Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Opname Cavaillé-Coll-Mutin Osnabrück

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 17 okt 2022 23:19

Opname Cavaillé-Coll-Mutin Osnabrück

Vandaag hebben wij (na enige onderhandeling...) de toezegging gekregen om het 1898 Cavaillé-Coll-Mutin koororgel (IIP/14) in de St. Petri Dom in Osnabrück (D) op te mogen nemen voor Hauptwerk. Dit orgel is enigszins vergelijkbaar met St. Eucaire.
We zijn hier erg blij mee. Ofschoon klein: het is het een fantastisch instrument wat in de ruimte geweldig toch zijn recht komt. De akoestiek van de kerk is ongeveer 6 seconden. De opnames (4-kanaals) staan gepland voor deze winter.
http://www.orgbase.nl/scripts/ogb.exe?database=ob2&%250=2007476&LGE=EN&LIJST=lang

Berichten: 87

Geregistreerd: 03 maart 2011 15:08

Bericht 18 okt 2022 11:28

Re: Opname Cavaillé-Coll-Mutin Osnabrück

Ik dacht dat Raalte ook uit zou komen. Wanneer komt deze of komt Raalte niet?
Groeten
Arend L.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 18 okt 2022 20:57

Re: Opname Cavaillé-Coll-Mutin Osnabrück

arendl schreef:Ik dacht dat Raalte ook uit zou komen. Wanneer komt deze of komt Raalte niet?

Uiteraard wel ! Met Raalte zijn we nog aan het bèta-testen en moet nog worden geprogrammeerd. Naar verwachting komt hij in 2023 uit. Maar ondertussen maken we ook nog opnames van andere orgels voor toekomstige sets.

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 18 okt 2022 21:12

Re: Opname Cavaillé-Coll-Mutin Osnabrück

Een bescheiden orgel, in een grootse ruimte. Een mooie toezegging uit Osnabruck ! Op Spotify is een CD-opname te beluisteren, deze is te vinden op https://open.spotify.com/album/5m9ZRmIG ... NhqHVb4M4A. Dit geeft een aardige indruk van dit instrument !

Succes Danny !

Wim Boer
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 22 okt 2022 00:03

Re: Opname Cavaillé-Coll-Mutin Osnabrück

WiBo schreef:Een bescheiden orgel, in een grootse ruimte. Een mooie toezegging uit Osnabruck ! Op Spotify is een CD-opname te beluisteren, deze is te vinden op https://open.spotify.com/album/5m9ZRmIG ... NhqHVb4M4A. Dit geeft een aardige indruk van dit instrument !
Succes Danny !


Dank je Wim ! In ieder geval iemand die het waardeert... We gaan ons best doen om het straks zo goed mogelijk weer te geven.

Berichten: 87

Geregistreerd: 03 maart 2011 15:08

Bericht 22 okt 2022 18:44

Re: Opname Cavaillé-Coll-Mutin Osnabrück

Dag Danny,

Op 13 mei 2017 schreef je op dit forum met betrekking tot Raalte:
Wij zijn klaar voor de opname ! Deze start op 10 juni a.s.

Nu, 5 1/2 jaar later, is de set nog niet beschikbaar. Als simpele eindgebruiker vind ik dat het dan heel lang duurt.

Natuurlijk zal eaa verklaarbaar zijn en streven naar kwaliteit is niet verkeerd, maar toch...

Succes met het opnemen en uitbrengen van het mooie orgel in Osnabrück.

Groeten
Arend L.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 22 okt 2022 23:03

Re: Opname Cavaillé-Coll-Mutin Osnabrück

arendl schreef:Op 13 mei 2017 schreef je op dit forum met betrekking tot Raalte:
Wij zijn klaar voor de opname ! Deze start op 10 juni a.s.

Nu, 5 1/2 jaar later, is de set nog niet beschikbaar. Als simpele eindgebruiker vind ik dat het dan heel lang duurt.
Natuurlijk zal eaa verklaarbaar zijn en streven naar kwaliteit is niet verkeerd, maar toch...
Succes met het opnemen en uitbrengen van het mooie orgel in Osnabrück.


Hallo Arend,

Ja, dat klopt natuurlijk en dat is ook wel erg lang. Ja, we lopen 2 jaar achter op schema. Eigenlijk hoef ik het niet eens uit te leggen, maar dit heeft een aantal oorzaken (dit is interne info die ik wel wil delen):

* We hadden wat issues tijdens de opnames in 2017 en hebben daarom ook aanvullende sessies in 2018 en 2019 gehad.
Gepland staat nog een sessie eind dit jaar waarin we een paar registers opnieuw gaan doen.
* Rondom de kerk is nogal wat verkeer en bijgeluiden. Ook in de kerk waren onverklaarbare geluiden te horen. De nabewerking van de samples moet daarom mega-exact worden uitgevoerd. Bovendien is de ruis van de motoren boven enorm. Bedenk wel: Jiri Zurek was ook gevraagd voor dit orgel, maar zag het niet zitten. 'Teveel werk' zei hij.
* Het bleef blijvend moeilijk om een 'opnameteam' te formeren, maar ook om de kerk te reserveren voor een sessie. Bij alle sessies waren drie mensen betrokken voor het indrukken van de toetsen. Helaas deed niet elke hulp zijn werk even goed... Ook het opbouwen -en afbreken van apparatuur en statieven kost veel tijd. Ik heb inmiddels ruim 60 uur in de kerk doorgebracht tijdens onze avond -en nachtopname sessies.
* De kerk heeft 6 seconden akoestiek. De opname (met 6 microfoons) wordt uiteindelijk teruggebracht naar front -en rear samples. We proberen per register zo goed mogelijk de balans tussen direct -en indirect vs. de akoestiek neer te zetten. Dat kost veel tijd.
* Mijn 'team' bestaat uit mezelf (ik leid het project en doe het totale geluid), een externe programmeur en een vriend die helpt met de graphics. Naast een fulltime baan en een gezin heb ik nogal weinig tijd per week over om hieraan te besteden. Dus ik heb geen uitgebreid team tot mijn beschikking vs. sommige anderen.
* Tijdens Corona lag bijna alles stil omdat ik ook anderen niet kon bezoeken om zaken door te spreken.
* De totale database van opnames, testopnames en bèta-samples beslaat nu ruim 700 Gb. ! Veel om uit te kiezen dus..
* Het 'op tijd' zetten van de samples hebben we inmiddels onder controle. We willen graag een mix van hoe het orgel klinkt achter de speeltafel vs. vanuit een hoek van 45 graden: 10 meter schuin onder de orgelbalustrade. Daar klinkt hij nl. het beste. Dat vergt nogal wat tijd om sporen op elkaar af te stemmen vs. directheid en akoestiek e.d. want het gaat mag niet gaan klinken als een enorme galm-bak !

En zo zijn er nog wel een paar zaken. De bèta-test van de registers die al af zijn (nu 90%) is nagenoeg voltooid. Deze winter/ begin volgend jaar gaan we de programmeer-omgeving verbeteren (ook qua graphics) waarbij we ook het windmodel nog moeten programmeren en testen.
Je begrijpt wellicht dat dit hele project iets verder gaat dan louter microfoons plaatsen en opnemen. Het komt in dit geval vnl. ook aan op nabewerking (waarbij een register vaak meerdere keren / per sample/ pijp wordt herzien), planning van het project, uittesten tot je erbij neervalt, enz. Ik ben geen hobbyist, maar opgeleid als sound-engineer en wil daarom graag dat alles 'klopt' en perfect klinkt, want ik ga geen half-af product uitbrengen binnen een jaar na de opname.
Dat kost duidelijk veel tijd en daarom heb ik er inmiddels een paar 1000 uur in zitten. Dat verdien ik niet meer terug. Dat hoeft ook niet, maar perfectie kost tijd en Raalte zal uitkomen, volgens mijn plan in 2023 !
Waarschijnlijk wist je niet wat er allemaal bij komt kijken, maar nu hopelijk wel.

Groet, Danny
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 22 okt 2022 23:39

Re: Opname Cavaillé-Coll-Mutin Osnabrück

arendl schreef:Succes met het opnemen en uitbrengen van het mooie orgel in Osnabrück.

Ik ben ervan overtuigd dat ook deze sampleset in 2023 wordt gelanceerd.
Het orgel is dan 125 jaar oud, dus een mooie gelegenheid....
Avatar gebruiker

Berichten: 85

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 25 okt 2022 19:13

Re: Opname Cavaillé-Coll-Mutin Osnabrück

Trouwens: Mijn avatar is van dit orgel! 100 km verderop.

Veel geluk!

Muzikale groeten
Matthias

Berichten: 87

Geregistreerd: 03 maart 2011 15:08

Bericht 26 okt 2022 09:14

Re: Opname Cavaillé-Coll-Mutin Osnabrück

Goede morgen Danny,

Je kijkje in de keuken is erg verhelderend. Als simpele eindgebruiker van Hauptwerk laad ik diverse orgels zonder ergens bij stil te staan. Petje af dat je ondanks alles van plan bent om Raalte af te ronden. Heel veel succes. Hopelijk is Osnabrück wat makkelijker op te nemen (minder verkeerslawaai / stillere motoren van het orgel).
Jiri heeft in het verleden al meerdere orgel 'laten schieten' omdat de motoren teveel lawaai maken.

Groeten
Arend L.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 31 okt 2022 00:01

Re: Opname Cavaillé-Coll-Mutin Osnabrück

arendl schreef:Je kijkje in de keuken is erg verhelderend. Als simpele eindgebruiker van Hauptwerk laad ik diverse orgels zonder ergens bij stil te staan. Petje af dat je ondanks alles van plan bent om Raalte af te ronden. Heel veel succes. Hopelijk is Osnabrück wat makkelijker op te nemen (minder verkeerslawaai / stillere motoren van het orgel).
Jiri heeft in het verleden al meerdere orgel 'laten schieten' omdat de motoren teveel lawaai maken.


Hallo Arend,
Ja, inderdaad. Het orgel in Osnabrück is relatief veel kleiner, dus ik verwacht niet veel motorlawaai.
Moge duidelijk zijn dat het ontwikkelen van een sampleset heel veel tijd kost. Niet alleen het plannen en opnemen, maar daarna nog het na-bewerken en programmeren van het geheel. Ook hecht ik veel waarde aan het testen.
Best een zware opgave als je overdag ook nog fulltime aan het werk bent en al je vrije tijd gaat erin zitten, maar ik heb het ervoor over ! De opnames in Osnabrück staan trouwens gepland in de avond/nacht op 29 november a.s.

Groet,
Danny
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 08 nov 2022 14:46

Re: Opname Cavaillé-Coll-Mutin Osnabrück

dkoschinski schreef:
arendl schreef:Je kijkje in de keuken is erg verhelderend. Als simpele eindgebruiker van Hauptwerk laad ik diverse orgels zonder ergens bij stil te staan. Petje af dat je ondanks alles van plan bent om Raalte af te ronden. Heel veel succes. Hopelijk is Osnabrück wat makkelijker op te nemen (minder verkeerslawaai / stillere motoren van het orgel).
Jiri heeft in het verleden al meerdere orgel 'laten schieten' omdat de motoren teveel lawaai maken.


Hallo Arend,
Ja, inderdaad. Het orgel in Osnabrück is relatief veel kleiner, dus ik verwacht niet veel motorlawaai.
Moge duidelijk zijn dat het ontwikkelen van een sampleset heel veel tijd kost. Niet alleen het plannen en opnemen, maar daarna nog het na-bewerken en programmeren van het geheel. Ook hecht ik veel waarde aan het testen.
Best een zware opgave als je overdag ook nog fulltime aan het werk bent en al je vrije tijd gaat erin zitten, maar ik heb het ervoor over ! De opnames in Osnabrück staan trouwens gepland in de avond/nacht op 29 november a.s.

Groet,
Danny

Ben zeer benieuwd. Ik ken het orgel, is erg fraai! En een weelderige akoestiek. Doe je best ;)

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com