Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Opnames romantisch koraalboek 'Heft de lofzang aan'

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 19 jan 2021 07:40

Opnames romantisch koraalboek 'Heft de lofzang aan'

Organisten zijn net mensen: ze hebben nooit genoeg (bladmuziek). Een paar weken terug was er goed nieuws: een dik (416 blz) nieuw koraalboek met Psalmbewerkingen en voorspelen. Het boek is uitgegeven door en te bestellen bij: Con passione

Het mooie van dit boek is dat de voorspelen/bewerkingen lekker lang zijn, ze zijn dus ook goed te gebruiken als muziek voor of na de dienst. Als voorspel zijn ze veelal te lang, maar de bewerkingen zijn (al dan niet aangegeven) meestal vrij eenvoudig in te korten. Het boek bevat maar liefst 19 componisten, bij een deel van de psalmen zijn er twee of drie bewerkingen. Qua muzikale compositie in 'echt romantische-stijl' vind ik Lennart Moree de absolute topper. Deze 'Klaas Jan Mulder'-achtige muziek speel ik het liefst. Die van Joost Schellingerhout ook wel, maar die gaan, wat mij betreft, regelmatig muzikaal 'over de top', dat zal niet iedere kerkganger waarderen. De grote positieve verrassing was voor mij Vincent de Vries, die heeft allemaal praktisch bruikbare (goed in het gehoor liggend en niet te moeilijk), mooi romantische voorspelen gemaakt. Minne Veldman heeft daarentegen veel voorspelen gemaakt die te moeilijk zijn om door een eenvoudige organist op een nette manier uit te voeren in een dorpskerk. Redelijk eenvoudige muziek vind ik belangrijk voor een nette muzikale voordracht in de kerk (als je al moeite hebt met de noten, valt het niet mee om het ook nog muzikaal te presenteren).

Qua stijl snap ik niet wat Ronald de Jong en Sander van Marion in dit 'romantisch orgelboek' te zoeken hebben, de muziek die ze schrijven is niet romantisch, zelfs niet in de ruimste zin van het woord. Deze twee zijn uitzonderingen, de overige muziek is wel in 'Jan Zwart stijl' (met zo nu en dan een letterlijke knipoog, bijv Ps 42 JS), echt romantisch of van het zoete warme soort. Blij wordt ik verder van de bewerkingen van Kruis, Van de Ketterij, Van der Plaats, Propitius, Van Tilburg, Den Toom, Jan Zwart en twee keer Van Vliet.

De koralen wisselen per componist, een deel is ook geschikt voor iso-ritmisch (als er tegen iedere sopraannoot een aparte basnoot is). Voor ritmische begeleiding vind ik het prettig als de lange noot aan de einde van de regel is opgevuld met kwarten zodat je een doorgaande ritmische lijn hebt, dit is het geval bij een beperkt aantal koralen.
Het boek kost wat, maar je krijgt er ook veel mooie muziek voor terug. Ik heb zo'n kleine twintig voorspelen opgenomen op: Sampleset Schiedam, een prachtig sampleset voor dit soort muziek, later meer over dit mooie sampleset. Deze voorspelen kon ik vrijwel zonder oefenen spelen, later volgen er meer waarvoor ik nog even moet studeren.

Luister op: http://pcorgan.com/SampleSets1975Schiedam.html
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 19 jan 2021 09:45

Re: Opnames romantisch koraalboek 'Heft de lofzang aan'

Na het bekijken van het promotiefilmpje van Marco heb ik interesse voor het boek, maar gezien de prijs nog even niet. Want ik heb de psalmboeken van Marco den Toom en Cor van Dijk. En heb het project opgepakt om alle 150 psalmen als compilatie van die twee boeken te spelen. Op Contrebombarde maak ik er een playlist van:

https://www.contrebombarde.com/concerthall/playlist/listen/1927

Misschien als ik dat project klaar heb, veel later in het jaar, dat ik het boek ga kopen of voor mijn verjaardag vraag. Trouwens het liefst zou ik het boek digitaal hebben. Want om die dikke boeken open te laten staan, heb ik knijper nodig. En ik heb een Nuc waarmee ik pdf's 4 pagina's naast elkaar kan projecteren op mijn breedbeeld monitor.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 19 jan 2021 14:29

Re: Opnames romantisch koraalboek 'Heft de lofzang aan'

Ben ik het volkomen mee eens Fred. Tegenwoordig zou je deze boeken ook als PDF moeten kunnen kopen, ook erg handig als kerkorganist voor gebruik op een iPad. Op de meeste lessenaars blijven deze boeken lastig openstaan. Misschien eens vragen bij Con Passione.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 19 jan 2021 16:02

Re: Opnames romantisch koraalboek 'Heft de lofzang aan'

Mijn belangstelling is zeker ook gewekt, maar ik wil altijd eerst even inkijken of het past bij mijn niveau en smaak. De buitenkant wordt altijd wel gepresenteerd, maar de inhoud mag blijkbaar niet prijs gegeven worden voordat het boek is aangeschaft.
Een aantal willekeurig gekozen printscreentjes van een deel van het notenschift zou mij daarbij over de streep kunnen trekken.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 21 jan 2021 13:33

Re: Opnames romantisch koraalboek 'Heft de lofzang aan'

Ha Gert, dank voor de opnamen en je bespreking.

Je schrijft
...door een eenvoudige organist op een nette manier uit te voeren in een dorpskerk.
Ben ik helemaal met je eens. Toch heb ik een vraag.
Als ik de (op zich geslaagde) voorspelen van psalm 118 en 100 hoor, komen die prima tot hun recht in een grote stadskerk als Schiedam. Maar in een kerk met weinig of geen akoestiek lijkt dat me veel minder het geval te zijn. Wat is jouw visie daar op?

PS: voor de educatie zou het mooi zijn om deze en soortgelijke voorspelen ook eens op te nemen in een kurkdroge akoestiek.

hg Orgelitis
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 21 jan 2021 19:28

Re: Opnames romantisch koraalboek 'Heft de lofzang aan'

Maar in een kerk met weinig of geen akoestiek lijkt dat me veel minder het geval te zijn. Wat is jouw visie daar op?
Dat vind ik ook. Vroeger heb ik me hierin weleens vergist, toen ging ik bij ons in de droge dorpskerk Ps 146 van Jan Zwart spelen, thuis klonk het prima, maar in de kerk een stuk minder.
Tegenwoordig oefen ik de kerkdiensten met minder akoestiek, dus ik kies een sampleset met weinig akoestiek, of stel het in met minder galm.
Ik vind het jammer als er veel toccata-achtige voorspelen in zo'n koraalboek staan, daar heb je als (eenvoudige) organist van een dorpskerk niet zoveel aan.
In dit boek zijn dat er maar weinig (ong. 5 tot 10).

Berichten: 5

Geregistreerd: 26 mei 2012 19:19

Woonplaats: Zoetermeer

Bericht 31 mei 2022 19:29

Re: Opnames romantisch koraalboek 'Heft de lofzang aan'

Gert schreef:Organisten zijn net mensen: ze hebben nooit genoeg (bladmuziek). Een paar weken terug was er goed nieuws: een dik (416 blz) nieuw koraalboek met Psalmbewerkingen en voorspelen. Het boek is uitgegeven door en te bestellen bij: Con passione

Het mooie van dit boek is dat de voorspelen/bewerkingen lekker lang zijn, ze zijn dus ook goed te gebruiken als muziek voor of na de dienst. Als voorspel zijn ze veelal te lang, maar de bewerkingen zijn (al dan niet aangegeven) meestal vrij eenvoudig in te korten. Het boek bevat maar liefst 19 componisten, bij een deel van de psalmen zijn er twee of drie bewerkingen. Qua muzikale compositie in 'echt romantische-stijl' vind ik Lennart Moree de absolute topper. Deze 'Klaas Jan Mulder'-achtige muziek speel ik het liefst. Die van Joost Schellingerhout ook wel, maar die gaan, wat mij betreft, regelmatig muzikaal 'over de top', dat zal niet iedere kerkganger waarderen. De grote positieve verrassing was voor mij Vincent de Vries, die heeft allemaal praktisch bruikbare (goed in het gehoor liggend en niet te moeilijk), mooi romantische voorspelen gemaakt. Minne Veldman heeft daarentegen veel voorspelen gemaakt die te moeilijk zijn om door een eenvoudige organist op een nette manier uit te voeren in een dorpskerk. Redelijk eenvoudige muziek vind ik belangrijk voor een nette muzikale voordracht in de kerk (als je al moeite hebt met de noten, valt het niet mee om het ook nog muzikaal te presenteren).

Qua stijl snap ik niet wat Ronald de Jong en Sander van Marion in dit 'romantisch orgelboek' te zoeken hebben, de muziek die ze schrijven is niet romantisch, zelfs niet in de ruimste zin van het woord. Deze twee zijn uitzonderingen, de overige muziek is wel in 'Jan Zwart stijl' (met zo nu en dan een letterlijke knipoog, bijv Ps 42 JS), echt romantisch of van het zoete warme soort. Blij wordt ik verder van de bewerkingen van Kruis, Van de Ketterij, Van der Plaats, Propitius, Van Tilburg, Den Toom, Jan Zwart en twee keer Van Vliet.

De koralen wisselen per componist, een deel is ook geschikt voor iso-ritmisch (als er tegen iedere sopraannoot een aparte basnoot is). Voor ritmische begeleiding vind ik het prettig als de lange noot aan de einde van de regel is opgevuld met kwarten zodat je een doorgaande ritmische lijn hebt, dit is het geval bij een beperkt aantal koralen.
Het boek kost wat, maar je krijgt er ook veel mooie muziek voor terug. Ik heb zo'n kleine twintig voorspelen opgenomen op: Sampleset Schiedam, een prachtig sampleset voor dit soort muziek, later meer over dit mooie sampleset. Deze voorspelen kon ik vrijwel zonder oefenen spelen, later volgen er meer waarvoor ik nog even moet studeren.

Luister op: http://pcorgan.com/SampleSets1975Schiedam.html
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 22 sep 2022 21:03

Re: Opnames romantisch koraalboek 'Heft de lofzang aan'

Ik studeer eigenlijk altijd droog in, Nijkerk daarvoor met stip op één, slider uit, en ook nog altijd op Freiberg, ook goed hoorbaar wat je doet, daarnaast ben ik buitengewoon in mijn nopjes met Noordwolde, je hoort alles en dat is goed, daarnaast vind ik het orgel ontzettend fraai, vooral als het gaat over de vox humana b.v., kostelijk!
En aan het eind van mijn halfuurtje, is Noordbroek of Utrecht een mooie beloning of gewoon even met de koralen los op Tholen.
Eenmaal droog ingestudeerd, lukt het je overal.

Op het koraalboek haak ik nu dus niet in, wel op het stukje studeren in droge kerk. Voor je techniek uiterst goed. Behalve als je voor het eerst op een oude Van Oeckelen komt, want ik onlangs had, ik kon, zoals Gert Jan Schipper het eens treffend uitdrukte: ineens niet meer spelen. Ter vermaeck, ick hat Wir glauben allen BWV 740 op de plank bedacht.... :roll:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com