Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Audio links rechts verschillend volume

Toon actieve onderwerpen


hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 08 maart 2021 10:37

Audio links rechts verschillend volume

Goedemorgen,

Ik kwam er gisteren achter dat mijn rechter speaker minder volume geeft dan de linker speaker, terwijl mijn versterker op dezelfde waarde staat voor links en rechts. Ik heb gekeken of ik iets kon vinden in Hauptwerk instellingen en in mijn Motu instellingen. Maar niets wijst erop dat dit door software matige instellingen gebeurd.

Hoelang dit al zo is weet ik niet, dat komt ook doordat ik rechts eigenlijk altijd mijn touchscreen heb uitgetrokken, dus dan is het op zich logisch dat je op de orgelbank links harder hoort dan rechts.

Iemand enig idee waar ik nog naar zou kunnen kijken om er achter te komen wat dit verschil veroorzaakt?

Groet, Hubèrt

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 08 maart 2021 12:44

Re: Audio links rechts verschillend volume

Beste Hubèrt,

De volumeknoppen op de speakers zelf al gecheckt, neem ik aan?

Het zou inderdaad kunnen komen door de opstelling van je speakers, zoals je zelf al aangeeft, als er bijvoorbeeld voor de ene speaker een obstakel zit. Of als je een speaker in een hoek plaatst, dan versterkt dat ook het volume.

Als je alles hebt uitgesloten, zou je ook nog kunnen onderzoeken of er een defect zit in de geluidskaart.

Berichten: 87

Geregistreerd: 03 maart 2011 15:08

Bericht 08 maart 2021 23:21

Re: Audio links rechts verschillend volume

Ik neem aan dat je gehoor aan beide kanten even goed is. Speakers even omwisselen. Dan sluit je uit dat het aan de speakers ligt en moet het een kwestie zijn van instellingen in de audioketen.

hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 09 maart 2021 11:51

Re: Audio links rechts verschillend volume

Bedankt voor de reacties.

Ik heb passieve speakers van het type compound in combinatie met een losse versterker. Op de speakers zelf zit geen mogelijkheid om het volume aan te passen.
Inmiddels ben ik er achter dat de bovenste speaker v.d. 3 speakers het niet deed. Dit is opgelost.
Echter, nog steeds heb ik het idee dat er verschil in volume zit. Ik heb meerdere huisgenoten gevraagd om mee te luisteren.

Ik heb gezocht in de Motu software instellingen (mixer enz.). Daar zie ik wel allerlei instellingen, maar ik kan niet terugvinden of je daar ook het linker/rechter (of 1/2) apart kunt aanpassen. Het lijkt 1 signaal te zijn dat binnenkomt.

Groet, Hubèrt

hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 09 maart 2021 11:55

Re: Audio links rechts verschillend volume

josq schreef:Beste Hubèrt,

De volumeknoppen op de speakers zelf al gecheckt, neem ik aan?

Het zou inderdaad kunnen komen door de opstelling van je speakers, zoals je zelf al aangeeft, als er bijvoorbeeld voor de ene speaker een obstakel zit. Of als je een speaker in een hoek plaatst, dan versterkt dat ook het volume.

Als je alles hebt uitgesloten, zou je ook nog kunnen onderzoeken of er een defect zit in de geluidskaart.


Beide speakers staan naast het orgel opgesteld en niet in een hoek. Ik test o.a. door het volume van de linker speaker op 0 te zetten (via mijn externe versterker) en het volume van de rechter > 0 en vice versa. Dan heb ik toch echt het idee dat de linker speaker meer volume geeft bij dezelfde setting op de versterker dan de rechter.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 maart 2021 15:25

Re: Audio links rechts verschillend volume

Hubèrt
heb je de speakers fysiek al verwisseld, dus niet de bekabeling
en zoja blijft het probleem dan aanwezig?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com