Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Audio set-up upgraden

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 3

Geregistreerd: 03 jul 2016 16:48

Bericht 08 maart 2021 17:28

Audio set-up upgraden

Hallo mede hauptwerkgebruikers,

Vorig jaar heb ik mijn Johannus orgel omgeruild voor een mooie Hauptwerk console. Over de console en mijn PC ben ik tevreden. Gevoelsmatig kan het geluid beter.

Ik heb momenteel de volgende audioset-up: Behringer U-Phoria UMC 404HD geluidskaart (gekocht om hauptwerk uit te proberen), met een Denon versterker met 4 B&W boxen en nog een set MFB544. Deze boxen staan uit het zicht, in mijn orgel.

Het audio deel van mijn hauptwerk set-up wil ik een upgrade gaan geven. Zelf denk ik dat ik door het aanschaffen van een andere geluidskaart de meeste winst te halen valt. Klopt deze veronderstelling, of hebben jullie andere tips?

Voor deze eerste upgrade wil ik ongeveer €500,- besteden. Op het forum zie ik vaak dat RME of Motu wordt aanbevolen. Ik heb al even op marktplaats gekeken. Zelf zat ik bijvoorbeeld te denken aan een RME Fireface 800, RME Babyface of een Motu 828 MK3. Zijn dit goede kaarten die het beoogde verschil gaan maken?

Op marktplaats zie ik ook andere Motu midi-interfaces voorbij komen voor aanzienlijk minder geld (€ 100 – €250) . Scheelt dit veel in kwaliteit, of kan ik even goed een motu ultralight. Ik vind het namelijk lastig om te bepalen waar ik op dien te letten.

Alvast bedankt!
Groet,
Wieger

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 08 maart 2021 18:43

Re: Audio set-up upgraden

Ha Wieger!

Goeie vragen. Er is zeker kwaliteitsverschil tussen geluidskaarten, maar als het gaat om de vraag of die verschillen hoorbaar zijn, dan is het antwoord: niet of nauwelijks. Dus ik zou geen grote kwaliteitsverschillen verwachten.

Dat neemt je gevoel dat het beter kan natuurlijk niet weg. Maar volgens mij moet je daarbij eerder denken aan de plaatsing van je speakers. Als ze in het orgel staan, dan wordt een goede afstraling van het geluid waarschijnlijk behoorlijk gehinderd en dat kan zeker een grote invloed hebben op de geluidskwaliteit. Je zou bij wijze van proef eens 1 set speakers op oorhoogte moeten plaatsen, recht voor je, op ongeveer 1 meter afstand, in een symmetrische opstelling. Behoorlijke kans dat het dan al heel wat beter klinkt.

Ook je speakers zelf zijn van belang. Welk type B&W heb je precies?

Berichten: 3

Geregistreerd: 03 jul 2016 16:48

Bericht 08 maart 2021 19:13

Re: Audio set-up upgraden

Hi Josq,

Dank voor het snelle antwoord.

Ik heb boven in het orgel twee DM560 staan en in de pedaaltorens heb ik de DM570, samen met de MFB544 staan. Ter illustratie heb ik even een foto bijgevoegd en de kappen weg gehaald:
Foto Orgel.jpg

Ik kan me inderdaad voorstellen dat de kappen een deel van het geluid wegnemen.

Echter, als ik bijvoorbeeld op Youtube een opname hoor van een hauptwerk orgel die ik zelf ook heb, dan vind ik het via Youtube beter klinken dan als ik zelf speel (ik gebruik mijn hauptwerk PC ook voor andere doeleinden). Het kan natuurlijk zijn dat de instellingen van hauptwerk beter zijn op de opname, of het zit tussen de oren.

Groet,
Wieger
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 08 maart 2021 20:35

Re: Audio set-up upgraden

Het lijkt er dan op dat al je speakers boven oorhoogte staan.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 08 maart 2021 22:35

Re: Audio set-up upgraden

Ben zelf destijds overgestapt van een M-audio kaart naar een RME Fireface 800 en vond het verschil enorm groot. Veel meer detail en minder wollig. Zelfs dusdanig dat ik besloten heb mijn speakers (Tannoy Reveal) te houden.

Hr Gertjan

Berichten: 3

Geregistreerd: 03 jul 2016 16:48

Bericht 08 maart 2021 23:37

Re: Audio set-up upgraden

Aart Veldhuizen schreef:Het lijkt er dan op dat al je speakers boven oorhoogte staan.


De MFB 544 speakers staan naast de beeldschermen (in de 'pedaaltoren'), dus die zitten op oorhoogte. De beeldschermen nemen dan wellicht wel een deel van het geluid weg als die uit staan. De rest inderdaad boven oor hoogte. Ik heb ook een tijd een paar boxen (de DM570) naast het orgel neer gezet op de grond (tweeters stonden dan op ca 50 hoogte), maar dat beviel me qua geluid minder goed dan nu in de 'pedaaltorens'.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 09 maart 2021 00:03

Re: Audio set-up upgraden

Gert-Jan, je moet het volgende even niet lezen, dit is alleen bedoeld voor mensen die nog geen aankoop hebben gedaan ;)

Een geluidskaart heeft meestal vrijwel geen invloed op de frequentierespons. Een geluidskaart kan wel wat vervorming toevoegen. Maar dit zijn zeer kleine hoeveelheden, vele tientallen db's onder het signaalniveau. Dat kun je eigenlijk alleen maar met een geoefend gehoor horen, of gewoon helemaal niet. Geloof je het niet? Hier kun je een blinde test doen: https://archimago.blogspot.com/2020/01/ ... monic.html

Toch zeggen mensen vaak dat ze enorme verschillen horen wanneer ze de gekste dingen veranderen aan hun opstelling. Probleem is: die hoor ik ook... zonder dat ik ook maar iets aan mijn opstelling verander! De ene avond lijkt mijn orgel veel beter te klinken dan de andere. Het is al vaker op dit forum gezegd: psychoakoestiek speelt een enorme rol.

Dus daar komt je nieuwe geluidskaart binnen. In een mooie doos. Je oude geluidskaart koppel je gauw los, weg met die rommel. Je sluit de nieuwe aan, begint te spelen, luistert naar alle details... wow!

Maar is er echt iets veranderd? Wat zou er gebeuren als je vrouw, zonder dat je het ziet, toch weer even je oude geluidskaart zou aansluiten, zou je het dan merken? Best kans van niet!

Je bent vooraf beïnvloed door de mooie doos, de nieuwe geur, de hooggespannen verwachtingen. En je luistert ook aandachtiger dan anders. Geen wonder dat je opeens dingen hoort die je eerst niet hoorde! Maar jij (en vooral je nieuwe product) valt door de mand als je een blinde test doet.

Met de verbeteringen in de audiokwaliteit van HW6 hebben we precies hetzelfde verhaal gehad overigens: sommige mensen menen een enorm verschil te merken (http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=1&t=19209) anderen totaal niet (https://www.contrebombarde.com/concerth ... /topic/302 - post van Carson Cooman).

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 09 maart 2021 00:16

Re: Audio set-up upgraden

Nu nog even in reactie op de vervolgvragen van Wieger...

Na alles wat ik hierboven gezegd heb, maakt het dan nog wel wat uit wat voor speakers je hebt en hoe je ze neerzet? Jawel, want dat heeft behoorlijke invloed op de frequentierespons. En verschillen in de frequentierespons kunnen we wel goed horen.

De B&W speakers zijn wat ouder van ontwerp. Ik heb geen objectieve metingen van deze speakers aangetroffen. Wel valt op dat ze geen "waveguide" rondom de tweeter hebben. Daarmee is de kans levensgroot dat ze het geluid niet gelijkmatig afstralen. Daarom kun je de tweeters het beste richten op je oren. Wel blijf je dan met het nadeel zitten dat het ongelijkmatige geluid dat meer naar opzij gaat via reflecties alsnog de boel in de war kan schoppen.

Nieuwere speakers zijn daar veel beter in. Bijvoorbeeld de Adam T5V, de JBL308P of de Kali LP6. Deze vallen in het bereik van EUR 150-200 per stuk, dus prima binnen je budget. Dit zijn overigens allemaal actieve speakers, waar je geen versterker voor nodig hebt. Dus je kunt zelfs overwegen om je versterker en speakers te verkopen, en wie weet heb je een (bijna) gratis upgrade. Bijzonder grote en krachtige speakers heb je niet nodig, omdat je heel dicht op je speakers zit.

De voordelen van meer dan 1 paar speakers zijn twijfelachtig, behalve wanneer je een tweede paar voor surround geluid gebruikt.

Persoonlijk zou ik zoveel mogelijk proberen te vermijden om speakers in te bouwen. Maar voor heel veel mensen valt dit niet te veranderen, het oog en de vrouw wil ook wat! Je kunt dan nog wat corrigeren met room correction software zoals Sonarworks, daar is op dit forum al veel over geschreven.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 maart 2021 13:37

Re: Audio set-up upgraden

Gertjan schreef:Ben zelf destijds overgestapt van een M-audio kaart naar een RME Fireface 800 en vond het verschil enorm groot. Veel meer detail en minder wollig. Zelfs dusdanig dat ik besloten heb mijn speakers (Tannoy Reveal) te houden.

Hr Gertjan


Tja ik hoor toch ook bij deze groep , psychoakoestiek of niet ik hoorde een verbetering toen ik naar Rme switchte.
De verbeteringen die mensen (menen) te horen bij RME upgrade zijn toch wel redelijk consistent in positieve zin als je de div. commentaren leest van de afgelopen jaren op dit forum en het Engelstalige forum.


This is what Bob Katz says in a article regarding higher sample rates.

Yet people reliably report that high sample rates like 88.2 and 96 KHz sound better than 44.1 and 48 KHz. The reason for this, as the legendary mastering engineer Bob Katz explains, is in the way currently designed digital to audio converters (DACs) work. When converting from digital to analog for playback, it is very difficult and expensive to produce an undistorted signal with lower sample rates like 44.1 or 48 KHz. There are at present no commercially available systems that can reproduce these sample rates without distortion. However, once you are at a high sample rate like 88.2 or 96 KHz a good converter can produce a completely undistorted analog signal with ease. So the difference people are hearing, is not the high frequency content, but the fact that lower sample rates cause the converters to distort the analog signal. For the tech minded, this is due to ripples in the bandpass filter cased by restricted high pass bandwidth in lower sample rates.

Dit verklaart o.a. de audio verbeteringen bij het gebruik van 96khz

De DA converters geven dan minder vervorming bij 96khz.
Dus als het lukt met de apparatuur dan beter wel upgraden naar 96 khz.

Gr Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 09 maart 2021 15:41, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 09 maart 2021 15:40

Re: Audio set-up upgraden

https://www.researchgate.net/publicatio ... vs_882_kHz

"While we observed audible differences between sample rates of 88.2 and 44.1 kHz, they remain very subtle and difficult to detect"

Dus de verschillen tussen sample rate kunnen weliswaar hoorbaar zijn, maar het zijn wel heel subtiele verschillen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 maart 2021 17:01

Re: Audio set-up upgraden

This finding provides support for theories that high-resolution formats better reproduce the details of transients and room acoustics .

Dit is dan wel weer een interessante conclusie!

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com