Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

ESI U86XT audio interface - tikken in audio

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 07 jun 2023 22:57

ESI U86XT audio interface - tikken in audio

Hallo Hauptwerkers,

Door een upgrade van m'n motherboard moest ik helaas afscheid nemen van m'n M-Audio Delta 1010LT (PCI 32bit). Gisteren heb ik een nieuwe audio-interface in gebruik genomen. Dit betreft een ESI U86XT.

Helaas loop ik tegen problemen aan: cpu-spikes in Hauptwerk (4.2) en daardoor af en toe in getik/gekraak in de audio. De cpu- meter in Hauptwerk slaat onregelmatig uit, zelfs wanneer er geen toetsen worden ingedrukt.

Inmiddels van alles geprobeerd:
* Schone windows 10 + hauptwerk installatie
* (her)Installatie van drivers (chipset, audio, USB, etc)
* Audio interface op verschillende USB 2.0 en 3.0 poorten aansluiten
* Uitzetten van Intel Boost, Speedstep, etc in de Bios (CPU draait dan op een vaste snelheid).
* Power management settings aanpassen (high performance)
* Windows processen checken via Task-Manager (geen bijzonderheden). PC is niet verbonden met internet.
* Audio ASIO buffer settings uitproberen (96 tot 1024 samples)
* Hauptwerk VST en Rearoute testen

Het resultaat blijft hetzelfde. Iemand nog een andere suggestie?

Heeft iemand ervaring met deze audio-interface of met een ander ESI product in combinatie met Hauptwerk?

Met vriendelijke groet,
Willem

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 jun 2023 10:59

Re: ESI U86XT audio interface - tikken in audio

Willem

Oorzaak is niet je nieuwe geluidskaart maar de PC met nieuw moederbord en Windows 10 is niet volledig geoptimaliseerd voor real-time audioverwerking.
Daarom is de cpu-meter in Hauptwerk onrustig en slaat onregelmatig uit.

Heb je met HWinfo ook gecontroleerd of de CPU op een vaste kloksnelheid draait?
Download: https://www.hwinfo.com/download/. Neem de portable versie (de middelste download op die webpagina).
Zipfile uitpakken en de 64 bits versie v an HWInfo opstarten. Je krijgt daarna o.a. een klein schermpje te zien met "CPU #0 Active clock". De groene balkje moeten stabiel blijven staan.

Ik lees niet in je verhaal of je ook services hebt uitgezet.

Hier staat het algemene recept om de PC te optimaliseren: https://pcorgel.nl/viewtopic.php?p=48822#p48822 met 3 sublinks.

(ik heb de titel van je bericht aangepast; "- tikken in audio" toegevoegd. Later verhuis ik het wel naar het Computer - subforum)

Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 08 jun 2023 15:17

Re: ESI U86XT audio interface - tikken in audio

Ok, bedankt Evert-Jan.
Ik ga er mee aan de slag. Heb inmiddels van meer kanten hulp aangeboden gekregen (o.a. met BIOS-settings).
CPU draait idd op vaste frequentie: 4,2GHZ

Update
Probleem is opgelost na stopzetten van alle services, het aanpassen van de BIOS settings (vaste CPU frequentie) en het aanpassen van energiebeheer Windows 10!
Deze zaken afzonderlijk toepassen werkt dus niet (voldoende). Het blijkt een kwestie van en-en.

De PC (I7 8700K 64GB = m'n voormalige game-PC) loopt nu prima met de polyphonie op 6400 en een buffersize van 256 op 48Khz.

Hartelijk dank voor de assistentie Evert-Jan en Henk!

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com