Re: GO - GrandOrgue
.....pijpen fronts e.d. zijn geluid technisch totaal geen belemmering, mits je het netjes uitmeet
ik heb voorbeelden dat speakers achter een pijpenfront vele malen netter klinken, dan speakers uit de doos zonder front ervoor
Ik ben het met Jan Wim eens. Een mooi sierpijpen front hoeft helemaal geen belemmering voor het geluid te zijn. Zo heb ik de bas reflex boxen op z.n kop gezet, links en rechts achter het pijpenfront, zodat de kleine tweeters volop ruimte hebben om uit te stralen. Immers de pijpen hebben onderin veel meer openheid, door de conische pijpvorm. De hoge tonen komen er prima tussen uit. De lagere tonen komen ook goed naar voren tussen de pijpen door.
Enne....ik zie liever tinnen pijpen dan fronten van luidsprekers. Erg persoonlijk is dat wel.

Ik ben het met Gertim eens dat GO erg wordt ondergewaardeerd. Ben nu weer met het demo orgel van de Laurenskerk Rotterdam bezig. Wat een heerlijk inspirerend orgel is dat toch ! Heb het 4e klavier (borstwerk) op het 1e klavier erbij gezet. Heb nog op het hoofdwerk een cornet 3-sterk erbij gezet, afgeleid het het 3e klavier (fluit 4'' + roerqunt 2 2/3' + terts 1 3/5'). Even onthouden dat die dan ook op het 3e klavier klinkt. Pracht cornet trouwens ! Zet de cornet uit, en weg is die weer !
Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel