André Flier schreef:Hallo Jan Wim,
Als ik je berichtje lees krijg ik het gevoel dat het allemaal niet zo spannend is om een speaker te bouwen.
Dat is mss weer wat makkelijk gezegd. Toch zou ik dat wel graag doen, alleen weet ik echt niet waar ik zou moeten beginnen, hoe aan informatie te komen, wat heb je nodig, hoe stem je alles op elkaar af, en waar haal je de spullen.
Ik verbaas me er over dat er zo weinig (betaalbare) 4 weg speakers zijn, en 'alles' zo op full-range gericht is?
Mijn idee is dat je met meer weg systemen meer frequentie tegelijk kunt uitsturen en dus de geluidskwaliteit ten goede komt, maar mss komt het omdat ik een leek ben op dat gebied.
Zo wie zo vindt ik het wel knap dat men met een enkele geluidsbron zoveel verschillende klanken kan weer geven.
Misschien kun je wat tips geven zodat ik me er wat in kan verdiepen en als ik het zie zitten mijn speakers zelf kan gaan bouwen?
Alvast bedankt.
Als ik je berichtje lees krijg ik het gevoel dat het allemaal niet zo spannend is om een speaker te bouwen.
Andre, een goede speaker ontwerpen die aan de regels der kunst moet voldoen is niet zo simpel, omdat je altijd moet kiezen tussen 2 kwaden, dat achtervolgt je eigenlijk van kast ontwerp tot filtering toe.
Niet dat ik je wil ontmoedigen maar gaat er maar vanuit dat het 1e ontwerp direct de kliko in kan.
Het is vele malen complexer dan een driver in een kastje bouwen zeg maar
Als je echter doorzet en teleurstellingen weet te overwinnen kan je zeker hele mooie speakers bouwen, het is een leer traject.
Wil je dat niet dan verval je in bestaande ontwerpen die niet altijd geschikt zijn voor gebruik met HW
Zie een speaker bouwen maar als orgelspelen het lijkt simpel, een nootje geeft aan welke toets je moet indrukken.
Echter de praktijk leert ons dat het vele male complexer is.
Maatvoering, lees snelheid, foutloos kunnen spelen, dat zijn op zich zaken die je in de praktijk tot het oneindige zou kunnen oefenen en verbeteren, maar stel dat je technisch !00% kan spelen dan klinkt de muziek nog niet zoals je zou willen.
De muziek mist dan nog de emotie, dit zal je als orgelspeler erin moeten leggen, lees het maar als interpretatie.
Wijk je dan mijlenver af van het voor geschreven stuk bladmuziek? nee maar je gaat een soort emotie (Filtering van drivers) toevoegen.
Als uiteindelijk de technische zijde en de interpretatie kloppen, zal je een homogene samenhang krijgen/ervaren als speler of luisteraar.
Met speakerbouw is dat feitelijk net zo, technisch en interpretatief moet een ontwerp van A tot Z kloppen.
Lijkt simpel totdat je weet waar de valkuilen liggen.
Een goede organist wordt je ook niet na 1 les, en is ook meer dan proberen de juiste toetsen in te drukken.
Een goede speaker ontwerp en bouw je ook niet na 1 model, ook al zal die op papier er redelijk uitzien.
Ik verbaas me er over dat er zo weinig (betaalbare) 4 weg speakers zijn, en 'alles' zo op full-range gericht is?
Is niet verbazend, als je bedenkt dat de afzet markt voor een 4-weg heel klein is, een 4-weg is al een behoorlijke forse speaker die je niet zomaar ergens weg propt.
Een 4 weg heeft zoveel ruimte rondom zich nodig dat deze vaak niet eens in een wat kleinere huiskamer tot zijn recht kan komen.
Zo wie zo vindt ik het wel knap dat men met een enkele geluidsbron zoveel verschillende klanken kan weer geven.
Nee dat is mogelijk zie elke frequentie maar als een afzonderlijk steentje die je in een vijver gooit, Steentje 1 geeft een nette rimpel, steentje 2 geeft eveneens zijn eigen rimpel in het water, elk steentje zal zijn eigen rimpel geven in diezelfde vijver, het gaat pas fout als de steentjes te licht of te zwaar worden voor de afmeting van de vijver, stel dat je na die 2 kleine steentjes een grote kei in die zelfde vijver kiept, dan beinvloed die grote kei/grote rimpel die van de kleine steentjes.
Om dat allemaal netjes te verwerken zal een filter ontwerpen vele malen meer tijd kosten dan de bouw van een speaker kast.
Zie mijn vergelijking met maar met hetzelfde muziekstuk 10 organisten zullen die ieder net iets anders vertolken
De kunst is om zo dicht mogelijk bij de partituur te blijven zonder dat het emotie verliest.
Een juist ontworpen speaker zal ervoor zorgen dat je als luisteraar de juiste emotie ervaart, luister je naar een matig door ontwikkelde speaker dan ervaar je gemis, vaak wordt dat in HW land opgevuld door meer speakers toe te voegen.
register verdelen over 3 of meer front paren, 1 goede 2-weg max. 3,5-weg met 1x rear is meer als genoeg zelfs voor het dynamische Hauptwerk.
Letwel dat geld voor gebruik in een huiskamer
ik weet niet waar je woont, anders kan ik je eventueel wel na goedkeuring een referentie adres geven, waar ik een speaker ingebouwd heb 2-weg zonder subwoofer o.i.d waarbij jij versteld zal staan van de
Transparante kleur, en tegelijk
Emotie, dat lijken haast tegenstrijdige zaken, dat zijn ze ook
maar bij de juiste verhouding afstemming zal er een klik ontstaan die een organist in vervoering brengt.
Juist door zo iets te beluisteren zal je ervaren dat er een wereld te winnen is naast de fabrieksspeaker.
Omdat te bereiken is er maar 1 manier, en dat is aan de bak, bouwen, testen, vallen en opstaan, blijven volhouden totdat het lukt.