jaar (!) Sweelinq, mét alle andere sets. Dan komt de licentie voor Hauptwerk zelf er nog bij. Ik heb gauw gekozen!

Berichten: 42

Geregistreerd: 30 dec 2020 15:56

Bericht 05 apr 2023 22:12

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Prachtig gespeeld in ieder geval door Cribo, als ik de triosonate (https://www.contrebombarde.com/concerthall/music/55593) beluister via mijn oude Sennheiser HD 560 ovation II rechtstreeks uit mijn computer dan valt me op dat de Sweelinq versie inderdaad veel ruimer klink maar ook wat kaal in het hoog en ook de toonvorming van de staccato noten niet lekker klinken.
Windmodel waar iedereen zo van geniet komt bij mij op der duur wat vemoeiend en overdreven over.
Als ik dan de HW versie beluister vind ik het allemaal een stuk strakker klinken en de tonen komen naar mijn gevoel ook mooier tot ontwikkeling.
Weet ook niet of de vergelijking helemaal eerlijk is, de 'oude' MDA versie is natuurlijk een stereo opnamen en ik denk dat als ze dat nu zouden opnemen het ook anders zouden doen.
Verder zou ik willen zeggen dat je koptelefoon niet kan vergelijken met speakerweergave, dat is echt appels met peren.


Mvrgr, Wim
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 05 apr 2023 23:15

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Ik heb op Contrebombarde beide versies beluisterd en toen ongeveer dezelfde fragmenten kort na elkaar. Daarna mijn steno commentaar gegeven: Sweelinq klinkt ruimtelijker, maar ‘schraler’. Ik heb de vergelijking gedaan met een HIFI-koptelefoon.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 06 apr 2023 01:56

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

mario schreef:Christiaan,

Welke stand van de slider hou je dan aan?

Mario


Hoi Mario, ik heb de slider doorgaans op 60% staan
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 06 apr 2023 02:08

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

FredM schreef:Ik heb op Contrebombarde beide versies beluisterd en toen ongeveer dezelfde fragmenten kort na elkaar. Daarna mijn steno commentaar gegeven: Sweelinq klinkt ruimtelijker, maar ‘schraler’. Ik heb de vergelijking gedaan met een HIFI-koptelefoon.


Dat schrale ervaar ik als 'Transparanter'.
De Hauptwerkversie is 1 perspectief en dat is redelijk difuus. Wil je directer dan kan dat niet.
Bij Sweelinq kun je het van super direct tot 'achter in de kerk' en daarmee voeg je dan vanzelf ook meer 'warmte' toe.
Mijn ervaring is dat je net zoveel warmte/volheid kunt krijgen als dat je wilt.
Ook zodra de tremulant wordt ingezet is Hauptwerk 'gezien'. Natuurlijk was dat in 2006 op dat moment niet anders maar persoonlijk ben ik erg blij dat de Sweelinq versie er nu is en zeker voor dat geld!
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 06 apr 2023 09:39

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Tweede fragment ook online, nu met vol werk.
vergelijking 2
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 apr 2023 12:54

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

In de voorwaarden van Sweelinck staat dat je net als bij OAM geen opnames mag publiceren zonder hun geschreven toestemming.
Dit is wel iets omrekening mee te houden lijkt mij voordat men allerlei stukken op contre bombarde gaat publiceren.

Jan

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 11 apr 2023 07:19

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Dit is volledig voor rekening van het sublieme windmodel.
Dit ga je in Hauptwerk niet horen, hoe graag ik het ook zou willen want zoals je misschien weet maken wij zelf Hauptwerk samplesets maar het windmodel krijgen we niet zo realistisch als in Sweelinq. Eigenlijk is dat denk ik zelfs een feit en geen mening meer ;)[/quote]

Hoi Christian (en mede-liefhebbers),

Ik kan me voorstellen dat er meer zijn die niet achter Kampen vandaan kunnen komen......wat een levendigheid t.o.v. al! mn Hauptwerk-orgels.
En het ligt echt niet aan de samples, maar puur aan het formidabele! windmodel.
Aangezien jij toch wel dicht bij het vuur zit, zou er echt geen aktie ondernomen gaan worden om ook maar iets met dat windmodel te gaan doen? Hier moet toch wel wat mee gedaan gaan worden? Anders werken ze toch wel aan op een klanten-stop naar mijn idee?!?

Mario

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 11 apr 2023 08:15

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Ik ben maar een leek en bepaald geen techneut en geniet van Sweelinq en ontzettend van de rijkdom van Kampen. Voor pakweg Bachs triosonates zijn er zo ontzettend veel goedklinkende registratiemogelijkheden!

Hier meelezend begrijp ik echter niet wat jullie met windmodel bedoelen. Is er iemand die dat in Jip en Janneketaal kan uitleggen, vooral om te begrijpen wat ik hoor?

Maar ook als ik het niet snap, ben ik zeer in mijn nopjes met Sweelinq!

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 11 apr 2023 13:22

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Ok, ik ga een poging wagen.....

De grote charme van een orgelklank, terwijl je gebruik maakt van 1 of meerdere registers, is de "beweging" van deze klank onder invloed van de fluctuerende winddruk.
De opnames van de samples, zowel bij Hauptwerk als bij Sweelinq, geven dit hooguit per één toon van één register weer. Dit resulteert in een starre klank in diverse harmonisaties en diverse registraties.
Om de juiste beleving te krijgen bij elk willekeurig orgel, is het dus noodzakelijk de beweging in de orgelklank na te bootsen, dmv een "windmodel".
Dit is Hauptwerk tot nu toe niet gelukt. Sample-maker Sonus Paradisi probeert dit te ondervangen door "pipe-coupling" toe te passen.
Sample-maker Sygsoft is het ook gelukt om een"beperkte" beleving in te bouwen.
Maar over het algemeen is de orgelklank binnen Hauptwerk zo dood als een pier.

Toen Sweelinq voet aan de grond kreeg, en dan kunnen we met name de situatie vanaf "Westzaan" noemen, wat werden wij verrast door een levendige orgelklank, als resultaat van een geweldig "windmodel".
Gorinchem: beter
Kampen: fantastisch

Ik maak al sinds 2008 gebruik van Hauptwerk, heb telkens de update aangeschaft, bezit de nieuwste samples, maar loop nog steeds aan tegen de "doodse" klank.
Dat ik de laatste 2 weken alleen maar op Kampen heb zitten genieten, terwijl een tussenstap terug naar Hauptwerk van zeer korte duur was, spreekt voor mij, als grote zeurpiet op gebied van "beleving", boekdelen!

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 12 apr 2023 07:56

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Aha Mario, dank!

Ik heb nooit Hauptwerk samples gehad behalve de paar gratis versies dus kan het niet zelf vergelijken. Sweelinq bootst het dus na. Die nabootsing is nodig omdat de ongelijkheid van windtoevoer door een pijp voor pijp opname niet vast te leggen is?

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 12 apr 2023 09:47

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Aart Veldhuizen schreef:Aha Mario, dank!

Die nabootsing is nodig omdat de ongelijkheid van wind-toevoer door een pijp voor pijp opname niet vast te leggen is?


Hoi Aart,

Voor deze programma's worden de toetsen, per register, allemaal apart opgenomen.
Maar wat gebeurt er bij het echte orgel....
De uiteindelijke winddruk (en dus ook de toon vorming) is afhankelijk van veel dingen:
- aantal toetsen die worden ingedrukt (en daaraan gekoppeld hoe snel dat gebeurt)
- het aantal registers wat open staat, of open wordt gedaan tijdens het spelen
- het wel of niet aanstaan van de tremulant
- etcetera

Heel duidelijk waar te nemen door bv.:
Één toets vast te houden, en daarnaast andere toetsen te bedienen / akkoorden te spelen. Je hoort de lucht (klank) bewegen. Leven!!!
Dit is in Sweelinq behoorlijk natuurgetrouw nagebootst!
Het spelen / luisteren gaat op die manier nooit niet vervelen......

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 12 apr 2023 18:10

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Ha ja, natuurlijk, dank!

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 23 apr 2023 12:19

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd

harm.siegers schreef:Hallo,
Het was een imposant klinkend orgel met goede aanspraak op de akoestiek van de kerk, daar is weinig meer van over.
De Vox Humana is erbarmelijk klinkend, de slag van de tremulanten zijn te laag, de borstwerk tremulant is te hoog van slag, het Rugwerk is totaal anders gestemd en valt uit de toon, het volle orgel is een stuk harder maar niet mooier, ect.


Ik deel je droeve waarnemingen. Ik heb het niet op de voet gevolgd maar vermoed dat er wijzigingen in de windvoorziening/druk zijn aangebracht. Bij milde registraties en rustige koraalzettingen vibreert bij iedere nieuwe zetting een uitkomende stem op hoofd/rugwerk alsof door vrees en beven bevangen (en dat zonder tremulanten). De Vox klinkt klinkt als een kwakend eendgeluid.

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 24 apr 2023 20:56

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Ik vind het voor barokmuziek bij uitstek geschikt, wat ook het beste past bij dit instrument. Romantiek (Franck, Mendelssohn, Vierne) speel ik op Westvaan, Gorkum en vooral het Kam-orgel. Het lijkt me dat ‘Hollandse koraalmuziek’ daar ook het beste klinkt.
Kan het zijn dat de wijzigingen die bij Kampen zijn doorgevoerd weer verder terug naar de tijd van Hinsch zijn?
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 27 apr 2023 15:58

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Hollandse koraalmuziek gaat juist super op de Bovenkerk. (vind ik dan)
Er hadden een paar toetsen bij gekund en wat koppels maar ik vind het een heerlijk sampleset.
Speciaal voor vandaag:
https://www.contrebombarde.com/concerthall/music/55864

Fijne Koningsdag nog allemaal.

Groeten Christian

Berichten: 35

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 28 apr 2023 20:22

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Even kort m'n verhaal delen, wat inmiddels ook op Facebook staat:

Ik heb beide sets op m'n pc staan.
Ik ga echter nog geen volledige vergelijking maken.

Uiteindelijk is het ook een beetje lastig om 2 sets te vergelijken die 15 jaar na elkaar gepubliceerd zijn (Ja, de HW versie is al van 2009).
De techniek die toen beschikbaar was, en ook de kennis, is heel anders dan nu. Zelfs de software is anders.

Ik zal me er kort aan wagen:
Allereerst: Ik heb 2 studiomontors (Adam T7V) en een sub7 staan. Deze produceren het geluid rechtstreeks vanaf de geluidskaart. Dus geen toevoegingen zoals een extra versterker/equalizer/galmmodule.
(Met al die extra toevoegingen kan een vergelijking flink mank gaan. Als je je virtuele orgel laat klinken in een 'normale' huis-opstelling van je audio, dan kun je rare dingen ervaren, qua geluid...)

Als ik start op HW, dan hoor ik Kampen zoals ik dat al jaren gebruik. Een goed instrument, waar lekker op gestudeerd kan worden. Helaas nog met maar 1 tremulant sample (Vox)
Switch ik daarna naar SW, dan zijn vooral de tremulanten en het windmodel in het voordeel. Dat is goed gelukt!
Dan ervaar ik wel méér het sfeertje, wat ik van het echte Kampen ken. Nu ken ik het instrument ook aardig goed, ik kom er regelmatig.

Terug naar SW:
Blijf ik echter een tijdje spelen met wat grotere registraties, dan gaat het 'hoog' irriteren. Vooral de mixturen zijn dan vermoeiend. Ook klinkt e.e.a. wat hol.

Ik ga echter nog geen definitief oordeel geven.

Sweelinq staat nog aan het begin van veel ontwikkelingen.
Uiteindelijk draait er nu nog maar versie 1.0.0. van het programma. Ook is de sampleset nog geen maand oud.
Ik ga er van uit, dat ze constant bezig zullen zijn met het verbeteren van hun product, en ook de input die ze krijgen van gebruikers mee zullen nemen in die ontwikkeling.

Het is uiteindelijk ook een kwestie van eigen beleving.
Een opname maken kan heel interessant zijn om te vergelijken. Maar dan hoor je dus 2 verschillende dingen, met een verschil van 15 jaar in leeftijd.
Daarom moet je het zelf 'beleven', op je eigen instrument met z'n eigen audio.

Over het algemeen genomen denk ik dat er weinig op te merken valt aan een product zoals Sweelinq wat je voor een tientje in de maand kunt gebruiken, en deze orgels biedt. Uiteindelijk heb je bijna het 10 voudige nodig (los van de PC en andere hardware) om HW én de set van Kampen te willen laten draaien (600 voor volle HW licentie, en nog eens 600 voor de set).
Scheelt toch 10 jaar spelen...

Groet,

Ronald

Berichten: 42

Geregistreerd: 30 dec 2020 15:56

Bericht 09 mei 2023 15:45

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Vandaag weer even op de toch nog steeds geweldige Milan set van de Bovenkerk mogen spelen, en het evenzo prachtige orgel van mij neef, én met een ruim bemeten hi-end geluidsinstallatie, stereo voor en met toegevoegde Hauptwerk IR achter. Nou van een "dode" klank was geen absoluut geen sprake, hier toch een duidelijk waarneembaar werkend windmodel. Ik kwam zowat los van de orgelbank.
Dit is toch iets tussen Hauptwerk én sample set.
Wat ik me al langere tijd zit te bedenken is of het mogelijk zou zijn om het dynamisch bereik van een sampleset te verkleinen. Wat ik bedoel is eigenlijk, het geluid van een kerkorgel past niet in de huiskamer dus, tutti volume naar beneden en bij ppp weer omhoog, kortom je blijft altijd maar met het volume in de weer.
Benieuwd of iemand daar al eens een oplossing voor heeft gevonden.
Hgr, Wim
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 09 mei 2023 16:03

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Wat ik me al langere tijd zit te bedenken is of het mogelijk zou zijn om het dynamisch bereik van een sampleset te verkleinen. Wat ik bedoel is eigenlijk, het geluid van een kerkorgel past niet in de huiskamer dus, tutti volume naar beneden en bij ppp weer omhoog, kortom je blijft altijd maar met het volume in de weer.
Benieuwd of iemand daar al eens een oplossing voor heeft gevonden.


Nu ben ik als audicien de hele dag bezig met compressie, zoals de technische term daarvoor is.
Nu snap ik je vraag wel, maar voor orgel moet je dat, denk ik, niet willen. Dit gaat heel onnatuurlijk klinken.
Als je hauptwerk via reaper zou draaien, zit daar misschien wel een optie in voor compressie.
Maar daar zullen andere leden meer van weten?

Jochum Oevering
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 10 mei 2023 12:22

Re: Hinsz orgel Kampen gelanceerd (Sweelinq)

Jochum schreef:
Wat ik me al langere tijd zit te bedenken is of het mogelijk zou zijn om het dynamisch bereik van een sampleset te verkleinen. Wat ik bedoel is eigenlijk, het geluid van een kerkorgel past niet in de huiskamer dus, tutti volume naar beneden en bij ppp weer omhoog, kortom je blijft altijd maar met het volume in de weer.
Benieuwd of iemand daar al eens een oplossing voor heeft gevonden.


Nu ben ik als audicien de hele dag bezig met compressie, zoals de technische term daarvoor is.
Nu snap ik je vraag wel, maar voor orgel moet je dat, denk ik, niet willen. Dit gaat heel onnatuurlijk klinken.
Als je hauptwerk via reaper zou draaien, zit daar misschien wel een optie in voor compressie.
Maar daar zullen andere leden meer van weten?

Jochum Oevering

Lijkt me een mooie optie! Ik ervaar vaak hetzelfde. Enkele stemmen zijn erg zacht en het volle werk (vooral van grote orgels) is dan weer erg sterk. Dit is eenvoudig op te lossen door een compressor/limiter toe te passen.
Of dit onnatuurlijk klinkt? Ik denk dat dit best meevalt. Bij mijn weten wordt dit bij CD's ook vaak gedaan. En dan bedoel ik niet de platgewalste top-10 hits op de radio maar juist bij klassieke- en orgelmuziek. Je blijft anders aan de volumeknop draaien.
Wie weet een goede plug-in hiervoor of heeft hier ervaring mee?
VorigeVolgende

Keer terug naar Sweelinq

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com