Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Beste Hauptwerk koptelefoon

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 29 jul 2016 17:52

Re: Beste Hauptwerk koptelefoon

Jan-Wim bedoelt denk ik, dat je DA-omzetter in je interne geluidskaart zit.

Dat je daar - uiteraard - extern iets van een versterker ofzo aan hebt hangen, is verder minder interessant.

Ik ben intussen wel benieuwd wat voor interne geluidskaart dat dan is, en of je daarmee ook een lage latency behaalt enzo. Want er zijn natuurlijk hele goede interne geluidskaarten op de markt, Jan-Wim...... ;)

Het fijne van een externe audio device is ook, dat het niet aan je PC gebonden is, dus dat je er ook eens een laptop ofzo aan kunt hangen. En je hoeft helemaal niet op firewire over te stappen natuurlijk, omdat steeds meer uitstekende audio devices op USB beschikbaar komen.

Ja, uiteraard is het in een audio-weergaveketen altijd hadnig, om de schakels van engiszins gelijke kwaliteit te hebben, maar je kunt vind ik toch wel met een goede koptel beginnen en er dan later een goede audio device bij kopen.

WEL blijft het belangrijk, dat de koptel op een daartoe geschikte versterkertrap wordt aangesloten, en dan maakt het verder niets uit, of dat intern in een audio device is, of in een externe versterker. Maar de gemiddelde audio device heeft nu eenmaal niet de spierballen van een externe versterker, en is dus gevoeliger voor wat je erop aansluit.

HG
Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 29 jul 2016 22:34

Re: Beste Hauptwerk koptelefoon

Vandaag heb ik de Sony MDR-1A beluisterd en al komt die niet super uit de testen, vond ik hem fijn klinken. Ik heb muziek van Peter Gabriel beluisterd vanaf mijn ipod classic, als iik een Sinfonia van Guilmant gespeeld op een Cavaille Coll orgel

De hoofdtelefoon kost 179 Euro maar klinkt stukken beter dan een Shure van 497 Euro! Zelf luisteren is dus veel belangrijker dan specs en reviews.

Groeten, Fred
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 jul 2016 23:32

Re: Beste Hauptwerk koptelefoon

Bij het luisteren moet je wel steeds dezelfde bron (versterker, geluidskaart, enz.) gebruiken en steeds dezelfde muziek (en goede CD met orgelmuziek, liefst een SACD type, of je eigen HW opname, maar dan op een audio CD gebrand).
Alleen zo kun je goede vergelijkingen maken.

Dus een keer naar een goede audiozaak met die CD en dan de verschillende koptelefoons steeds op dezelfde versterker aansluiten.

Berichten: 3

Geregistreerd: 27 maart 2016 19:25

Bericht 30 jul 2016 16:58

Re: Beste Hauptwerk koptelefoon

Hallo Fred,
Echt de allerbeste koptelefoon is een AKG. Ik heb zelf een AK K551 (voor iemand die mee wil luisteren) en een AKG K701. Ik heb het orgel via glasvezel aangesloten op een externe JVC versterker en als je ga spelen met 1 van deze koptelefoons op heb je regelmatig het kippenvel op de arm staan. Ik sta elke keer veer versteld van het mooie geluid wat ik te horen krijg. Je hoort de lucht gewoon door de pijpen blazen. Ik heb ook een behoorlijk duur setje speakers eraan hangen, maar qua geluid blijven die behoorlijk achter met het geluid van de AKG. Momenteel is de 701 te koop voor € 149,- en voor dat geld heb je iets moois waar je absoluut geen spijt van ga krijgen. De AKG K701 koste in het begin bijna 500 euro. Mooie bas en hogetonen. Als 1 van deze apparaten kapot zou gaan wil ik meteen weer hetzelfde type kopen. Het nadeel is wel dat het geluid zo mooi is dat ik weleens bang ben voor gehoorbeschadiging.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 05 aug 2016 23:09

Re: Beste Hauptwerk koptelefoon

Hallo,

Vandaag is de kogel door de kerk na beluisteren van Beyerdynamic T70, DT660, NAD VISO HP50, Shure SHR 1450 en 1850, Sony MDR-1A, Focal Spirit Professional en Focal Spirit Classic besloten tot aanschaf van de Foval Spirit Professional. Ik kan voor de 100% onderschrijven wat in deze youtube wordt verteld: https://youtu.be/S7Q6Kra6UnQ

Ik heb de koptelefoon thuis met recht van retourneren, om thuis te testen op mijn Hauptwerk. En aangesloten op mijn 22AH270 voorversterker klinkt hij fantastisch. Uitermate transparant en gedetailleerd. Door een "foute" koppeling hoorde ik de klank van het pedaal vanaf de midden C veranderen, tgv. een koppeling met Swell waar de "scherpe" Vox Humana aan stond. Met de MFB Boxen was me dat niet opgevallen. Ik ben zeer blij met deze koptelefoon en die zal mijn hoofd-audiobron wel worden denk ik.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 27 nov 2012 13:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 18 jan 2017 19:47

Re: Beste Hauptwerk koptelefoon

Beste orgelliefhebbers,

Ik haak maar even aan bij dit 'draadje';

Ik heb recent een koptelefoon aangeschaft van BeijerDynamics DT 770 80ohm.

Echter met name bij de sampleset van Tholen gaat deze bij ietwat hogere volumes algauw kraken. Terwijl er wat mij betreft nog wel iets volume bij mag...

Hoe is dit te verhelpen? Een koptelefoonversterker aanschaffen? (ik heb overigens een externe geluidskaart Esi-Gigaport HD)

Ik hoop dat jullie me een aantal goede tips kunnen geven!
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jan 2017 20:54

Re: Beste Hauptwerk koptelefoon

Als je koptelefoon kraakt terwijl je nog wel harder zou willen, lijkt het mij dat het wellicht in de voorgaande schakel niet goed gaat. Heb je het output niveau niet te hoog staan zodat hij vanaf je geluidskaart al vervormt? Of een andere balans tussen de HW-output en de output van je geluidskaart?
Verder lijkt 80 Ohm mij wat veel waardoor je meer volume moet geven om het gewenste aantal decibels te krijgen. Geert kan je daar vast een mooi rekensommetje van geven :D
Het mooiste orgel maak je zelf.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 18 jan 2017 21:05

Re: Beste Hauptwerk koptelefoon

Arie schreef:Beste orgelliefhebbers,

Ik haak maar even aan bij dit 'draadje';

Ik heb recent een koptelefoon aangeschaft van BeijerDynamics DT 770 80ohm.

Echter met name bij de sampleset van Tholen gaat deze bij ietwat hogere volumes algauw kraken. Terwijl er wat mij betreft nog wel iets volume bij mag...

Hoe is dit te verhelpen? Een koptelefoonversterker aanschaffen? (ik heb overigens een externe geluidskaart Esi-Gigaport HD)

Ik hoop dat jullie me een aantal goede tips kunnen geven!


Ik heb onder andere ook een DT770 PRO 80. De koptelefoon kan luid zonder te kraken. Kraken kan ontstaan doordat bijvoorbeeld de audio in Hauptwerk te hoog staat. (dan zie je audio ook rood worden op het scherm) Het zou ook kunnen liggen aan je audiodevice. Ten slotte zou het nog kunnen liggen aan de koptelefoon zelf.

Het best is om even te testen op een audioinstallatie, dat sluit de koptelefoon en het mogelijke volume uit.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 18 jan 2017 22:37

Re: Beste Hauptwerk koptelefoon

Hafijn..weer ff rekenen......

De DT770pro 80 ohm kan max 100 milliwatt verwerken. De SPL is 96 dB.

Voor maximale uitsturing is 2,82 volt eff nodig. Dus een top-top spanning van bijna 8 volt.
Specs van de maximale uitgansniveua,s van de ESI heb ik niet kunnen vinden. Maar het is zeer waarschijnlijk dat zo,n zeer kompakte unit, die ook nog eens bus-powered is, wat dus wil zeggen dat hij al zijn vermogen uit de USB aansluiting moet betrekken, niet in staat is om deze koptel vervormingsvrij uit te sturen.

Deze koptelefoon hoort in het rijtje gemiddeld gevoelige units en kan maximaal 116 dB leveren. Dit is bv 9 dB lager dan de DT1770 pro.
Maar is, als je nog een goed gehoor hebt, niet verkeerd. bv de bekende Sennheiser HD600 levert 115 dB.
De 650 daarentegen levert 128 dB.

Ik beveel altijd maar aan, om voor orgelweergave, dit soort koptelefoons toch op een goede audio versterker aan te sluiten. Dan weet je meteen waar hem de schoen wringt.

WEL natuurlijk netjes je diverse levels afregelen, dater dus nergens in de keten oversturing kan ontstaan.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 27 nov 2012 13:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 20 jan 2017 16:46

Re: Beste Hauptwerk koptelefoon

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie tips en berekeningen... Nog even voor alle zekerheid: een koptelefoonversterker plaatsen tussen de ESI en de BD DT770 is dus geen optie?

Gr Arie

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 20 jan 2017 22:21

Re: Beste Hauptwerk koptelefoon

JAWEL !!! Je HW-geluid komt toch binnen op je ESI??

En vandaar zal het dan naar een stel luidsprekers gaan?? Nu heb ik even zo snel niet de handleiding paraat, maar ik zie us dat je twee koptel uitgangen hebt, voor zowel een total mix alswel eentje van ch 1en ch2.

Ik weet dus niet of die in de ESI mixer-software ook apart te regelen zijn, onafhankelijk van het total volume.

Maar je kunt dus de koptel uitgang gewoon doorverbinden met de ingang van een power-amp. De koptel uitgang moet dan zodanig zijn ingesteld, dat die niet in de oversturing gaat.

Dus enerzijds wordt nu de koptel uitgang niet langer belast met 80 Ohm ( de koptel), en anderzijds stel je hetvolume van die uitgangzodanig in, dat die niet tot aan max wordt uitgestuurd. Wat je dan tekort komt, wordt dus door je achtergeschakelde power-amp weer goedgemaakt.

je moet dan natuurlijk NIET die koptel uitgang op een zeer laag pitje zetten, want dat verslechtert je signaal-ruisverhouding.
Het moet zo zijn, dat met de volumeregelaar op de power-amp op half tot driekwart ingesteld, je het goede niveau op je koptel krijgt.

Uiteraard kan je ook een andere weg bewandelen: schakel een audio omschakelkastje tussen de uitgangen van je ESI en je ( aktieve??) speakers, zodanig dat bij omschakelen dit signaal ipv naar die speakers naar de ingang van je power amp loopt.

Dit is dus handig als je het anderszins niet kan regelen.

Er bestaan legio schakelmogelijkheden, want je hebt ook audio devices die aparte fysieke regelaars hebben voor koptel volume en volume van de andere uitgangen. Dan kan je het daar regelen.

Sommigen zetten ook een fysiek extern mixertje ertussen. Enz enz....

Succes ermee!

Hg

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 25 maart 2020 23:44

Re: Beste Hauptwerk koptelefoon

Het is al weer een tjd geleden dat hier over koptelefoons geschreven is.
Ik had de Superlux HD330. Echt een geweldige halfopen koptelefoon voor het geld. Alleen zit hij niet supercomfortabel. Daar zijn aanpassingen voor, zoals de oorkussens van de Beyerdynamic Dt 770, die net zoveel kosten als de hoofdtelefoon zelf. Maar dan heb je ook wat. Ook in Sonarworks staat de Superlux in het rijtje.
Op zoek naar een betere pasvorm kwam ik bij de gesloten AKG K551 uit op marktplaats. Hij zit heerlijk en laat veel detail horen. De bas is wat minder dan de Superlux. Je hoort (omdat hij gesloten is) minder omgevingsgeluid, maar klinkt als een open koptelefoon, luchtig, helder en transparant.
Vergeleken met de Superlux klinkt hij niet echt beter, maar de de pasvorm is super.
Voor wie er iets aan heeft....
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 18 jan 2022 10:43

Re: Beste Hauptwerk koptelefoon

Nu ben ik op zoek naar een goede hoofdtelefoon.

Ik dit onderwerp doorgenomen en naar de verschillende hoofdtelefoons dien genoemd zijn gezocht maar ja de tijd staat ook niet stil en de meeste modellen die eerder genoemd zijn zijn niet meer (nieuw) verkrijgbaar.

Mijn vraag is of er mede Hauptwerk- (en Sweelinq wellicht) gebruikers zijn die de laatste tijd een (gesloten) hoofdtelefoon hebben aangeschaft waar ze heel tevreden (qua geluid maar ook comfort met bril) over zijn.

Het is de bedoeling dat de hoofdtelefoon aangesloten kan worden op een Focusrite Scarlett 6i6 2nd Gen. De site van Focusrite zegt het volgende over het aansluiten van een hoofdtelefoon:

"- For all 1st Gen, 2nd Gen, and 3rd Gen mains powered Scarlett interfaces (6i6, 8i6, 18i6, 18i8 and 18i20) look for headphones with a maximum impedance of 250 ohms." Tegelijk vremelden ze dat vrijwel elke hoofdtelefoon werkt op de Scarlett's.

Alle tips zijn welkom.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 18 jan 2022 22:19

Re: Beste Hauptwerk koptelefoon

wfveennl schreef:Nu ben ik op zoek naar een goede hoofdtelefoon.

Mijn vraag is of er mede Hauptwerk- (en Sweelinq wellicht) gebruikers zijn die de laatste tijd een (gesloten) hoofdtelefoon hebben aangeschaft waar ze heel tevreden (qua geluid maar ook comfort met bril) over zijn.

Alle tips zijn welkom.


Ik heb twee hoofdtelefoons. Een AKG 701 (open hoofdtelefoon) en een Beyer Dynamic DT770 PRO 80 Ohm (gesloten hoofdtelefoon).
Omdat mijn orgel in de woonkamer staat gebruik ik vrijwel altijd de BeyerDynamic. Dit is een degelijke hoofdtelefoon met een uitstekende geluidskwaliteit. Lang snoer en met 3,5 mm plug en 6,3mm. Deze is ook in meerdere impedanties verkrijgbaar. Beide zijn over het oor en zijn comfortabel te dragen, ook met bril.
De BD is ook nog eens redelijk geprijsd.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 jan 2022 22:44

Re: Beste Hauptwerk koptelefoon

Een hoofdtelefoon van rond de EUR 100 die het wat betreft geluidskwaliteit uitstekend doet in een objectieve review is de AKG K371:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... one.19657/

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 21 jan 2022 21:03

Re: Beste Hauptwerk koptelefoon

Voor degenen die gereageerd hebben bedankt voor de tips.

Het hoofdtelefoon animo lijkt niet erg groot begrijp ik. Het mijn ook niet maar soms is het noodzakelijk.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 22 sep 2022 20:54

Re: Beste Hauptwerk koptelefoon

Ik heb doordat ik dit tegenkwam, mijn ruim 32 jaar oude Sony hoofdtelefoon nog weer eens tevoorschijn gehaald.
Destijds kostte het ding 198 gulden, ha ha, tot grote verontwaardiging van moeders, maar dat kon mij niet schelen :-)
Kort na ons trouwen in 2006 had ik een oude panty van mijn vrouw eromheen gewikkeld i.v.m. verpulvering van de schelpen, die ook nog plakkerig geworden waren, feitelijk één vieze bende.
Maar, nu zat ik in dubio, wel een nieuwe of gewoon eens op Amazon nieuwe schelpen kopen; het werd het laatste en ik moet zeggen, dat valt me nog niets tegen.
De specs zijn heel niet bijzonder, maar ik kan naar hartenlust nu studeren en b.v. tig keer dezelfde passage nemen, zonder dat mijn gezin ervan uit de bocht vliegt :-)

Voor de geïnteresseerden, eenSony MDR CD250 Digital Reference. Bereik van 20hz - 20khz.
Nou ja, na een uur ben ik het spuugzat, maar het werkt en veel orgels klinken vele malen prettiger (b.v. Velesovo en Nijkerk), via de hoofdtelefoon, dan via mijn speakers.
16 euro incluis verzenden, binnen twee dagen geleverd, en voila, daarvoor heeft Keessie écht geen nieuwe!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com