Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Te weinig helderheid in Orgelklank

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 7

Geregistreerd: 15 aug 2014 19:42

Bericht 15 jun 2020 22:45

Te weinig helderheid in Orgelklank

Vraag om advies, m'n startvraag is veelvoorkomend op dit forum:
Uit de boxen komt een orgelklank die niet echt jaloers maakt, dof, brei-achtig geluid

M'n configuratie is als volgt:
Hauptwerk 4.2.1
Samplesets: Vollenhove Utrecht en Heusden
Orgel: Eminent E40
Geluidskaart Focusrite 6i6
PC HP Z420 32GB intern / Laptop Lenovo Z710 (i7/16 GB intern)
Versterker: Pioneer SX-20
Boxen: 2x Magnat boxen 90/170 watt (type 144 402B), en een actieve Magnat subwoofer type 8010701.

Het mooiste geluid ervaar ik door de koptelefoon, Sennheiser HD555,
En het vreemde is dat uit een Logitech computer setje Z323 wel een redelijk helder geluid eruit krijg

Ik ben nog net niet helemaal stuurloos :-), maar ik laat me heel graag adviseren zodat ik straks met meer speelplezier achter het orgel plaats te nemen !!

Insteek: Stap voor stap de noodzakelijke componenten vervangen; hoe snel: afhankelijk van wat een en ander kost

Ik heb me er de laatste weken weer wat in verdiept in de "berg info" op de website:
-Als eerste wordt op de site meestal aangeraden om een betere kwaliteit geluidskaart aan te schaffen, (heb nu Focusrite 6i6)
Wil op zoek naar RME fireface UCX of Motu 828x o.i.d.
Ik krijg de indruk dat RME fireface UCX wat meer "top"geluid produceert dan Motu 828x
Heb ergens iets gelezen over RME misschien geen 8 kanalen, maar dat is voor mij iets van "de klok en de klepel"

Graag jullie advies hierin,
En als er inde verdere configuratie "iets kroms" zit, commentaar is van harte welkom

Bij voorbaat dank

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 16 jun 2020 00:46

Re: Te weinig helderheid in Orgelklank

Beste NStam,
Ik betwijfel of de geluidskaart de zwakke schakel is. Ik kan niet zoveel informatie vinden over de 144 402B's, krijg de indruk dat het relatief goedkope speakers zijn en dan zou dat een veel zwakkere schakel kunnen zijn.

Het zou mooi zijn als we met zo weinig mogelijk middelen zoveel mogelijk konden bereiken. Je luisteropstelling en luisterruimte zijn ook belangrijk. Hoe staan de speakers opgesteld? Staan ze op oorhoogte, symmetrisch opgesteld, en op niet al te grote afstand (circa 1 m)? Staan ze in een orgelkast of kunnen ze vrij afstralen?

Heb je veel beton, gladde vloeren of raamoppervlakken in de buurt? Zo ja, ben je in de gelegenheid om (tijdelijk) gordijnen op te hangen, tapijt te leggen en meer meubels in de ruimte te plaatsen?

Heb je last van veel dreunende tonen in de bas? Helpt het als je de subwoofer uitschakelt?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 jun 2020 13:43

Re: Te weinig helderheid in Orgelklank

...goede tips van Jos.
Luister ook even met je oor langs de tweeter (hogetonenluidspreker) van je speaker of daar wel geluid uit komt.
Als je de toonregeling meer hoog geeft, reageert de speaker daar dan wel op en komt er dan wel helderder geluid uit?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 16 jun 2020 21:51

Re: Te weinig helderheid in Orgelklank

Ik had hetzelfde probleem met een M-Audio profire 610 icm Tannoy Reveal 501 studiomonitoren. Ik ben toen overgestapt op een RME Fireface geluidskaart en dat maakte bizar veel verschil......

Gr Gertjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 jun 2020 21:19

Re: Te weinig helderheid in Orgelklank

Meten is weten, zoals een arts de bloeddruk meet, en een hartfilmpje maakt , zijn in de audio wereld metingen onmisbaar.


Maak om te beginnen een meting op de orgelbank.
Bekijk aan de hand van de curve wat er eventueel mis is
Dan kan je daarna bepalen of het de speakers zijn, of dat akoestische aantasting de boosdoener is.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 jun 2020 08:46

Re: Te weinig helderheid in Orgelklank

Inderdaad, meten is weten. Is niet heel duur: voor EUR 60 heb je een gecalibreerde meetmicrofoon (https://www.thomann.de/nl/sonarworks_xref_20_mic.htm met een trial van commerciele meetsoftware (Sonarworks)

REW (https://www.roomeqwizard.com/) is ook heel goede meetsoftware en is gratis.

Maar de metingen interpreteren... daar heb je wel een cursus voor nodig. Hier op het forum kunnen we je wel helpen!

Berichten: 7

Geregistreerd: 15 aug 2014 19:42

Bericht 18 jun 2020 11:26

Re: Te weinig helderheid in Orgelklank

Beste Jos en anderen

Hartelijk dank voor jullie reacties, Ben er gisteravond mee aan de slag gegaan,

Luisteropstelling:
Ik heb een "standaard" Eminent E40, geen opbouw, speakers kunnen vrij uitstralen, staan wel aan achterkant 10 cm vanaf gipswand.
Ik heb de speakers op 2 locaties gehad:
1. Links en rechts van de lessenaar op "oorhoogte", afstand oor <-> speakers ca 80 cm
2. Op dit moment staan ze naast het orgel "op kniehoogte"
Beide locaties geven geen (groot) verschil in luisterervaring

Omgeving waarin het orgel staat:
Kamer 8.8 x 3.6 m. geen beton, gestucte muren (met behang), parket op de vloer, orgel staat tegen "gipsplaten muur" in een hoek aan einde lange kant, ook gipsplaten plafond in heel de kamer. Staat wel tegen raam, maar daar gedeeltelijk lange vitrage.
Als je met je vraagstelling bedoelt of de kamer misschien hol, of luidruchtig klinkt, Nee, er staan redelijk veel meubels, en ertegenover staat een (muziek)boekenkast.

De lage tonen zijn wel wat oververtegenwoordigd, in ieder geval bij Heusden, invloed van de subwoofer (staat trouwens in een audiokastje naast het orgel) is niet groot, volume staat laag

Bij het analyseren van alles, (ook paar keer geswitched tussen PC en Laptop, gaf geen verschil) kan ik het ook nader aanduiden "waar het probleem nu eigenlijk zit"
Ik omschrijf het maar even als volgt: Als ik een Prestant 2 seconden laat klinken, dan is het resultaat ongeveer als volgt: Na ca 0.2 seconden komt er "in een golf" een extra klank op gang, die ik maar even beschrijf als een "Fluit Harm" die toch ook weer een beetje lelijk klinkt. En op de achtergrond, als je goed luistert, hoor je de "echte" Prestant klank

Om een lang verhaal kort te maken,door jouw "verdenking van de kwaliteit van de Magnats" kwam ik op de gedachte om het andersom aan te pakken. Ik moest het aan m'n vrouw vragen, maar ergens op de vliering hadden we nog 2 oude boxen staan die m'n zoon ooit van een rommelmarkt gehaald had, (vond het model te mooi om ze naar het grofvuil te doen), Gekeken wat voor type het was B&W V203, Ik had op de website gelezen dat Jaap ook B&W speakers heeft, dus ??
Aangesloten, en dat rare effect van die "Fluit Harm" was weg !!, dus Jos, hartelijk dank voor het advies
De verdere aanraders ben ik dus niet aan toegekomen.

Ik ga nu eerst een paar dagen "lekker spelen" om de details wat te beluisteren, bassen zijn nog wat zwaar, maar kan ik met de versterker afregelen, en evt. in de samplesets denk ik.
Evt. later verder kijken of er ook een beetje compacte luidsprekers zijn met een "normaal front" (met luidsprekerdoek bedoel ik). De Magnats (al een hele tijd in bruikleen) hebben HBD afmeting 38x22x25, en dat vindt m'n vrouw toch wel ideaal :) , en als er dan ook nog een redelijke bas in zou zitten dan zou ik ook zonder subwoofer kunnen (in de huidige zit trouwens een heel lichte brom die toch wel irritant is), dus die heb ik gelijk afgekoppeld.

Verder nog een vraag over de Geluidskaart Focusrite 6i6 (Second generation). Zit daar nog een groot verbetering in geluidskwaliteit als ik naar RME fireface UCX of Motu 828x o.i.d. ga kijken?. Als dat zo is wil ik (in de tweedehands sfeer, als die types daar langskomen?) het een beetje blijven volgen op marktplaats. Wil wel in USB uitvoering bliiven; heb op PC wel Firewire, maar wil ook op de laptop blijven gebruiken bij kleine samplesets.

Hartelijk dank,
Nico
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jun 2020 17:20

Re: Te weinig helderheid in Orgelklank

Fijn dat de B&Wś verbetering hebben gegeven!
Ik denk dat je het verschil wel gaat horen als je een Motu of RME koopt.... Zie bijv: https://link.marktplaats.nl/m1564569699

Dat sommige bassen zwaar klinken heeft w.s. met je kamerakoustiek te maken.
Dit is goed te elimineren met correctiesoftware van bijv. Sonarworks. (Kan en mag je gebruiken met 3 personen.)
Ook kun je proberen de opstelling van je speakers te wijzigen. Bijvoorbeeld verder van de muur en uit de hoeken of hoger plaatsen. En evt. op spikes zetten.
En als de bas echt te gortig is, kun je de basreflexpoort van de speaker dichten met schuimrubber. Ik zou deze truuks eerst toepassen voordat je aan voicing begint.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 nov 2020 17:13

Re: Te weinig helderheid in Orgelklank

Geen idee hoever je nu reeds bent, maar ik heb zelf de magnat monitor supreme 200 speakers, feitelijk is een subwoofer dan niet eens meer nodig, maar dat mag je niet tegen mijn vrouw en dochters zeggen....
Je zou de opvolgers kunnen proberen of dezelfde voor een prikkie in Duitsland nog nieuw kunnen kopen, mét 5 jaar garantie!!
Bij twijfel mag je ook gewoon hier komen luisteren. Kruiningen, Zeeland
Als versterkers heb ik drie goedkope digitale versterkers, zie bij mijn voorstel topic. Budget? Goed mogelijk!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com