Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Welke sampleset voor koraalmuziek

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 12 mei 2021 15:47

Welke sampleset voor koraalmuziek

Welke raadt uw aan van deze?
Schiedam
Haarlem
Dudelange
Goerlitz
Martinie,Groningen.
Mijn favourieten zijn nu:
Heusden
Nijkerk
Noordebroek.
Alvast Bedankt!

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 24 mei 2021 06:54

Re: Welke sampleset voor koraalmuziek

Ik denk dat je met Noordbroek al heel ver komt, veel mooier gaat het niet worden denk ik.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 24 mei 2021 11:42

Re: Welke sampleset voor koraalmuziek

Hoi Pete,

Al een tijdje gebruik ik naar volle tevredenheid Schiedam. Zeer helder en toch niet star, mede dankzij het toegevoegde zwelwerk en het mooie windmodel. M.i. prima sample voor koraalmuziek, en we zingen en dwarsfluiten er ook heerlijk bij!
Betrap me erop dat ik weinig andere samples meer bespeel.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 24 mei 2021 12:07

Re: Welke sampleset voor koraalmuziek

Koraalmuziek heb je natuurlijk in allerlei stijlen. Het maakt nogal verschil of je de koraalfantasieen van Buxtehude of de psalmbewerkingen van Feike Asma wilt spelen... Dus de eerste vraag lijkt me: wat voor koraalmuziek?
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 24 mei 2021 12:16

Re: Welke sampleset voor koraalmuziek

Zelf gebruik ik veel Schiedam en Steinkirchen.

Op Schiedam kan alles van barok tot frans romantisch tot "nederlands romantisch". Hier speel ik verreweg het meeste op.
Maar soms wil ik even heel strak spelen en dan staat mijn pet meer naar Steinkirchen.

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 24 mei 2021 15:52

Re: Welke sampleset voor koraalmuziek

Dank uw voor de welgemeende reacties!
Het is namelijk voor Hollandse muziek van Den Toom,Heikoop,Mans enz.
De Hartelijke Groeten vanuit Canada!

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 24 mei 2021 16:53

Re: Welke sampleset voor koraalmuziek

Voor deze stijl zijn de Bavo en Martini minder geschikt. Schiedam lijkt me dan ook een betere optie.

Maar het Kam-orgel in de Grote Kerk lijkt mij nog beter aan te sluiten. Laat daar nou binnenkort een sampleset van uitkomen.

https://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=6&t=4289#p47833
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 24 mei 2021 17:21

Re: Welke sampleset voor koraalmuziek

pedro schreef:Dank uw voor de welgemeende reacties!
Het is namelijk voor Hollandse muziek van Den Toom,Heikoop,Mans enz.
De Hartelijke Groeten vanuit Canada!


Het Bavo orgel van Haarlem is hier zeer geschikt voor hoor. En kwalitatief ook nog eens een bijzonder mooie sampleset!! Zeer aan te bevelen.

Prachtige Cornet, Sesquialter en Trompet als uitkomende stemmen. Ook mooie 8 - 4 - 3 combinatie op zowel rug als bovenwerk. En de Vox Humana en de Dulciaan niet te vergeten met de milde tremulant.

Mans en Heykoop hebben er CD's opgenomen en Den Toom heeft er zijn jubileum gevierd, dus dat zegt ook wel wat.
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 24 mei 2021 18:12

Re: Welke sampleset voor koraalmuziek

Ik heb het idee dat ieder "stadsorgel" geschikt is voor jouw doel.

Nu zijn er wat nuances in de orgels aan te brengen, maar een verkeerde aanschaf is denk ik met genoemde orgels niet echt mogelijk.
Bij de Martinie kerk ga je echt naar een Schnittger toe. Dat lijkt me voor jouw repetoire niet meteen voor de hand liggend.
En de Bavo, Dudelange, Schiedam of eventueel Dordrecht, tja... dan ga je wat meer naar je budget kijken en misschien ook naar andere dingen. (gebruik je hoofdtelefoon of speakers) Ben je erg tevreden over een bepaald bedrijf waar je al andere samplesets van hebt, etc.

Ga ook lekker neuzen op contrebombarde en luister met je "orgelconfiguratie".

Iedereen is ook welkom in het mooie Almere-Buiten om wat te proberen, maar bij mij in de buurt wonen naar mijn weten niet veel hauptwerk gebruikers. (En als jij in Canada woont is langskomen in Almere misschien ook wel een beetje overdreven... :D )

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 24 mei 2021 19:21

Re: Welke sampleset voor koraalmuziek

Karel van Ingen schreef:Ik heb het idee dat ieder "stadsorgel" geschikt is voor jouw doel.

Nu zijn er wat nuances in de orgels aan te brengen, maar een verkeerde aanschaf is denk ik met genoemde orgels niet echt mogelijk.
Bij de Martinie kerk ga je echt naar een Schnittger toe. Dat lijkt me voor jouw repetoire niet meteen voor de hand liggend.
En de Bavo, Dudelange, Schiedam of eventueel Dordrecht, tja... dan ga je wat meer naar je budget kijken en misschien ook naar andere dingen. (gebruik je hoofdtelefoon of speakers) Ben je erg tevreden over een bepaald bedrijf waar je al andere samplesets van hebt, etc.

Ga ook lekker neuzen op contrebombarde en luister met je "orgelconfiguratie".

Iedereen is ook welkom in het mooie Almere-Buiten om wat te proberen, maar bij mij in de buurt wonen naar mijn weten niet veel hauptwerk gebruikers. (En als jij in Canada woont is langskomen in Almere misschien ook wel een beetje overdreven... :D )

Groetjes,
Karel


Misschien ontmoeten we elkaar eens in Almere, Karel , ik woon nu in Parkwijk. En moet de boel nog even opnieuw aansluiten na de verhuizing.
Groet
Albert
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 24 mei 2021 22:38

Re: Welke sampleset voor koraalmuziek

Cheesecorner schreef:Voor deze stijl zijn de Bavo en Martini minder geschikt. Schiedam lijkt me dan ook een betere optie.

Dat is inderdaad wat te stellig geschreven . . . ;)
Zelf speel ik bijna alles op de Martini. Ik vind het een pracht set! Maar het is minder voor de hand liggend en echt een Barok orgel. Op de Bavo kun je een breder repertoire kwijt.
Voor deze stijl is een zwelwerk soms ook mooi te gebruiken, vandaar dat de andere opties mij meer voor de hand lijken te liggen.

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 25 mei 2021 10:24

Re: Welke sampleset voor koraalmuziek

pedro schreef:Dank uw voor de welgemeende reacties!
Het is namelijk voor Hollandse muziek van Den Toom,Heikoop,Mans enz.
De Hartelijke Groeten vanuit Canada!


Hallo Pedro,

Kijk eens waar deze mannen zelf hun CD/TV opnames doen. Over het algemeen op orgels in een kerk met voldoende lange nagalm/akoestiek. Op de samlesets van dergelijke orgels, liefts met gesamplede tremulanten komt deze categorie muziek nu eenmaal het beste tot zijn recht. Je kunt dan denken aan Kampen, Rotterdam Utrecht en evt. ook Zutphen. Haarlem en Schiedam ken ik zelf niet, maar ook Tholen/Heusden/Zeist of zelfs Doesburg heb je een mooie set aan.

Andere alteratieven zijn Zwolle en de Martini in Groningen , of zou je kunnen denken aan -het orgeltype- in de Laurentius in Rotterdam of eventueel iets uit de categorie Frans-Romantisch (Cavaille-Coll, Metz, Caen, St. Omer) of ook Englse orgels als Salesbury/Hereford. (deze laatste helaas niet in surround) en misschien vergeet ik er nu wel eentje...

En voor Hauptwerkers in de toekomst natuurlijk ook Dordrecht, en wie weet komt ooit Amsterdam, Bolsward of Hasselt.. Keep dreaming :-)

Dus naast Contrebombarde, snuffel eens in de meer of minder bekende CD-uitgaven van de afgelopen jaren, waarbij je soms even moet zoeken in het booklet naar de opnamelocatie/datum.

WiBo

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 25 mei 2021 19:34

Re: Welke sampleset voor koraalmuziek

Harm: Al een tijdje gebruik ik naar volle tevredenheid Schiedam. Zeer helder en toch niet star, mede dankzij het toegevoegde zwelwerk en het mooie windmodel. M.i. prima sample voor koraalmuziek, en we zingen en dwarsfluiten er ook heerlijk bij!
Betrap me erop dat ik weinig andere samples meer bespeel.


Karel: Op Schiedam kan alles van barok tot frans romantisch tot "nederlands romantisch". Hier speel ik verreweg het meeste op.
Maar soms wil ik even heel strak spelen en dan staat mijn pet meer naar Steinkirchen.


Over de opmerkingen van Harm en Karel over het sample set Schiedam sluit ik mij bij aan.
Een mooi sample set.
Zelf speel ik veel koraalmuziek van Zwart en Asma ( ook wel muziek van door jou genoemde organisten ) dat klinkt er erg goed op.
Je kan ook bij Sygsoft voor €25,00 een volledige licentie voor 2 weken nemen, kan je de set goed uitproberen.

Groet,

Hans

Berichten: 11

Geregistreerd: 12 nov 2015 10:42

Bericht 25 mei 2021 21:21

Re: Welke sampleset voor koraalmuziek

Heb zelf net de sampleset van de Laurentius te Rotterdam aangeschaft... Prachtig set, geweldig orgel. Veel klankmogelijkheden. Zeker voor de muziek die je noemt!! Neem hem zeker in overweging!

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 26 mei 2021 18:02

Re: Welke sampleset voor koraalmuziek

Dank uw zeer voor al de info!
Zal misschien nog wachten met nieuwe aanschaf.
Heb gisteravond de detuning App geinstalleerd en de sample sets die ik nu heb klinken als nieuw :)
Heb nu enkel nog maar Noordebroek ermee gespeeld maar klinkt echt fantastisch.! Echt een warm,zangerig orgel geworden.
Hartelijke groeten!

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com