Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Grotere speakers of meer speakers?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 20 jan 2022 16:04

Grotere speakers of meer speakers?

Beste forumleden,

Hoewel ik weet dat de voorkeur voor speakers en de opstelling daarvan voor iedereen weer anders kan zijn waag ik het toch om advies te vragen over het volgende:

Al een aantal jaren heb ik in mijn orgel 2 Genelec 8020 speakers i.c.m. een Genelec 7050B subwoofer (gecorrigeerd met Sonarworks Reference). De combinatie van deze speakers en subwoofer werkt top. De kanalen lopen via de subwoofer en alles boven de 85hz wordt doorgegeven aan de speakers. Tot aan een stevig plenum gaat dit goed, maar richting het volle werk is er toch iets aan het geluid wat niet prettig klinkt en waar ik mij meer en meer aan ga storen. Of het nu is dat de speakers op hun tenen moeten lopen of dat 2 stuks speakers gewoon wat weinig is, ik weet het niet goed.

Ik speel met 2 opties:
1. De meest eenvoudige voor mij is om er 2 Genelec 8020 speakers bij te kopen om zo mogelijk een evenwichtiger / rustiger klankbeeld te krijgen (er liggen dan 4 speakers op rij i.p.v. 1 links en 1 rechts).
2. Een meer ingrijpender optie is om de hele koof van mijn orgel te vervangen voor een hoger exemplaar en dan de Genelec 8020 speakers te vervangen voor grotere speakers (bijv. de Genelec 8030). Dit is een behoorlijke klus en daarom niet mn favoriet. Maar anderzijds wil ik graag weer een stap maken in de verbetering van audio weergave.

Zijn er forumleden die vanuit techniek, kennis en/of ervaring hier iets over kunnen zeggen?

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie(s).

Groet, Matthijs

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 20 jan 2022 19:53

Re: Grotere speakers of meer speakers?

Ik heb ook de 8020 en bij zeer luid spel kunnen ze inderdaad tegen hun grenzen aanlopen. Dat merk ik dan door verstoringen in de bas. Het kan helpen om de crossover wat hoger in te stellen (120Hz), dan belast je ze minder zwaar.

Ik gebruik een 2e paar voor surround, maar omdat ik voor een goede balans de surroundkanalen wat minder luid instel, helpen ze niet heel veel om de andere te ontlasten.

Ik ben zelf niet overtuigd van de voordelen van meerdere paren speakers die je vlak naast elkaar opstelt. Je bent toch een beetje het stereobeeld aan het ontrafelen.

Dus ik denk dat een stapje groter een goede oplossing kan zijn.

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 20 jan 2022 22:46

Re: Grotere speakers of meer speakers?

josq schreef:Ik heb ook de 8020 en bij zeer luid spel kunnen ze inderdaad tegen hun grenzen aanlopen. Dat merk ik dan door verstoringen in de bas. Het kan helpen om de crossover wat hoger in te stellen (120Hz), dan belast je ze minder zwaar.

Ik gebruik een 2e paar voor surround, maar omdat ik voor een goede balans de surroundkanalen wat minder luid instel, helpen ze niet heel veel om de andere te ontlasten.

Ik ben zelf niet overtuigd van de voordelen van meerdere paren speakers die je vlak naast elkaar opstelt. Je bent toch een beetje het stereobeeld aan het ontrafelen.

Dus ik denk dat een stapje groter een goede oplossing kan zijn.


Dank voor je reactie. Ik herken wat je schrijft over de crossover functie. Overigens hoef ik nog niet eens zeer luid te spelen om de grenzen te bemerken. Het is meer bij een vol orgel dan perse bij luid spel. Dus ook bij tutti, maar dan met een acceptabel geluidsniveau. Ik mis dan de volle klank zoals ik het door m’n hoofdtelefoon hoor.

Als ik het goed begrijp heb jij een paar voor de front samples en een paar voor de rear samples? Dat zal ook bijdragen aan een betere weergave lijkt mij. Heb jij dat paar voor de surround in je orgel opgenomen of staan deze los in de ruimte?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 20 jan 2022 23:46

Re: Grotere speakers of meer speakers?

Ik heb mijn orgel schuin in de hoek van de kamer staan, onder een hoek van 45 graden. Achter het orgel, helemaal in de hoek, staat mijn subwoofer. Bovenop het orgel staan mijn frontspeakers (iets boven oorhoogte, liefst zou ik ze een paar cm lager hebben). Naast mij staan de rear-speakers, bovenop van die Kallax-kasten van de IKEA, die hebben precies de goeie hoogte en je kunt ze mooi inrichten. Omdat het orgel onder een hoek van 45' staat, staat de ene kast+rearspeaker tegen de ene wand, en de andere kast+rearspeaker tegen de andere wand.

De schuine opstelling heeft bij mij als voordeel dat er symmetrie ontstaat t.o.v. mijn zit/luisterpositie op de orgelbank, zowel wat betreft de speakers als de wanden. Dat is gunstig voor het stereobeeld, maar ook voor de bas (als er staande golven ontstaan, zit je niet met het ene oor in de buik en met het andere oor in de knoop van die staande golf).

Ik weet dat de meningen verschillen, maar ik zou zelf wat betreft de geluidskwaliteit altijd afraden om speakers in een (orgel)meubel te verwerken. Het levert allerlei resonanties, reflecties en interferenties op. Weliswaar kun je dat gedeeltelijk corrigeren met bijv. Sonarworks, maar nooit helemaal. Het vertroebelt de geluidsweergave, en dat zou een factor kunnen zijn in het onbevredigend klinken van plenumregistraties.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 jan 2022 09:34

Re: Grotere speakers of meer speakers?

Ik weet dat de meningen verschillen, maar ik zou zelf wat betreft de geluidskwaliteit altijd afraden om speakers in een (orgel)meubel te verwerken. Het levert allerlei resonanties, reflecties en interferenties op. Weliswaar kun je dat gedeeltelijk corrigeren met bijv. Sonarworks, maar nooit helemaal. Het vertroebelt de geluidsweergave, en dat zou een factor kunnen zijn in het onbevredigend klinken van plenumregistraties.


Zolang je een nieuw akoestisch filter ontwerpt is er totaal geen bezwaar tegen inbouw of achter pijpenfront.

Een akoestisch filter bouwen is exacte kopie van het originele filter maar dan zonder kleuring of resonantie van een meubel/pijpfront.
Dat is niet te vergelijken met roomcorrectie
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com