Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

problemen met installatie geluidskaarten

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 01 okt 2021 21:50

problemen met installatie geluidskaarten

Beste Forumleden,

Vandaag uiteindelijk de Motu 4 geluidskaart ontvangen en dus gelijk gepoogd die te installeren.
Helaas viel dat bitter tegen en is de stand nu dat het orgel volledig stil blijft.
Nadat ik de driver heb gedownload zoals aangegeven, heb ik de kaart aangesloten op de 4 uitgangdraden die bij de oude kaart ook in gebruik waren.

Omdat ik de oude kaart niet uit HW had verwijderd kon de nieuwe dus niet gaan werken.
Maar ook nadat dit wel was gebeurd gaf het geen gewenst resultaat.
Zelfs de verbinding van het fysieke orgel met de PC was niet meer aanwezig.

Ik heb toen maar de nieuwe verwijderd en hoopte door de oude kaart te reïnstalleren dat het weer speelbaar zou zijn.
Maar ook toen was er niet verbeterd en dus kon ik nog niets met het orgel.
Uiteindelijk een backup geïnstalleerd en daarna waren de toetsen; registers en presets wel weer actief op het scherm.
Maar helaas nog steeds geen geluid.

Ik weet nu niet meer wat nog nodig is om alles weer speelbaar te krijgen.
Hopelijk is/zijn er leden die dit herkennen en me raad kunnen geven wat hier mogelijk de oplossing voor is.

Ik wacht in spanning af.

groet,

JanZ

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 okt 2021 23:17

Re: problemen met installatie geluidskaarten

Jan

Ik zou eerst de drivers van beide kaarten verwijderen van de PC. Je moet ook de geluidskaart fysiek van de PC verwijderen (USB kabel er uit)
Drivers verwijderen gaat het beste met Revo-uninstaller
Download de portable versie vanaf: https://www.revouninstaller.com/revo-un ... -download/
Uitpakken en runnen.
En selecteer de Motu driver en in een 2e sessie de driver van je oude geluidskaart

Daarna de PC herstarten.
De Motu driver installeren en pas nadat er om gevraagd wordt, de USB kabel van de Motu weer in je PC doen.
Komt die vraag niet, dan pas doen als het installeren klaar is.

Start HW op.
Ga naar menu General | Audio device and channels en stel daar de ASIO driver en audiokanalen instelling in.
En als je HW6 gebruikt, dan naar menu General | Midi ports
Daar moet je een vinkje zetten in de juiste kolom/regel (de kolom is de Motu en de regel is je orgel)
Kijk of de toetsen van je orgel mee gaan op het scherm.
Zo niet, dan moet je toch nog MIDI learn doen.

En dan het audio testen.
Misschien moet je in Motu software ook nog wat instellen.

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 02 okt 2021 10:32

Re: problemen met installatie geluidskaarten

Evert-Jan,

Voor zover van toepassing , heb ik alles weer gedaan zoals jij beschrijft.
Ik werk met HW 4.1.003, dus de het laatste deel van je advies was niet van toepassing.
De vraag naar de aansluiting van Motu kwam niet, dus heb ik de verbinding pas gemaakt nadat de download gereed was.

De app van Motu is inderdaad gedownload en staat ook in de lijst.
Toch ziet MIDI 'm niet want ik kan 'm niet selecteren.
Wel staat nog steeds de Komplete in Midi terwijl er geen App van is te zien.
In de lijst van Revo komt Motu wel voor en Komplete niet.

Wat nu te doen?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 okt 2021 11:16

Re: problemen met installatie geluidskaarten

Jan

In HW 4 is het idd anders dan in HW 5 en 6. En 4.1 is wel heel oud (2014); 421 uit 2015 is de laatste release in de 4 serie en naar deze versie kan gratis geüpgrade worden en heeft vele verbeteringen. Als e.e.a. werkt moet je dat ook gaan doen. Er zijn nl. sample sets die in 4.1 niet te laden zijn en alle niet iLok beveiligde en niet encrypte sample sets die nu voor HW5/6 uitkomen en ook in HW4 werken (van Jiri en van Piotr) zijn uitsluitend in HW421 te laden.

Wat betreft MIDI: Motu heeft zijn eigen MIDI driver. En die moet je ook kunnen zien. In General settings | MIDI ports moet je op tabblad "MIDI in ports" de Motu driver zien staan en daar een vinkje zetten. Staat de Komplet driver daar ook nog, dan daar het vinkje weghalen.
En dan opnieuw proberen of de toetsen meegaan op het orgel.

Wat betreft audio: in HW 4 moet je na het installeren naar General Settings | Audio Outputs gaan en daar de Motu driver en audiokanalen instellen bij Device Channel 1-L/2-R. En dit voor elk item dat links in dat schermpje staat. Dat dus aanklikken en dan rechts de instelling doen.

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 02 okt 2021 12:32

Re: problemen met installatie geluidskaarten

Het is wel HW 4.2.1 waarmee ik speel en daarmee recent nog Alessandria gedownload.

Het MIDI signaal is inmiddels wel zichtbaar na herstart van de PC.
De toetsen geven ook reactie op het scherm en de registers kunnen via de muis worden geactiveerd in het scherm, maar niet via de fysieke weg. De registerverlichting werkt ook nog niet, evenals de presets. Is het zinvol om opnieuw een backup uit te voeren? Daarna lukte het gisteravond wel om deze actief te krijgen.

Op het display van Motu is bij IN 1-2 licht en zodra ik een fysieke toets gebruik is daar ook een kort lichtsinaal aanwezig.
Bij 3-4 is geen activiteit waarneembaar, hoewel er wel een surroundomgeving is.
De lijnen heb ik in de linker 4 ingangen geplaatst, maakt het uit of ik die gebruik of de rechter 4 ingangen?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 okt 2021 13:31

Re: problemen met installatie geluidskaarten

Geen backup terugzetten, want die bevat MIDI instellingen, horend bij je oude geluidskaart.

Heb je bij General settings | MIDI ports wel een vinkje gezet? Zie je daar de Motu driver staan?
Zo ja, dan moet je MIDI learn doen voor klavieren en pedaal. HW herkent de nieuwe MIDI driver (nog) niet.
Zie je daarna in het HW scherm linksonder bij die 4 ledjes het groene oplichten als je op je eigen orgel speelt?

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 03 okt 2021 10:48

Re: problemen met installatie geluidskaarten

Wellicht heb ik mijn laatste reactie niet goed verstuurd, vandaar nu de huidige situatie:

Bij MIDI Ports nu wel MOTU actief.
Nadat ik Midi learn voor de klavieren heb uitgevoerd is het groene lampje aan op het scherm als ik toets.
Voor de registers is er nog geen contact.
Ik heb wel op het scherm een register gedetect en dan is er wel verbinding met het fysieke register,maar alleen bij het activeren. Bij het uitzetten gebeurd er niets, tenzij ik 2 x het register inschakel.

Iedere keer als ik HW opstart kwam er een scherm met 3 keuzes, waarbij de Komplete wordt genoemd als reden waarom ik een keuze moet maken.
Steeds de 2e keuze gemaakt, echter de laatste keer de 3e keuze en nadien is het scherm niet meer getoond.
Betekent dit nu dat ik alle instellingen van alle samples geheel opnieuw met gan doen?

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 03 okt 2021 19:53

Re: problemen met installatie geluidskaarten

rps20211003_172858_153.jpg
Evert-Jan,

Inmiddels is de aansluiting gelukt en kan ik weer gedeeltelijk spelen.
De oorzaak van de stagnatie ligt in de keuze die op bijgevoegd scherm gemaakt moet worden.

In mijn vorige bericht heb ik dat al beschreven.
Daarna kon de instelling bij MIDI Ports goed worden geplaatst en werd de verbinding met de versterker gemaakt.

Consequentie was wel dat ik alle samples weer opnieuw moest laden of instellen omdat alle koppelingen vervallen waren.
Ik heb nog geprobeerd om via een nieuwe backup van vandaag de situatie vast te leggen om daarna door een nieuwe backup uit het verleden de instellingen te behouden. Daarbij gepoogd om alleen de gegevens van de geluidskaart aan te passen.
Maar doordat ik in genoemd scherm alleen de 3e positie kon gebruiken, verviel de koppeling in de backup.
dus weer terug naar de laatst gemaakte backup en toen in MIDI alles aangepast en ging het uiteindelijk werken.
Nu nog de nodige instellingen die nog missen weer aanvullen en dan hopelijk met een mooier geluid kunnen spelen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 okt 2021 21:22

Re: problemen met installatie geluidskaarten

Jan

De oorzaak van de stagnatie ligt NIET in de keuze die je maakte op bijgevoegd scherm maar in het feit dat je een nieuwe geluidskaart geïnstalleerd hebt. Die derde keuze is wel de juiste keuze die je in dit geval gedaan hebt. Je hebt immers een nieuwe geluidskaart + drivers geïnstalleerd. Zowel de audio als MIDI instellingen in HW kloppen dan niet meer; die waren nl. gebaseerd op de Komplete kaart. (Ik zie trouwens wel dat je bij die kaart geen ASIO maar WDM drivers gebruikte. Die zijn traag bij het spelen. ASIO drivers zijn stukken sneller en belasten je PC minder).

Je moet dus alle MIDI instellingen van alle orgels via MIDI Learn opnieuw doen. Daar zit in HW4 en 5 niets anders op. HW ziet dat er gewoon een nieuw orgel aan HW gekoppeld is door die Motu driver.
Een HW backup terugzetten lost dit niet op; zie ook mijn eerdere bericht. Daar zitten immers instellingen behorend bij de Komplete in.
En orgels opnieuw installereen hoeft niet. Wel gaan alle orgels eenmalig door de lange laadroutine omdat er de audiodriver + audio-instellingen zijn aangepast
En MIDI learn bij registerknoppen geldt dat je een register open EN weer dicht moet doen, voordat je op Done klikt.

Als alles goed functioneert, moet je een nieuwe HW backup maken.

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 04 okt 2021 10:48

Re: problemen met installatie geluidskaarten

Bedankt Evert-Jan voor je advies.

Het probleem met de registers kwam doordat er een toggle werd aangevinkt dat niet moest.
Nadat ik die verwijderd had werkt alles goed. Was ook al van 't voorjaar het geval en had ik even niet op gelet.

groet,
JanZ

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com