Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sonarworks of REW

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 26 nov 2020 11:24

Sonarworks of REW

Sinds vorige week heb ik nieuwe speakers. De Adam t7v als front en de t5v als rear. Dit inclusief een RME UC.

Het geluid is echter nog niet volledig naar tevredenheid. Somige bastonen dreunen teveel.
In hauptwerk ben ik bezig geweest om die tonen zachter te zetten, maar dat is ook niet helemaal de oplossing.
Daarom ben ik gaan kijken naar room correctie.

Daarvoor zijn Sonarworks, Arc en Rew het meest gebruikt zie ik op het forum.
Is sonarworks of arc een betere oplossing dan de gratis rew? En welke werkt het makkelijkst voor iemand die er niet heel veel verstand van heeft?

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 26 nov 2020 12:01

Re: Sonarworks of REW

Zelf heb ik alle 3 gebruikt en ik ben het meest tevreden over Sonarworks (SW).

REW is een mooi programma, maar vraagt toch wat meer kennis/uitzoekwerk. Als ik het goed heb, werkt REW ook wat grover. Je kunt correcties instellen voor een aantal punten, terwijl SW dat fijnmaziger doet. Maar Jan Wim kan daar meer over vertellen.

SW werkt heel eenvoudig voor een leek, zoals ik. Alles wordt duidelijk uitgelegd en er is geen voorkennis nodig.

Juist pas weer een nieuwe meting gedaan ivm andere rear speakers. Resultaat is weer verbluffend. Weg irritante dreunen. Eigenlijk kun je niet zonder in HW.

Je mag de SW-licentie overigens delen met 2 andere personen. Hierdoor kun je de kosten mooi delen met elkaar.

Dat gaat vast goedkomen met je nieuwe audio set-up!
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 26 nov 2020 12:09

Re: Sonarworks of REW

Dat is duidelijk, daar kan ik wat mee!

Sonarworks dus.
Belangrijk is ook om reaper te hebben en instellen in hauptwerk. Maar hoe werkt dat van reaper naar sonarworks, of eigenlijk andersom?
Is dat een bestand wat je in sonarworks maakt en opent in reaper, of staan die ook weer verbonden met elkaar?

En hoe zit dat bv met de trial versie van sonarworks, als je die uitvoert en na 30 dagen verloopt, werkt de correctie dan ook niet meer?

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 26 nov 2020 12:27

Re: Sonarworks of REW

Als je de meting in SW gedaan hebt, maakt het programma zelf een correctie bestand. Dit kun je zelf een naam geven. In Reaper selecteer je het bestand. Je krijgt het dan te zien in SW layout en kunt nog wat aanpassingen instellen. Bijv. een aantal voorgekozen curves, of de bas wat hoger/lager enz.

Mijn orgel staat onder de trap. Hierdoor klinkt de linker speaker wat harder. Dit wordt gelijk gecorrigeerd door SW. Mooi dat hij gelijk eventueel tijdversschil tussen links en rechts corrigeert.

Je zult wel 2 metingen moeten doen. Eén voor de front speakers en één voor de rears. Het beste is om die dan ook nog op tijd te zetten en dat kun je weer meten met REW.

Wbt de trial versie. Dat weet ik eigenlijk niet, omdat ik het gelijk aangeschaft heb met een microfoon. Die is dan gekalibreerd. Ik verwacht dat je correctie wel verdwijnt na afloop van trial periode.

Nog een bijkomend voordeel: ze hebben correctie bestanden voor veel hoofdtelefoons.
Laatst bijgewerkt door Cheesecorner op 26 nov 2020 12:36, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 26 nov 2020 12:33

Re: Sonarworks of REW

Het verschil tussen Sonarworks en REW is: betaald en alles is voor je uitgezocht, versus gratis en zelf heel veel uitzoeken.

Wat beter is hangt er vanaf: als je niet weet wat je doet kun je met REW flink de mist in gaan.
Maar de andere kant is: commerciele software weet niks over jouw opstelling en moet dus een aantal algemene veronderstellingen doen. REW geeft je een heleboel vrijheid. om te doen wat in jouw situatie het beste is.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 26 nov 2020 12:41

Re: Sonarworks of REW

Cheesecorner schreef:Als je de meting in SW gedaan hebt, maakt het programma zelf een correctie bestand. Dit kun je zelf een naam geven. In Reaper selecteer je het bestand. Je krijgt het dan te zien in SW layout en kunt nog wat aanpassingen instellen. Bijv. een aantal voorgekozen curves, of de bas wat hoger/lager enz.

Mijn orgel staat onder de trap. Hierdoor klinkt de linker speaker wat harder. Dit wordt gelijk gecorrigeerd door SW. Mooi dat hij gelijk eventueel tijdversschil tussen links en rechts corrigeert.

Je zult wel 2 metingen moeten doen. Eén voor de front speakers en één voor de rears. Het beste is om die dan ook nog op tijd te zetten en dat kun je weer meten met REW.

Wbt de trial versie. Dat weet ik eigenlijk niet, omdat ik het gelijk aangeschaft heb met een microfoon. Die is dan gekalibreerd. Ik verwacht dat je correctie wel verdwijnt na afloop van trial periode.

Nog een bijkomend voordeel: ze hebben correctie bestanden voor veel hoofdtelefoons.


Dat is mooi, mijn linker speaker klinkt ook wat harder, dit omdat mijn orgel in een hoek van de kamer staat denk ik.

Ik denk dat als de correcte uitgevoerd is er toch een aardig verschil te horen gaat worden. Ik ga sonarworks bestellen.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 26 nov 2020 12:42

Re: Sonarworks of REW

josq schreef:Het verschil tussen Sonarworks en REW is: betaald en alles is voor je uitgezocht, versus gratis en zelf heel veel uitzoeken.

Wat beter is hangt er vanaf: als je niet weet wat je doet kun je met REW flink de mist in gaan.
Maar de andere kant is: commerciele software weet niks over jouw opstelling en moet dus een aantal algemene veronderstellingen doen. REW geeft je een heleboel vrijheid. om te doen wat in jouw situatie het beste is.


Dan zal sonarworks voor mij meer geschikt zijn omdat ik er zelf niet heel veel van weet.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 26 nov 2020 12:44

Re: Sonarworks of REW

Flat.JPG
Misschien goed nog paar dagen te wachten. Zag net op de website een pop-up verschijnen over een aankomende sale . . .
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 26 nov 2020 12:51

Re: Sonarworks of REW

Cheesecorner schreef:
Flat.JPG
Misschien goed nog paar dagen te wachten. Zag net op de website een pop-up verschijnen over een aankomende sale . . .


Goeie tip!!
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 26 nov 2020 22:27

Re: Sonarworks of REW

Ik heb inmiddels Reaper geïnstalleerd. Kan iemand mij vertellen hoe ik reaper in moet stellen? En in hauptwerk moet ik waarschijnlijk de audio output op vst zetten?
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 26 nov 2020 22:49

Re: Sonarworks of REW

Alex, de Reaper tutorial kun je aanvragen bij forumlid GerrGouw.
Zie laatste berichtje van deze draad:
viewtopic.php?f=9&t=1798
Hauptwerk output is idd VST

Hierbij ook vast de Sonarworks tutorial:
viewtopic.php?f=9&t=3057&hilit=Sonarworks+tutorial

Zelf heb ik beide uitgeprint, werkte bij mij prettiger met installeren. Succes!
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 26 nov 2020 23:02

Re: Sonarworks of REW

Harm schreef:Alex, de Reaper tutorial kun je aanvragen bij forumlid GerrGouw.
Zie laatste berichtje van deze draad:
viewtopic.php?f=9&t=1798
Hauptwerk output is idd VST

Hierbij ook vast de Sonarworks tutorial:
viewtopic.php?f=9&t=3057&hilit=Sonarworks+tutorial

Zelf heb ik beide uitgeprint, werkte bij mij prettiger met installeren. Succes!



Super, dankjewel. Zal hem een mail sturen.

De Sonarworks tutorial had ik inderdaad gevonden. Super dat dit allemaal gedeeld word!

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 27 nov 2020 09:51

Re: Sonarworks of REW

Vanaf vandaag 40% korting: :o

Flat.JPG


Sla je slag . . .
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 27 nov 2020 11:21

Re: Sonarworks of REW

Cheesecorner schreef:Vanaf vandaag 40% korting: :o

Flat.JPG


Sla je slag . . .


Heb het gezien. Heb m bij bax shop besteld. Zelfde prijs en vanavond al geleverd.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 27 nov 2020 11:53

Re: Sonarworks of REW

Alex,

Ben erg benieuwd naar je ervaringen. Ben al een tijdje aan het twijfelen of dit voor mij ook nog extra verbetering kan brengen. Ik was van plan eerst de trial versie te gaan proberen en alleen een microfoon aan te schaffen. Al met al loopt het toch weer aardig in de muntjes, want ja........upgraden naar HW6 staat ook nog op het verlanglijstje.....

Groeten,

Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 27 nov 2020 13:16

Re: Sonarworks of REW

Gertjan schreef:Alex,

Ben erg benieuwd naar je ervaringen. Ben al een tijdje aan het twijfelen of dit voor mij ook nog extra verbetering kan brengen. Ik was van plan eerst de trial versie te gaan proberen en alleen een microfoon aan te schaffen. Al met al loopt het toch weer aardig in de muntjes, want ja........upgraden naar HW6 staat ook nog op het verlanglijstje.....

Groeten,

Gertjan


Ik zal mijn ervaringen hier delen. Ben ook erg benieuwd. Was al een tijdje alleen nog maar tevreden over de audio met koptelefoon. Nu dus nieuwe speakers en een rme geluidskaart, maar het is nog niet wat het moet zijn. Ik verwacht dat dit veel zal oplossen.

Ik zit nog op hw 4. Ben ook benieuwd wat hw 6 voor mij zal verbeteren, maar is dit maar proberen.

Ps, sonarworks levert licenties voor 3 pc's. Mocht je interesse hebben, stuur een privébericht. Er zijn meer forumleden die het zo met elkaar delen geloof ik.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 28 nov 2020 00:00

Re: Sonarworks of REW

De metingen van de frontspeakers zijn gedaan. Ik moet nog even kijken hoe ik een afbeelding van het resultaat kan plaatsen hier.
Er moest aardig wat aangepast worden in elk geval...

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 28 nov 2020 11:31

Re: Sonarworks of REW

En hoe vind je het klinken? Beter geworden?
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 28 nov 2020 12:38

Re: Sonarworks of REW

Cheesecorner schreef:En hoe vind je het klinken? Beter geworden?


Veel beter geworden. Van toch nog best een doffe klank naar een mooie heldere klank met een strakke bas.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 28 nov 2020 13:06

Re: Sonarworks of REW

Kijk, daar doen we het voor! Als je helemaal klaar bent met meten, verwacht ik dat je de hoofdtelefoon laat liggen. Ik gebruik hem in ieder geval nauwelijks.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 28 nov 2020 14:05

Re: Sonarworks of REW

De rear speakers zijn ook uitgemeten. Daar week het flink in af.
Hoe stel ik dit in in reaper? Want nu hoor ik alleen de front of de rear, maar niet allebei tegelijk..

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 28 nov 2020 14:24

Re: Sonarworks of REW

Alex,

Ik maak gebruik van twee keer stereo en een losse sub. Het bovenwerk komt bij mij uit de bovenste speakers, hoofdwerk uit beide stereo en rugwerk alleen de main speakers. Kan je dit ook zo optimaliseren met sonarworks of moeten dan beide stereoparen gelijk gebruikt worden bij alle werken?

Gr Gertjan

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 28 nov 2020 14:34

Re: Sonarworks of REW

alexm12 schreef:De rear speakers zijn ook uitgemeten. Daar week het flink in af.
Hoe stel ik dit in in reaper? Want nu hoor ik alleen de front of de rear, maar niet allebei tegelijk..


Heb je in Reaper aparte Tracks gemaakt? Eén voor Front en één voor Rear kanaal?
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 28 nov 2020 15:48

Re: Sonarworks of REW

Cheesecorner schreef:
alexm12 schreef:De rear speakers zijn ook uitgemeten. Daar week het flink in af.
Hoe stel ik dit in in reaper? Want nu hoor ik alleen de front of de rear, maar niet allebei tegelijk..


Heb je in Reaper aparte Tracks gemaakt? Eén voor Front en één voor Rear kanaal?


Hoe bedoel je dat precies?
Ik heb kanaal 1 en 2 via fx de front correctie geselecteerd. En bij kanaal 3 de rear correctie
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 28 nov 2020 15:53

Re: Sonarworks of REW

Ik geloof dat het gelukt is nu. Kanaal 7 en 8 gaven ook een output signaal. Wanneer ik de schuif bij 1 en 2 en bij 3 en 4 helemaal uitzette was er toch nog volume en dat kwam bij 7/8 vandaan(koptelefoon output). Bij routing and aux mix de doorschakeling uitgezet en nu werkt het.
Volgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com