Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Geluidskaart vervangen; advies gevraagd

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 06 jan 2021 11:59

Geluidskaart vervangen; advies gevraagd

Hallo allemaal,

Op dit moment word ik voorzien van geluid middels een Focusrite Saffire pro24. Nu hoor en lees ik diverse malen dat een Rme of Motu een behoorlijke verbetering zou zijn.
Rme is vooralsnog boven budget, maar een gebruikte Motu zou wel kunnen.
Maar, welk type Motu kunnen jullie mij aanraden?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet, Mario

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 06 jan 2021 13:20

Re: Geluidskaart vervangen; advies gevraagd

Er zit zeker kwaliteitsverschil tussen externe geluidskaarten, maar in de meeste gevallen zitten de verschillen op of beneden de grens van wat nog hoorbaar is. Je kunt er vanuit gaan dat de achtergrondruis van je Hauptwerk-pc een grotere invloed heeft. Dus zolang de geluidskaart niet stuk is, zou ik er geen prioriteit van maken om deze te vervangen. Moet je wel vervangen, dan zijn Motu en RME inderdaad prima kandidaten, ook tweedehands.

De audiowereld is vol van mensen die geloven dat niet alleen de geluidskaart, maar zelfs de kabels een wereld van verschil maken. Honderden, duizenden en soms zelfs honderdduizenden euro's worden geinvesteerd op zoek naar de volgende minimale verbetering. Echter, heel veel verbeteringen die mensen menen te merken wanneer ze hun opstelling weer eens een upgrade hebben gegeven, zijn te herleiden tot psychoakoestiek: het zit tussen de oren. Je hebt er veel voor betaald, het verhaal klonk goed, dus er móet wel een verbetering zijn toch? Maar als je metingen en (bovenal) een blinde test doet, blijken allerlei vermeende verschillen weg te vallen. Dergelijke tests worden vaak nagelaten in de reviews die je leest en daarom zijn die reviews subjectief en onbetrouwbaar.

Wil je het geluid verbeteren dan is de beste volgorde volgens mij:
* Optimale plaatsing van de speakers
* Speakers met een goede frequentierespons en directiviteit (met o.a. Adam en Genelec zit je meestal wel goed)
* Room correction

Al het andere maakt doorgaans heel weinig verschil.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 jan 2021 17:55

Re: Geluidskaart vervangen; advies gevraagd

Jos schreef:
Al het andere maakt doorgaans heel weinig verschil.


Er is wel degelijk verschil merkbaar Jos, de spaarpot klinkt wat minder akoestisch gedempt :lol: :lol:
na dure kabels op vergulde afstandhouders.

Maar zonder gekheid ik ben het geheel eens met je "psychoakoestiek " , (heb hier ook al vaak over geschreven)
Als je weet hoe makkelijk ons gehoor, eigenlijk ons brein te beinvloeden is , wordt je bang van jezelf.

Hoeveel mensen vallen er niet door de mand ,die zogenaamd claimen dat je oren de beste manier zijn om iets te testen. :lol:
Blind testen vaalt 95%
Zeker bij tweaks van bedenkelijk allure :lol:

zolang er betaald wordt voor onzin zal een fabrikant "draaien"
https://www.tweekgeek.com/bybee-quantum ... d-version/

of wat een sticker al niet kan doen op molecuul kwantum niveau :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
http://www.kempelektroniks.nl/nl/658/ke ... ntum-chips

echt het wordt verkocht……………………….hadden die mensen het woord psychoakoestiek maar onderzocht :shock:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 51

Geregistreerd: 15 jul 2019 09:51

Bericht 07 jan 2021 22:17

Re: Geluidskaart vervangen; advies gevraagd

Jan Wim schreef:zolang er betaald wordt voor onzin zal een fabrikant "draaien"
https://www.tweekgeek.com/bybee-quantum ... d-version/

of wat een sticker al niet kan doen op molecuul kwantum niveau :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
http://www.kempelektroniks.nl/nl/658/ke ... ntum-chips

echt het wordt verkocht……………………….hadden die mensen het woord psychoakoestiek maar onderzocht :shock:

:lol: geniaal! :lol:

Ik heb een steinberg ur44, leuk ding en goed geluid, maar eigenlijk te weinig kanalen voor de pionier. Ik heb geen kanalen om de registergeluiden ook echt achter de registers te laten klinken. als ik kijk naar de focusrite van mijn broer, die heeft een veel uitgebreidere driver, ik kan cubase namelijk niet downloaden :( terwijl die bij de kaart zou moeten zitten. ga nog contact zoeken met verkoper.
Mvg.

Willem Jan van Manen

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 08 jan 2021 00:18

Re: Geluidskaart vervangen; advies gevraagd

Mario,

Ik heb zelf ook een pro 24 gehad en een M-audio profire 610. Ik zocht de oorzaak van de wat gebrekkige kwaliteit altijd in mijn Tannoy Reveal studiomonitoren maar toen toch een tweedehands RME Fireface aangeschaft. Het verschil in helderheid van de klank was echt ongelooflijk groot.

Ik blijf gewoon gebruik maken van mijn Tannoys nu.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 08 jan 2021 11:11

Re: Geluidskaart vervangen; advies gevraagd

Gertjan schreef:Mario,

Ik heb zelf ook een pro 24 gehad en een M-audio profire 610. Ik zocht de oorzaak van de wat gebrekkige kwaliteit altijd in mijn Tannoy Reveal studiomonitoren maar toen toch een tweedehands RME Fireface aangeschaft. Het verschil in helderheid van de klank was echt ongelooflijk groot.

Ik blijf gewoon gebruik maken van mijn Tannoys nu.


Dat verbaast me, want ik heb dezelfde soort overgang gemaakt (van pro24 naar RME UCX) en geen evidente verschillen gemerkt. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn pr024 defect leek, aangezien de balans tussen de kanalen niet meer goed was.

Een blinde test kan uitsluitsel geven. Laat iemand anders 1 van de 2 geluidskaarten aansluiten, en niet zeggen welke. Dan mag jij raden. Dit een aantal keer herhalen, als je het steeds goed hebt dan weet je dat er een echt verschil is. De volumes moeten wel precies gelijk staan, anders zul je merken dat degene die iets luider staat de "betere" lijkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 jan 2021 16:44

Re: Geluidskaart vervangen; advies gevraagd

mario schreef:Maar, welk type Motu kunnen jullie mij aanraden?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet, Mario

Ik zou zeggen: weeg je portemonnee, het aanbod, het benodigde aantal kanalen, je besturingssysteem ....en je komt ergens op uit.
Het een type is niet beter dan de andere. Bij Motu en RME gebruiken ze gewoon de betere materialen en onderdelen.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 jan 2021 20:19

Re: Geluidskaart vervangen; advies gevraagd

Zoals Jaap schreef zijn Motu en RME aan elkaar gewaagd, waarbij ik een lichte voorkeur voor RME heb.
Omdat deze lang driver ondersteuning en updates uitbrengen ook voor oudere modellen.

Zowel RME als Motu gebruiken qua opbouw en componenten beter spul dan bv. een Focusrite.
Ook de D/A A/D converter is van RME veel beter dan een meer budget kaart, Dat is zeker hoorbaar ook blind.

RME/Motu zou eigenlijk minimaal in de audioketen moeten zitten in een HW setup, zeker met de nieuwe HD HW6 functie.

Is een Budget kaart dan per definitie "slecht" ?? nee zeker niet maar met eerder genoemde fabrikanten til je wel het geluid naar een ander beter niveau.

Maar uiteindelijk zal jouw beschikbaar budget de doorslag geven.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com