Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Activeren hoofdtelefoon in de geluidskaart

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 09 feb 2021 12:37

Activeren hoofdtelefoon in de geluidskaart

beste forumleden,

Bij het instellen van een nieuwe externe geluidskaart blijken er maar 4 kanalen beschikbaar te zijn, die al voor de surround instelling nodig waren.
Voor de hoofdtelefoonaansluiting zie ik geen posities die daarvoor geschikt lijken.

In het boek van Evert-Jan lees ik op blz. 46 dat hiervoor de handleiding van de geluidskaart aanwijzingen zou moeten hebben. Echter voor de Komplete Audio 6 wordt hierover niets vermeld.

Op welke wijze kan ik nu toch een koppeling maken zodat ik via de aansluiting in het fysieke orgel zowel front als rear
signalen kan horen?
Als ik de ingang van de geluidskaart neem is er slechts of 1/2 of 3/4 te kiezen en daarmee is het geluid hoorbaar niet compleet.

Wie heeft dit probleem wel eens moeten oplossen en hoe gaat dat het beste?

groet,
JanZ

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 feb 2021 18:14

Re: Activeren hoofdtelefoon in de geluidskaart

Documentatie van de kaart is slecht. Geen handleiding maar een aantal webpagina's.
https://www.native-instruments.com/en/k ... uickstart/ en
https://www.native-instruments.com/en/k ... eadphones/
(als ik tenminste de goede te pakken heb)

Er zijn 2 hoofdtelefoonaansluitingen en ik denk dat de schakelaar 1-2 / 3-4 is om via de hoofdtelefoon mee te luisteren met de betreffende kanalen. Dus je kunt gewoon Front of Rear meeluisteren. Dat heb je zelf natuurlijk al uitgetest.
Hoofdtelefoon inpluggen en klaar.

Wil je persé surround, dat moet je investeren qua geld en tijd.

Nodig:
S/PDIF naar audio convertor, bijv. deze
https://www.allekabels.nl/audio-omvorme ... ktulp.html

Verder een Coax kabel tussen dit kastje en de S/PDIF out van je geluidskaart, bijv. https://www.allekabels.nl/audio_kabels/ ... kabel.html

Op het kastje zit een hoofdtelefoonaansluiting, maar geen volumeregelaar en dat is niet handig.
Op de geluidskaart wel.
Dus moet je bijv. de huidige frontkanalen verhuizen naar dit kastje en de vrijgekomen audiokanalen op de geluidskaart voor je hoofdtelefoon gebruiken.
En als je nu symmetrische kabels gebruikt, een 2x verloopje van een tulpplug naar 6,3 mm mono om front op dit kastje aan te sluiten.
https://www.allekabels.nl/jack-naar-tul ... apter.html

In HW4 moet je een mix down maken van Front en Rear en dat signaal naar die 2 vrijgekomen kanalen van de geluidskaart sturen.


Opmerking: spelen met een hoofdtelefoon is ongezond voor je gehoor.

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 10 feb 2021 12:36

Re: Activeren hoofdtelefoon in de geluidskaart

Bedankt Evert-Jan,

Omdat het een tijdelijke kaart is, wordt het even "behelpen" met de ingang van de geluidskaart.
Ik moet daarvoor een verlengde lijn gebruiken om vanaf de kaart naar "buiten" te komen.
Verder is de volume regeling dan niet mogelijk.

Maar veel belangrijker is dat ik bij de keuze voor een nieuwe kaart me niet heb afgevraagd of er voldoende kanalen aanwezig zijn om de hoofdtelefoon daarmee aan te sluiten.

Dus ga ik dat nu eerst onderzoeken. De beoogde kaart is een Motu M4, gezien de codering zal het wel niet toereikend zijn.
Kun jij me nog adviseren welke merken/types geschikt lijken?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 feb 2021 18:44

Re: Activeren hoofdtelefoon in de geluidskaart

Er is hier genoeg over geschreven op het forum.
Even zoeken in de sectie audio/geluidskaarten

Wat moet ik er dan nog aan toevoegen?

Berichten: 18

Geregistreerd: 04 jan 2019 17:44

Bericht 10 feb 2021 21:03

Re: Activeren hoofdtelefoon in de geluidskaart

De beoogde kaart is een Motu M4, gezien de codering zal het wel niet toereikend zijn.

JanZ,
Een kleine aanvulling, ik ben in bezit van een Motu M4. Deze lost echter je vraag m.b.t. gebruik hoofdtelefoon niet op. De hoofdtelefoonuitgang is hardwarematig gekoppeld aan lijnuitgang 1 en 2, dus als je Rear via lijn 3 en 4 loopt hoor je die niet via je hoofdtelefoon. Tenzij je aanvullende systemen gaat gebruiken. Overigens gaat dit via de M4 redelijk makkelijk omdat allevier de uitgangen een eigen gespiegelde uitgang hebben.

Wat geluidskwaliteit betreft: ik heb verschillende geluidskaarten gehad, focusrite 2de gen 18i24 en de RME fireface 400. Dan heb je met de M4 echt een goed product. Geluidskwaliteit komt dicht in de buurt van de RME (al is de 400 natuurlijk ook al weer wat ouder). En dat voor de prijs van 259,-. LCD-display is ook erg handig als je hauptwerk aan het afregelen bent.
Qua gebruiksgemak zit je wel vast aan een aantal beperkingen: max 4 uitgangen, hoofdtelefoon alleen monitor 1+2 en geen mogelijkheden om softwarematig iets aan te passen.
Groet, Remco

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 10 feb 2021 22:00

Re: Activeren hoofdtelefoon in de geluidskaart

Remco bedankt voor je reactie.

Uit je bericht maak ik (nog) niet op of je een hoofdtelefoon ook zelf gebruikt en hoe je die hebt aangesloten.
Je bevestigt al mijn vermoeden dat de M4 over niet meer dan 4 kanalen beschikt.

Ik ben dan wel benieuwd hoe ik op deze kaart een koppeling kan maken met de aansluiting op mijn fysieke orgel.
Bij de huidige kaart is het signaal uit de geluidskaart zeer zwak en alleen door het volume op de hoofdtelefoon te verhogen komt het geluid acceptabel tot uiting. Daarom zoek ik naar een mogelijkheid om de koppeling via de hoofdtelefoonversterker van het orgel te kunnen realiseren, omdat dan het geluid instelbaar wordt en ik met "oortjes"
wil ontdekken of de grote draadloze hoofdtelefoon kan worden vervangen.
Als dat wel voor de frontkanalen alleen kan, dan moet ik daarmee genoegen nemen om niet in een heel kostbaar alternatief te vervallen.

Kun je me laten weten hoe die verbinding dan tot stand gebracht wordt?
Alvast bedankt.

JanZ

Berichten: 18

Geregistreerd: 04 jan 2019 17:44

Bericht 10 feb 2021 22:06

Re: Activeren hoofdtelefoon in de geluidskaart

JanZ, ik snap je vraag niet zo goed. De M4 heeft gewoon een zelfstandige hoofdtelefoonaansluiting aan de voorzijde waar ik mijn hoofdtelefoon op aansluit. Bedoel jij dat je via hauptwerk/geluidskaart de speakers van je bestaande orgel wil aansluiten? Op een geluidskaart kun je (direct) alleen actieve speakers aansluiten, anders moet er een versterker tussen.
Groet, Remco

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 10 feb 2021 23:29

Re: Activeren hoofdtelefoon in de geluidskaart

Het signaal wordt in surround opstelling vanuit de geluidskaart via kanaal 1/2 voor front en kanaal 3/4 voor rear naar de versterker gestuurd en van daaruit naar de speakers.
De hoofdtelefoonversterker moet ook een signaal krijgen om de hoofdtelefoon te kunnen voeden via de aangebrachte Jack 6,3 ingang in het orgel.
Omdat er maar 4 kanalen in de geluidskaart zijn, zoek ik een mogelijkheid om ook het signaal naar de versterker voor de hoofdtelefoon te krijgen.
Ik begrijp dat bij de M4 er alleen het signaal van 1/2 hiervoor kan worden gebruikt, maar daarbij is dan mijn vraag hoe krijg ik het signaal van 1/2 ook naar die versterker gestuurd.
Pas dan kan ik de ingang op het fysieke orgel gebruiken voor de hoofdtelefoon, waarbij dan de mogelijkheid voor volumeregeling middels de versterker kan worden gebruikt.

Het bezwaar van de ingang op de geluidskaart is het beperkte volume dat ik bij de huidige kaart heb en het feit dat het kastje altijd onder handbereik moet staan om de telefoon te kunnen inpluggen.

groet,

JanZ

Berichten: 18

Geregistreerd: 04 jan 2019 17:44

Bericht 10 feb 2021 23:39

Re: Activeren hoofdtelefoon in de geluidskaart

helder. Dan is het simpel: de MOTU heeft voor output 1 en 2 zowel een jack 6.3 + als een tulp aansluiting. Deze zijn gespiegeld en kunnen dus tegelijkertijd gebruikt worden. Dus je kunt op 1 en 2 zowel je monitoren aansluiten als je hoofdtelefoonversterker.

NB: ik heb een los chassis van een jack 6.3 aansluiting aan de voorzijde van mijn orgel gemonteerd en die rechtstreeks verbonden heb aan de hoofdtelefoonaansluiting van de geluidskaart. Hoeft je geluidskaart dus niet meer binnen handbereik te zijn en is er geen versterker nodig. Tenzij je regelmatig het volume van je hoofdtelefoon wil aanpassen :)

Groet, Remco

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: roggeveen en 29 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com