Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

problemen met installatie Komplete Audio 6

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 24 jan 2021 20:16

problemen met installatie Komplete Audio 6

beste forumleden,

Doordat ik een andere computer heb aangeschaft moest ik ook naar een externe geluidskaart toe.
Dat is - tijdelijk - de Komplete Audio 6.
De oude computer heeft een Delta 1010LT interne kaart en dus moest ik de 4 uitgaande lijnen loskoppelen en in de Audio plaatsen.
Probleem daarbij is dat de nummering van de lijnen niet te herleiden valt uit de oude aansluiting.
Ik heb vanuit de versterker gepoogd de bedrading te kunnen herkennen maar dat is niet goed gelukt.
Omdat 2 uitgaande lijnen gebundeld waren heb ik die in out 1/2 geplaatst en de andere 2 - op goed geluk - in 3/4.
Het wisselen van de lijnen out 1 en 2 in 3 en 4 geeft direct een duidelijk geruis weer, dus heb ik weer teruggeplaatst.
Midi in en midi out staan aangegeven op de stekkers dus die heb ik ook zo gemonteerd.

Het resultaat was dat er slechts 2 (passieve)speakers werden geactiveerd en de andere 2 krijgen geen signaal.
Aanvankelijk kon ik wel spelen en de functies in het 1e sample activeren.

Er kwam wel een melding op het scherm waarin te lezen is dat er mogelijk verkeerde aansluitingen aanwezig zijn die schade kunnen veroorzaken.
Echter vanmorgen kreeg ik na het opstarten van een sample alleen de menu balken zichtbaar en daaronder het startscherm van Hauptwerk.

Op de geluidskaart branden alleen de lampjes van de hoofdtelefoon en 48Volt.
Midi in en out branden niet en ook de leds van de outlijnen geven geen licht.
Kan ik ongestraft de midi in en out wisselen of is dat niet wenselijk?
Wat kan nog meer nodig zijn om het probleem op te lossen?

groet,

JanZ

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 jan 2021 12:56

Re: problemen met installatie Komplete Audio 6

Welke HW versie gebruik je?

Midi is geen audio, maar een digitaal signaal. Als jij een orgel laadt, en je speelt op je eigen orgel, dan moet je je toetsen ook naar beneden zien gaan. Gebeurt dat niet, dan moet je de oude MIDI learn instellingen wissen en opnieuw MIDI learn gaan toen op klavieren en pedaal. Je hebt nl. een nieuwe audiokaart (en dus een nieuwe Windows driver) en de oude MIDI learn instellingen zijn dan niet meer geldig. Na de nieuwe MIDI learn moet je de toetsen wel naar beneden zien gaan.

Voor de audio testen kun je een paar registers open zetten en met de muis op de toetsen op het scherm indrukken, om geluid te produceren.

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 25 jan 2021 13:20

Re: problemen met installatie Komplete Audio 6

Dag Evert-jan,

Dit bericht heb ik pas gelezen nadat ik je net een nieuwe vraag had voorgelegd.

Het probleem dat ik hier aangaf is - wonderwel - vanochtend niet meer opgedoken en kon ik toch weer de sample laden en gebruiken. Ook de 2 andere speakers zijn nu wel actief en daarmee is dit probleem hopelijk definitief over.

Zojuist dus een nieuwe vraag n.a.v. een eerder probleem met de pres-sets je gestuurd.
Hopelijk kun je daar ook nog een advies voor geven.

Alvast weer ontzettend bedankt voor je adviezen.

groet,

Jan

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 25 jan 2021 14:10

Re: problemen met installatie Komplete Audio 6

Dag Evert-Jan,

Mijn laatste "probleem" heb ik wat te snel geschreven.
Inmiddels is ook dat opgelost en werkt alles zoals bedoeld en gewenst.

Nogmaals bedankt voor je hulp.

groet,
JanZ

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 26 jan 2021 10:41

Re: problemen met installatie Komplete Audio 6

Dag Evert-Jan,

Inmiddels is de situatie zo dat ik alle instellingen van R'dam heb kunnen aanbrengen en waren ook de 4 speakers in werking.
Echter regelmatig komt er bijgaand bericht op het scherm als ik opnieuw Hauptwerk heb opgestart.
Dan kan ik niet verder en wacht - op goed geluk- de volgende keer af hoe het zal zijn.
Het betekende ook dat b.v. de sample van Alessandria nadat ik die geladen had slechts een enkele toen actief liet klinken. Op het scherm was ook te zien dat er geen midi-signaal was bij de niet werkende toetsen.
Het probleem lijkt mij dus in een verstoring van de midi signalen te zitten.

Ik heb van de oude aansluiting de midi-in en midi-out lijnen beide op de resp. aansluitingen gemonteerd.
Misschien moet de midi-in niet worden aangesloten als oplossing voor deze melding?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 jan 2021 13:42

Re: problemen met installatie Komplete Audio 6

Je moet in General settings | MIDI ports en tabblad OUT ports alle vinkjes weghalen.

Waarom heb je de HW backup niet teruggezet? Dan was je alle configuratie problemen en instellen vaste combinaties e.d. voorbij geweest (behalve omdat je een andere geluidskaart hebt de MIDI learn en de instellingen van de audiokanalen).
En het lijkt mij handig dat je documenteert hoe kabels zijn aangesloten en de instellingen gedaan zijn. Dan gaat het een volgende keer een stuk sneller en beter.

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 26 jan 2021 20:27

Re: problemen met installatie Komplete Audio 6

Evert-Jan,

Op beide bladen staat alleen een vinkje bij Komplete Audio 6, moet ik die ook weghalen?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 jan 2021 21:30

Re: problemen met installatie Komplete Audio 6

Alleen op het tabblad OUT verwijderen

Als je het vinkje op het tabblad IN ook verwijderd, dan ontvangt HW geen MIDI van je orgel en kun je dus niet meer spelen.

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 31 jan 2021 12:44

Re: problemen met installatie Komplete Audio 6

De problemen met de activering van alle speakers zijn toch niet opgelost, wellicht als gevolg van het terugzetten van de back up?
Op dit moment is er slechts één van beide sets speakers actief, afhankelijk van de volgorde van de lijnen in de geluidskaart.

Door de verandering van interne naar een externe geluidskaart moest ik volgorde van de 4 signaallijnen in de geluidskaart dus gaan opzoeken.
Inmiddels heb ik alle 24 varianten - die mogelijk zijn voor de inplugging in de geluidskaart - geprobeerd met als resultaat:

Bij 7 combinaties werkt set 1
Bij 13 combinaties werkt set 2
Bij 4 combinaties werken geen van beide sets

Op de geluidskaart geeft het lampje midi-in activiteit aan zodra er gespeeld wordt en midi-out nooit.
Ongeacht de gekozen volgorde in de geluidskaart geeft alleen output 1/2 activiteit aan en 3/4 nooit.

Voor mij de vraag: licht het aan een instelling die in midi nog moet worden gedaan of is er iets mis met de geluidskaart.

Graag krijg ik advies hoe dit op te lossen is.

JanZ

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 31 jan 2021 22:01

Re: problemen met installatie Komplete Audio 6

Na het lezen in het boek over de Output groepen heb ik gepoogd om een surround omgeving te maken en daarvoor de stappen zoals beschreven op bl.45 e.v opgevolgd.
Dat ging goed: 2 Audio Outputs resp. voor kanalen 1 en2 en voor 3 en 4.
Daarna hoopte ik dat er nu wel 4 speakers actief zouden zijn, maar helaas toch nog niet.
Voor de hoofdtelefoon heb ik dat nog niet gedaan, is dat eerst nodig voordat de Outputs voor de speakers beide actief kunnen zijn?
Of moet er toch nog ergens anders iets worden ingesteld/gewijzigd?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 feb 2021 00:18

Re: problemen met installatie Komplete Audio 6

Jan

Stap 1 is gezet: output group Rear ontbrak. Dit omdat er een nieuwe geluidskaart is geactiveerd. En die kaart zat niet in de HW backup.

Nu voor elk orgel: menu Organ --> Load organ, adjusting memory ....

Dan moet je alle front registers selecteren, dan rechts de instellingen maken die je wilt (bijv. 20 bits e.d. ; blz. 71 e.v.). Dit gaat in het rechterdeel van het scherm naar 'Audio output group' Main.
Vervolgens alle Rear registers selecteren, instellingen maken zoals 20 bits e.d. en die naar Audio group Rear sturen (blz. 76).

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com