Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 apr 2021 17:36

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

zeker Peter zelfs bij Dry is de akoestiek niet geheel te scheiden van de bron, al komt dry beter bij de bron dan semi-dry
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 apr 2021 18:53

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Fransvdl schreef:Ik heb de intonatie van John Boersma van Noordbroek overgenomen in Hauptwerk (Alt config 1) zodat ik kon vergelijken en omschakelen.
En nu, na een aantal weken speel ik meer op deze configuratie gebaseerd op de directe opname met of zonder gebruik van IR.

Voor wie het eens wil proberen, het boek met de instellingen en verdere uitleg is gratis aan te vragen bij John Boersma https://www.johnboersma.nl/noordbroek1.html

groet, Frans




Tja Frans.

In het verleden heeft dat nog al eens tot heftige discussies geleid op dit forum met bijna een schisma tussen de intonatie en contra-intonatie (zoals Jaap verwoorde!) aanhangers :lol:
Dat waren nog eens woelige tijden. lees het allemaal nog maar eens terug op dit forum er is veel over geschreven.

Gr Jan

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 16 apr 2021 14:35

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Hoi Jan,
Ik heb de voor en tegens wel gelezen, maar als je het zelf niet probeert... Bij mij is het goed uitgepakt op mijn bescheiden stereo installatie en klinkt het orgel nog wat directer en kan ik hierdoor ook de tremulant opnames inladen.
Voor orgels met meerdere kanalen is deze optie ook niet geschikt.
Noordbroek blijft voorlopig mijn mooiste sample-set.

Ben nu druk bezig met een nieuw orgel. deze keer voor mijzelf.
Groetjes Frans

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 18 apr 2021 11:39

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Fransvdl schreef:
wverschoor schreef:
Loosman schreef:... Wel blijft het gehannes met die perspectief schuifjes. ...

Ik heb de demo geïnstalleerd en heb inderdaad moeite die schuifjes in te stellen. Ze vliegen van minimum naar maximum. Erg onhandig! Ik neem aan dat dit ook bij de complete versie zo is? Hopelijk wordt dit nog verholpen. Of komt dit omdat ik HW4 heb?
Verder is de eerste indruk van de demo inderdaad erg positief!

Die schuifjes zijn inderdaad onhandig, bij de complete versie is dat ook zo, ik verwacht dat daar nog wel een update voor komt.
De sampleset is werkelijk prachtig!
ik gebruik DoMidi daarbij werken de schuifknopjes wel goed.
groet, Frans


Met betrekking tot de lastige schuifjes: dit betreft blijkbaar een bug of ontwerpkeuze in Hauptwerk zelf; Iedere pixel schuiven=beweging levert 1 midi waardewijziging op, met 128 pixels beweging heb je dus het volledige midi bereik van 128 te pakken. Deze functie is hard gecodeerd in Hauptwerk en dus niet instelbaar/schaalbaar voor de sampleset maker.
Bij lange schuiven komt dit fenomeen meer aan het licht dan bij korte schuiven. Bij virtuele draaiknopjes is deze werkwijze juist doeltreffend.
Bij het ontbreken van een oplossing op afzienbare termijn ligt het voor de hand om bij het ontwerp van nieuwe samplesets zoveel mogelijk gebruik te maken van korte(re) schuiven.

Berichten: 4

Geregistreerd: 02 apr 2018 15:49

Bericht 09 mei 2021 18:24

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Onlangs Noordbroek gekocht. Fantastisch. En geschikt voor HW 4.2 wat mij nog prima bevalt.
Hoeveel 4.2 gebruikers zouden er eigenlijk nog zijn? Is dit een minderheid of is het de zwijgende meerderheid?
Persoonlijk heb ik geen behoefte aan een update naar 5 of 6. Alle tijd die het vergt om de hele zaak opnieuw te installeren is verloren studie- en speeltijd. En studeren op Noordbroek is een groot genoegen. Graag meer 4.2 sets, Jiri.

Berichten: 7

Geregistreerd: 24 jan 2019 12:57

Bericht 05 maart 2024 14:10

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Noordbroek laden met Hauptwerk 4.2 lukt mij niet, de demo werkt goed en de gekochte versie installeren gaat prima, bij het laden van het orgel gaat het mis, Hauptwerk loopt vast, laden gaat tot 43% weet iemand hiervoor een oplossing?
vriendelijke groet,
Roelof

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 05 maart 2024 17:57

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Misschien heeft u te weinig ram geheugen, om het orgel in te laden.
Op de webpagina van Sonus Paradisi staan de specificaties vermeld zoals hier onder.

Requirements
RAM consumption: 8-channel surround
16-bit, other settings default: 23.7 GB
20-bit, other settings default: 39.2 GB (recommended)
24-bit, other settings default: 45.1 GB

RAM consumption: 2-channel (front-direct solo for a wet experience)
16-bit, other settings default: 6.7 GB
20-bit, other settings default: 10.5 GB
24-bit, other settings default: 12.2 GB
Screen resolution 1280x1024 px or more.
Polyphony of 4500 voices recommended for the full suround (2000 pipes minimum)

Willem.

Berichten: 35

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 06 maart 2024 11:39

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Over een tijdje zal de set ook een soort 'tijdscapsule' zijn:

https://www.orgelnieuws.nl/noordbroek-w ... eruggeven/

Een drietal stemmen (Octaaf 2', Sesquialter en Scherp van het Rugpositief) zullen worden vervangen door exemplaren die geheel in stijl van Schnitger worden gereconstrueerd.

Groet,

Ronald
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 06 maart 2024 20:26

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Ronald schreef:Over een tijdje zal de set ook een soort 'tijdscapsule' zijn:

https://www.orgelnieuws.nl/noordbroek-w ... eruggeven/

Een drietal stemmen (Octaaf 2', Sesquialter en Scherp van het Rugpositief) zullen worden vervangen door exemplaren die geheel in stijl van Schnitger worden gereconstrueerd.

Groet,

Ronald


Inderdaad: https://youtu.be/12O88ABCRuk?si=un2NsTt7uyarSWuZ
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 7

Geregistreerd: 24 jan 2019 12:57

Bericht 18 maart 2024 11:27

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

ja klopt, te weinig geheugen, is nu opgelost RAM 36 EN 1 tB,
Als de ( betaalde) sample wordt gedownload in Hauptwerk 4.2 dan wordt alleen de surround geladen, ik meende dat er ook een dry/wet" versie bestaat.

Vriendelijke groet,
Roelof

Berichten: 7

Geregistreerd: 24 jan 2019 12:57

Bericht 18 maart 2024 13:22

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Als van Noordbroek de ( betaalde) sample wordt gedownload in Hauptwerk 4.2 dan wordt alleen de surround geladen, ik meen dat er ook een dry/wet" versie bestaat, of alleen een surround?

Vriendelijke groet,
Roelof

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 maart 2024 18:50

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Er worden geen Wet sample sets meer geleverd. Ze zijn al een aantal jaren 4, 6 of 8 kanaals.

Kijk even op https://www.sonusparadisi.cz/en/organs/ ... organ.html en dan tabje Features. Onderaan staat "Surround format":
The sample set is offered in the Surround variant (8 channels). There are front-direct (semi-dry) channels, featuring the sound of the organ immediately in front of the organ case. The diffuse and the distant perspectives captured the sound in the church, further from the organ. The rear perspectives is designed for the rear speakers of the audio setup (where available). The perspectives can be mixed together freely to achieve any virtual listening position, or used separately - depending on the prefererences of the user. A dedicated "mixing desk" is available in Hauptwerk to mix the sound to the desired level.
Vertaald:
De sampleset wordt aangeboden in de Surround variant (8 kanalen). Er zijn front-direct (semi-droge) kanalen, die het geluid van het orgel direct voor de orgelkas laten horen. De diffuse en verre perspectieven leggen het geluid in de kerk vast, verder van het orgel. Het rear perspectief is gemaakt voor de achterluidsprekers van de audio-installatie (indien beschikbaar). De perspectieven kunnen vrij worden gemengd om elke virtuele luisterpositie te bereiken, of apart worden gebruikt - afhankelijk van de voorkeur van de gebruiker. Een speciale "mixer tab" is aanwezig in de sample set om het geluid naar eigen voorkeur te mixen.

Kijk ik op https://www.sonusparadisi.cz/en/blog/no ... ample-set/, dan zie ik dat de demo versie ook 8 kanaals is.
Deze is dus niet wet. Je hebt dus waarschijnlijk surround getest. Als je geen rear boxen hebt, dan merk je dat niet omdat de mixerschuiven standaard in de neutrale stand staan.

Je kunt van surround set wet maken door alleen Diffuse te laden en in het scherm menu 'Organ | Load organ, adjusting rank audio memory options' voor alle andere kanalen "Rank enabled" op NO zetten
Maar je kunt dit dus ook met de schuiven op[ het mixer tabblad bewerkstelligen. Alleen gebruikt het orgel wel meer geheugen (RAM) dan als je 2 kanalen laadt.

Berichten: 7

Geregistreerd: 24 jan 2019 12:57

Bericht 20 maart 2024 16:19

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

prima, ga ik proberen, bedankt
Orgel Roland C330 met externe actieve EventBas 20 speakers
Vriendelijke groet Roelof
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com