Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/3+P

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 aug 2021 20:46

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

hans schreef:Succes, en ik ben benieuwd naar je ervaring.

Ik heb een soort haat-liefde verhouding tot deze sampleset. Kleine registraties klinken mooi en overtuigend. Maar dat vind ik bij plena niet het geval.
Het echte orgel heb ik één keer gehoord en daarnaast de nodige opnames. Die luisterervaring heb ik met de sampleset niet kunnen bereiken.

Daarom ben ik des te meer benieuwd of de complete set een meerwaarde is tov vier kanalen.

gr. hans


Toch opmerkelijk Hans dat je de kleine registraties wel goed vind klinken maar het plenun niet?
Terwijl het plenum niets anders is dan een optelsom van de kleine goed klinkende registers.

Kan je afvragen ligt dat aan de set?
Of kunnen je speakers een bepaalde dynamiek minder goed aan?

Sommige speakers gaan bij hoger volume wat plenum automatisch is meer bundellen, en zal het tutti er versmeerd uitkomen.

Heb je al eens een meting gedaan om te kijken wat er mis is, kan ook nog een combinatie van speaker akoestiek zijn.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 31 aug 2021 22:53

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Ook ik vind de diverse plenumregistraties net niet bevredigend. Ik denk dat dit voor een aanzienlijk deel aan het windgedrag ligt: de fluctuaties lijken langzamer in de sampleset dan hoe ik ze hoor in opnames van het echte orgel. Plenumregistraties missen daardoor de juiste vorm van levendigheid.

Dus ik denk dat door het windgedrag en de modellering daarvan het niet opgaat dat een plenum niets anders is dan de optelling van individuele registers.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 sep 2021 08:09

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

josq schreef:
Dus ik denk dat door het windgedrag en de modellering daarvan het niet opgaat dat een plenum niets anders is dan de optelling van individuele registers.



Jos het windgedrag kijkt alleen naar de ingevoerde parameter bij een solo register, het windmodel maakt geen onderscheid tussen kleine en grote registraties, elk register heeft zijn vaste parameter.
dus een SPset is absoluut een optelsom van kleine registraties
kijk maar in de ODF daar staan per register de toegekende vaste waarde per groep, en per balg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 sep 2021 08:37

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Jan Wim schreef:
josq schreef:
Dus ik denk dat door het windgedrag en de modellering daarvan het niet opgaat dat een plenum niets anders is dan de optelling van individuele registers.



Jos het windgedrag kijkt alleen naar de ingevoerde parameter bij een solo register, het windmodel maakt geen onderscheid tussen kleine en grote registraties, elk register heeft zijn vaste parameter.
dus een SPset is absoluut een optelsom van kleine registraties
kijk maar in de ODF daar staan per register de toegekende vaste waarde per groep, en per balg


Nou als ik met mijn arm zoveel mogelijk toetsen indruk in de onderste octaven, dan heb ik bij 1 register een redelijk stabiele klank, maar bij een plenum een heel onstabiele klank. Dus het is niet echt een optelsom, althans niet in de zin dat de registers helemaal onafhankelijk van elkaar zijn.

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 01 sep 2021 11:15

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Jan Wim schreef:Toch opmerkelijk Hans dat je de kleine registraties wel goed vind klinken maar het plenun niet?
Terwijl het plenum niets anders is dan een optelsom van de kleine goed klinkende registers.

Kan je afvragen ligt dat aan de set?
Of kunnen je speakers een bepaalde dynamiek minder goed aan?

Sommige speakers gaan bij hoger volume wat plenum automatisch is meer bundellen, en zal het tutti er versmeerd uitkomen.

Heb je al eens een meting gedaan om te kijken wat er mis is, kan ook nog een combinatie van speaker akoestiek zijn.


Dag Jan Wim,

Bij andere samplesets ervaar ik het niet zo, ook niet bij de grotere. Daarom lijkt het mij terecht om eerder naar de sampleset dan naar de speakers te kijken.

De registratie van een plenum doe je ook niet zomaar, en is wat anders dan het volle werk. Gelukkig zijn er mooie films op YT waar je goed de registratie kunt zien. En daarnaast staan bij de demo's op de SP site ook de registraties vermeld. Daar heb ik best veel van geleerd.

Nogmaals, het kan best aan de speakers of Arc liggen, maar dan blijft het opvallend dat bv Krzeszow wel overtuigend klinkt.

gr. hans

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 01 sep 2021 11:23

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

josq schreef:Ook ik vind de diverse plenumregistraties net niet bevredigend. Ik denk dat dit voor een aanzienlijk deel aan het windgedrag ligt: de fluctuaties lijken langzamer in de sampleset dan hoe ik ze hoor in opnames van het echte orgel. Plenumregistraties missen daardoor de juiste vorm van levendigheid.

Dus ik denk dat door het windgedrag en de modellering daarvan het niet opgaat dat een plenum niets anders is dan de optelling van individuele registers.


Dag Jos,

Die levendigheid heeft het echte orgel wel.
En in kleinere registraties ook.
Dat neemt af als mixturen en scherp hun partij gaan meeblazen.

gr. hans

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 sep 2021 12:49

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

josq schreef:
Jan Wim schreef:
josq schreef:
Dus ik denk dat door het windgedrag en de modellering daarvan het niet opgaat dat een plenum niets anders is dan de optelling van individuele registers.



Jos het windgedrag kijkt alleen naar de ingevoerde parameter bij een solo register, het windmodel maakt geen onderscheid tussen kleine en grote registraties, elk register heeft zijn vaste parameter.
dus een SPset is absoluut een optelsom van kleine registraties
kijk maar in de ODF daar staan per register de toegekende vaste waarde per groep, en per balg


Nou als ik met mijn arm zoveel mogelijk toetsen indruk in de onderste octaven, dan heb ik bij 1 register een redelijk stabiele klank, maar bij een plenum een heel onstabiele klank. Dus het is niet echt een optelsom, althans niet in de zin dat de registers helemaal onafhankelijk van elkaar zijn.



Jos de ODF is opgebouwd als volgt.
Binnen 1 register krijgt iedere pijp een afzonderlijke flow rating, deze is echter niet variabel en zal zowel solo als in plenum exact dezelfde flowrate hanteren.

Daarna krijgt het complete register een waarde toegekend waarin de mate vast ligt hoeveel een kompleet register invloed mag hebben op de windlades. En balgen.
Dit is opnieuw niet variabel.

Daarna worden de balgen van SP voorzien van een parameter hoeveel ze invloed mogen hebben op de totaal consumptie van de flow.
De ene balg raakt daardoor eerder leeg of gevuld dan de andere balg.

Maar ook dat zijn geen variabellen.

Elke parameter in het model heeft zijn eigen unieke waarde,

Er zit geen algoritme ingebouwd op dat niveau.


Stel je neemt een 4voet ,die krijgt nu in het model een waarde die volgens een wetenschapelijke notatie wordt ingevuld die notatie ligt vast en kan niet mee bewegen.

Daarom hoor je altijd de zelfde pitch die een parameter uitvoert, en zal je nooit een pijpje horen overblazen.
Elk pijpje elk register krijgt vaste waardes, alleen de mate van pitching is een optelsom die ook vastligt.

Dus zal de optelsom van alle registers altijd het zelfde zijn, en kan hooguit het verschil tussen sets de dynamiek zijn.
Dit kan per set best ver uit eenlopen.
Daarom zal de ene set met minder uit eenlopende dynamiek beter uit een speakerconus komen dan een andere set
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 sep 2021 15:04

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Ha Jan Wim, jij hebt het windmodel natuurlijk veel beter bestudeerd dan ik.

Je zegt dat met een constante waarde vastligt hoeveel een compleet register invloed mag hebben op de windlades en balgen. Ik neem aan dat omgekeerd de berekende druk in de windlades en balgen invloed heeft op de windparameters van de pijpen. Ook dat zal dan gebeuren met een constante waarde.

Dus enerzijds hebben we te maken met constante waarden maar anderzijds met wederzijdse beïnvloeding ofwel een feedbackloop. Dan denk ik dat die feedbackloop de doorslag geeft en er voor zorgt dat de pijpen elkaar beïnvloeden, ondanks dat er allemaal constante waarden in het model staan.

Voorbeeld: een pijp ontstemt meer naarmate de druk in de windlade lager is. En de druk in de windlade is lager naarmate er meer pijpen open staan. Dus naarmate je meer registers opentrekt en grotere akkoorden speelt, is de druk in de windlade lager, en is er meer ontstemming, en op die manier beïnvloeden pijpen elkaar.

De verhouding tussen winddruk en ontstemming kan een constante waarde zijn. De hoeveelheid wind die een pijp per seconde afsnoept van een windlade (flowrate) kan ook een constante waarde zijn. Maar dat doet niet af aan het feit dat er een feedbackloop in het systeem zit en er dus onderlinge beïnvloeding is.

Nu lijkt het me helemaal geen slecht nieuws als er zulke wederzijdse beïnvloeding is. Ik zou me juist zorgen maken wanneer dat er niet is, want dat zou niet realistisch zijn.

Een typisch kenmerk van feedbacksystemen is dat ze oscillaties kennen. Die oscillaties hoor je terug in het echt en ook in de meeste Hauptwerk-samplesets. Soms lijkt het bijna een tremulant, en dat kan ook realistisch zijn.

Ik hoor die oscillaties terug in opnames vanuit de Martinikerk, bijvoorbeeld hier vanaf minuut 59 : https://www.youtube.com/watch?v=HObZ2P5towk
Het geluid maakt als het ware kleine sprongetjes, en de oscillaties zijn vrij snel, een paar keer per seconde. Vlak voor het eind hoor je het het sterkst.

In het sampleset hoor ik ook oscillaties, maar die zijn veel trager. Het zijn geen vrolijke sprongetjes meer, maar het inzakken van het geluid.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 sep 2021 19:51

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Jos oscillaties e.d worden zeker meegenomen in het model maar ook volgens vaste waarde.

De loopback die jij omschrijft is enigzins aanwezig maar in de odf wordt dat verwoord in een soort referentie schaal.
Waar bepaalde vaste parameters zich aan ijken.

Feitelijk in het model is dat 1 van de vele layers/filters.

Maar hoe je het wend of keert het blijft statisch neerwaarts beschreven

Het windmodel is beschreven vanuit flowconsumptie gedachte.

Nogmaals trek een 4v

Hoogste toon indrukken, en in het laagste octaaf een stevig akkoord indrukken.
Je zou nu de pitch van de hoogste toon moeten horen inzakken, dat wordt gesimuleerd in het model.

Maar hou de hoogste toon ingedrukt en laat abrupt het lage akkoord los.
In werkelijkheid zou de hoogste toon nu tijdelijk even een flow boost krijgen.
En in werkelijkheid zou dat kleine pijpje even overblazen.
Die terugkoppeling zit niet in het model.

Althans ik ben dat nergens tegen gekomen

beetje offtopic :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 02 sep 2021 09:13

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Jan Wim schreef:beetje offtopic :oops:

:lol:
Zeker wel leuk en leerzaam om te lezen.
Ik schreef dat ik een haat-liefde verhouding met de Martini sampleset heb.
Gisteren speelde ik muziek van Scheidemann in middentoon stemming.
En dat klinkt dan machtig mooi. Die muziek komt in mijn ogen dan echt tot leven en tot z'n recht.
Zonder mixtuur, dat dan weer wel.

Berichten: 65

Geregistreerd: 26 dec 2018 14:26

Bericht 02 sep 2021 11:08

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Na lang puzzelen met de volledige versie, ben ik nu tevreden.
Ik kreeg even een heldere gedachte ;)
Omdat ik een soort aversie heb tegen tremulanten heb ik deze gewoon niet geladen.
Ik kan nu alles op 20 bit laden en heb dan nog ruim voldoende over (15GB van de 64)

En het verschil tussen 4-kanaals en volledig is dan ook goed merkbaar.

Een volgende stap zou kunnen zijn de detuning app.....

groet, Kees

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 03 sep 2021 10:35

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

cvandewege schreef:En het verschil tussen 4-kanaals en volledig is dan ook goed merkbaar.

Een volgende stap zou kunnen zijn de detuning app.....

groet, Kees


Dag Kees,

Dat is fijn, dan heb je de upgrade niet voor niks gedaan.
Kun je ook aangeven wat het verschil is?
Hoe is het merkbaar, en wanneer?

Berichten: 65

Geregistreerd: 26 dec 2018 14:26

Bericht 03 sep 2021 17:10

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Dag Hans,

Het klinkt nu allemaal voller, imposanter.
Dit vooral omdat ik nu meer mogelijkheden heb om te mixen.
Ik raad het dus aan ;-)

Groet, Kees

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 04 sep 2021 12:26

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Dag Kees,

Net de specificaties van mn pc bekeken.
Die laten een upgrade naar de volledige versie niet toe.
Zelfs niet zonder tremulanten.

De IR's van Groningen heb ik vrijwel gelijktijdig met de sampleset aangeschaft.
Daar ga ik de komende tijd mee experimenteren.

En natuurlijk fijn dat de upgrade voor jou positief heeft uitgepakt!

groeten, hans

Berichten: 5

Geregistreerd: 29 feb 2016 20:31

Bericht 23 feb 2022 14:37

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Boeiende discussies en besprekingen hier.

Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen de 'Diffuse+rear' onderdelen (Vol 0+1 uit het full surround sampleset; momenteel ruim €400) tegenover de 'Diffuse Variant' die bijna €740 kost bij SP.
Of is dat precies hetzelfde?

Ik overweeg aankoop van deze sampleset, omdat ik de demo erg mooi vind, en de klank heel mooi.
Tot nu toe heb ik vooral met stereo weergave geexperimenteerd, maar ik kan me er wel het nodige bij voorstellen dat de nagalm op afzonderlijke speakers een beter resultaat kan geven.

Verder heb ik nog een technische vraag, die volgens mij zowel voor stereo als surround weergave relevant is:
Hoe stuur je een R/L gescheiden sample eigenlijk naar het juiste stereokanaal? Want Hauptwerk weet niet of ik de bv rechter luidspreker op kanaal 1 of 2 heb gezet (mijn geluidskaart geeft 8 mono-kanalen uit, die door Hauptwerk worden 'gebundeld', als ik het goed begrijp).

Als jullie het leuk vinden, wil ik mijn 'zelfbouw' creatie wel een keer voorstellen, maar dat gaat even duren.

Berichten: 50

Geregistreerd: 19 feb 2018 21:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 feb 2022 14:56

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen de 'Diffuse+rear' onderdelen (Vol 0+1 uit het full surround sampleset; momenteel ruim €400) tegenover de 'Diffuse Variant' die bijna €740 kost bij SP.
Of is dat precies hetzelfde?

Ik overweeg aankoop van deze sampleset, omdat ik de demo erg mooi vind, en de klank heel mooi.
Tot nu toe heb ik vooral met stereo weergave geexperimenteerd, maar ik kan me er wel het nodige bij voorstellen dat de nagalm op afzonderlijke speakers een beter resultaat kan geven.


Destijds heb ik bij SP een trial licentie gevraagd, ik kon toen een week lang de hele set uitproberen. Probeer eens een mail naar Jiri om te vragen of dit nog mogelijk is. Je kunt dan alle varianten uitproberen.

Absoluut een heel mooie set, ik kom hier steeds weer terug, vind het een van de meest inspirerende sets. Ik ben een liefhebber van romantische en moderne muziek en die speel ik toch heel veel en graag op deze set.
Recent de Steinmeyer Berlin van OAM met triallicentie uitgeprobeerd en die inspireert mij in het geheel niet.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 feb 2022 15:15

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

MBart schreef:Verder heb ik nog een technische vraag, die volgens mij zowel voor stereo als surround weergave relevant is:
Hoe stuur je een R/L gescheiden sample eigenlijk naar het juiste stereokanaal? Want Hauptwerk weet niet of ik de bv rechter luidspreker op kanaal 1 of 2 heb gezet (mijn geluidskaart geeft 8 mono-kanalen uit, die door Hauptwerk worden 'gebundeld', als ik het goed begrijp).

Als jullie het leuk vinden, wil ik mijn 'zelfbouw' creatie wel een keer voorstellen, maar dat gaat even duren.

L/R samples moet je bij het instellen van audiokwaliteit en geheugengebruik in MONO laden. Dus links bijv. FLuit 4 (L) en Fluit 4 (R) beiden als mono instellen.
Die Links en Rechts component registers hebben per toets 2 samples: een L sample waarin het audio in het linker kanaal zit en het rechter kanaal een stilte heeft en een R sample waar dit net andersom is. Je kunt ze daarom in mono laden omdat HW op basis van de inhoud van de sample deze via het linker of rechter kanaal afspeelt. Stereo laden mag ook, maar dan neemt het per register 2x zoveel geheugen (RAM) in beslag.

En natuurlijk moet je de zelfbouw hier even beschrijven / laten zien.

Over Groningen Vol. 0/1 versus de Diffuse variant moet een ander een antwoord geven; ik heb die set niet.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 25 feb 2022 19:39

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

MBart schreef:Boeiende discussies en besprekingen hier.

Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen de 'Diffuse+rear' onderdelen (Vol 0+1 uit het full surround sampleset; momenteel ruim €400) tegenover de 'Diffuse Variant' die bijna €740 kost bij SP.
Of is dat precies hetzelfde?



Volgens mij is er geen verschil. Vol 0+1 bevat de Diffuse- en Rear-kanalen. En is daarme de facto de 'Diffuse Variant'. Volume 2 bevat het Distant perspectief en Volume 4 het Direct perspectief. Dat vol 0+1 400 euro zou kosten zie ik trouwens niet op de website van Sonus Paradisi. Maar als je het voor die prijs ergens heb gezien, is het nogal een aanbieding.

Berichten: 5

Geregistreerd: 29 feb 2016 20:31

Bericht 01 maart 2022 22:49

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

@ajongbloed
prijs heb ik idd (helaas) verkeerd begrepen.
Nog even doorsparen...

Berichten: 50

Geregistreerd: 19 feb 2018 21:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 25 mei 2022 13:54

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

De set heeft een upgrade ondergaan, zojuist bericht gehad van Jiri.

Hello, Sonus Paradisi Sample Set user,
I published the St. Martini-Groningen Sample Set version 1.37 upgrade recently. St. Martini sample set was continuously criticised on the Hauptwerk Fora, especialy on the Dutch forum, for sounding sterile in plenum registrations. This was caused by the fine tuned mixtures used for the original release, because we wanted the organ to be in a perfect state, including good tuning.
However, when the organ is perfectly in tune, it may sound lifeless, and, indeed, digital. Every organbuilder and every organist is striving constantly to get his pipe organ in perfect condition and perfect tuning. And yet, in the digital domain of samples and virtual instruments, we have to introduce imperfections including bad tuning to make the sample set sound well.
For this reason, I looked for ways how to make the plenum sound less static. There were three ways to achieve this:

1.) random pipe mistuning via the pipe coupling and pipe detuning slider on the mixer.

2.) the raw mixture/multirank samples (often beating) added, selectable on the Mixer tab with a dedicated switch.

3.) less static wind model.

All these features contribute to hopefuly more casual and thus more lively sound of the plenum registrations of the version 1.37.

The first reactions were positive so far. All these features are user adjustable, and so those who liked the mint condition of the original version, they can disable the new features on the mixer tab.

The sample set is good for Hauptwerk 7, because of the new encryption mechanism.

The installation packages were updated in your Sonus Paradisi account.
You can visit "My Products" area, and download the fresh installation of the version 1.37 from there. (Again, you need Hauptwerk 7 to run the sample set!)

I have plenty of free trial licences - Full set with all the 8 channels, all the features - for one week. Unfortunately, iLok makes it impossible to test twice. So, if you have already had the trial licence before, you will not be able to run it again, unless you have another iLok account where there was no St. Martini licence previously. This is an iLok limitation, not a Sonus Paradisi limitation. If you wish to test the sample set, please let me know, I will add the trial licences to your account for free.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 mei 2022 17:46

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

De vertaling van bovenstaand bericht van Jiri:

Hallo, Sonus Paradisi Sample Set gebruiker,

Onlangs heb ik de St. Martini-Groningen Sample Set versie 1.37 upgrade gepubliceerd. St. Martini sampleset werd voortdurend bekritiseerd op de Hauptwerk Fora, met name op het Nederlandse forum, omdat het steriel zou klinken in plenum registraties. Dit werd veroorzaakt door de fijn afgestemde mixturen die gebruikt werden voor de originele uitgave, omdat we het orgel in een perfecte staat wilden hebben, inclusief een goede stemming.
Wanneer het orgel echter perfect in stemming is, kan het levenloos klinken, en inderdaad, digitaal. Elke orgelbouwer en elke organist streeft er voortdurend naar zijn pijporgel in perfecte staat en perfect gestemd te krijgen. En toch, in het digitale domein van samples en virtuele instrumenten, moeten we onvolkomenheden introduceren, inclusief een slechte stemming, om de sampleset goed te laten klinken.
Daarom heb ik gezocht naar manieren om het plenum minder statisch te laten klinken. Er waren drie manieren om dit te bereiken:

1.) willekeurige pijp mistuning via de pijpkoppeling en pijp detuning schuifregelaar op de mixer.

2.) de ruwe samples van mixtuur/samengestelde vulstemmen (vaak kloppend) toegevoegd, selecteerbaar op het Mixer tabblad met een speciale schakelaar.

3.) minder statisch windmodel.

Al deze eigenschappen dragen bij tot een hopelijk meer ongedwongen en dus levendiger geluid van de plenum registraties van de versie 1.37.

De eerste reacties waren tot nu toe positief. Al deze functies zijn aanpasbaar door de gebruiker, en dus kunnen degenen die de originele versie mooi vonden, de nieuwe functies uitschakelen op het mixer tabblad.

De sample set is goed voor Hauptwerk 7, vanwege het nieuwe encryptie mechanisme.

De installatie pakketten zijn bijgewerkt in uw Sonus Paradisi account.
U kunt naar "Mijn Producten" gaan, en daar de verse installatie van de versie 1.37 downloaden. (Nogmaals, u heeft Hauptwerk 7 nodig om de sample set te kunnen draaien!)

Ik heb genoeg gratis proeflicenties - Volledige set met alle 8 kanalen, alle mogelijkheden - voor een week. Helaas, iLok maakt het onmogelijk om twee keer te testen. Dus als je de proeflicentie al eerder hebt gehad, kun je hem niet nog een keer draaien, tenzij je een andere iLok account hebt waar eerder geen St. Martini licentie was. Dit is een iLok beperking, geen Sonus Paradisi beperking. Als u de sample set wilt testen, laat het me weten, dan voeg ik de proeflicenties gratis aan uw account toe.



Ralph Looy heeft een video ter demonstratie gemaakt met 25 minuten Noordduitse muziek: https://www.youtube.com/watch?v=vuNE3Mw0Af0
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 26 mei 2022 16:44

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Lees ik het nu goed dat de update alleen werkt vanaf V7 ivm "new encryption mechanism"? Is dit weer aangepast tussen V6 en V7?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 mei 2022 21:42

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Ja, met HW7 is de encryptie weer aangepast.
Dit staat niet in de release notes.
Er staat wel in dat alle orgels in HW7 bij de eerste keer laden automatisch door de lange laadprocedure gaan. De encryptie van de cache is dus ook aangepast.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 26 mei 2022 22:15

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Wat mij betreft, een zeer geslaagde upgrade. De set is levendiger geworden.

Berichten: 37

Geregistreerd: 09 jan 2019 10:13

Bericht 27 mei 2022 08:56

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Mooi dat het een geslaagde update is, maar ik zit op HW5. Betekent het nu dat ik eerst HW7 moet aanschaffen voordat ik de update kan installeren? Als dat zo is, zitten daar dan specifieke technische redenen achter die alleen in HW7 uitvoerbaar waren, of is het meer een commercieel gebeuren?
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com