Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

luidsprekers ombouwen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 183

Geregistreerd: 14 maart 2012 15:39

Bericht 02 jan 2022 19:40

luidsprekers ombouwen

Goedendag allen,

Ik ken iemand die onlangs een pijpenfront tweedehands heeft aangeschaft. Hij wil dit gaan gebruiken op zijn hauptwerkorgel.
Inmiddels zijn de bestaande breedbandspeakers eruit gehaald en is het de bedoeling dat hij zijn huidige speakerpaar op de een of andere manier in het front plaatst.
Deze 3-weg speakers zijn echter net te groot daarvoor.
De vraag is nu of het een optie is om de componenten van deze speakers eruit te halen en deze in de buitenste dichte compartimenten van het front te monteren. Dus eigenlijk twee nieuwe speakers maken.
Kan dit technisch gezien en blijft de audiokwaliteit goed?
De speakers waar het om gaat zijn oudere Philipskasten van het type 489.

Ik hoor graag van de experts onder ons wat zij hiervan vinden.

NB.: Even geen discussie over het plaatsen van speakers achter pijpen.....daar gaat het nu niet om.

Gert W.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 03 jan 2022 10:52

Re: luidsprekers ombouwen

Speakerontwerp is een vak apart. De behuizing van de speaker is van cruciaal belang voor de audiokwaliteit. Het bepaalt hoe gelijkmatig de speaker afstraalt en of er storende resonanties optreden. Een deel daarvan kun je opvangen met filtering, maar niet alles.

Ik denk dat dit speakerontwerp ruim 40 jaar oud is. In die tijd was er lang niet zoveel kennis en middelen (software) beschikbaar om een goede behuizing te ontwerpen. Dus of dit naar de maatstaven van vandaag heel goede speakers zijn is maar de vraag (afgezien van de sterke kanten van het MFB-principe). "Voordeel" is misschien dat je dan ook niet heel veel audiokwaliteit kunt verliezen door ze om te bouwen.

Berichten: 183

Geregistreerd: 14 maart 2012 15:39

Bericht 03 jan 2022 17:38

Re: luidsprekers ombouwen

Dank voor de reactie.

Overigens zijn de bewuste luidsprekers geen MFB-ers maar passieve speakers, wel met vergelijkbare drivers erin.
Het is ook niet de bedoeling om ze om te bouwen, maar zoals gezegd de componenten eruit te halen en in te bouwen in een afgesloten compartiment van het frontje. De vorm hiervan wijkt wel af van de luidsprekerkasten namelijk smaller en hoger. Wat de inhoudsmaten betreft zijn de frontkasten iets kleiner.

Het is best wel een klus om dit te doen, vandaar mijn vraag hier of het resultaat acceptabel is.

Mvg,

Gert W.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 jan 2022 18:35

Re: luidsprekers ombouwen

Als je het kastvolume en de eventuele baspoort hetzelfde houdt, denk ik dat het wel zou moeten kunnen zonder kwaliteitsverlies.
Vergeet het dempingsmateriaal niet.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 183

Geregistreerd: 14 maart 2012 15:39

Bericht 08 jan 2022 18:56

Re: luidsprekers ombouwen

Dank voor je reactie.

We gaan het eens bepeinzen.

Mvg,

Gert W.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 08 jan 2022 21:10

Re: luidsprekers ombouwen

Je kan natuurlijk ook van spaanderplaat even een (of twee) 'testkasten' maken met de afmetingen zoals de kast van het orgel. Dan kan je het resultaat beluisteren zonder je orgel nog te verzagen.

Groet Jan

Berichten: 183

Geregistreerd: 14 maart 2012 15:39

Bericht 09 jan 2022 17:24

Re: luidsprekers ombouwen

Jan,

Dank voor de tip!

Gert W.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com