Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Even voorstellen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 9

Geregistreerd: 19 okt 2020 17:30

Bericht 06 nov 2020 22:21

Even voorstellen

Hallo Allemaal,

Ik ben Hendrik den Dunnen en ben pas lid geworden en wil me even voorstellen.
Daarvoor was ik al wel eens te vinden op het forum, omdat er gewoon heeel veel info gedeeld is!!

Na ongeveer 3 jaar gebouwd te hebben aan mijn orgel is hij inmiddels zo goed als af. hij staat in de huiskamer en ben er dan ook erg blij mee. Ik heb het sample set van Utrecht geïnstalleerd en het klinkt prachtig! MAAR, ik heb een heel (goed hoorbaar) knetterend geluid in de speakers. Dit is eigenlijk altijd, maar niet constant. of je 1 trekregister open hebt of 40 dat maakt niet uit en soms hoor je het ook als je niets doet. ondertussen ben ik al dagen het forum aan het bestuderen om te kijken waar de fout kan zitten. ik heb volgens mij alles bekeken en geprobeerd wat op het forum te vinden is maar ik kom er niet uit.

Ik heb een nieuwe PC gekocht bij een hauptwerk orgelbouwer incl. geluidskaart en 4 actieve speakers front MFB 544/ rear MFB 541 Ik heb alle stekkers van de computer (master) midi, geluidskaart, beeldscherm, verlichting en speakers in een master/slave stekkerdoos zitten.

Ik hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen,

Groet,
Hendrik
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 nov 2020 00:11

Re: Even voorstellen

Hendrik

Welkom op het Hauptwerk forum.

Ik kan me voorstellen dat je blij bent met je orgel. Het ziet er goed en volwaardig uit.

Wat betreft de storing: ik ga er van uit dat de Hauptwerk orgelbouwer de PC geoptimaliseerd heeft voor Hauptwerk. Dus dat de processor op constante snelheid loopt want dat is 1 mogelijkheid voor een tikken in het geluid en dat ook knetterend kan zijn.
Ik zou het toch even controleren. Je kunt dat controleren met HWInfo64.
Download de Portable versie vanaf https://www.fosshub.com/HWiNFO.html.
Het bestand uitpakken op de HW PC en dan de 64 bits versie starten.
Op het eerste schermpje op 'run' klikken. Het nu volgende scherm zie je een aantal groene balkjes. Het aantal is afhankelijk van het aantal cores in de processor. Deze groene balkjes moeten stabiel op bijna de maximale stand stil blijven staan.
Bewegen ze of staan ze links, dan is de PC niet goed afgeregeld.

Staat de balkjes stil, dan blijft een storing in het audio zelf over. Bijv. de kabels van de geluidskaart naar de MFB's pakt de storing op. Ze werken als antenne.
- Hoe lang zijn de kabels?
- Koppel desnoods voor de test de Rear kabels even af. Is het dan minder of zelfs weg?
- Ik zie ledlampen in het orgel. Kun je die uit doen om te kijken of het daar vandaan komt. Geldt ook voor andere verlichting in de buurt.
- als de PC zelf WiFi heeft, dit even uitzetten
- GSM antenne in de buurt?


Toegevoegd op 7-11-2020 10:20
Staat de Superfetch/Sysmain service uit?

Berichten: 9

Geregistreerd: 19 okt 2020 17:30

Bericht 07 nov 2020 11:24

Re: Even voorstellen

Evert,

Hartelijk dank voor dit snelle en duidelijke antwoord. Dit heb ik inderdaad nog niet bekeken! Ik laat het weten of dit het probleem veroorzaakt.

Prettig weekend.

Groet,
Hendrik
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 nov 2020 13:13

Re: Even voorstellen

Inderdaad een heel mooi orgel Hendrik!
Ik hoop dat je de storing kunt verhelpen.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 07 nov 2020 20:43

Re: Even voorstellen

Wat een mooi orgel Hendrik! Knap werk en netjes uitgevoerd.
Heerlijk genieten van het orgelspelen achter zo'n mooi orgel met pijpenfront.

Veel speelplezier!
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Berichten: 9

Geregistreerd: 19 okt 2020 17:30

Bericht 09 nov 2020 23:15

Re: Even voorstellen

Evert-Jan,

Even een update, van het weekend ben ik nog even bezig geweest.

Ik heb HWInfo64. geprobeerd, maar de balkjes blijven stabiel dus ik ga ervan uit dat de processor op constante snelheid loopt. verlichtingsstekker heb ik eruit gehad, dan blijft knetteren ook. ik heb de kabels uit de rear speakers heb ik los gehad en dan blijft het net zo erg als anders. verder staat de wifi uit. alle services staan uit zoals beschreven hier op het forum. Dus ik weet het niet meer. (het knetteren is heel wisselend, soms bijna constant, soms een tijdje niet) dus geen touw aan vast te knopen.

Het gekke is, dat ik het orgel volledig opgebouwd heb in de schuur voordat ik ging verven. ik had alleen een oude computer en een andere geluidskaart en twee speakers aangesloten i.p.v. vier. de geluidskaart was een Behringer UMC204HD maar het werkte goed, je hoorde wel eens een tik, maar deze computer was niet klaargemaakt voor HW en zat aan internet, maar geen kraakjes of knetteren.
Ik dacht er goed aan te doen om een nieuwe pc te kopen en een nieuwe geluidskaart een iconnect AUDIO2+ maar het is zo niet wat ik voor ogen had. het speelt gewoon niet plezierig.

De kabels die er tussen zitten zijn 2 meter lang, maar ik betwijfel of het dat is omdat het in de bouwfase geen probleem heeft gegeven. Wat ik nu nog kan doen is de oude geluidskaart proberen of het dan over is, maar ergens vindt ik het jammer. hopelijk kan ik het zo oplossen.

Heb jij nog enig idee wat het kan zijn?

Groet,
Hendrik

Berichten: 9

Geregistreerd: 19 okt 2020 17:30

Bericht 09 nov 2020 23:19

Re: Even voorstellen

Jaap en Jan, bedankt voor de complimenten!
ik ben er zeker blij mee (op de storing na dan;)

Berichten: 63

Geregistreerd: 06 maart 2013 20:24

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 09 nov 2020 23:22

Re: Even voorstellen

Je geeft aan een andere geluidskaart geinstalleerd te hebben, het lijkt iets van een driver/buffer probleem. Wat je zou kunnen proberen is de ASIO4ALL drivers installeren en/of de ASIO drivers van de nieuwe geluidskaart.
Verder checken of de buffer size in HW overeen komt met de buffer size in de geluidskaart.

Succes.

Gr. Marien

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 nov 2020 23:57

Re: Even voorstellen

Oké, ik denk dat het met de PC wel goed zit.

Aanvullend op het punt van Marien:

Dan kan het de geluidskaart zijn of de bekabeling of de omgeving, waar het orgel nu staat. Bij het laatste denk ik aan het door de kabels oppikken van een storend signaal (werking als antenne).

Vraag: heb je zelf de kabel tussen geluidskaart en MFB gemaakt? Wat voor konnektor zit er aan de kant van de geluidskaart? Met 2 zwarte ringen of met 1 ring? En zit in geval van 2 ringen het metalen gedeelte tussen de ringen (2) ook aan de afscherming in de kabel net zoals het lange metalen deel van de plug (1)?

Jack plug.jpg


Heb je in de omgeving waar nu het orgel staat voedingsadapters (telefoonopladers e.d of bijv. tbv ledlampen)? Zo ja, die even uit het stopcontact trekken (schakelende voedingen kunnen magnetische straling uitzenden of storing teruggeven aan het stopcontact omdat ze niet goed ontstoord zijn).

Zit de PC in een geaard stopcontact?

Wordt de geluidskaart gevoed via de USB kabel of gebruik je een netadapter? In het laatste geval, gebruik een een verlengsnoer om het elders in een stopcontact te stoppen (liefst een andere groep).
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 9

Geregistreerd: 19 okt 2020 17:30

Bericht 10 nov 2020 00:56

Re: Even voorstellen

Om bij Marien te beginnen. Ik gebruik nu de software die bij de geluidskaart hoort en daar zit asio driver al in. Maar ik weet niet of het invloed heb als ik deze originele driver verwijder en asio4all installeer? Buffer size kijk ik morgen nog even na.

Evert, ik heb geen andere apparaten bij het orgel staan. Wel 2 schemerlampen. Mijn pc zit in een geaard stopcontact, ik heb wel al een keer geprobeerd om een verlengsnoer ertussen te doen zonder aarde maar dat loste het probleem niet op. USB adapter zit er wel in het stopcontact, die zal ik er ook tussenuit halen want hij hoeft er niet tussen te zitten. Ik heb de kabels er zelf tussen gemaakt met een verloopje van Jack naar din (20cm) en dan een vanaf het verloopje een din kabel van 2 mtr naar de mfb

Wel super dat JULLIE zo goed meedenken!! Dank je wel!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 nov 2020 12:18

Re: Even voorstellen

Hendrik

dit verloopje is een stereo verloopje, terwijl je in jouw geval (omdat de MDF een asymmetrische aansluiting heeft) een mono nodig hebt. De jackpluguitgangen van een geluidskaart zijn altijd mono.

In de MDF's worden volgens mij in de MDF, waarop je de kabel met DIN plug aansluit, signalen voor L & R verwacht. Het ene audiokanaal is voor de box, waarop de kabel is aangesloten, terwijl het andere audiokanaal via de doorluskabel naar de andere box gaat.
In dat geval moeten er aan de DIN plug 2 kabels met elk een MONO jackpluggen gesoldeerd worden. De ene jackplug zit aan pin 1 (signaal voor rechts) en 2 (afscherming) van de dinplug en voor het andere (linker) kanaal de andere jackplug aan pin 3 (signaal) en 2 (afscherming).

<dit gedeelte van het bericht verwijderd; zie reactie op volgende bericht>

Berichten: 9

Geregistreerd: 19 okt 2020 17:30

Bericht 10 nov 2020 13:46

Re: Even voorstellen

Je moet het allemaal maar weten!!
Ik ga het weer proberen, ik hoop dat ik de din stekker open krijg, anders bestel ik wel losse stekkers, kan ik gelijk de kabel nog een beetje inkorten:) Ik laat het weer weten!

En bedankt weer

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 nov 2020 18:20

Re: Even voorstellen

Ik heb een fout gemaakt in de aansluiting op de DIN plug bij de 2e mogelijkheid en daarom dat gedeelte van het bericht verwijderd. De juiste tekst is:

Heb je beide boxen ieder met een eigen kabel rechtstreeks aangesloten op de geluidskaart, dan moeten het mono kabels zijn (dus een mono verloopje). Dit is met je bestaande verloopje op te lossen door in de dinplug een draadje te solderen tussen de contacten 1 en 2 waardoor een signaalader aan de retour komt te liggen (er staat wel een nummertje naast het contact). Nu is de kabel asymmetrisch/mono geworden en wordt er een echte afscherming ook als retour gebruikt (nu hangt deze open waardoor deze storing oppikt).

Als je de DIN plug niet open kunt krijgen kun je ook de Jack proberen open te maken. Daar moet dan een draadje komen tussen de segmenten 1 en 2 (zie mijn eerdere plaatje).

Berichten: 9

Geregistreerd: 19 okt 2020 17:30

Bericht 10 nov 2020 21:46

Re: Even voorstellen

Ha Evert,

bedankt nog voor de update. Maar helaas, ik heb een din plug open gemaakt en doorgelust. Vervolgens alle speakers uit de geluidskaart getrokken en deze aangesloten maar zonder resultaat. Het blijft knetteren! De opties raken nu wel een beetje op:( zou het dan toch aan de master/slave stekkerdoos liggen? Dan moet ik die ertussen uit halen, maar het zit allemaal zo mooi weggewerkt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 nov 2020 22:36

Re: Even voorstellen

Ik had verwacht dat de rode ader ook op punt 1 zat

Chassisdeel.jpg


Als je nu dat witte draadje op pin 1 verwijdert en op pin 5 soldeert, zou het moeten werken
Of een dikke klodder soldeer tussen pin 2 en 5. Het gaat er om dat een signaaldraad aan aarde wordt gelegd om een asymmetrische aansluiting te krijgen. in dit geval de rode ader. Als er dan geen geluid uit komt, dan had het de gele adres moeten zijn. E.e.a. is nl. afhankelijk van welke ader op de tip van de jack (aangegeven met een 3 in de afbeelding uit mijn eerdere bericht) is gesoldeerd.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 9

Geregistreerd: 19 okt 2020 17:30

Bericht 10 nov 2020 22:48

Re: Even voorstellen

Sorry voor mijn gezeur hoor en het werk dat je aan me heb, maar elektro is niet aan mij besteed. maar gelukkig heb ik nog een kans. Ik ga vrijdagavond weer een poging wagen!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 nov 2020 14:41

Re: Even voorstellen

Ik heb even een kabelschema getekend hoe de kabel er van begin (iConnect) t/m de DINplug die in de MFB gaat, er uit moet zien, er van uitgaande dat er 2 kabels gebruikt worden: naar elke box 1. Ook de fases in de kabels kloppen zoals getekend. Dit betekent dat je de kleuren in de kabel ook in de gaten moet houden zodat ze op de juiste pin/soldeerlip komen.
Links moet zowel de signaalader als de afscherming aan B & C komen
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 11 nov 2020 21:42

Re: Even voorstellen

Ter info, ik heb de Din connectors aan de MBF zijde vervangen. Die waren er zo slecht aan toe dat de boel ging kraken als ik wat te enthousiast speelde. Ze waren dusdanig versleten dat ze gewoon slecht contact maakte met de nieuw kabels. Heb nu nergens last meer van.
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk

Berichten: 9

Geregistreerd: 19 okt 2020 17:30

Bericht 13 nov 2020 22:54

Re: Even voorstellen

Beste Allemaal,

Ik ben vanavond weer even aan de klus geweest, en heb één din connector aangesloten volgens het schema van Evert-Jan. Maar het heeft helaas niet geholpen. Nu heb ik mijn oude Behringer UMC204HD uit de kast gehaald en aangesloten op de main L & R (Jack 6.3/Front) en (1 tulp/rear) aangesloten vanaf de playback output. (andere rear speaker heb ik nog niet aangesloten) en GEEN geknetter meer. ik denk toch dat het met de geluidskaart te maken heeft. Maar hier ben ik al heel blij mee!

Ik krijg de kanalen nog niet goed naar de rear speaker, ik hoor uit alle 3 de speakers geluid maar als ik bij audio device de volume schuif van kanaal 3 en 4 dicht zet blijft er geluid komen uit de rear dus dat is raar.

Ik zal eerst het boek van Evert-Jan bestellen voordat ik jullie hiermee zal belasten.
Bijzonder hoe jullie meedenken en helpen op dit forum!

Nogmaals bedankt!

MVG Hendrik

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com