Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Invloed hardware op kwaliteit geluid

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 2

Geregistreerd: 03 mei 2018 21:02

Bericht 01 maart 2022 20:53

Invloed hardware op kwaliteit geluid

Beste allemaal,

Ik ben van plan om mijn (analoge :) ) Johannus Opus 235 op korte termijn in te ruilen voor een Hauptwerk orgel.
Nu ik mij aan het oriënteren ben, zou ik graag wat meer willen weten in hoeverre de keuze voor bepaalde hardware (processor, geluidskaart, boxen, etc.) van invloed is op de geluidskwaliteit die het orgel produceert.

Als voorbeeldje deze 2 Youtube opnamen, beiden op het orgel van de St. Joriskerk in Westzaan:
- https://www.youtube.com/watch?v=5oh5rWxmBo8
- https://www.youtube.com/watch?v=HUq8sS6djRg

Los van de verschillende registraties, klinken de opnamen voor mij ook heel anders. Kan dat aan de hardware liggen? Of zijn het de instellingen in Hauptwerk zelf? Of houden m'n oren mij voor de gek :)

Ik ben dus een beetje zoekende - hopelijk dat jullie me een beetje op gang kunnen helpen :)

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 02 maart 2022 00:53

Re: Invloed hardware op kwaliteit geluid

Het verschil tussen de video's kan komen doordat je in Sweelinq (en vaak ook in Hauptwerk) kunt kiezen hoeveel direct versus indirect geluid (nagalm) je wilt horen.

De geluidskwaliteit is verder in principe hetzelfde: als je in Sweelinq/HW opneemt krijg je wav-bestanden met een hoge kwaliteit. Op YouTube wordt dit gecomprimeerd naar een veel lagere geluidskwaliteit (hoewel het een beetje op de rand van hoorbaarheid is dat je daar wat van merkt).

Los van opnames geldt voor het luisteren in je eigen (woon)kamer:
* type speakers en opstelling van de speakers zijn beslissend voor de geluidskwaliteit.
* geluidskaart heb je nodig, welke maakt veel minder uit zolang de latency (vertraging) niet te hoog is.
* processor maakt in principe niet uit voor de geluidskwaliteit, tenzij je zoveel gelijktijdige stemmen gebruikt dat je tegen de grenzen aanloopt van wat de processor aankan. Voor hele zware samplesets heb je dus een krachtige processor nodig.

Tenslotte: ja, je oren/hersenen kunnen je enorm voor de gek houden. Als je meent een of ander groot verschil in kwaliteit op te merken, is het vaak onthullend om een blinde test te doen (met natuurlijk precies hetzelfde volume en dezelfde registratie etc). Het valt dan heel vaak tegen welke verschillen hoorbaar zijn.

Berichten: 2

Geregistreerd: 03 mei 2018 21:02

Bericht 05 maart 2022 14:42

Re: Invloed hardware op kwaliteit geluid

Dank je wel voor je reactie Josq! Heb afgelopen dagen op diverse Hauptwerk orgels gespeeld - met ook diverse opstellingen van speakers en dat leidt inderdaad tot een heel andere klank. Al met al genoeg om eens goed over na te denken :)

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com