Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hulp gevraagd voor stereo/surround opstelling

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 20

Geregistreerd: 02 apr 2015 10:45

Woonplaats: Boxtel

Bericht 10 nov 2021 22:35

Hulp gevraagd voor stereo/surround opstelling

Beste Hauptwerkers,

Ik ga jullie hulp inroepen want zelf kom er niet echt uit.

Tot op heden heb ik met koptelefoon gespeeld, niets mis mee maar ik wil toch ook wel eens zonder 'oorverwarmers' spelen.

Ik heb op dit moment een Focusrite 2i4 als geluidskaart. Mijn orgel, Domus Chorale 3 LX, staat in een kamer van ongeveer 3.30m x 3.70m.

In eerste instantie wil ik stereo met grote kans op uitbreiden naar surround. Mijn budget voor stereo is rond €1000.

Mijn vragen:
* Zou een actieve Adam (A7X?) mogelijk iets zou kunnen zijn als front speakers?
* Moet ik dan ook nog een sub erbij kopen? Zo ja, welke raden jullie dan aan?
* Voor surround (dus rear) begrijp ik dat het niet zo nauw luistert en zou ik een tweedehands stereo set met boxen kunnen gebruiken. Correct of iemand een ander idee hierover?
* En kan wat ik wil gerealiseerd worden met mijn huidige Focusrite? Zo niet, wat raden jullie aan?
* Ook een belangrijke vraag: stel dat een surround opstelling mogelijk zou zijn met mijn Focusrite dan zou ik niet precies weten hoe aan te sluiten: 2 actieve Adams voor front en een versterker met 2 boxen voor rear. Dus als iemand mij dat kan uitleggen of in een schema kan duiden zou dat top zijn!
* Laatste vraag: Is er iemand in de omgeving van Liempde die een soortgelijke opstelling al heeft, bij wie ik eens zou mogen komen luisteren?

Alvast hartelijk voor het meedenken en alle adviezen! Wordt erg gewaardeerd!

Groeten,
Jeroen

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 10 nov 2021 23:58

Re: Hulp gevraagd voor stereo/surround opstelling

Adam speakers kunnen een prima keuze zijn binnen dit budget. De A7x is volgens mij groter dan wat je nodig hebt binnen zo'n kleine ruimte, dus je kunt ook kijken naar kleinere speakers van Adam. De T5V schijnt al erg goed te zijn.

Rear speakers zijn inderdaad minder kritisch, maar slechte speakers (of slecht gepositioneerd) voegen vooral troebelheid toe. Ik zou identieke rear-speakers gebruiken, dan heb je zo min mogelijk mismatch tussen de verschillende kanalen. Dan is het surround effect naar verwachting het meest overtuigend.

Adam speakers gaan al behoorlijk diep, tot 50Hz ofzo. De grondtonen van een 16' register gaan tot 32Hz en die van een 32' register tot 16Hz. Lang niet iedere subwoofer kan dat aan, dus je hebt een behoorlijk grote nodig. SVS en REL zijn voorbeelden van goede merken. Maar ik moet er eerlijk bij zeggen: als ik mijn subwoofer uitschakel valt me dat echt niet altijd op, aangezien de boventonen van 16' en 32' registers al voldoende illusie kunnen geven dat je de grondtoon hoort.

Met je Focusrite zou je vier kanalen kunnen aansluiten, dus genoeg voor surround maar niet genoeg voor surround+subwoofer.

Mijn advies samengevat:
schaf 4x exemplaren van de Adam T5V aan (nog geen 600 euro hier: https://www.thomann.de/nl/adam_t5v.htm)
sluit ze aan op je Focusrite (met XLR to TRS kabels)
positioneer ze goed (vraag gerust om advies hier)
en geniet ervan (later nog een keer kijken naar een grotere geluidskaart en subwoofer)!

Berichten: 20

Geregistreerd: 02 apr 2015 10:45

Woonplaats: Boxtel

Bericht 27 nov 2021 16:58

Re: Hulp gevraagd voor stereo/surround opstelling

Ter info: ik heb gekozen voor 2 Yamaha HS5’s met Yamaha HS8 als subwoofer, dus stereo opstelling om mee te beginnen.

Blij mee maar moet nog wel de optimale posities vinden.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 nov 2021 17:57

Re: Hulp gevraagd voor stereo/surround opstelling

Oei, dat moet je vooral mij niet komen vertellen ;)

Bekijk nu vooral het verschil in performance maar niet :D
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10967/
https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.18122/

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com