Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sonarworks of REW

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 01 dec 2020 12:49

Re: Sonarworks of REW

Ha Jos en Jan,

De Adam's bevinden zich, schuin naar beneden gekanteld, met de drives naar mij toe. Jan, ik heb ze juist weer goed gezet. Als je de achterzijde van de speaker ziet, zit de baspoort in het bovenste gedeelte. Draai ik de speaker, dan komt de baspoort erg dicht op de muur, vandaar dat ik ze teruggedraaid heb. De ruimte tussen baspoort en muur is nu krap 15 cm.

Eigenlijk wil ik nog eens expirementeren met vrije plaatsing van beide speakers buiten het front. We vinden het echter niet fraai om ze in het zicht te hebben, daar wordt dus duidelijk een concessie mee gedaan ;)
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 01 dec 2020 18:00

Re: Sonarworks of REW

Meting REW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door alexm12 op 01 dec 2020 18:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 01 dec 2020 18:06

Re: Sonarworks of REW

En rechts
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 01 dec 2020 18:19

Re: Sonarworks of REW

En rear links
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 01 dec 2020 18:19

Re: Sonarworks of REW

en rear rechts
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 01 dec 2020 18:27

Re: Sonarworks of REW

Ik ben benieuwd wat jullie van deze metingen vinden en wat ik nu het beste kan doen.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 dec 2020 18:38

Re: Sonarworks of REW

Ha Alex,
In je plaatjes in REW heb je gekozen voor een bereik tot 200Hz, als ik het goed zie. Dat is het belangrijkste stukje om te corrigeren, zoals opgemerkt, maar het is wel moeilijk te vergelijken met Sonarworks, waar je tot 20kHz gaat.

Overigens zou je moeten kunnen verwachten dat de frequentierespons in Sonarworks hetzelfde resultaat heeft als in REW. REW geeft meer detail maar in hoofdlijnen lijkt het overeen te komen.

Ik denk dus dat ik eigenlijk weinig toe kan voegen aan wat ik al gezegd heb. Het kan nog interessant zijn om in REW te kijken naar het spectrogram en naar de impulse response, dan kun je iets meer zeggen over reflecties.

Maar de belangrijkste conclusie zal onveranderd blijven denk ik: doordat je de tweeters niet goed op je oren kunt richten zit je met een compromissituatie waardoor je relatief veel moet fixen in Sonarworks/REW en waardoor je naar alle waarschijnlijkheid niet het beste uit je speakers haalt.

Verder sluit ik me aan bij Jan-Wim dat je niet teveel het volume moet gaan opkrikken bij bepaalde frequenties, dan kun je tegen de grenzen van je speakers aanlopen. Volume erafhalen is altijd veiliger. Je zou kunnen kijken wat de optie "safe headroom" in Sonarworks doet.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 dec 2020 18:41

Re: Sonarworks of REW

Het valt mij op dat de verschillen tussen links en rechts minder groot zijn dan bij Sonarworks.
Met rew meet je door de mic. positie wat meer een speaker en minder de kamer en met Sonarworks meet je ook meer de interactie met de ruimte op de orgelbank en daar draait het toch eigenlijk om.

Gr Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 01 dec 2020 18:45

Re: Sonarworks of REW

Ik heb mijn frontspeakers een heel klein stukje naar binnen kunnen draaien. De rears heb ik nu 40 cm lager staan naar binnen gedraaid. Deze kon ik meer draaien omdat ze een stukje smaller zijn.
Daardoor zijn de verschillen kleiner denk ik.
Zal dus ook weer een nieuwe meting met sonarworks gaan maken, ben benieuwd naar de uitkomst nu.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 dec 2020 19:20

Re: Sonarworks of REW

Ben zelf in het verleden ook wel met Rew aan het stoeien geweest alleen hoe vertaal je dat door naar je Hauptwerk setup? Je hebt fabrieks speakers dus je gaat toch niet daarmee rommelen met demping of andere crossovers, die speakers zijn af fabriek toch al zo goed als mogelijk afgeregeld.
Ik ben toch wel pragmatisch op dit vlak. Waar bespeel je je orgel? Juist op de orgelbank!.
Daar wil ik een goede correctie hebben en niet op een aantal decimeters voor je speakers waar je met REW de metingen doet.
Dat is ook precies waar die handige roomcorrectie apps. op inspelen, correctie op de orgelbank/achter de mengtafel, dat telt.
Ik zelf vind een REW meting dus niet zo spannend tenzij je een gepassioneerde boxen bouwer bent.

The proof of the pudding is in the eating./the proof of the correction is in the hearing.

Groet Jan

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 01 dec 2020 23:18

Re: Sonarworks of REW

josq schreef:Over het algemeen zou ik mensen adviseren om, wanneer mogelijk, goed na te denken over de plaatsing van het orgel en van de speakers in het bijzonder. Het maakt een wereld van verschil. Je kunt van alles inbouwen en wegwerken, dan heb je een prachtig meubel, maar het geluid lijdt eronder, en dat is toch wel jammer van een meubel dat je vooral hebt vanwege het geluid... Maar soms moet je compromissen sluiten, en dan is het enorm waardevol dat je tools zoals Sonarworks kunt gebruiken om het toch nog aardig recht te trekken.


Dat speakers inbouwen een negatief effect heeft, blijkt overduidelijk uit de volgende plaatjes. De eerste van mijn Front speakers (Adam A7X via Adam Sub7) in de oude situatie bovenop de Johannus:

Front oude situatie.JPG


Ook toen stond het orgel onder trap, met de speakers iets naar binnen gedraaid.

Nog een keer de front speakers in de huidige situatie:
SW Front.JPG


De speakers staan strak tegen het speakerdoek aan en zijn rondom geïsoleerd. Reflectievlakken zijn daardoor minimaal, maar hebben duidelijk invloed op de klank.

Na correctie is de klank toch goed, wat mij betreft. Ik denk wel dat ik iets aan detail mis, hoewel ik me dat ook wel weer eens afvraag. Maar er staat veel tegenover. Een veel nettere situatie, mooie kast, 3 klavieren, super handige bediening met 4 schermpjes. Het blijft een concessie, maar een ander zal het verschil (waarschijnlijk) niet horen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 12 dec 2020 14:36

Re: Sonarworks of REW

Inmiddels een poosje gespeeld met een gecorrigeerde audio. Soms een klein beetje wat aangepast, vooral de hoge tonen waren te fel geworden. De front speakers daarom in de HF op -2 db gezet wat veel beter is.
De audio is nu uitstekend. Mooie bas en mooie hoge tonen. De klank is mooi helder geworden en komt weer een stukje dichter bij het echte orgel. Absoluut een aanrader voor degene die de audio wil verbeteren, dat geld voor de Adam t7v en t5v en Sonarworks.
Vorige

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com