Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Volume regeling / audio afregelen.

Toon actieve onderwerpen


HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 30 jan 2017 16:51

Volume regeling / audio afregelen.

Beste Hauptwerkers,

Ik zit met de volgende vraag.
In de geluisketen van een hauptwerk opstelling zitten minimaal drie volumeregelingen.
Één in Hauptwerk, één op de geluidskaart en één op de versterker voor de passieve boxen of twee op de actieve boxen uitgaande van een stereo opstelling. Er zijn dan in een keten drie regelingen achter elkaar. Deze regelingen beinvloeden elkaar. Is er een bepaalde volgorde waarop de niveaus per regeling ingesteld moeten worden? Ik bedoel of de regeling in hauptwerk op honderd procent moet of op een andere waarde en het zelfde geldt voor de geluidskaart en de boxen.
Met welke volumeregeling moet je nu het werk volume instellen. En wat moeten de instellingen van de andere twee dan zijn? Of is het beter om dit in een mix in te stellen? Ik ben zeer benieuwd.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jan 2017 21:38

Re: Volume regeling / audio afregelen.

Er zijn in Hauptwerk 4 in totaal 5 (eigenlijk 6) volumeregelingen in het hele circuit:
1. Hauptwerk output level per Hauptwerk configuratie (Hauptwerk-config 0, Hauptwerk-config 1, enz.)
2. Audio level – per orgel/sample set
3. Volume level – per orgel/sample set
4. Geluidskaart (geldt voor de gehele Hauptwerk installatie incl. versterker/luidsprekers)
5. Audioversterker/actieve boxen (geldt voor de gehele Hauptwerk opstelling)
Ik heb de 6e (de interne mixer van Hauptwerk) even weggelaten. Die zou je als 2a kunnen neerzetten.

1. zit op het scherm General Settings --> Audio Outputs. Dit op 0 laten staan.
2. zit op het Audio, MIDI and Performance control panel; af te regelen met pijltje links/rechts. Standaard staat dit op -10. Dit is een goede waarde. Bij vol werk gaat deze in het geel en dat kan geen kwaad. Een heel enkele set (Rotterdam hoofdorgel) moet deze op -12 staan om bij vol werk incl. chamades niet in het rood te gaan.
3. is de volume schuif op dat zelfde paneel. Die kan max. op 100 staan. Je kunt het koppelen aan een zwelpedaal van je eigen orgel.
Nadeel van bovenstaande schuif en 2 instellingen is dat deze ook invloed hebben op het opname niveau van de ingebouwde audiorecorder. Dus dat wordt ook zachter als je bijv. de schuif bij 3. lager zet.
4. mixer in de geluidskaart. Deze op 0 dB zetten. Het geluid gaat niet in het rood (als je 1 t/m 3 ook juist heb ingesteld).
5. Dit kun je naar eigen inzicht instellen. En hierbij moet je ook nog de verhouding volume front / rear instellen.

Als je het geluid zachter wilt hebben, dan gebruik je de mixer van de geluidskaart of de volume regelaar van je versterker. Deze mixer mag niet boven de 0 dB komen.
Als je het harder wilt hebben, dan alleen de de volume regelaar van je versterker gebruiken.

Door de mixer op bijv. -10 in te stellen en het volume van de versterker wat harder, dan kun je met de mixer het geluid zowel harder als zachter regelen. Het is waar je voorkeur naar uitgaat: volume instellen via mixer van de geluidskaart of via de volume knop van de versterker.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 30 jan 2017 23:29

Re: Volume regeling / audio afregelen.

Dag Evert-Jan,

Dank voor het uitgebreide antwoord. De verschillende volumeregelingen zijn mij nu duidelijk.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 24 maart 2017 16:29

Afstemmen volume speakers, geluidskaart, HW

Beste forumexperts,

Mijn HW-opstelling bestaat uit een USB-geluidskaart (Behringer 610), 2 abacus actieve speakers (front) en 2 passieve surround speakers aangesloten op een denon-versterker. Om het surround/rear- en het frontvolume op elkaar af te stemmen heb ik diverse mogelijkheden:
1. Software-matig in HW kan ik per kanaal de dB verhogen of verlagen
2. Via de geluidskaart kan ik de geluidssterkte van de frontspeakers aanpassen
3. Via de denon versterker kan ik de geluidssterkte van de rear speakers aanpassen
4. Ik kan de geluidssterkte van de actieve frontsterkers aanpassen
Nu mijn vraag. Welke werkwijze geeft het minste detailverlies ofwel de beste geluidskwaliteit? Of maakt het allemaal niet uit? Dit lijkt me een vraag voor JW of Geert of Evert-Jan of iemand anders natuurlijk... ;)

vriendelijke groet,
Peter

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 maart 2017 16:41

Re: Volume regeling.

Peter

omdat die zelfde vraag onlangs door mij was beantwoord (30 jan 2017 20:38 u) heb ik jouw vraag en dat onderwerp samengevoegd.
Als er nog vragen zijn, dan horen we die wel.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 24 maart 2017 20:55

Re: Volume regeling.

Ik weet nu niet, of deze vraag al is beantwoord??

Even een paar punten:

1. De volumeregeling van een aktieve komponent ( versterker, aktieve boxen) zit lang niet altijd direkt achter de ingangsbussen. Het gevaar bestaat dus, dat je de ingangsschakeling overstuurt las je er een te hard signaal op aansluit, en dit dan vervolgens sterk afknijpt door de volumeregelaar veel terug te draaien.

In de praktijk betekent dit, dat met de - eind - volumeregelaar op half tot plm driekwart, je vervolgens met de volumeregeling die daarvoor zit, een prettig eindvolume instelt.

2. Aan het andere uiteinde van de schaal, nl een te ZACHT ingangssignaal, moet je de eindregelaar dus helemaal open draaien en dat geeft theoretisch vaak wat slechtere ruis en stoormarges. Vooral als je wat langere kabels zou gebruiken tussen audio device en versterkers, omdat dan het lijnsignaal een stuk zachter is geworden tov de altijd aanwezige ruis- en stoorspanningen en aan het eind ga je dat dan extra versterken.

Dus die eindregelaar op half tot driekwart is gewoon het optimum. En dan de rest daarvoor ook verantwoord afstellen, met inachtneming van het bovenstaande.

Daar komt voor wat betreft het digitale domein ( dus in HW) nog bij, dat digitale oversturing dus het zelfde is als een decoder die VAST loopt omdat hij geen coderingsstappen meer over heeft voor het te sterke signaal.
Dit gebeurt dus zeer abrupt, in tegenstelling tot analoge oversturing dat veel meer geleidelijk gaat.

Heeft men hier nog iets aan?

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 25 maart 2017 11:13

Re: Volume regeling.

Evert-Jan en Geert,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Het ging mij inderdaad om de verhouding tussen rear en front van Haarlem op een goede manier af te stemmen. Op dit moment heb ik de actieve speakers op 60% van het vermogen staan en de versterker van de passieve speakers op ca. 50%. In de Audio outputs heb ik de front op -5 dB staan (eerst had ik de rear op +5 dB staan maar ik kreeg soms het idee dat HW dat niet trok met rare geluiden als gevolg). Als ik het goed begrepen heb, zou dit een redelijk goede instelling zijn. Behalve dan dat ik de front niet via Audio outputs moet "onderdrukken" maar via de mixer van de geluidskaart (hoe kom ik daar bij eigenlijk?).

vriendelijke groet,
Peter

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 maart 2017 13:35

Re: Volume regeling.

Peter

je kan ook je rears nog op TIJD zetten, dan wordt het geheel homogener om te horen, en als bijvangst dat het volume ook wat minder hard kan van de rears.
omdat met op TIJD zetten als het ware de rears "naar je toe gebracht worden"
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 25 maart 2017 17:17

Re: Volume regeling.

Beste Jan Wim,

Bedoel je met op TIJD zetten dat ik een vertraging in moet bouwen met extra software? Of kan dat ook eenvoudiger? Of bedoel je misschien iets heel anders?

vriendelijke groet,
Peter

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 maart 2017 20:43

Re: Volume regeling.

pdejong schreef:Beste Jan Wim,

Bedoel je met op TIJD zetten dat ik een vertraging in moet bouwen met extra software? Of kan dat ook eenvoudiger? Of bedoel je misschien iets heel anders?

vriendelijke groet,
Peter


inderdaad Peter je moet de front speakers vertragen t.o.v je rear speakers
dit kan het makkelijkste met reaper, omdat HW versie 4 dit nog niet als optie heeft

als je al Reaper hebt draaien is het makkelijk uitvoerbaar, ik kan wel de vertraging voor je uit rekenen
ik moet dan de afstand van je front speaker tot de rear speaker hebben
en de afstand van de front speaker tot hart van de orgelbank in speelpositie


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 05 apr 2017 13:49

Re: Volume regeling.

Beste Jan Wim,

Bij mij staan de front en de rear al nagenoeg op gelijke afstand van mijn oren. De front-speakers staan op een plank boven mijn eminent console, iets boven mijn hoofd. De rear speakers staan 25 cm verder naar buiten, maar wel lager.

groet,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 10 dec 2020 21:52

Re: Volume regeling / audio afregelen.

Goedenavond experts,

Een vraagje over Audio output betreffende HW 5 / 6.

In HW4 kon je onder audio output je volume per orgel instellen, los van de volumeslider bij een ingeladen orgel. Je kreeg dan het volgende scherm:
IMG-20201210-WA0025.jpg


Een beginnende Hauptwerk kennis heeft Hauptwerk 6 en speelt niet via VST, maar via de ASIO van zijn geluidskaart. Ze houden daar van enigzins krachtig volume. De audiobalk slaat bij het volle werk echter rood uit, begeleid met het nodige gekraak uit de speakers. Nu was dit in HW 4 te ondervangen door de decibels te minnen in bovenstaand scherm. Bij HW 6 is er echter een oerwoud aan mogelijkheden en kanalen aanwezig. Welke is dan de juiste? Er bevinden zich 2 speakers in het orgel. Specs zijn me onbekend.
Ik heb het ook via de settings van de geluidskaart [weet ff niet uit mn hoofd welke geluidskaart] geprobeerd, maar dit gaf geen gewenst resultaat. In welke richting zou ik moeten gaan zoeken?
Hoor graag van jullie.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 dec 2020 18:59

Re: Volume regeling / audio afregelen.

De manier zoals je in HW4 instelt, zo is het ook bij HW5/6.
Overal waar je een audiokanaal van de geluidskaart koppelt aan HW, kun je het audioniveau instellen.
Audio niveau instellen.jpg

Ook als het audio vanaf een primary bus naar de Mixer presets - Master Mix bussen gestuurd wordt, kun je het niveau instellen. Standaard staat het daar ook op 0 dB.

Echter, zoals je in HW4 gedaan werd, zo moet je het in HW5/6 niet doen, maar zo:
De Volumeschuif op het audio, MIDI, performance scherm moet je op 100% zetten.
Op dat zelfde scherm moet Trim dB op -10 staan. Voor nagenoeg alle orgels is dat de juiste waarde. Een enkele gaat soms in het rood, dan moet je Trim dB voor dat orgel iets lager zetten (Laurenskerk met chamades aan).
Standaard staan alle output levels zoals hierboven aangegeven op 0,00 dB. Boven 0 dB geeft vervorming als je het eerder in de keten niet verzwakt hebt.
Met deze instellingen levert HW het max. geluid af zonder te vervormen tgv oversturing van het audio.
Afhankelijk van de geluidskaart kun je in de software daarvan ook het geluidsniveau instellen. Ook daar is 0 dB de max. stand van een schuif.
Is dit nog te zacht, dan moet je de versterker harder zetten.

Ik weet niet hoe dat in HW4 was ingesteld. Maar bij -7dB instelling op de foto moet het elders in HW zijn opgevoerd. Misschien bij Trim dB? Dan wordt het audio in HW intern al overstuurd en moet je het later weer gaan verzwakken om van geknetter in de speakers af te komen. Verzwakken moet je pas doen op het einde van het audiotraject (versterker) om zo de beste signaal/ruis-stoorverhouding te krijgen.

Je spreekt over speakers in het orgel. De audio-in van het orgel is a-symmetrisch, een professionele geluidskaart is altijd symmetrisch. Dat betekent dat er een kabel tussen geluidskaart en orgel audio-in is, waarvan 1 signaaldraad aan de retour moet liggen. Anders geen geluid. Dit betekent 6 dB signaalverlies.

Als het totale geluid te zacht is, moet je achter de geluidskaart een voorversterker zetten. Maar nooit het geluid in HW en audiomixer van de geluidskaart boven de 0 dB laten komen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 12 dec 2020 10:56

Re: Volume regeling / audio afregelen.

Evert-Jan,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Gisterenavond even langsgeweest, en toen deed was het weer helemaal goed, raar maar waar. Op ee audiobalk knipperde hoogstens een 2e groen balkje.
Het enige wat opviel was dat sommige kanalen dubbele input kregen, dit kwam waarschijnlijk doordat men al scrollend door het venster ook wat kanalen verzette, als men per ongeluk de pijl erop had. Dit is ook hersteld.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4

Geregistreerd: 28 dec 2020 15:24

Bericht 28 dec 2020 23:20

Re: Volume regeling / audio afregelen.

Beste Hauptwerk-kenners,

Op pag. 121 van het boek ‘Hauptwerk V in de praktijk’ van dhr. Van der Leij wordt de aanbevolen instelling-waarde Trim dB aangegeven. Om de juiste instelling te verkrijgen moet gebruik worden gemaakt van de audiometer, begrijp ik.

Nu verschijnt er bij mij tijdens orgelspel echter geen actie in het balkje van de audiometer (en polyphony) ook niet bij het volle werk. Wat zou dit kunnen betekenen?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 dec 2020 23:42

Re: Volume regeling / audio afregelen.

R.

Welkom op het forum.

De Trim dB instelling op het 'Audio, MIDI and Performance' paneel geeft aan hoeveel audio Hauptwerk doorgeeft aan de geluidskaart. Standaard staat dat bij installatie van een nieuwe sample set altijd op -10dB.
Als dit in het rode vlak komt, dan wordt de geluidskaart overstuurd (krijgt te veel signaal), waardoor vervorming optreedt.
Je hebt dus geen geluidsmeter nodig om dit in te stellen. Je mag de versterker of actieve boxen net zo hard zetten als je zelf wilt.

Als de audiometer op dit paneeltje niet uit slaat, dan kan het volgende aan de hand zijn:
- de volumeschuif op het zelfde paneeltje staat op 0. Zet deze dan op 100
- je hebt geen registers aan de gecreëerde audiogroepen toegekend
Als het bij alle orgels het geval is:
- de audioconfiguratie is verkeerd gemaakt
- er is geen audiokanaal toegekend aan de audiogroep (kan ook meervoud zijn: audiokanalen aan audiogroepen)

Duidelijk is wel: het probleem zit in HW als deze meter niet uitslaat
Misschien kun je vertellen hoe jouw audio-opstelling voor HW is en hoe jij dit in HW geconfigureerd hebt?
Stereo, surround, hoeveel speakers e.d.,
Met welke sample set heb je dit geprobeerd?

Berichten: 4

Geregistreerd: 28 dec 2020 15:24

Bericht 29 dec 2020 01:43

Re: Volume regeling / audio afregelen.

Beste Evert-Jan,

Dank voor je reactie. Als ik het juist inschat dhr. Van der Leij :-)

- voor alle duidelijkheid; ik kan gewoon spelen, registreren etc., maar ik verdiepte me wat verder in afregelen etc. en liep er zodoende tegenaan dat dit stukje ‘gereedschap’ niet werkt
- het is bij alle samplesets dat de indicatie voor ‘audio’ en ‘polyphony’ niets laat zien
- wanneer de schuif op 100% staat maakt dit geen verschil
- het orgel heeft 2 frontluidsprekers en 2 bovenluidsprekers, maar wellicht doel je op een meer specifieke duiding... zo ja, waar kan ik dit het beste opzoeken?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 dec 2020 10:13

Re: Volume regeling / audio afregelen.

Als er bij spelen met het volle werk geluid uit de speakers komt en de meter slaat niet uit, dan zou je de ► bij trim dB kunnen gebruiken om het daar harder te krijgen. De volume schuif moet daarbij wel op 100% gezet worden.
Dit uitslaan van de audiometer kan bij een ander orgel en het volle werk wel het geval zijn. Je regelt het op dit punt per orgel af (zie ook de tekst niet onder de kop op blz. 120).

Welke sample set gebruik je waar de meter bij een vol werk en meerdere toetsen tegelijk indrukken niet uitslaat? Heb je in de voicing iets gedaan, zoals volume of de brightness terugschroeven?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 dec 2020 10:25

Re: Volume regeling / audio afregelen.

dhr. Van der Leij


asjemenou :) :) ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 dec 2020 10:33

Re: Volume regeling / audio afregelen.

what's in the name? :oops:

Berichten: 4

Geregistreerd: 28 dec 2020 15:24

Bericht 29 dec 2020 14:35

Re: Volume regeling / audio afregelen.

Mijn excuses, inmiddels heb ik wel actie gezien in de meter. Als het orgel flink veel volume heeft (dit volume gebruik ik zeker niet in de huiskamer..., hooguit een laag volume tot 10% denk zo ongeveer bij volle werk) zijn de groene vakjes verlicht, af en toe ook wat geel bij volle werk (Trim staat dan op -10). Dat is bij meerdere samplesets het geval.

Dank voor het meedenken.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 dec 2020 16:28

Re: Volume regeling / audio afregelen.

Geen probleem, R.

Als jij het volume in HW zo ver terug schroeft, dan is dat niet goed voor het optimale resultaat.
Zie ook de laatste alinea in die paragraaf (blz. 122).
Nu ga je het geluid eerst in HW dusdanig verzwakken, om het elders weer harder te zetten om het te kunnen horen.
Om een betere signaal/ruis- en stoorverhouding te krijgen, kun je het geluid in de geluidskaart en/of actieve boxen/versterker terugschroeven en dat in HW weer hoger zetten (waarschijnlijk gebruik je de volume schuif daarvoor).

Berichten: 4

Geregistreerd: 28 dec 2020 15:24

Bericht 29 dec 2020 23:23

Re: Volume regeling / audio afregelen.

Beste Evert-Jan,

Ik ga er mee verder op basis van het advies, nogmaals dank.

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 01 jan 2021 00:09

Re: Volume regeling / audio afregelen.

Hoi,


Ik heb net de trial van v6 geïnstalleerd en na veel geregel een mooie cpu uitslag van 1 streep en ene polyfonie van 1 streep
maar met een audio die maar steeds in het rood gaat. ook al zet ik de trim op 24 en in bij de mixer op -10
Het geluid klinkt goed maar ik vindt het vreemd dat hij in het rood blijft staan,

Peter

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 jan 2021 13:20

Re: Volume regeling / audio afregelen.

Peter

de trim dB op het Audio, MIDI and Performance scherm moet op -10 staan en niet op 24. Alles boven de 0dB zorgt voor het in het rood gaan van het audio (dus vervorming). In jouw geval heb je dat niveau elders weer teruggebracht tot normale proporties.
En ben je nu van HW4 naar de trial van HW6 gegaan?
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com